Wat gebeurt er met een DCDC.

Ik heb een circuit met een RT8292B. (schakelende DCDC converter).

Ik gebruik hem om 3.3V te maken voor de 3.3V onderdelen (CM3/rpi, STM32).

Nu schijnt dat ding bij een buitenlandse "kema" te liggen voor de veiligheidskeuring. Die stelt voor om de VIN pin (5V in mijn ontwerp) aan de "COMP" te hangen. Iemand die weet of dit een standaard test is of niet? Maar interessanter: Weet iemand wat de chip zal doen? Ik houd het voor mogelijk dat de chip dan denkt dat ie 100% PWM moet gaan doen en dan dus 5V op m'n 3.3V chips gaat zetten. Wat denken jullie?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Totale beginner

Golden Member

Ik heb meerdere designs met Richtek DC-DC reeds door EMC testen laten keuren. Nooit is dergelijke test nodig geweest.

Dan blijft nog de LVD over die enkel nodig is als je met netspanning werkt of als je toestel met RF werkt. Ik veronderstel hier het laatste, je moet dan aan de LVD voldoen voortgaande uit de RED directieve.

Echter zie ik niet in waarom men een test moet doen waarbij een PCB printspoor zou worden verplaatst/kortgesloten. Kan je iets meer vertellen over de behuizing (is die open?) of omstandigheden waarin het toestel zal worden gebruikt (zeer vochtig, veel vuilaanslag, ...)

Mvg,
Daan

Dit klinkt mij erg in de oren naar de one failure tests die de VDE B.V. doet.
Dit word beschreven in IEC60335 en mogelijk ook in IEC60730 (Deze nummers zijn uit mijn hoofd en voor onze industrie, morgen kan ik je de exacte nummers geven van de standaard die one failures beschrijft.
Maar dit soort sadisme is een standaard procedure voor ons als wij onze electronica laten keuren voor het VDE certificaat.
P.s. dit zijn keuringen aangaande de veiligheid van de electronica, EMC tests zijn er onderdeel van, maar meer aangaande dat het uitvalgedrag.
Surges van 4 tot 6 kV worden op je machine losgelaten, er word vanuit gegaan dat het faalt, maar het moet sterven zonder gevaarlijke situaties voor de eindgebruiker.

[Bericht gewijzigd door walkura op woensdag 26 februari 2020 19:15:05 (28%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Guys, dit moet niet in een "waarom doet de keurder dat".

Ik vind het een onzinnige test. Maar daar gaat het niet over. Dat "one failure" verhaal daar lijkt het inderdaad heel erg op.

Het doel van de keuring is dat het veilig is voor de consument. Ze stellen voor om bijvoorbeeld een DCDC converter primair/secondair kort te sluiten. En dan is de vraag: Vliegt de boel in de fik of niet. Antwoord: nee. Ik hoef de test daarvoor niet af te wachten.

Waar ik me WEL zorgen over maak is dus deze RT chip die straks ongeveer 5V op z'n COMP pin krijgt. De RT kan daarvan piep doen: Het zou me niets verbazen dat het intern aan een "max 3.3V" circuit zit. Dan zou de chip kapot kunnen gaan. Andere optie is dat als comp VEEL hoger wordt dan verwacht dat dan het regelalgorithme van slag raakt en gewoon 100% gaat doen. Dan blaast ie m'n 3.3V dingen op en is het hopen dat dit niet met "rook-en-vuur" gepaard gaat. Als dat wel gebeurt komt ie niet door de keuring.

Er zijn goede redenen dat ik (in het openbaar) niet explicieter kan zijn. Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Denk ik nu te simpel met "test het zelf bij een 2e exemplaar"?

Eventueel bij een print waar alleen de DCDC op zit en niet de chips die al dan niet met vuurverschijnselen in rook zouden kunnen opgaan als ze 5V krijgen, en dan die 3v3-die-misschien-wel-5V wordt nameten?

