Multi meter aanschaffen.

Als je de meetsnoeren belangrijk vind dan koop je gewoon de meter die het best bij je budget past en koop er dan b.v. deze set snoeren bij.
Dan heb je en siliconen en gold plated tips.

bprosman

Golden Member

dan is dit een primeur?

Nee :-) Inmiddels weet ik dat ik TS verkeerd begrepen heb want met "meetpunten" dacht ik dat TS de bussen op de meter zelf bedoelde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 februari 2020 09:08:07 schreef Dratsabylgu:
Als je de meetsnoeren belangrijk vind dan koop je gewoon de meter die het best bij je budget past en koop er dan b.v. deze set snoeren bij.
Dan heb je en siliconen en gold plated tips.

Heb je deze set zelf ook?

No-branded spullen die alleen via merchandising kanalen worden verkocht en niet bij de vakhandel zijn voor mij bij voorbaat verdacht.
Bovendien is de prijs wel erg laag voor een set goede meetsnoeren.
Vandaar ook waarschijnlijk dat er geen categorie aanduiding bij staat.

Als ik de foto goed bekijk zijn alleen de grips van de probes van schiliconenrubber.
De tips en de snoeren zijn van een glimmende kunststof, dat kan nooit silicone zijn.
Goud heeft voor een meetprobe weinig voordeel behalve dat het mooi glimt.
De paar micron goud dat er op de punten zit is binnen korte tijd gebruik van af.

Siliconen snoeren vind ik zelf een ramp om te gebruiken.
Ik heb er een aantal op het rek hangen en daar blijven ze meestal ook.
Voor in de koffer zijn ze te soepel en raken daardoor erg snel in de knoop.
Bovendien zijn ze daarna moeilijk te ontwarren omdat ze zo stroef zijn.
Ze worden snel vuil omdat ze geen glad oppervlak hebben.
Verder scheurt schiliconenrubber vrij snel en is dan niet meer veilig voor wat betreft de isolatiewaarde.
Alleen voor werken bij hete voorwerpen kunnen ze handig zijn.
De meetsnoeren van b.v. Fluke of Pomona zijn van PVC en en hebben een soepele binnenmantel met daar overheen een of twee lagen coating om ze temperatuur vast en vuil afstotend te maken.
Even met de soldeerbout aanraken kunnen ze best hebben zonder te smelten.

geen primeur dan :-)

TS, die tips zate bij de Custom CX-270 analoge multimeter. Eén van de honderden klonen van de Sanwa SH88TR. Met dat grote verschil dat dit geen goedkope chinese kloon is van sunwa oid, maar minstens zo goed als het origineel (zelfs iets nauwkeuriger) en hij heeft een uitklapflap voor rechtstaand gebruik.
(voor de rest zijn het eenvoudige pvc snoeren, maar met vergulde tips)

fred101

Golden Member

Probemaster probe sets zijn erg goed en geen merkloze troep. Zover ik weet is het Amerikaans. Ik wilde daar zelf een set van maar ik kon ze toen alleen in de USA vinden en dan waren de verzendkosten nogal fors.

TS, dat "probleem" van de Brymen is geen probleem. Het werkt gewoon net wat anders. Verder vind ik het totaal niet interessant want ik gebruik die functie nooit. De doorpieper van de 869s is een van de beste die ik ken.

Zelfs mijn beste meter heeft "problemen" volgens sommige mensen. Ik vind het een geweldig apparaat (Keithley 7510, zit net wat boven jou budget :-) )

Elke meter wel zijn eigenaardigheden, mijn Agilent was meer dan 400 euro en de meetsnoeren zijn al jaren geleden overleden, ik heb een aansluitbus vervangen en de doorpiep functie is waardeloos. Maar de diode stand is super en die werkt tevens als wel razendsnelle doorpieper. En als ik het ding niet 10 jaar lang dagelijks had gebruikt dan had ik waarschijnlijk de originele snoeren nog steeds gehad.

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van siliconen snoeren, veel te stroef en omdat de mantel elastisch is komt alle kracht op het koper. Ik heb diverse siliconen sets en ze zijn allemaal al een paar keer ingekort. Mijn meters worden alleen in het lab gebruikt maar wel heel erg veel. Mechanisch heeft hij bij een service monteur in het veld mechanisch meer te lijden maar die zitten niet een paar uur per dag te meten en constant van accessoires en meetsnoeren te wisselen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 februari 2020 09:45:56 schreef Brainbox:
[...]
Heb je deze set zelf ook?

No-branded spullen die alleen via merchandising kanalen worden verkocht en niet bij de vakhandel zijn voor mij bij voorbaat verdacht.

