Harman Kardon reageert niet op voedingsadapter.

Een Harman Kardon Go + Play Wireless gaat via de adapterplug (18 V) alleen aan als de plug naar boven getrokken en vastgezet wordt. Het schassisdeel waarin de plug gaat heeft 3 contacten. De + middenpoot en 2 andere. Kennelijk is dit een schakelaar om de batterij voeding die er ook in zit (8 x 1,5 V) af te schakelen bij netvoeding. Wie kan mij vertellen hoe dit werkt want ik ben van plan de adapterplug te verbinden met de batterijaanluiting. Maar zonder boel op te blazen.

maartenbakker

Golden Member

Is het geen snoerbreuk, met andere woorden zit het probleem echt in het chassisdeel (de apparaatzijdige connector)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 februari 2020 21:02:14 schreef guusje:
Een Harman Kardon Go + Play Wireless gaat via de adapterplug (18 V) alleen aan als de plug naar boven getrokken en vastgezet wordt. Het chassisdeel waarin de plug gaat heeft 3 contacten. De + middenpoot en 2 andere. Kennelijk is dit een schakelaar om de batterij voeding die er ook in zit (8 x 1,5 V) af te schakelen bij netvoeding. Wie kan mij vertellen hoe dit werkt want ik ben van plan de adapterplug te verbinden met de batterijaanluiting. Maar zonder boel op te blazen.

Het werkt zoals je beschrijft. Als er een oplaadbare vaste batterij in het apparaat zit, wordt de batterij via een electronische schakeling en meestal niet met een contact aan of uit gezet.
Het komt vaak voor dat het chassisdeel losgekomen is waar het op de print gesoldeerd zit. Soms komt het voor dat een van de soldeerpennetjes is afgebroken als het chassisdeel vaak en ruw gebruikt wordt. Net als een draadbreuk geeft dat hetzelfde verschijnsel. Draadbreuk kun je uitsluiten door een compatibele adapter aan te sluiten. Let daarbij op de polariteit, plus en min ztten niet altijd op dezelfde kontakten.
Je kunt de adapter ook onderzoeken door een voltmeter of desnoods een lampje aan te sluiten op de kontakten van het stekkertje van de adapter. Als je dan de draad beweegt, mag de spanning niet wegvallen.

Ik heb al een stukje draad afgeknipt en een nieuwe plug aangesoldeerd. Over de soldeerpunten van het schassisdeel staat spanning. Er komen 4 draadjes uit de print. Een zwarte die aan de 2 contacten zit met de -. Die draad zit ook aan de - van de batterij aansluiting. Echter de middenpoot met de + zit aan geen enkele van de andere 3 draden.

Je zult er toch met kijken en proberen en meten achter moeten komen hoe het werkt.
Ik heb op internet gezocht en wat ik ervan kan vinden gaan er gewone D cell batterijen in, die uitgeschakeld worden als de adapter ingeplugd wordt, en niet via een schakelaartje in het chassis deel.

Voor wat het waard is: https://servlib.com/harman-kardon/audio/go-play-wireless-sm7.html?star… blz 20 en 14 voor het voeding stukje.

Op 22 februari 2020 21:02:14 schreef guusje:
Een Harman Kardon Go + Play Wireless gaat via de adapterplug (18 V) alleen aan als de plug naar boven getrokken en vastgezet wordt. Het schassisdeel waarin de plug gaat heeft 3 contacten. De + middenpoot en 2 andere. Kennelijk is dit een schakelaar om de batterij voeding die er ook in zit (8 x 1,5 V) af te schakelen bij netvoeding. Wie kan mij vertellen hoe dit werkt want ik ben van plan de adapterplug te verbinden met de batterijaanluiting. Maar zonder boel op te blazen.

Ben je er nog uitgekomen hoe het werkt? Ik heb een soortgelijk probleem, Harman Kardon Go + Play Wireless werkt niet meer op adapter, wel op batterij (adapter is in orde). Ik vraag me af waar de zwarte, rode en witte draadjes voor zijn die aan de binnenkant verboden zijn met de adapterplug.