Goed, het is mazzel als een ander dat al geprobeerd heeft en het hier kan vertellen, dus het is logisch dat je het navraagt, maar ik weet het ook niet en mijn glazen bol is van hetzelfde merk als de jouwe (maar dan natuurlijk net het wat minder goede model).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Daarbij, als dat ding wel 5V gaat maken, en daarmee dingen letterlijk in brand steekt, op een manier die gevaarlijk is voor de gebruiker, zou het dan niet terecht zijn dat de test faalt? Het is immers niet ondenkbaar dat zo'n ding op één of andere manier stuk gaat, door ESD of een andere surge bijvoorbeeld, of dat de feedback wegvalt door een slechte soldering. In zo'n situatie kan het acceptabel zijn dat alles stuk gaat, maar open vuur is natuurlijk niet acceptabel. Je zou kunnen stellen dat je ontwerp dan niet deugt.

Dus, als je ontwerp goed is, hoef je je geen zorgen te maken over dergelijke failure modes, en het feit dat je je wel zorgen maakt, suggereert dat je zelf niet overtuigd bent van je ontwerp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gedurende de ontwerp fase gaan wij eigenlijk al voor het ontwerp zitten, en pikken er de meest mogelijke kandidaten uit die hun waarschijnlijk als veiligheids kritische componenten gaan zien.
Tegen de tijd dat ze komen , dan hebben wij inmiddels de fuse resistor geselecteerd op een mooie "tenondergang", transformatoren kortgesloten, elko's en varistors overbrugt Etc. Etc.
Zelfs als ze een eventueel ander component uitkiezen dan hebben we een redelijk idee hoe dit uitpakt, maar dan nog, voor deze tests hebben we toch al gauw 10 PCB's klaarliggen zodat het gesmeerd verloopt.
Maar inderdaad, soms komen ze met dingen waarvan je denkt, hoe krijgen ze het in d'r hoofd.
(Vandaar dat wij het op voorhand al zelf uitproberen)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 26 februari 2020 20:16:06 schreef SparkyGSX:
Dus, als je ontwerp goed is, hoef je je geen zorgen te maken over dergelijke failure modes, en het feit dat je je wel zorgen maakt, suggereert dat je zelf niet overtuigd bent van je ontwerp.

Ik heb nog nooit met zo'n keuring te maken gehad. En waar ik er van uit ga dat de boel duidelijk NIET net-gevoed is en alleen met laagspanning werkt, hebben die gasten plotseling besloten om ons TOCH te testen alsof dat WEL het geval is. F***! Hoe kan ik dat nu voorspellen???

Daarnaast, doordat ik nog nooit met zoiets te maken heb gehad, wist ik niet dat dit een test is: We gaan iets kortsluiten en kijken wat er gebeurt.

Verder: Ik heb een "redelijke" DCDC gemaakt. En die voed een raspberry pi compute module. Wat die module met "5V" gaat doen op de 3.3V input dat weet ik niet. Hij gaat vast kapot, maar als je er voldoende vermogen in duwt.... wat gebeurt er dan? Mogelijk maakt ie eerst kortsluiting. Waarschijnlijk is m'n DCDC dan niet sterk genoeg om de boel nogmaals kapot te krijgen. Dus dan krijg ik iets van 2A, 10W in allerlei onderdelen: de RT8292, de spoel, de traces en de compute module.

Nog een dingetje om aan te geven dat ik hier weinig ervaring mee heb....

Voor een RTC heb ik ooit een schema overgenomen dat de CR2032 aan het RTC chipje verbind. Daar zit een diode en een weerstand tussen waarvan ik het nut niet snapte. Wel steeds dat maar gehandhaafd, want het werkt.

Komen ze met:
* Wat nu als de RTC chip doorslaat en de batterij probeert te laden?
* -> Nou, dan houdt de diode dat tegen!
* Oh, maar wat nu als die diode ook kapot gaat?
* -> ehh....

Blijkt dat in de keuring voor de (een) batterij staat: "Er moet een diode tussen en als die kapot gaat, mag er maximaal 10mW aan vermogen de batterij in."

Dat blijkt precies de reden voor die weerstand te zijn! Dus ik ben blij dat niet een keer in een dolle bui die twee "overbodige" onderdelen er uit heb gesloopt.