Nee ik heb ze nog niet ze staan wel op mijn wish list.
Ik wil deze hebben vanwege o.a. deze twee video's

https://youtu.be/fRjXSbXZLmM?t=89

https://youtu.be/uV9mW0rpRxg

Dus ze zijn niet "no-branded" en ook via de vakhandel te koop.

Ik vraag me af waar ik beter mee af ben als het om de prijs gaat:

kijkend in eleshop.nl

BM829s [139] + Tas [12,90] + siliconen meetsnoeren [9,90] + krokodillen klemmen [4,50] (als de meter bevalt misschien upgraden naar BM869s..

Of BM867s [149] + Dezelfde accessoires.

Ik weet alleen niet vanaf welk model er misschien de siliconen meetsnoeren er standaard erbij zitten en of dit altijd misschien gewoon een optie is.

Ben wel een beetje sceptisch om meteen een BM869S te kopen, aangezien ik geen ervaring met dat merk heb noch ik er wel fijn ermee zou kunnen werken.

Ik zie wel dat veel meer mensen toch voor een BM869s gaan, of schijn bedriegd? BM257s vind ik iets teveel terug val op precisie. Dan betaal ik liever 30 a 40 tientjes meer.

Zelf heb ik dit arsenaal:
https://drive.google.com/open?id=1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb

De Dynatek 9045 is al een oudje... (Meer dan 25 jaar oud)
Dit is een 4000 Count meter, en doet het nog uitstekend voor zijn leeftijd.
Heeft me toen zo'n Fl 250,- gekost, maar vanwege mijn toen lopende Monteur Elektrotechnische Panelen opleidingen (2) had ik dat toestel nodig.

De Uni-T UT210-D is erbij voor de grote stromen tot 200 Ampére AC en DC, en de frequentiemeting.
Dat ding heb ik niet veel bij me.
Die was op E-bay net iets over 35 US$.

De Uni-T UT210-E is eigenlijk mijn alleskunnertje geworden.
Stromen tot 100 Ampére, Capaciteit tot 2 Milli Farad, en voor de rest leuke specs voor de hobbyist voor ook ongeveer 35 US$ op E-bay geen verkeerde keuze geweest.

De Mini DS202 is een leuk 2-kanaals oscilloskoopje met Wave Out, welke aardig goed bruikbaar blijkt te zijn.
Voor rond de 95 US$ van Ebay geplukt.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
vergeten

Golden Member

Op 23 februari 2020 19:18:19 schreef elektronoob:
Dan betaal ik liever 30 a 40 tientjes meer.

Zo jij hebt een flink budget! om zo maar 300 a 400 euro meer te willen betalen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jammer dat er steeds om mijn vraag word heen gedraait.

blackdog

Golden Member

Hi elektronoob,

Je zal zelf de afweging moeten maken welk model meter je kiest!

Ik heb je al in het begin van je topic gezegt dat de accessoires volgens mij minder belangrijk zijn.
Schaf accessoires aan die je nodig hebt, en de meetsnoeren die je bij de BM869s krijgt zijn goed.

Verder heb ik je aangegeven dat je met de BM869s minder hoeft te schakelen tussen de meetbereiken door zijn hoge resolutie
en hij is natuurlijk ook nauwkeuriger dan de goedkopere modellen.

Ieder van ons heeft verschillende voorkeuren en we maken dus ook verschillende afwegingen.
Mijn afwegingen of die van fred101/Neovo Geesink zullen anders zijn dan die voor jou of van mij.

Je hebt nu al veel afwegingen gehoord van forum leden, nu is het aan jou je keuze te bepalen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als het om die kalibratie-vraag draait - die is al lang beantwoord hoor.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Alle Brymen meters komen met dezelfde meetsnoeren.

Ik las een een jaar of twee / drie terug veel positieve en lovende reacties van mensen die een Brymen meter hadden aangeschaft. Die positieve reacties in combinatie met wat problemen / eigenaardigheden aan de Fluke meters die ik had (De 189 en de 185) hebben mij over de streep getrokken om een 869 met de Usb interface te kopen. Na twee weken was ik zo gewend en vertrouwd met de 869 dat ik de de beide Flukes op marktplaats heb gezet en een tweede 869 heb besteld. Het mooie van de Brymen meters is dat ze de laats gebruikte functie van een stand onthouden, bij Fluke (en veel andere meters) moet je dan telkens weer door de functies “scrollen” Niet veel later heb ik m’n Fluke 113 ook de deur uitgedaan en van de opbrengst een BM325 gekocht.

De 869 biedt ten opzichte van de 867 niet alleen een betere precisie maar ook een grotere true RMS frequentiebereik, de mogelijkheid om aan frequentiedrives te meten en een dubbele temperatuur meting. Als je die functies bij jou gebruik niet nodig hebt dan moet je je afvragen waarom je een 869 zou willen kopen? Voor mij gaf het grotere true RMS bereik de doorslag om voor de 869 te gaan.

