Onstabiele LED dimmer combinatie.

Hoi,
Ik heb recentelijk een LED dimmer en dimbare LED geïnstalleerd. Ik heb speciaal onderzoek gedaan op een geteste combinatie uit deze lijst.

De gebruikte lamp staat op pagina 11, linker kolom, de dimmer is van type Busch en Jeager 6523 U. De schakeling is een hotel-schakeling.

Nu is het probleem dat de led af en toe feller wordt, beetje knippert, gewoon instabiel is.

Heeft iemand een idee hoe dit knipperen te verminderen?

Ik heb gekeken naar die led-dimmer compensator, maar ik wordt er niet wijs uit wat het precies is. Lijkt op een xcap of rc-snubber.

Tips?

vergeten

Golden Member

De dimmer moet minimaal 2 watt leveren om goed te werken.

Je kan bij wijze van test een gloeilamp(je) (25-40watt) parallel aansluiten en is het onstabiele gedrag dan weg?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zal dat morgen eens proberen. De LED is ongeveer 9 Watt, dus ga er vanuit dat dat voldoende is, maar altijd proberen waard!

als je het nieuwe model van die 6523U hebt, zitten er 2 potmeters in de voorkant. 1 voor minimale dimstand en 1 voor de soort last. de linker verdraaien naar links en dan de rechter potmeter opnieuw instellen laagste dimstand. niet te snel gaan overigens, de dimmer gaat een peer keer knipperen als last detectie oid, dat moet even gebeuren.

als je een slechte led hebt, dan blijft deze knipperen, dat komt geregeld voor. spul van bouwmarkt ed heeft dat nogal eens. komt omdat die led spots op hele lage spanningen al licht gaan geven, de capacitieve werking van de draden in buizen doet dit al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb deze dimmer enige maanden geleden ook bij een klant geinstalleerd omdat zijn hele huis in B&J is afgemonteerd en omdat hij R7s LED lichtbronnen in een lamp wilde.

De B&J LED dimmer geinstalleerd, dimbare Osram R7s LED lichtbronnen geinstalleerd, dimmer afgesteld en klaar.

Na enige weken meldde de klant zich dat 1 LED licbtbron het al begeven had en dat de LED lichtbronnen toch af en toe knipperen in een bepaalde dimstand.
Dus nieuwe dimbare LED licbtbronnen geplaatst, preventief een B&J Compensator over de blauwe en zwarte draad geplaatst en alles leek weer in orde.

Tot wederom enkele weken later dezelfde klacht. Dus dit keer 2 van de laatst nieuwe en zwaardere R7s 11,5W dimbare LED lichtbronnen van Osram geplaatst en de dimmer opnieuw afgesteld.
Nadien zowel B&J als Osram een e-mail gestuurd met de vraag wat hier fout gaat. Osram kwam met een hele lijst lichtbronnen v.s. dimmers, wat wel en niet goed met elkaar werkt. B&J moet nog steeds reageren. Hier kon ik dus wienig mee.

Ook daarna binnen enkele weken weer 1 lichtbron defect. Onder garantie een nieuwe lichtbron geregeld, geplaatst en de B&J dimmer weer afgesteld op een stand die goed zou moeten zijn. Alles werkt maar in een klein dimgebied toch wat knipperen. De klant vond het wel prima en zou de lampen bij knipperen iets meer of minder dimmen.

De B&J 6523 U LED dimmer heeft een klein potmetertje met een middenstand. Linksom is afregelen voor RLC LED belasting en rechtsom voor retrofit LED belasting. En in die laatste stand staat de bewuste dimmer ook afgesteld in de best haalbare stand. Het knipperen in een klein dimgebied is niet op te lossen en ronduit vreemd bij 2x 11,5W LED belasting.

Ik kan maar 1 ding concluderen: de B&J LED dimmer is van discutabele kwaliteit en bij een volgende keer stop ik er een universele LED dimmer in die in alle gangbare schakelmateriaal past. Want dit is een gebed zonder eind. Vaak zijn de naamloze universe LED dimmers prima en werken opvallend goed met de meeste belastingen.

