Philips Airfryer HD9240 IC en weerstand vervangen

Hoi allemaal,

Wij hebben al enkele jaren een Philips Airfryer HD9240 en die doet momenteel helemaal niets meer. Geen lampje of piepje etc, gewoon helemaal dood.

Hierop ben ik gaan zoeken en dit schijnt een bekend probleem te zijn. Voor zover ik kan vinden is dit een probleem met de printplaat. Ook op dit forum vond ik hier een vrijwel zelfde vraag:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136987

Helaas ben ik nieuw op dit gebied, maar wil ik het wel graag proberen te maken. Stuk is de machine toch al, dus niet geschoten is altijd mis.

Ik heb het apparaat open gemaakt en de printplaat voorzichtig verwijderd. In de bijlage de printplaat en 2 ingezoomde foto's van de IC (Viper16L 4CS403) en de weerstanden. Voor zover ik het kan zien lijkt het dat beide weerstanden doorgebrand zijn en ook bij de IC lijkt het niet helemaal goed te zijn.

Hoe weet ik nu precies welke weerstanden dit zijn en waar kan ik zoiets kopen? Ditzelfde geldt ook voor de IC.

En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Mocht er nog meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Mvg Sjors

Waarschijnlijk is wel meer stuk dan alleen dat. En als je dat van te voren niet uitzoekt knallen nieuwe onderdelen er gelijk weer uit. Maar reichelt, farnel, mauser of RS zullen die onderdelen best wel hebben. en anders ali express. Dan heb je er meestal meteen een stuk of 10. Dan kun je 9 opblazen.

rob040

Golden Member

In het topic wat je aanhaalt staat dat de elco van 10uF, de weerstanden van 39 ohm en de VIPER vervangen moeten worden. Let even op er zijn twee PCB varianten, geloof ik.

maartenbakker

Golden Member

Opzich zeker niet slecht (behalve misschien de meegeleverde elco, die ziet er uit als Jackcon met hooguit 1000 uur levensduur bij 105 graden, als hij dat al haalt - voor dezelfde prijs kunnen ze best Panasonic FR of een ander long life type leveren).

Ik hoop alleen niet dat je nou speciaal een forumaccount hebt aangemaakt om je eigen handel aan te prijzen? Daar houden de moderatoren niet zo heel erg van...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou er IDD even een betere Panasonic elco voor die prijs bij leveren zeker daar te weten alles bij elkaar een eurootje of 5 is...

maartenbakker

Golden Member

Ik begreep van Aifryerrepair dat hij dat ook inderdaad doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."