De 325 is voor z’n geld een geweldige meter, hij is niet zo precies als de 869 maar hij is voor mijn gevoel een stuk sneller dan de 869. Bij weerstands- en spanningsmetingen staat hij vrijwel direct in het juiste bereik en het resultaat is direct stabiel. Als je even snel rondprikt op een print is dat erg prettig. Het nadeel is dat die dan weer geen bargraph onder in beeld heeft. Verder heeft die een non contact voltage detectie en een LOW-Z fictie die erg handig is als je aan netspanningsinstallaties meet..

Je hebt het vaak over precisie maar heb je die precisie wel echt nodig of is dat iets wat je jezelf hebt aangepraat?

BM869s is zeker meer nauwkeuriger.. Maar het schilt feitelijk allemaal heel weinig.

De BM869s kost wel even 200 euro.. Dat ik op dit moment niet echt kan missen. Plus is het wel slim om direct voor het high-end model te gaan, als ik er nog geen ervaring ermee op heb gedaan.. Straks vind ik wellicht dat ik niet zo fijn met de meter om kan gaan of naar mijn gevoel niet lekker werkt.. Is het dan niet beter om met een goedkoper model te starten en dan zien of het mij bevalt en later een eventuele upgrade doen..

Ik wil ook niet eeuwig op een meter wachten, want ik heb hier oude moederborden liggen die ik moet doormeten.
Zo lang het een 8serie is kan je prima de accessoires voor elke van die 8 serie modellen gebruiken. En denk dat ik het tasje later wel koop, is toch een extra 12,50 euro die ik als ik de meter gebruik toch alleen maar aan het liggen is op een tafel ofzo.

Wat heb ik nodig om een 1% metaal film weerstand goed zuiver uit te meten?

Ik twijfel momenteel meer tussen de BM829s en de BM867s

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De accessoires zijn op alle modellen met dezelfde functies te gebruiken. Bij de BM325 krijg je bijvoorbeeld hetzelfde thermokoppel als bij de BM869.

Maar aan je reacties te zien wil je een meter uit de 800 serie, als de BM869 dan te duur is en die moederborden echt niet langer kunnen wachten dan is de keuze toch eigenlijk al gemaakt?

Wat heb ik nodig om een 1% metaal film weerstand goed zuiver uit te meten?

Je vraag over de metaalfimweerstand zegt niet zoveel, De ene 1% metaalfilmweerstand is de andere niet. Een 1000Ω 1% weerstand kun je al nauwkeurig meten met een BM235 meter. Een 0,22Ω 1% weerstand kun je niet eens nauwkeurig meten met een BM869 ondanks dat die veel betere specificaties heeft dan die eerder genoemde BM325.

McAwesome

Golden Member

De voornaamste reden dat ik 1% metaalfilmweerstanden meet is omdat de kleurringen op de through hole versies soms erg lastig af te lezen zijn. Bruin, rood en oranje lijken nogal eens op elkaar zeker met de achtergrondkleur welke dikwijls blauw of donkergroen is. Dat meten is meer om de waarde die ik vermoed te confirmeren, maar zeker niet om de weerstandswaarde heel precies te bepalen. Voor deze toepassing is nauwkeurigheid dan ook niet zo heel belangrijk.

Op 24 februari 2020 01:18:31 schreef McAwesome:
De voornaamste reden dat ik 1% metaalfilmweerstanden meet is omdat de kleurringen op de through hole versies soms erg lastig af te lezen zijn. Bruin, rood en oranje lijken nogal eens op elkaar zeker met de achtergrondkleur welke dikwijls blauw of donkergroen is. Dat meten is meer om de waarde die ik vermoed te confirmeren, maar zeker niet om de weerstandswaarde heel precies te bepalen. Voor deze toepassing is nauwkeurigheid dan ook niet zo heel belangrijk.

Ja dat heb ik ook.. Of waardes die gebruikelijk waren in het verleden, maar tegenwoordig nog amper voorkomen of helemaal niet meer gebruikt worden.
En dan wil je het wel na kunnen meten wat de waarde zou moeten zijn.

Ik denk dat ik de brymen BM 867s wel bestel.. Deze is maar 10 euro duurder op de prijs van een BM829 139 vs 149. (vind het raar dat er zo weinig prijs verschil er tussen zit.

Neem aan dat ik denk kan retouren als ik er toch niet tevreden ermee ben.

bm867s is net besteld.

Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

fred101

Golden Member

Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

Misschien was het beter om eerst een serieus boek over electronica te kopen ;-)

Elke multimeter met een weerstand bereik doet het zelfde, weerstand meten. De een wat sneller dan de ander, de ene kan peta-ohms meten, de ander niet meer dan 1 Mohm. De ene doet het met 8 digits, de andere gebruikt een naald waarbij je moet gokken of het 1 of 2M aanwijst. De ene geeft de waarde met 0,0001% nauwkeurigheid, de andere haalt maar 5% etc.

