Waterontharden of hoax?

Dit topic is gesloten

Op 23 februari 2020 18:21:31 schreef grotedikken:
... Of zouden die reviews ook gewoon nep zijn? Dat zou wel erg ver gaan.

Hahaha! Er is er nog eentje die gelooft in reclame.

Op 23 februari 2020 18:26:57 schreef bprosman:
[...]
Gebeurt in een zend-antenne niet het zelfde ?

Dat is een draad met een lengte van een kwart of halve golflengte. Bij deze apparaatjes is het misschien een tienduizendste van een golflengte of nog korter. Zie ook mijn verhaaltje over picowatts.

Op 23 februari 2020 15:55:56 schreef bprosman:
[...]

De link is van CO :+

Eigenlijk zou die schakeling van deze site weg moeten, of er zou een mededeling moeten staan dat deze schakeling niet werkzaam is als waterontharder.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 februari 2020 18:26:57 schreef bprosman:
[...]
Gebeurt in een zend-antenne niet het zelfde ?

Dat maakt nogal verschil, ja.
De 'ontkalker' stopt een lage frequentie, overeenkomend met een golflengte van duizenden meters, in spoeltje van een paar millimeter.
Een zender stopt een hoge frequentie, overeenkomend met een golflengte van bijvoorbeeld een paar meter, in een draad van, wel, een paar meter. Dat past heel wat beter bij elkaar.
e: @ohm pi zegt in feite hetzelfde

Maar goed, zeg je: stel nu dat ik de frequentie van de 555 zó hoog opvoer dat de spoeltjes wél iets gaan doen. Wel, op zulke hoge frequenties schermt de koperen waterleidingbuis ook het magnetisch veld af. Dus ook dan: no dice.

De bezwaren richten zich dan ook helemaal op dit schema. Het schema kán niet werken, onafhankelijk van de vraag of magnetische (of elektrische) velden de structuur van de kalkkristallen kunnen veranderen. Het idee is dat de kalk dan in het water zou kunnen blijven en niet neerslaat.
En ja, dat laatste schijnt te kunnen, althans theoretisch, maar NIET met dit schema.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 februari 2020 16:13:23 schreef Zonnepaneeltje:
Ik heb die schakeling wel eens getest op een locatie met zeer hard water. Er was geen tot vrijwel geen verschil te merken.

Het werkt dus wel?

Jeever

Golden Member

Op 23 februari 2020 18:21:31 schreef grotedikken:
Blindelings een leverancier van nepspul geloven terwijl je wéét dat er een controverse rond is, is géén houding van likmevestje dan? Uiteraard kun je niet toegeven dat je honderden apparaten verkocht hebt die voor geen meter werken.

De test van Kemo is zó beschreven dat iedereen deze op precies dezelfde manier kan uitvoeren en de Kemo-claim dus gemakkelijk bevestigd kan worden of als oplichterij kan worden bestempeld.
Ik weet wel dat als ik meerdere klachten over dit apparaat had gekregen, ik het onmiddellijk uit de verkoop had gehaald.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

ik ben zo'n ding eens tegen gekomen bij een verbouwing. zat met een aardbeugel om de leiding, kastje op een enkele 4mm meetbus gestoken. in het kastje een stel grote alu ringen met isolatie ertussen. kastje was wel mooi stevig, maar verder compleet nutteloos geval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In mijn water zit geen aluin en mijn waterleidingen zijn niet van transparant kunststof met maatstreepjes. :'(

Op 23 februari 2020 19:06:32 schreef buzzy:
[...]Het werkt dus wel?

Er zal ongetwijfel een molecuul calciumcarbonaat opgelost blijven van de 1012 moleculen calciumcarbonaat. Komt dat door het stukje toegevogde electronica of heeft dat een andere oorzaak?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 23 februari 2020 19:37:17 (59%)

bprosman

Golden Member

Kunnen we Jeroen (of een andere mod) niet beter vragen deze schakeling weg te halen dan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Altijd zo wit-zwart, toch... Een waarschuwing erbij lijkt mij gepaster. Tenslotte zijn er altijd lieden die het eens willen proberen, waarom zouden die niet hun kans mogen krijgen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 23 februari 2020 20:06:28 schreef big_fat_mama:
Altijd zo wit-zwart, toch... Een waarschuwing erbij lijkt mij gepaster. Tenslotte zijn er altijd lieden die het eens willen proberen, waarom zouden die niet hun kans mogen krijgen?

