eWeLink camera

Beste mensen.
Ik heb een wifi schakelaar om een kippenrendeurtje open en dicht te doen (actuator). Voordat ik de ren sluit, kan ik via een wifi camera zien of de kippen binnen zijn. De camera had een aparte 12 voeding(adapter). Dit werkte perfect.
Nu heb ik de camera aangesloten op dezelfde 12 volt als de actuator. Als ik nu de actuator bedien, gaat mijn camera offline en herstelt zich een paar sec. later. Ik dacht dat het spanningsverlies was en heb de voeding flink verzwaard.
Dat helpt niet.
Wie weet raad?

je hebt een smps voeding, de actuator is een flinke inductieve last, een sperdiode om te beginnen over de voeding, en als dat niet werkt een dikke elco over de voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Testman.
Dank voor je reactie!
Ik ben niet zo'n bolleboos, qua elektronica. Een IN4001 zou het moeten kunnen doen?
Overigens heb ik de voeding verzwaard van 2 naar 8 A en dan toch nog een elco moeten gebruiken?
Dank voor je reactie!

Op 25 februari 2020 17:11:25 schreef testman:
je hebt een smps voeding, de actuator is een flinke inductieve last, een sperdiode om te beginnen over de voeding, en als dat niet werkt een dikke elco over de voeding.

Beste Testman.
Kun je me vertellen welke diode ik hoe over de voeding moet plaatsen?
Dank!

Is je bedrading niet te lang en dun? Kan je het luikje lichter maken door een contragewicht of veer (elastiek)?
Even met de hand helpen als test.

Op 26 februari 2020 15:34:24 schreef K7Jz:
Is je bedrading niet te lang en dun? Kan je het luikje lichter maken door een contragewicht of veer (elastiek)?
Even met de hand helpen als test.

Het deurtje gaat superlicht. Als de spanning te laag wordt, zouden ook de relais van de wifi schakelaar af moeten vallen, om vervolgens in hun ruststand te gaan staan. In ruststand staat het deurtje open. Concreet: je schakelt 'deurtje dicht': de actuator krijgt spanning, begint te werken, maar onmiddelijk valt de spanning weg en zal de actuator het deurtje naar de open stand willen bewegen. Ook dat zal die dan niet doen want de spanning valt dan weer terug..
Echter: bovenstaande gebeurt niet. Het deurtje gaat dicht en open zoals gewenst. Dan kan er toch geen sprake zijn van een zodanige spanningsval dat de camera uitvalt?
Overigens deed dit probleem zich voor bij een voeding van 2,4 A., Na verzwaring van de voeding (naar 8A.!) blijft het probleem zich voordoen.

Op 26 februari 2020 16:30:15 schreef arendt:
[...]

Het deurtje gaat superlicht. Als de spanning te laag wordt, zouden ook de relais van de wifi schakelaar af moeten vallen, om vervolgens in hun ruststand te gaan staan. In ruststand staat het deurtje open. Concreet: je schakelt 'deurtje dicht': de actuator krijgt spanning, begint te werken, maar onmiddelijk valt de spanning weg en zal de actuator het deurtje naar de open stand willen bewegen. Ook dat zal die dan niet doen want de spanning valt dan weer terug..
Echter: bovenstaande gebeurt niet. Het deurtje gaat dicht en open zoals gewenst. Dan kan er toch geen sprake zijn van een zodanige spanningsval dat de camera uitvalt?
Overigens deed dit probleem zich voor bij een voeding van 2,4 A., Na verzwaring van de voeding (naar 8A.!) blijft het probleem zich voordoen.

Meten = weten. De spanning valt terug naar 10,5 V. tijdens de 15 sec. die de actuator nodig heeft om te sluiten/openen.
Met die 10,5 V. neemt de camera geen genoegen.
Zou dan een elco en diode helpen? Welke waarden moeten die zijn en waar zet ik ze in de stroomkring?
Dank voor jullie reacties

Shiptronic

Overleden

waar zakt de spanning, op de uitgang van je 8A voeding ? =terug brengen.

bij de ingang van de camera/kippeluikje? =bedrading te lang en/of dun.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 februari 2020 17:24:28 schreef Shiptronic:
waar zakt de spanning, op de uitgang van je 8A voeding ? =terug brengen.

bij de ingang van de camera/kippeluikje? =bedrading te lang en/of dun.

Bij de cameraingang.

Op 26 februari 2020 17:25:49 schreef arendt:
[...]

Bij de camera-ingang. Ik kan dus niet blíjven verzwaren?

Arco

Special Member

Je kunt een weerstand van een paar ohm in serie met de motor proberen. (zal wel een paar watt moeten zijn, afhankelijk van wat de motor trekt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 februari 2020 17:49:40 schreef Arco:
Je kunt een weerstand van een paar ohm in serie met de motor proberen. (zal wel een paar watt moeten zijn, afhankelijk van wat de motor trekt...)

Da's een idee. Poeh, 36 Watt.

Ik heb even een lekenvraag:
je opstelling werkte naar behoren, actuator en camera elk een eigen voeding.
Nu moet alles op 1 voeding werken en heb je problemen.
IK zou gewoon de oude situatie herstellen, of heb je de uitgespaarde voeding zo hard nodig voor andere projecten?

Wel leuk trouwens, rendeurtje achter de kippies dicht doen.
Moet dat deurtje trouwens niet vergrendelen? (anders zet mevr. kip haar schouder ertegen en gaat de ren in terwijl vossen en ratten buiten verlekkerd zitten te loeren).

electronono

Op 26 februari 2020 19:43:27 schreef electronono:
Ik heb even een lekenvraag:
je opstelling werkte naar behoren, actuator en camera elk een eigen voeding.
Nu moet alles op 1 voeding werken en heb je problemen.
IK zou gewoon de oude situatie herstellen, of heb je de uitgespaarde voeding zo hard nodig voor andere projecten?

Wel leuk trouwens, rendeurtje achter de kippies dicht doen.
Moet dat deurtje trouwens niet vergrendelen? (anders zet mevr. kip haar schouder ertegen en gaat de ren in (terwijl vossen en ratten buiten verlekkerd zitten te loeren).

electronono

In de oude situatie stond de camera te ver (wel bij een wandcontactdoos) van de ren en kon je niet goed zien of de kippen binnen waren. Omdat de ren al 12 volt heeft lag het voor de hand om de camera daar op aan te sluiten.
Waarschijnlijk wil je nu weten waarom ik de kippen wil kunnen zien.

De kippen lopen in een vrij grote tuin en gaan niet altijd vanzelf het nachthok in. Het nachthok heeft een schuifluikje dat lichtgestuurd is. Als ik de kippen in de ren opsluit gaan ze wel vanzelf het nachthok in.
Ik heb een voerautomaat die ik ook met de app kan bedienen. De voerautomaat geeft een harde piep als ik deze bedien. De kippen zijn zo geconditioneerd dat ze in gestrekte draf de ren inrennen. Met de camera kan ik dan zien of ze alle vier binnen zijn en doe dan het deurtje dicht.
Reden voor dit project is dat ik niet meer thuis hoef te zijn om de kippen op te sluiten.

En, nee, het deurtje hoeft niet vergrendeld te worden, zo'n acuator is beresterk en heeft 'rem'.