Als je een weerstand in situ (in het circuit) meet dan zit er vaak een hele boel aan parallel wat je meting kan beïnvloeden. Het gaat een beetje ver om je in een paar zinnen uit te leggen wat er allemaal speelt bij in situ metingen.
En niet alleen daarbij, meten is weten, maar je moet wel weten hoe je moet meten en wat de getalletjes van je meting betekenen voor die meting als je iets meer doet dan de output van een voeding of de weerstand van een los onderdeel meten.

Echt goed meten is een vak op zich waar een hele boel kennis bij komt kijken. Als ik iets meet wat niet past bij wat ik verwacht, niet ongewoon bij reparaties, dan pak ik eerst een andere meter. Niet omdat ik mijn meters niet vertrouw maar ze hebben andere eigenschappen die het circuit beinvloeden. In sommige situaties wil je een meter met een lage interne weerstand, in andere een oneindig hoge. Het waarom is nog even een stap te veel denk ik. https://youtu.be/bH5n5iMIqIw Deze video gaat in op 1 aspect van inwendige meter weerstand bij spanning metingen over hoge weerstanden in situ.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Of je een betrouwbare in circuit meting kunt doen wordt niet of nauwelijks bepaald door de meter maar door de andere onderdelen die in het circuit zitten. Staat een weerstand van dezelfde waarde parallel dan zul je de halve weerstandswaarde meten.

Als je het schema hebt, kun je bepalen of een meting een betrouwbaar resultaat kan geven. Voor "ongeveer" is dat vaak nauwkeurig genoeg. Als je het precies wilt meten zou je de weerstand uit moeten solderen, of één pootje lossolderen en de weerstand omhoog buigen zodat één pootje vrij is. Beide is een risico op beschadiging van de PCB, zeker als je kracht uitoefent of niet het juiste soldeergereedschap gebruikt.

EDIT: Fred was me voor. END EDIT

Op 24 februari 2020 01:32:10 schreef elektronoob:
Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

Je hebt me 100% overtuigd: een twee-tientjes apparaat is beter voor je dan 1 van 150 of 200 euro.

Ik heb paragliding les gegeven. Dan zijn er ook figuren die denken dat als ze dure shit kopen ze ineens de skills zullen hebben om het goed te kunnen. Dat is niet het geval. Leer rijden in een daf voordat je een ferrari koopt. Als je hier komt vragen of je beter een mercedes of een BMW moet kopen, dan kan je beter een honda-tje kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee ik heb ze nog niet ze staan wel op mijn wish list.
Ik wil deze hebben vanwege o.a. deze twee video's

https://youtu.be/fRjXSbXZLmM?t=89

https://youtu.be/uV9mW0rpRxg

Dus ze zijn niet "no-branded" en ook via de vakhandel te koop.

Noem mij dan maar een gerenommeerde elctronica vakhandel die dit merk voert.

Die reclame filmpjes op YouTube zijn natuurlijk een lachertje.
Wie test er nu met de zijkanten van de probe pennen?
Goud geleidt goed en heeft het voordeel dat het niet oxideert.
Vandaar dat het vergulde oppervlak direct contact maakt, staat leuk op een filmpje, maar heeft geen praktische waarde.
Zoals ik al eerder opmerkte zit en maar een paar micron goud op.
Op de punter waar je mee meet is dat er binnen een mum van tijd van af en zit je met een onbekend materiaal te meten.
Over de rest van de kwaliteit wordt niet gesproken, zoals duurzaamheid, stevigheid v.w.b. draadbreuk, en draadweerstand.
Om over het ontbreken van een veiligheidsklasse aanduiding nog maar niet te spreken.
Ik hou mijn hart vast wanneer straks iedereen zich door ongecontroleerde YouTube reclame laat informeren.

@ Ruben_Lichtenvoorde: bedoel de de BM235? Is dit ook de EEVblog meter?

Op 24 februari 2020 12:50:45 schreef MJN:
@ Ruben_Lichtenvoorde: bedoel je de BM235? Is dit ook de EEVblog meter?

sorry verkeerde knopje

Wie test er nu met de zijkanten van de probe pennen?

Zeer regelmatig, dan druk ik met mijn duimen de aansluitdraden op de probes, voor een snelle ongeveer weerstandswaarde

[Bericht gewijzigd door MJN op maandag 24 februari 2020 13:03:04 (34%)

Op 24 februari 2020 12:29:37 schreef Brainbox:

Om over het ontbreken van een veiligheidsklasse aanduiding nog maar niet te spreken.

Hier de product pagina van Probe Master zelf kan je zien dat ze gewoon een veiligheidsklasse hebben.