Ik vergat inderdaad de "50 Shades of grey" :)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zoals gezegd, die CO-schakeling kán niets doen, zelfs niet als het in principe wel zou kunnen.
Maar algemeen, een grote CO-test (werktitel: 'Vijftig klonten kalk') met flinke magneten rond de waterleiding, in allerlei configuraties misschien; dat lijkt me wel amusant.
En daarbij... het zál maar werken... dan moeten we dat toch weten? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Na elke 6 weken begint mijn Saeco espresso machine te gillen dat hij 'ontkalkt'moet worden.
Hoe meet dat ding dat dan?
Zit daar een soort kalksensor in? (het lijkt mij sterk dat die bestaan)

Op 23 februari 2020 20:18:04 schreef Frederick E. Terman:
Zoals gezegd, die CO-schakeling kán niets doen, zelfs niet als het in principe wel zou kunnen.

Ook niet om een polypropyleen waterleiding?

Op 23 februari 2020 20:34:11 schreef Hubie:
Na elke 6 weken begint mijn Saeco espresso machine te gillen dat hij 'ontkalkt'moet worden.
Hoe meet dat ding dat dan?
Zit daar een soort kalksensor in? (het lijkt mij sterk dat die bestaan)

Je zegt het zelf: na 6 weken.

Verder zou je dit kunnen doen: kijken hoeveel energie je het water ingestuurd krijgt. De PWM dus.

bprosman

Golden Member

Hoe meet dat ding dat dan?

Die telt gewoon aantal gezette kopjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Op 23 februari 2020 21:14:09 schreef bprosman:
[...]
Die telt gewoon aantal gezette kopjes.

Ach ja,ik denk weer veel te moeilijk.
Er zit een knopje op waar je hardheid van het water in kunt stellen.
Die instelling gaat wss naar de uP en die zegt dan na 6 weken nu ontkalken.

evelo

Golden Member

Hier ook kalkrijk water. Maar de thermostatische douchekraan is al 13 jaar dezelfde. Gewoon na het douchen een paar seconden koud water laten doorstromen.

De keukenkraan is ondertussen al de tweede . Daar heb ik de gewoonte niet om te spoelen met koud water. De eerste heeft 10€ gekost in de Ikea. De tweede 8€ in de Brico en werkt nog steeds heel goed.

Anoniem

Op 23 februari 2020 20:39:15 schreef ohm pi:
[...]Ook niet om een polypropyleen waterleiding?

Op 23 februari 2020 18:52:11 schreef ohm pi:
[...]Hahaha! Er is er nog eentje die gelooft in reclame.

Dat is nu net mn punt, als Brol.com, een grote speler
de reviews vervalst, waarom zou een leverancier van nepspul dan geen fake proef op zn site zetten om de twijfelachtige werking te demonstreren?

Akkoord met je dat er geen aluin in je water zit, maar kalk. Dus is de proef niet eens representatief. Maar zelfs dan. Je ziet dat er twee gescheiden spoeltjes rond de plastic buis gewikkeld zijn die niet zijn doorverbonden. Er vloeit dus geen stroom. Bijgevolg is er per definitie geen magnetisch veld.
Het is dus nepperij.

Op 23 februari 2020 20:39:15 schreef ohm pi:
[...]Ook niet om een polypropyleen waterleiding?

Daar is in de usermanuals geen sprake van/
Maar zelfs dan, als er geen stroom vloeit door een spoel is er geen magnetisch veld. Een elektrisch veld tussen beide spoeltjes kan natuurlijk wel, al is het erg zwak.
Maar de fabrikanten beweren dat het magnetisch werkt.
Hoeveel meer bewijs heb je nodig dat het pure oplichterij is?