Ik heb ook nog wel eens problemen met een LED dimmer, maar dan door TF signalen op het NET.
Nu heb ik al eens gedacht, wat zou er gebeuren als je een brug gelijkrichter tussen de dimmer en de lamp zet, en aan de gelijkspannings zijde een Elco.
Ik weet dat de spanning dan hoger wordt, maar het vermogen niet.
Ook vraag ik mij af of een LED lampje tegen gelijk spanning kan.

Was is jullie mening daarover ?

Hangt er van af hoe dat ledlampje inwendig is opgebouwd. Het kan zijn dat hij op gelijkspanning helemaal niks doet.

Op 25 februari 2020 09:05:45 schreef T-sec:
Ik heb deze dimmer enige maanden geleden ook bij een klant geinstalleerd omdat zijn hele huis in B&J is afgemonteerd en omdat hij R7s LED lichtbronnen in een lamp wilde.

Ik kan maar 1 ding concluderen: de B&J LED dimmer is van discutabele kwaliteit en bij een volgende keer stop ik er een universele LED dimmer in die in alle gangbare schakelmateriaal past. Want dit is een gebed zonder eind. Vaak zijn de naamloze universe LED dimmers prima en werken opvallend goed met de meeste belastingen.

knipperen bij 230V led los je amper op, zijn vooral TF pulsen en zijn nogal afhankelijk van de dimstand hoe aanwezig dat knipperen is. het beste is een dimmer die ook een nul aansluiting heeft, met alleen fase en schakeldraad krijg je alleen ellende. vandaar dat alle andere merken de led draai dimmers zonder nul al niet meer heeft..

heb diezelfde 6523u ook al 3x vervangen bij een klant, gaat bijna een jaar goed, en dan ineens dimmer dood. vanalles al vervangen in de dimmer, maar geen leven meer in te krijgen. andere dimmer erin en t werkt wel weer gewoon. ik laat overigens wel die achterlijke neon lampjes uit de dimmer die busch nog steeds voert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2020 15:03:10 schreef KlaasZ:
Hangt er van af hoe dat ledlampje inwendig is opgebouwd. Het kan zijn dat hij op gelijkspanning helemaal niks doet.

Ik heb het idee dat er in iedergeval 2 verschillende LED lampen zijn. 1 met serie condensator, en de 2e met gelijkrichter. De 1e zal inderdaad niets doen.

Op 25 februari 2020 00:14:43 schreef testman:
als je het nieuwe model van die 6523U hebt, (..) de dimmer gaat een peer keer knipperen als last detectie oid, dat moet even gebeuren.

als je een slechte led hebt, dan blijft deze knipperen, (...)

Ik heb een model met 1 potmeter (6523 U-102), dat knipperen heb ik wel gezien, maar eigenlijk ervaren als "dit is niet de goede setting".
Het lijkt mij geen slechte LED, wel van de bouwmarkt, maar ook bij de AH, namelijk de Philips Classic LEDbulb DT 9-60W CRI90 A60.

Op 25 februari 2020 09:05:45 schreef T-sec:
Ik kan maar 1 ding concluderen: de B&J LED dimmer is van discutabele kwaliteit en bij een volgende keer stop ik er een universele LED dimmer in die in alle gangbare schakelmateriaal past. Want dit is een gebed zonder eind. Vaak zijn de naamloze universe LED dimmers prima en werken opvallend goed met de meeste belastingen.

Ik heb deze dimmer gekocht nadat de Lybardo / Sanders Type2125 niet werkte. Sander gaf ook belachelijk slechte support. Gelukkige werkte zijn dimmer wel met een andere Philips LED. Naamloze dimmer is dus ook niet alles. Als ik dan toch goedkoop wou, had ik deze misschien moeten proberen. Maar dat hoefde niet, ik wil met name stabiliteit en kwaliteit. Misschien vergist in de B&J.

Op 25 februari 2020 15:01:01 schreef MMSoft:
Nu heb ik al eens gedacht, wat zou er gebeuren als je een brug gelijkrichter tussen de dimmer en de lamp zet, en aan de gelijkspannings zijde een Elco.

Lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur. Ik snap niet waarom ook deze prijzige combinatie niet goed werkt (12 euro lamp, 50 euro dimmer).

