Batterij geschikt voor zitmaaier

Hallo,

De batterij in mijn zitmaaier is een 12v,26ah met een bepaald startvermogen waar ik nu niet kan op komen, deze is aan vervanging toe

Maar toevallig heb ik enkele batterijen vervangen vn een sprinkler systeem ook 12v 26ah maar bedoeld voor stand-by en cyclic use, kan dit gebruikt worden voor een zitmaaier mee te starten en dus vermogen te trekken of is het juist gevaarlijk?

startbatterijen kunnen veel hogere stromen leveren dan andere batterijen.

een startbatterij bestaat uit een heleboel dunnen platen in parallen.
door de grotere oppervlakte krijg je meer stroom, door de veel dunnere platen, ook een sneller slijtage. startbatterijen kunnen maar een 80 volledige laad/ontlaad cycli aan.

een gewone lood batterij bestaat uit veel minder en dikkere platen.
door de mindere oppervlakte, krijg je minder stroom.
door de veel dikkere platen achter gaat ze langer mee en kan ze meer ontladen en opgeladen worden.

als je hiermee probeert te starten, zal de spanning waarschijnlijk zo ver induiken, dat je startmotor amper rond zal gaan. en als het al lukt, zal je ze volgens mij heel snel slopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Als je de accu's toch hebt dan gewoon proberen.

Die SLA-tjes kunnen behoorlijke stromen leveren, volgens mij moet dat geen enkel probleem zijn.

Op 25 februari 2020 07:09:46 schreef kevintjeuh88:
Maar toevallig heb ik enkele batterijen vervangen vn een sprinkler systeem ook 12v 26ah maar bedoeld voor stand-by en cyclic use,..

Ja die kunnen zonder problemen gebruikt worden..maar als ze al enkele jaren in standby modus gewerkt hebben moet je er niet teveel meer van verwachten.
De verhoogde inwendige weerstand door het gebruik in standby modus kan veel roet in het eten gooien als startbatterij.

LDmicro user.

Op 25 februari 2020 07:09:46 schreef kevintjeuh88:
Hallo,
Maar toevallig heb ik enkele batterijen vervangen vn een sprinkler systeem ook 12v 26ah maar bedoeld voor stand-by en cyclic use, kan dit gebruikt worden voor een zitmaaier mee te starten en dus vermogen te trekken of is het juist gevaarlijk?

Je zou het kunnen proberen maar het is geen goed idee om een accu, die al een bepaald leven achter de rug heeft als 'stand-by accu' nog een tweede kans te geven als 'startaccu'. Ik denk dat het grootste "gevaar" is dat deze onder de gegeven omstandigheden snel zal gaan bezwijken onder de gevraagde, hoge koudestart stroom.

Als je plaats hebt voor twee van deze accubatterijen (dat is eigenlijk de juiste aanduiding) kan je er twee parallel zetten. De hierboven door anderen genoemde bezwaren worden dan qua mogelijke ernst door twee gedeeld.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dan kan ik het eens proberen, batterijen zijn ongeveer 4 jaar in gebruik geweest en vooral preventief vervangen, zullen dus nog niet slecht zijn vermoed ik.

Voor de zekerheid wel even de spanning van beide nameten, mocht er één cel kortsluiting hebben, dan krijg je weer een vervelende situatie. Overigens geldt wel voor het parallel zetten van accubatterijen dat er een zeker risico in zit als één van de twee inwendig kortsluiting krijgt. Aan de andere kant: Lithium cellen worden heel vaak parallel toegepast.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Mocht je voor parallel gaan dan heb je met 2 accu's die zowel (bijna) dezelfde inwendige weerstand als capaciteit hebben, de meeste kans op succes. Maar bij 4 jaar oude accu's zou dat wel eens moeilijk kunnen worden. Hoe groter het aantal accu's is waaruit je een keuze kunt maken, des te meer kans heb je een min of meer passende match te kunnen vinden.

Op 25 februari 2020 11:52:37 schreef kevintjeuh88:
Dan kan ik het eens proberen, batterijen zijn ongeveer 4 jaar in gebruik geweest en vooral preventief vervangen, zullen dus nog niet slecht zijn vermoed ik.

Mijn gebuur onderhoudt dergelijke installaties alsook beveiligingsinstallaties voor een firma in Gent.
Ik heb al veel batterijen die hij preventief vervangen heeft getest, in de hoop van nog enkele goeie te vinden, maar nog nooit heb ik er één gevonden die redelijk was, dat kan dus heel erg tegenvallen, zelfs parallel plaatsen helpt dan niet.

Een grasmaaier starter is geen autostarter maar toch... laat eens iets weten als je die vervangen hebt.

LDmicro user.

Ik gebruik al jaren een UPC accu als start accu. In dit geval een 30Ah, die in een 1000cc 2 cilinder motorfiets is geplaatst. Bij testen kon die 350 CCA leveren. Die grasmaaier heeft veel minder nodig.

Jacques van Montfort

Heb 1 van de 2 batterijen geplaatst met wat aanpassingen, werkt prima, start ook duidelijk vlotter dan met de oude die versleten was