Schema Touch Dimmer 230V LED

Hallo allemaal,

Ben nu net aangemeld dus nieuw hier op het forum.
Ik heb tijdens mijn MTS tijd, al weer heel veel jaren geleden, wel wat "gespeeld" met electronica maar ben hiermee na mijn MTS tijd niet verder gegaan.
Dus mijn electronica kennis is niet geheel optimaal. Weet alleen de basis werking nog van een aantal standaard componenten en een aantal formules.
Ik wil mijn 230V lampen gaan vervangen door 230V dimbare LED lampen.
Er staan in de woonkamer een aantal lampen met normale gloeilampen die nu tegelijk d.m.v. een dimmer aan/uit en gedimd kunnen worden.
De huidige dimmer wil ik graag vervangen/aanpassen door een (zelfgemaakte) Touch Dimmer.
In de mijn MTS tijd heb ik een Touch Dimmer voor normale 230V gloeilampen gemaakt, een bestaand schema opgebouwd dus niet zelf ontworpen, en deze heb ik gisteren weer eens getest.
Werkt perfect, tikken is aan/uit functie, continue contact is dimmer functie.
Deze dimmer functie wisselt elke keer van lamp dimmen naar lamp feller laten branden en wanneer je deze functie gebruikt hebt dan de laatst ingestelde dim stand onthouden na uitschakelen.
Nu wil ik ook zo iets gaan maken maar dan voor dimbare 230V LED lampen.
Ik heb al veel gezocht naar een schema hier in het forum en algemeen op internet maar niet iets concreets kunnen vinden.
Ik weet al dat je te maken heb met RC (Trailing Edge) en RL (Leading Edge) dimmers en de zelfbouw Touch Dimmer moet wel de juiste zijn voor het type LED lampen.Weet nog niet welke dit gaan worden. Ook het minimaal afneembaar vermogen speelt mee. Liefst zo klein mogelijk. Zal ongeveer gaan om 8 LED lampen met elk een vermogen van
Momenteel heb ik in de keuken al 230V dimbare LED's van Ikea achter een RC LED dimmer (print gekocht bij Conrad, Artikelnummer: 1385954), zo één met een druk/draaiknop. Ik ben er door ervaring achter gekomen dat de Ikea LED lampen goed werken met een RC dimmer en niet met een RL Dimmer. Met de RL Dimmer was een zeer goed hoorbaar brom geluid te horen uit de Ikea LED Lampen en dat kan nooit goed zijn voor de levensduur van de LED lamp.
Maar ook deze wil ik gaan vervangen door een zelfbouw Touch Dimmer. Nog wel uitzoeken waar ik een aluminium plaatje plaats in het schakelmateriaal, misschien op de plek waar nu de dim knop zit.
Hopelijk kan iemand mij vertellen waar ik zo'n schema kan vinden of misschien heeft iemand hier op het forum al zoiets gemaakt.
Alle adviezen zijn natuurlijk ook welkom!

Mvg,
Alex

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Er is een topic over hier, lees dit eens door. Het is geen touch dimmer, maar het komt in de buurt van wat jij wil. :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143681#highlight=edge+leadin…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank je Lambiek voor je reactie. Zal eens kijken of ik hier verder mee kom.
Ik heb een foto gemaakt van de print van de touch dimmer die ik op de mts heb gemaakt.

Lambiek

Special Member

Op 23 februari 2020 19:26:19 schreef Lex71:
Ik heb een foto gemaakt van de print van de touch dimmer die ik op de mts heb gemaakt.

Wat is het type IC wat je gebruikt hebt? Dat zal niet meer te koop zijn denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 februari 2020 10:19:51 schreef Lambiek:
[...]
Wat is het type IC wat je gebruikt hebt? Dat zal niet meer te koop zijn denk.

Het lijkt me die uit de bijlage.

S576. Op ebay.de vind je ze nog wel.

Groeten, Ron.

Dank alle voor de reacties.
Inderdaad het is de S576.
Ik heb vandaag deze zelfbouw dimmer aangesloten op 3 Ikea LEDARE Led lampen, E27 600 Lumen 7 Watt.
Lukte aardig alleen soms gaan de lampen knipperen. Knipperen niet heel erg snel, schatting adhv een fimpje 6-7x aan/uit in ongeveer 3 sec.
Dit gebeurt alleen wanneer ik na een dim actie de lampen uit deed en daarna weer aan deed. Dus niet tijdens een dim actie waarbij ik continue ging dimmen en de lampen continue van maximaal gedimd naar maximaal licht gingen door continue een vinger op de touch plaat te houden.
Gebeurt alleen niet altijd en heb nog niet kunnen achterhalen of er logica in zit.
Lijkt niet zo te zijn dat het alleen gebeurt als lampen maximaal gedimd zijn of niet gedimd met inschakelen.

Mijn bedoeling is om deze of een verbeterde versie van deze print te plaatsen in een inbouwdoos en dan bestaand schakelmateriaal, van de huidige dimmer, te voorzien van een aluminium touch plaat.

Ah de good old S576B, van Siemens waren die dingen origineel. Ik heb er ook eens ooit een dimmer mee gemaakt.

Ik had een mooi stukje gepoetst en afgelakt PCB gebruikt ter grootte van de de inzet van de WCD. Helaas weer af moeten breken en kleiner moeten zagen omdat de capaciteit te groot was en de dimmer bleef continue dimmen.
Dus dat is wel een tip om niet dat het contact vlak te groot te maken (of er een weerstandsdeler tussen te maken).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 24 februari 2020 21:41:49 schreef Lex71:
Ik heb vandaag deze zelfbouw dimmer aangesloten op 3 Ikea LEDARE Led lampen, E27 600 Lumen 7 Watt. Lukte aardig alleen soms gaan de lampen knipperen.

Is de belasting "in de vorm van een ledlamp van 7 Watt" niet te klein voor de triac, je zit met je houd stroom van de triac. Als die te klein is dan werkt het niet goed, dan kan het gaan knipperen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 februari 2020 09:26:09 schreef Lambiek:
[...]
Is de belasting "in de vorm van een ledlamp van 7 Watt" niet te klein voor de triac, je zit met je houd stroom van de triac. Als die te klein is dan werkt het niet goed, dan kan het gaan knipperen.

Ja en dan komt het aan op electronica kennis en die van mij is momenteel niet voldoende.
Wat moet er dan aangepast worden in de bestaande opzet om het wel goed te laten werken.
Ik heb gisteren uitgezocht hoe alle componenten verbonden zijn en ga hiervan nog een schema maken.
Die ga ik hier nog posten.
Misschien dat dan iemand mij op weg kan helpen.

Arco

Special Member

Je zou een gevoeligere triac kunnen proberen (wat zit er nu in?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nu alles in kaart gebracht en uitgetekend. Zie Bijlage.
Enige waar ik geen waarde/kenmerk van heb zijn de diodes. Ze zijn ook zo klein. Er lijkt iets van 1N4 op D1 te staan.
D1 en D2 lijken me Zener diodes, maar dat is een vermoeden welke gebaseerd is op de kleur.
D3 is geel van kleur.
Zie foto van de print in eerder post.

Zou dan de Triac gewijzigd moeten worden, zoals Arco aangaf, om het zo af en toe flikkeren van de LED lampen te voorkomen? Maar welke moet het dan gaan worden?
Belasting is nu met 3 LED lampen maximaal 21 Watt maar ik zou er ook wel meer LED lampen op willen kunnen aansluiten tot zeg 8 stuks van 7-9 watt.