Wat ik nog wel wil proberen is z'n compensator ding, maar wat zit er in. Ik vond ergens een foto dat er een varistor in zat, maar dat is vast niet alles.

dat is geen varistor, maar een condensator.

evengoed, de busch is te duur, de eltako compensator is goedkoper..

bouwmarkt led is vragen erom. die blijven zelfs zonder dimmer, maar met schakelaar al lichtjes branden in de uitstand. gewoon door capacitieve werking van de draden in de buizen.

heb je wel die neon lamp uit de draaiknop gehaald?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2020 19:41:25 schreef testman:
dat is geen varistor, maar een condensator

Hoe zie jij het verschil tussen een varistor een condensator, ik vind de foto daar erg vaag voor.

Op 25 februari 2020 19:41:25 schreef testman:
Bouwmarkt led is vragen erom.

Gelukkig heb ik deze Philips lamp bij de plaatselijke supermarkt gekocht. "Bouwmarkt led" is natuurlijk een rare specificatie. Als ik een huismerk Praxis led had gekocht, had je dan gezegd dat ik voor een a-merk Philips of Osram had moeten gaan?

Op 25 februari 2020 19:41:25 schreef testman:
heb je wel die neon lamp uit de draaiknop gehaald?

Nee, die heb ik er niet uit gehaald. Maar evengoed heb ik hem er ook niet in gezet. Die neon lamp ligt nog in het doosje...

Sine

Moderator

Op 25 februari 2020 19:41:25 schreef testman:
dat is geen varistor, maar een condensator.

Dat is geen condensator maar een PTC

Op 25 februari 2020 20:22:10 schreef Mrtn1988:
[...]
Hoe zie jij het verschil tussen een varistor een condensator, ik vind de foto daar erg vaag voor.

Dat is een C873 120, dat is prima leesbaar.

https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf/55/db/PTC/PTC_OC_Leaded_230V_C…

En er zal vast meer elektronica in zitten dan alleen een PTC

Op 25 februari 2020 20:22:10 schreef Mrtn1988:
[...]

[...]
Gelukkig heb ik deze Philips lamp bij de plaatselijke supermarkt gekocht. "Bouwmarkt led" is natuurlijk een rare specificatie. Als ik een huismerk Praxis led had gekocht, had je dan gezegd dat ik voor een a-merk Philips of Osram had moeten gaan?
..

bouwmarkt, supermarkt, dat is iig vragen om ellende. action is nog erger. dergelijke lampjes zet je op niet kritieke plaatsen als wc, tuinpad, zolder, douche. led en dimmen blijft moeilijk, zeker als je dat knipperen zelf ook storend vind. op 230V dimmen is het punt, de dimmer veroorzaakt icm die TF pulsen nul doorgangen waar de lampjes op reageren. hetzelfde lampje zonder dimmer is al veel minder een punt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 februari 2020 23:03:38 schreef testman:
[...]

bouwmarkt, supermarkt, dat is iig vragen om ellende. action is nog erger. dergelijke lampjes zet je op niet kritieke plaatsen als wc, tuinpad, zolder, douche. led en dimmen blijft moeilijk, zeker als je dat knipperen zelf ook storend vind. op 230V dimmen is het punt, de dimmer veroorzaakt icm die TF pulsen nul doorgangen waar de lampjes op reageren. hetzelfde lampje zonder dimmer is al veel minder een punt.

Ok, vooropgesteld, ik heb dus geen bouwmarkt/supermarkt lamp. Maar als jullie deze twee winkels steeds afschrijven, waar stel je dan voor om een lamp te kopen, en welke?

knipperen op TF houd je, maar led van philips en osram heeft meer slagingskans als prutmerken als calex en huismerken. helaas ivm productie verplaatsing /andere fabriek en steeds andere componenten kun je niet zeggen dit of dat type is goed, want een batch later is het juist weer prut en zit er een andere pcb in dat lampje. ook helpen kabellengte, hoeveelheid lichtbronnen op 1 dimmer en hoeveelheid draden in de buizen ook mee aan de rekensom van knipperellende. vaker al gehad dat bij een klant alles goed werkt op 1 of 2 dimmers na, die geven als enige dan problemen met vaak evenveel op de dimmer als de anderen.

abb spul is behelpen als het is, met de dimactoren ook niks als slechte ervaringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer