80 V op Aarde?

Goedendag allemaal.

Bij deze wil ik graag een 'probleem' voorleggen waarvan ik niet zeker weet of dit nou klopt of niet, maar gezien mijn interesse in elektrotechniek en mijn angst voor gevaarlijke situaties hoop ik hier duidelijkheid te krijgen. Ik ben al een tijdje het internet aan het afspeuren maar krijg nergens echt een concreet antwoord.

De situatie is als volgt. De directe vraag staat onderaan.

Ik doe vrijwilligerswerk in een poppodium en was laatst de lichttechnicus aan het helpen met het hangen van de verlichting in de trussen (de stalen constructie waar de verlichting in gehangen wordt in het plafond).

echter na het hangen van de lampen en aansluiten van de voedingen via CEE-PowerCON snoeren, voelde ik een spanning op de gehele truss. Uiteraard niet meer aangeraakt en een meetapparaat gehaald. nu bleek er +/- 80V op de truss te staan. Na een tijdje meten en zoeken bleek dit van 1 lamp te komen. (voeding weghalen = 80V weg) Vervolgens de lamp vervangen en alles leek weer oke.

Echter klapte er nergens een groep uit. en gezien het gebrek aan aardlekschakelaars kon deze er dus ook niet uit schieten.

Ik dacht in eerste instantie dat dit een aard probleem kon zijn maar er lopen 8 verschillende groepen naar de desbetreffende truss en via deze groepen is die ook verbonden met aarde.

En dan nu de vraag in het kort.

Is het mogelijk om 80V op een aarde te hebben zonder dat er een groep uit klapt bij gebrek van een aardlekschakelaar? Of zit er dan verder in de installatie een fout in de aarde?

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten.

Mvg

Max

Arco

Special Member

Is dat metaalwerk geaard of niet? (ik neem aan niet, want anders zou je niks kunnen voelen (of meten).
Grote kans dat het capacitieve koppeling betreft. Tintelt, maar kan geen kwaad.

Hoe heb je de spanning gemeten?
(met een gewone electronica multimeter gaat dat niet lukken, die wijst allerlei vreemde waardes aan doordat 'ie veel te hoogohmig is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goedendag Arco.

Naar deze truss lopen 8 groepen die eindigen in 16A CEE stekkers.
Deze gaan allemaal naar de verlichting toe, waarbij de beugels die aan deze lampen hangen ook geaard zijn. Via deze weg is het metaalwerk dus geaard zou ik denken.

Wat ik met een fluke multimeter zag was

Fase - truss (aarde) +/- 230V
nul - truss (aarde) +/- 80V

Edit* truss was eigenlijk niet meer aan te raken, waardoor ik aan nam dat dit niet normaal was.

[Bericht gewijzigd door Max D.R op maandag 24 februari 2020 17:24:15 (12%)

Je zou de truss eens moeten meten ten opzichte van een punt waarvan je zeker weet dat het aarde is. Als je 80 volt meet tussen de nul en de truss dan kan de truss niet echt geaard zijn.

Voor zover ik weet, moeten dergelijke trussconstructies, maar ook stalen masten in feesttenten voorzien zijn van een aparte aardleiding, ongeacht wat er in hangt. Stel je voor dat je allemaal dubbelgeïsoleerde armaturen zou hebben, maar ook een beschadigde of vastgeknelde kabel, dan staat de truss gewoon onder spanning.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is het mogelijk om 80V op een aarde te hebben zonder dat er een groep uit klapt bij gebrek van een aardlekschakelaar? Of zit er dan verder in de installatie een fout in de aarde?

1: Er is een isolatie fout in een apparaat (Lamp oid)
2: Het defecte apparaat is niet (of niet goed) geaard.

Punt 1 is er aan de veroorzaker.
Hoe het komt? Mellicht helemaal geen aarde, slechte aarde, losse verbinding?

Een tijdelijke installatie MOET in NL altijd mede beveiligd worden door een of meerdere aardlekschakelaars van max 30 mA.

Nog een gelukkie dat er niets ernstigs gebeurt is. Je haalt zo de voorkant van een landelijk dagblad (met een advertentie binnenin). En heel veel gez... met de rechterlijke macht.
Hier kan iemand voor veroordeeld worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voor zover ik weet, moeten dergelijke trussconstructies, maar ook stalen masten in feesttenten voorzien zijn van een aparte aardleiding, ongeacht wat er in hangt.

Dit idee kreeg ik ook. Het zelfde principe als een kabelgoot waar je inderdaad vaak een apart groen/geel draadje naartoe ziet gaan volgensmij.

En inderdaad er lijkt 1 veroorzaker te zijn. Die desbetreffende lamp wordt op dit moment ook niet meer gebruikt en gaat binnenkort voor reparatie. zonder deze lamp er tussen leek er niet veel bijzonders te zijn.

nul aarde (truss) was ongeveer 8V maar dit bleek niet raar te zijn in het geval van verlichting en movingheads begreep ik.

Voor de zekerheid even gekeken of de aarde van de CEE doorgepiept werdt naar de beugels aan de lamp met een Fluke multimeter. en deze leek inderdaad verbonden te zijn, dus als de aarde van de groep klopt dan zal ook deze lamp geaard moeten zijn en daarom in dit geval de truss ook, buiten of het de juiste aardingsmanier is om dan natuurlijk..

Maar als ik het goed begrijp is er dus meer aan de hand dan alleen een kapotte lamp?

Het is dus niet mogelijk om zo'n spanning op je truss te krijgen als deze juist geaard is en de 'lekspanning' net niet voldoende is om je groep er uit te laten knallen?

help

Golden Member

Waar komen de acht groepen vandaan? zijn dit eindgroepen of komen deze uit een dimmerrack?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar als ik het goed begrijp is er dus meer aan de hand dan alleen een kapotte lamp?

