Onbekend IC met opdruk in switching power supply

EgbertG

Golden Member

Wie zou me kunnen vertellen wat voor IC dit is zodat ik de datasheet kan vinden op het internet.

05000443
9918AA2
I749

Het is uit een SMPS

Arco

Special Member

Lijkt een overgeverfd chinees geval. (zou er niet van opkijken als de originele opdruk eronder anders is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een foto van de omgeving kan wat meer inzicht geven. Deze foto en 'SMPS' zeggen vrijwel niets.

Oh ja, het lijkt mij een so8-behuizing.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
EgbertG

Golden Member

SMPS switching mode power supply

Ik heb de tekst voorzichtig eraf geschuurd, maar er zat helaas
niks anders onder.

Het is een of ander IC voor ik vermoed flyback contructie, maar
de nummers op google leveren niets op tot nog toe

McAwesome

Golden Member

Voor overgeverfde gevallen beter niet afschuren maar aceton gebruiken :)

EgbertG

Golden Member

die suggestie zal ik onthouden! dank

maartenbakker

Golden Member

Merk en type van de voeding en/of het toestel?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 26 februari 2020 19:09:11 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begrijp wel wat SMPS betekent, maar uit zo'n detailopname is niks af te leiden.

Het gaat er om hoe het ic in zijn omgeving zit, maar als die niet te fotograferen is mag je zelf gaan gokken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
EgbertG

Golden Member

Het IC zit in deze "halogeen transformator"

TRIDONIC
TE-0105 S001

Wil het zodanig aanpassen dat de minimale belasting geen vereiste meer is.

Dat lijkt een moeilijk project. Wat is de precieze reden deze te willen aanpassen ? Welke van de digitale opties wordt gebruikt ?

EgbertG

Golden Member

Het is een loze kreet die digitale opties. Het is een recht toe recht aan schakeling - zo goedkoop mogelijk - waarbij alleen als de belasting groot genoeg is het IC gaat oscilleren.

Een of ander Vsense pinnetje moet ik omhoog of omlaag trekken.

Uiteindelijke bedoeling is om secundair anders te gaan wikkelen zodat ik op een 300v ga uitkomen.

Ik dacht even dat t de OB2269 was, maar de pinout is duidelijk anders.

Nog steeds geen foto van de complete schakeling.

Wat heb je al gevonden wat betreft de pin-out.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
EgbertG

Golden Member

Hier zie je ongeveer de schakeling. Ik kan m wel helemaal gaan uittekenen, maar daarmee heb ik nog niet de datasheet te pakken van het IC.

Waarschijnlijk een PFC (power factor controller) (soic8 met pad)

RES
EgbertG

Golden Member

Dat opent een nieuwe manier van kijken naar het IC .... PFC
Dank voor de suggestie!

Ik ga hiermee even googlen

maartenbakker

Golden Member

Dat zal een vuurrode haring zijn of in goed Nederlands een doodlopende weg. Meestal spreek je specifiek van een power factor correction IC als het gaat om een boost converter die een spanning ergens ruim boven de piekspanning van het net op een elco zet voor verdere verwerking. Daar is in dit geval geen sprake van. Het kan natuurlijk een power factor vriendelijk IC'tje zijn maar dat is niet de specifieke functie. Ook zit er zo te zien geen thermal pad onder, alleen wat lijm.

Ondertussen, heb je misschien een foto van de componentzijde om iets van een topologie vast te stellen?

Overigens lijkt zo'n voeding me niet ideaal om om te bouwen. Grote kans dat er meer dan een senseweerstandje aangepast moet worden, het is niet alsof die minimale belasting er alleen inzit om je te pesten.

Verder zit er in bijna elk voedings-IC een stukje digitale logica, dus dat deel van de opdruk klopt wel. Wat veelzeggender is de vermelding ASIC ernaast. Dat betekent dat het om een IC voor halogeentransformatoren gaat. Een normaal IC met een customnummer of een custom IC, althans de nummers suggereren dat. Zoeken op 'halogen transformer ic' levert al minstens ST en International Rectumfrier op als fabrikanten met die dingen in het assortiment.