Het verwondert me dat net Jeever die toch op gebied van elektronica heel onderlegd is, geen twijfels zou hebben over de werking van zo'n ontkalker terwijl nagenoeg alle andere elektronici er niet in geloven of er zeer sceptisch tegenover staan.
Ik denk dat als iets als zoete broodjes over de toonbank gaat dat het kritisch denken in slaap gesust wordt .
Je bent dan bevooroordeeld omdat je er belang bij hebt dat het werkt.
Wat niet persé wil zeggen dat het opzettelijke fraude is.

Natuurlijk weet Jeever dat het pure nep is. Hij kan moeilijk zeggen dat het nep is want dan komen (een deel van) zijn klanten terug en zonder slag of stoot moet hij het aankoopbedrag terugbetalen. Zijn hele juridisch verdediging stort gelijk in elkaar.

vergeten

Golden Member

Over (ontkalk)magneten gesproken dit is wel een hele dure in een luxe kassie.
Hoe het werkt: "hij produceert een magnetische frequentie" roept hij in een reclame spotje ja ja een permanente magneet die dat doet ....?
Persoonlijk erger ik me kapot aan die vent met z'n magneten, maar hij wordt er rijk van. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Op 23 februari 2020 17:42:06 schreef Jeever:
[...]
Bijvoorbeeld omdat ik ergens woon waar uiterst zacht water uit de kraan komt.

En uitgerekend in een streek met zeer zacht water verkoop jij honderden ontkalkers? Ik heb welles gehoord van een topverkoper die zand verkocht in de Sahara ;-)l
idd klachten van ontevreden klanten zullen er wel niet geweest zijn.

@Vergeten. Ja, zo'n permanente magneet geeft natuurlijk wél een magnetisch veld af enveel sterker dan van een spoeltje dat slechts aan 1 kant aangesloten is, en dat is onomstotelijk waar.

En 2350 zeer tevreden klanten en slechts 1 ontevreden volgens de review. Dat moet welhaast een topproduct zijn.
En een superaanbieding, 169Eu ipv 299!! Waar wachten we nog op, dat is een buitenkansje. ;-)

Haha diezelfde verkoper die koelkasten op de noordpool verkoopt? :-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 23 februari 2020 23:15:10 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb welles gehoord van een topverkoper die zand verkocht in de Sahara ;-)l
idd klachten van ontevreden klanten zullen er wel niet geweest zijn.

Dat is inderdaad een topverkoper. Hij heeft zelfs zoveel verkocht dat die zandzooi bij tijd en wijle naar Nederland waait. (en nu ook naar de Canarische Eilanden)

Anoniem

Ik denk eerder dat de ontkalker maffia hun zand niet verkoopt, maar ze liever in de ogen strooit :-)Dat geeft meer winst.

mvdk

Golden Member

Enkele weken terug in de kroeg: m'n gesprekspartner op die dag vertelde dattie zo'n magnetisch kastje op z'n waterleiding had zitten. Ik vraag: hoe werkt dat dan. Dat wist ie niet te vertellen. In de kroeg moet je voorzichtig zijn, dus ik heel diplomatiek uitleggen dat het niet kan werken. Maar wat als de mensen erin geloven?
Oudere mensen hier op het forum zullen zich vast de naam Willem van de Moosdijk herinneren. Die op TV door die andere Willem van oplichterij werd beschuldigd. Werd nog een relletje. In de jaren '60 van de vorige eeuw was er ook een goede handel in aardstralenkastjes.
Als je erin gelooft, werk 't.

pietplof

Golden Member

Inderdaad heb ik de leeftijd dat ik mij dat nog goed herinner.

Mijn oom had onder zijn bed een kastje die, naar zijn zeggen, de aardstralen reguleerde.
Hij sliep altijd slecht totdat genoemd kastje zijn intrede deed en vanaf dat moment sliep de man als het bekende roosje.
Sliep hij een keer niet naar behoren lag de schuld bij tante die met stofzuigen het ding had verschoven.
Ik was toen al zeer geïnteresseerd in elektronica en wilde wel eens in dat kastje kijken.
Absoluut uitgesloten.
Oom is niet oud geworden waarmee ik geen oorzakelijk verband wil leggen tussen het ,,kastje" en zijn vroegtijdig einde.

festina lente

Dit topic is gesloten