problemen met schrikdraadapparaat op solar

Ik zie die ohm stand niet geschreven staan?ik vrees dat ik er te weinig van ken.

Ik zou op bol er eentje kopen omdat daar gratis verzending is,maar welk is het beste? ik heb er geen verstand van.

Hoei ik heb weer hetzelfde verzonden omdat ik dacht dat het niet doorgegaan was. sorry!

Maar wat heeft het voor zin om gans de omheining nog eens na te kijken stuk voor stuk kleiner te maken als er op 1 m van de accu nog geen spanning op de draad is als ik hem vast neem?

Dan zal er zeker verder ook niets op zitten en ben ik voor niets aan het testen.

Ik weet het niet he ,klopt dat niet?

Ergens zit een lek. Of dat nou grondbedekking is die flink gegroeid is of een isolator die lek is, maakt niet uit.

Isolatoren zijn van kunststof. Vroeg of laat vergaat dat, komt er ergens een scheurtje in en met het huidige weer komt daar weer vocht in wat vervolgens een lek naar aarde oplevert.

Maar eerlijk gezegd: haal er iemand bij met verstand van zaken. In twee dagen had het al lang opgelost kunnen zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
vergeten

Golden Member

Op 26 februari 2020 14:42:21 schreef brow:
Metertje op Volts DC zetten zeg je, maar dat zie ik op deze meter niet staan?

Ik wel :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt.Maar zoals ik al in vorige zei,heb ik de omheing gans nagekeken en was er nergens belasting van gras of takken.Daarna zette ik de stroom op en er was niks van spanning.

Alle isolatoren nakijken? dat is bijna onbegonnen werk.Dan moet je ze er bijna allemaal uitdraaien en goed controleren op barsten of zo wat moeilijk te zien is.

En ik heb niemand die er verstand van heeft, een elektricien die gaat daarvoor niet komen ,en daar betaal ik mij bauw aan.

Lambiek

Special Member

Waarom meet je het niet gewoon na, of denk je dat het gewoon weer gaat werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat ik thuis vaak heb is lek naar aarde (takken gras etc) hierdoor vermindert de spanning. Of een slechte verbinding die is gaan vonken en na een aantal jaren doorgebrand is(we hebben kunststof draad met metaal erin gevlochten), hierdoor valt een deel uit.
Misschien is de aansluiting van het schrikapparaat op de omheining slecht waardoor het geheel niet werkt? als je kunststof draad hebt dan moet het draad op die plek dan een beetje zwart verbrand zijn.
Succes

mvdk

Golden Member

@brow: Zouden we eens mee mogen kijken, hoe het eruit ziet? Kan u eens een paar fotootjes van die isolatoren maken, hoe die draad daardoor loopt, en hoe die dingen aan die paaltjes vastgemaakt zijn.

Ja, ik begrijp het, het is geen leuk werk, maar dat is het opsporen van een ondergrondse kabelfout ook niet. En daar heeft dit heel veel overeenkomsten mee. Je hoeft in ieder geval niet te graven, dat scheelt weer.

ja kan eens foto nemen maar het is donker dan.

Anoniem

60 posts en géén oplossing in zicht.

Brow krijgt een schok als hij de behuizing vastpakt. Dus ligt de klem niet aan de daarvoor bedoelde aarde. Later schrijft hij dat er eerst twee draden aangesloten waren en nu maar één omdat de ezels er dan afblijven. (Deze binnen de omheining wel te verstaan :-) )

Als er maar één draad aangesloten is zal het zowiezo niet werken. en kan de kast idd aanraakgevoelig zijn als de HS via de omheiningsdraad iets lekt naar aarde.

Persoonlijk denk ik dat maandag als het terug school is na het krokusverlof, het probleem zich niet meer zal voordoen.

mvdk

Golden Member

Kijk, ik zit nou nog even te googelen op de woordjes "schrikdraad isolator", en ik kom deze tegen:

Ik hoop dat er in uw heining niet een vergelijkbare situatie bestaat.

Nogmaals, kijk bij droog weer alle isolatortjes eens na. Als het apparaat terzelfdertijd aanstaat, bestaat er een flinke kans dat je de foute isolator hoort.

Edit: kijk deze fotootjes eens door:
https://pixabay.com/nl/images/search/schrikdraad/
Ik zie er een stuk of 5 waarbij de heining niet goed kan werken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 27 februari 2020 23:35:13 (19%)

ok bedankt,maar het is altijd avond als ik bij de ezels ga en kan pas in het week einde gaan.

Wat ik niet begrijp is waarom ik spanning van 10000 v heb aan de accu aparaat maar als ik de kabel er op zet teruig en daar op meet nog geen meter verder niets meer? je zou zeggen de kabel ik stuk, maar dan zouden er geen vonkjes te zien zijn op de aansluiting met de afsluiting.

Lambiek

Special Member

Wat ik niet begrijp is waarom ik spanning van 10000 v heb aan de accu aparaat maar als ik de kabel er op zet teruig en daar op meet nog geen meter verder niets meer?

Ik geef het op. :? Lees je wel wat er geschreven wordt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 28 februari 2020 00:55:00 schreef brow:
ok bedankt,maar het is altijd avond als ik bij de ezels ga en kan pas in het week einde gaan.

je bedoelde bij de andere ezels. Koppige dieren die slecht luisteren. Doe nu eens wat je aangeraden wordt.