Overigens zou uittekenen wel het eerste zijn dat ik in jouw geval zou doen, al was het alleen al om datasheets beter te kunnen vergelijken. Een senseweerstandje zou op die manier ook snel te vinden kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Die minimale belasting zit er inderdaad vast op om nog een beetje rendement te behalen of te voldoen aan schone signalen etc.

De betreffende transformator heb ik als experiment wel ingezet in een hele simpele push pull 24v dc naar 300V converter, maar ja .. dan heb ik alsnog een extra 24v voeding nodig.

Op de foto hier heb ik de secundaire wikkeling zelf aangebracht met als poging om direct van 230ac naar 300V te gaan. Lukt ook wel, maar schakeling valt te pas en te onpas af.

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk een halve brug met externe fets. Tijd om schema's te vergelijken. Ik trap af met een google-resultaat van diodegonewild (danyk) http://danyk.cz/elhatr_en.html

Het zal misschien niet hetzelfde IC zijn, maar de topologie zal vergelijkbaar zijn. Handig als je het schema gaat tekenen.

Verder dus de sites van ST en IR, en vooral even verder duckducken of googelen al verwacht ik bij dit Europese ontwerp (Oostenrijkse printplaat) geen exotisch Chinees gekloond IC.

P.S. de power factor is automatisch goed omdat er geen afvlakelco op zit en een ohmse last. Ik denk dat het rendement en de golfvorm niet heel dramatisch afhangen van de belasting.

Verder willen dit soort dingen nog wel eens gaan hikken of knipperen zonder minimale belasting.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 27 februari 2020 12:58:20 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Leerzaam je antwoord.... je krijgt inderdaad alleen een slechte powerfactor van inductieve of capacitieve belastingen.

Je gevonden schema had ik ook al eens naar boven gekregen en ik ging meten, maar pin 4 zit in de mijne niet aan de "massa" voeding.

Het principe moet zijn volgens schema bijlage, misschien moet ik ook niet willen weten welk ic het is, als ik de functie van de 8 pinnen maar kan benoemen.

Arco

Special Member

Als het je er alleen om gaat om 230v AC naar 300vDC om te zetten, kun je een scheidingstrafo + gelijkrichting gebruiken... (wel zo simpel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Ja, maar helaas moet t allemaal in een niet al te groot formaat kast gaan passen en niet te zwaar worden

Arco

Special Member

Benodigd vermogen? Moet het galvanisch gescheiden zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

50 watt ongeveer en ja ... wil ik ouder willen worden dan moet t wel galvanisch gescheiden zijn.

Het is de voeding voor een buizenversterker. 300V 150mA

maartenbakker

Golden Member

Het is al tricky om een gewone schakelende voeding stil te krijgen, maar dit kon nog best wel eens een ratelbak worden omdat het ontwerp nooit gemaakt is om gelijkspanning te leveren. Het is ook de vraag of de schakeling het overleeft als je gelijkspanning gaat leveren of als je probeert primair af te vlakken.

Ik denk dat je met een kleine flyback of resonant converter een stuk verder komt. Desnoods een boost converter uit een lagere netgescheiden spanning.

Een kleine ringkerntrafo is misschien ook wel mogelijk?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 27 februari 2020 14:36:12 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Bijzonder dat je dat op voorhand al opmerkt!

want:

Ik had de schakeling werkend met een 220v 50W lamp als belasting op die zelf gewikkelde trafo en was benieuwd naar de waarde van de spanning na een brugcel en op een afvlak C van 50uF.

Prompt startte het circuit niet meer????

Jij wist dat al op voorhand? Waarom is dat dan? Hoe weet het circuit aan de voorkant dat als er geen enkele terugkoppeling is van secundair naar primair?

Omdat die PFC denkt dit valt buiten de specs? Dus als ik die hele voeding - waar nu inderdaad na afvlakking van de 230v geen afvlakcondensator zit - wel zou afvlakken dan kan die PFC niet meer werken...?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 27 februari 2020 14:51:30 (19%)