Schot voor open doel?

JA er is veel meer aan de hand!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 24 februari 2020 21:37:45 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waar komen de acht groepen vandaan? zijn dit eindgroepen of komen deze uit een dimmerrack?

Vanuit de HVK komt een 125A CEE Form aan op het podium. Deze is aangesloten op een verdeelkast naast het podium en hieruit komen al die groepen.

het zijn dus eindgroepen. vanuit het dimmerrack lopen nog 2 kabels de trussen in. Deze heb ik als groepen niet meegeteld omdat ik niet zeker weet waar deze eindgroep vandaan komt.

JA er is veel meer aan de hand!

Dit idee kreeg ik ondertussen al. echter weet ik zelf niet precies wat er met een aarde gebeurt zonder dat er een aardlek schakelaar aanwezig is.
En gezien mijn interesse in elektrotechniek vind ik het interessant om zelf op zoek te gaan naar de oplossing maar kon deze in dit geval slecht vinden op internet.

Maar geen zorgen, ik ga komend weekend de aarde eens nakijken (spanningsvrij uiteraard, ik haal de voorpagina liever niet) en heb doorgegeven dat ze er eens een elekticien naar moeten laten kijken en dat een eventuele nen1010 keuring ook niet verkeerd zou zijn blijkbaar (ook verplicht dacht ik). wie weet waar het probleem nog meer kan zitten...

Maar dan nog even dit.

Stel dat de aarde goed was. het een vaste installatie was (aardlek dus niet verplicht) en toch ontstaat er een kleine lekspanning op je aarde waardoor je automaat niet uit valt. wat gebeurt er dan in zo'n situatie in je installatie?

Is dit in een vast gebouw met vaste aansluiting of een feesttent/ schuur met een aggregaat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 24 februari 2020 21:59:52 schreef Max D.R:
[...]

Maar dan nog even dit.

Stel dat de aarde goed was. het een vaste installatie was (aardlek dus niet verplicht) en toch ontstaat er een kleine lekspanning op je aarde waardoor je automaat niet uit valt. wat gebeurt er dan in zo'n situatie in je installatie?

Ik denk... 1) het gaat ergens heel warm worden... 2) Je betaalt voor een niet nuttig verbruik.

Stel, je aarde is 10 Ohm en er staat toch vijf volt over. dat betekend dat er 5 Ampère loopt. Je teller ziet die stroom bij 230V dus je betaalt ervoor. tevens staat er over de oorzaak vh lek 225 volt bij 5A , dat maakt 1125 watt. gaat dus warm worden.. toestand gaat waarschijnlijk verergeren tot volledige sluiting, of brand.

fatbeard

Honourable Member

Op 24 februari 2020 22:36:40 schreef kris van damme:
[...]
Stel, je aarde is 10 Ohm en er staat toch vijf volt over. dat betekend dat er 5 Ampère loopt.
[...]

Euhhh, da's 0.5A, met een 'vermogen' van 112.5 Watt. Dat gaat reuze meevallen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ben nog niet goed wakker :-)

maak er 1 ohm van, bij 5 volt...

Bij een foutsituatie mag er gedurende 5s maximaal 50V op de aarde staan. Binnen die tijd moet de beveiliging afschakelen. De toegestane aardweerstand hangt hierbij sterk af van het soort installatie, de karakteristiek van de beveiliging, wel of geen aardlek enz. Zie o.a. het bijgevoegde document.

Veiligheids Aarding.pdf

mvdk

Golden Member

Zoals ik 't zie, stond er géén spanning op de aarde, er stond een spanning van 80V op een niet of slecht geaard onderdeel van het poppodium.
Is nog steeds wel een aandachtspuntje, natuurlijk

Shiptronic

Overleden

Op 24 februari 2020 17:21:50 schreef Max D.R:
Goedendag Arco.

Naar deze truss lopen 8 groepen die eindigen in 16A CEE stekkers.
Deze gaan allemaal naar de verlichting toe, waarbij de beugels die aan deze lampen hangen ook geaard zijn. Via deze weg is het metaalwerk dus geaard zou ik denken.

Je denkt de verkeerde kant op , de trus moet al geaard zijn voor er überhaupt iets aan gehangen word.

Op 24 februari 2020 21:59:52 schreef Max D.R:
[...]

Dit idee kreeg ik ondertussen al. echter weet ik zelf niet precies wat er met een aarde gebeurt zonder dat er een aardlek schakelaar aanwezig is.
En gezien mijn interesse in elektrotechniek vind ik het interessant om zelf op zoek te gaan naar de oplossing maar kon deze in dit geval slecht vinden op internet.

Maar geen zorgen, ik ga komend weekend de aarde eens nakijken (spanningsvrij uiteraard, ik haal de voorpagina liever niet) en heb doorgegeven dat ze er eens een elekticien naar moeten laten kijken en dat een eventuele nen1010 keuring ook niet verkeerd zou zijn blijkbaar (ook verplicht dacht ik). wie weet waar het probleem nog meer kan zitten...

Maar dan nog even dit.

Stel dat de aarde goed was. het een vaste installatie was (aardlek dus niet verplicht) en toch ontstaat er een kleine lekspanning op je aarde waardoor je automaat niet uit valt. wat gebeurt er dan in zo'n situatie in je installatie?

Als de stroom hoog genoeg word gat gewoon de zekering eruit. de spanning kan/mag niet oplopen, immers zit die aan Aarde (=0)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 28 februari 2020 17:38:46 (56%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.