Wat ik niet begrijp is waarom ik spanning van 10000 v heb aan de accu aparaat maar als ik de kabel er op zet teruig en daar op meet nog geen meter verder niets meer? je zou zeggen de kabel ik stuk, maar dan zouden er geen vonkjes te zien zijn op de aansluiting met de afsluiting.

Je spreekt jezelf tegen.

Laatste poging: Je beweert van een tweedraadssysteem over gegaan te zijn naar 1 draad. Zijn de problemen dan begonnen?
Dus de draad van de omheining heb je aangesloten op de HS klem van het apparaat? En de andere klem moet in dat geval met de aarde verbonden worden.
Gezien je een schok krijgt als je de behuizing vastneemt denk ik dat dit niet het geval is.

Anderzijds zeg je vonken te zien als je de HSkant aan de afsluiting aansluit. Dus vloeit er stroom. Dit duidt er dan weer op dat je toch ergens verlies hebt naar de aarde toe op de omheining, zoals reeds tot in den treure vermeld door meerdere leden.

Op 27 februari 2020 23:32:16 schreef mvdk:

Nogmaals, kijk bij droog weer alle isolatortjes eens na. Als het apparaat terzelfdertijd aanstaat, bestaat er een flinke kans dat je de foute isolator hoort.
E

Daaar ben ik niet zo zeker van. Vroeger toen nog keramische isolatoren gebruikt werden kwamen daar barstjes in die bij vochtige omstandigheden voor lekken zorgden. De corona ontladingen (niets te maken met de huidige schrikzaaierij) kon je soms horen knetteren. Bij glasisolatoren of plastic is die kans erg klein.
En als zoals hier de sluiting zo hard is dat er nagenoeg geen spanning overblijft zal je niks horen.

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 10:26:36 schreef grotedikken:
Daaar ben ik niet zo zeker van. Vroeger toen nog keramische isolatoren gebruikt werden kwamen daar barstjes in die bij vochtige omstandigheden voor lekken zorgden. De corona ontladingen (niets te maken met de huidige schrikzaaierij) kon je soms horen knetteren. Bij glasisolatoren of plastic is die kans erg klein.

Ik geloof ook niet dat het daar in zit. Het is waarschijnlijk één van twee dingen die je ook aan haalde, net als zoveel anderen gezegd hebben. Of zijn accu stort helemaal in, maar ja hij vertikt het om te meten.:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt, ik zal eens meten maar ik heb nog geen meter, welke ik het beste koop heb ik ook nog niet gehoord ,behalve een goedkope.

Op bol .com is voor mij het makkelijkste en daar staan de goedkoopste van 20 euro bij agri nl heb je al één voor 10 euro maar daar betaal je verzending.

Nu het is niet omdat er maar één draad is dat het begonnen is,ik zou niet weten wat dit er mee te maken heeft? de ezels komen toch nooit tegen de twee draden tegelijk? en als het één draad was kreeg ik vroeger wel ook schok.

Er is niets verandert aan de omheining off schrikapparaat dan voordien, daarom dat ik het niet begrijp waarom het niet werkt.

De batterij kan niet plat zijn anders zou ik toch geen 10000 v meten op het schrik apparaat?

Bedankt? Ik zal het zelf wel uit zoeken.

wat ook kan zijn is dat er een lek is in de draden naar het solar systeem en zo aan de kast stroom geven.Want deze staan ook op dezelfde klemmen van de batterij en kunnen zo doorgeven.Maar ik heb er naar gekeken en voel geen geschonden draad,die gaat ook door een rubber in dat gat dus die kan niet geschonden zijn.

In bijlage foto van aansluiting batterij en solar die er bovenaan doorkomt.

Lambiek

Special Member

Ziet er lekker fris uit allemaal. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Hoe oud is die accu? Is die nieuw gekocht, samen met de rest van de installatie? Of is het een gebruikt exemplaar? Is de accu wel goed opgeladen?

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 12:09:28 schreef mvdk:
Hoe oud is die accu? Is die nieuw gekocht, samen met de rest van de installatie? Of is het een gebruikt exemplaar? Is de accu wel goed opgeladen?

Ik had dit al geplaatst voor de TS, dat moet hij eerst eens doen.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/52108/forum-post

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik begin te geloven dat het toch geen puber met Crocusverlofverveling is, maar gewoon iemand die voortaan gaat begrijpen dat je met geknoei meestal geen profijt doet.
Brow, pak dit stap voor stap aan , of je blijft in een rondje draaien. Begin eerst eens met degelijke klemmen op je accupool te plaatsen. Als dat de reden al niet is zul je er toch problemen meekrijgen.
Een koperdraadje rond een loden stop draaien geeft al na krte tijd slecht contact

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 28 februari 2020 12:26:49 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 12:23:30 schreef grotedikken:
Begin eerst eens met degelijke klemmen op je accupool te plaatsen. Als dat de reden al niet is zul je er toch problemen meekrijgen.

Die veren zitten behoorlijk strak, dat moet geen probleem zijn. Dat zijn dus geen koper draadjes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.