blauw beeld en geen geluid

Hallo,
ik heb een probleem met mijn PHILIPS 43pfs5803/12
als ik deze aanzet dan is het beeld blauw en geeft geen geluid,je ziet aan het standby lampje dat de AB wel reageert.zou dit een moederbord probleem zijn of de T-CON? ik kan het toestel wel aan en uit zetten met de AB.

[Bericht gewijzigd door rick 050 op zondag 23 februari 2020 02:08:01 (10%)

Helder blauw?? Plaats anders even een fotootje...

ja,is een helder blauw beeld (geen strepen ofzo)

Op 24 februari 2020 00:54:53 schreef rick 050:
nee,donker blauw beeld (geen strepen ofzo)

(bijdeze een foto,helaas niet zo duidelijk...)

als ik de T-con los koppel heb ik precies hetzelfde beeld als op de foto,dus met of zonder T-con heeft geen effect.

maartenbakker

Golden Member

Dat is wat we in vaktermen een "zwart hemd" noemden vroeger, oftewel een blank raster. Bij een LCD betekent dat dat de backlight brandt, maar er geen beeld komt. Dat kan bijvoorbeeld een defecte zekering op de tcon zijn of een ontbrekende voedingslijn.

Zo aan het typenummer te zien, zul je echter nog garantie hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 februari 2020 15:16:39 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo maartenbakker,helaas is de garantie er net af (zal je altijd net zien)maar als ik het goed begrijp is de T-con dan wel de boosdoener?

maartenbakker

Golden Member

Het kan ook het mainboard zijn, maar ik zou beginnen met meten of de tcon spanning krijgt en zo ja of de smd-zekering op de tcon heel is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

misschien een domme vraag,maar hoe ziet die zekering er uit? het rode ledje het koelblokje op het moederbord word wel gewoon warm en er brand ook een heel klein groen ledje op het moederbord.

net ff gemeten en de t-con krijgt spanning,slotsom lijkt mij dat het dan moederbord kan zijn of T-con (met een beetje pech allebei) dan kan ik net zo goed een nieuwe TV kopen en deze weg doen voor de handige Harrie.evengoed bedankt voor het meedenken.