Behalve dan dat die gasten dit niet zelf uit het schema hadden gehaald (raar!), loopt dit min of meer toevallig goed af.

@Lucas, Ja gewoon effe testen zou makkelijk zijn. Maar ik heb hier even geen geschikte hardware....

(Vandaar dat wij het op voorhand al zelf uitproberen)

Prima streven. Hier heeft de klant gezegd: Eerst iets werkend krijgen en dan gaan we volgend jaar er eerst nog even goed naar kijken met de keurings-bril, dan het ontwerp daarop aanpassen en dan pas gaan we het insturen voor de keuring. Dus dat was de insteek. Totdat ik ineens een berichtje krijg: "We zijn met het prototype nu naar de keuring gegaan". Dat was niet de afspraak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wordt deze regelaar gevoed uit een bron die meer dan 100W aan vermogen kan leveren?
Zijn er externe draden met het apparaat verbonden die meer dan 100W aan vermogen kunnen aflevere?

This is the world we know best, the world of madness

Kijkend naar het schema/ functional block diagram dan lijkt het dat inderdaad de converter de output richting de 100% duty cycle zal sturen. Ik kan me niet voorstellen dat de chip daar zelf aan zal overlijden, behalve dan dat de 'EA' comparator de uitgang naar 0 wilt sturen. Als de comp pin aan je Vin voeding geknoopt wordt dan zal die het wel winnen van de comparator. Al lezende denk ik dat je worst case dus inderdaad 5V @2A te verduren krijgt. Vind het een aparte test, hoe kan in een realistisch geval er nu Vin op de comp pin staan?

Sine

Moderator

Op 27 februari 2020 09:55:04 schreef rew:
[...]Totdat ik ineens een berichtje krijg: "We zijn met het prototype nu naar de keuring gegaan". Dat was niet de afspraak.

Nou ... dan ben je toch al klaar?

Op 26 februari 2020 15:16:09 schreef rew:
Ik houd het voor mogelijk dat de chip dan denkt dat ie 100% PWM moet gaan doen en dan dus 5V op m'n 3.3V chips gaat zetten. Wat denken jullie?

Is dat niet juist de bedoeling van een veiligheidstest? Jij hebt een apparaat gemaakt waar 5V ingaat. Als er in dat apparaat een ding stuk gaat (de DC/DC converter) komt die 5V op plekken waar die niet mag komen.

Levert dat gevaar op?

Over het algemeen hoeft een apparaat veiligheidstesten niet te overleven. Het apparaat mag stuk, de mensen/dingen er om heen niet.

Op 27 februari 2020 09:55:04 schreef rew:
[...]Ik heb nog nooit met zo'n keuring te maken gehad. En waar ik er van uit ga dat de boel duidelijk NIET net-gevoed is en alleen met laagspanning werkt, hebben die gasten plotseling besloten om ons TOCH te testen alsof dat WEL het geval is. F***! Hoe kan ik dat nu voorspellen???

Elk apparaat moet gevoed worden, waaruit wordt het gevoedt?
Is dit duidelijk gedefinieerd?

Als je een LPS (limited power supply) geteste voeding bijleverd wordt het leven ineens een heel stuk eenvoudiger.

This is the world we know best, the world of madness
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 februari 2020 10:28:15 schreef Titatommeke:
Al lezende denk ik dat je worst case dus inderdaad 5V @2A te verduren krijgt.

Kun je trouwens de boel niet gewoon "voor zijn" met een klein smd zekeringetje in de 3v3 lijn (evt. polyfuse), en erachter een stevige 3v3 zener of een crowbar (tl431 en een fetje ofzo) ?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hij is er doorheen: hij(*) is goedgekeurd! :-)

Dan kan er maar 1 ding gebeurd zijn bij die test: "No heat, smoke, fire or flames" :-)

(*) Eigenlijk alletwee: Mijn klant schijnt met hun instantie te kunnen truuken, ze vragen een offerte aan, en zodra ze beginnen duwen ze een tweede apparaat in hun handen: Doe die ook effe! En daar trappen ze in. Raarrrr....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 14 maart 2020 14:54:33 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/