Google Chromecast audio

Deze is niet meer te verkrijgen, zoek dus een oplossing om van mijn smartphone te casten naar mijn stereo-installatie.
De Google Chromecast met HDMI uitgang is wel te koop, kan ik daar de draden koppelen aan 2 stekkers (tulp)om te verbinden met mijn stereo.
Indien ja, welke draden zorgen voor de geluidssignalen?

Google is je grote vriend en daarin kun je naar Chromecast Audio alternatieven zoeken.

Het meest gelijkende alternatief heb je voor min of meer dezelfde prijs en is de AudioCast M5.

Als het alleen om audio gaat is een BlueTooth ontvanger misschien een idee.

bprosman

Golden Member

Voor audio heb ik 2 van deze dingen in het gebruik.
Werken prima.

https://www.aliexpress.com/item/32914832375.html

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jammer dat google ermee gestopt is. Ik gebruik de audio een veelvoud meer dan de normale variant. Ik zou zoals andere al aangeven een alternatief gebruiken in plaats van een normale chromecast. Het voordeel van de chromecast is dat de audiostream niet verloopt via je telefoon, waardoor je daarmee kan doen en laten wat je wilt. Dat is met bluetooth niet het geval helaas.

Vervangen DOOR.

Bluetooth: speelt audio vanaf de telefoon, telefoon moet binnen 10 meter blijven
Chromecast: haalt zelf audio op vanaf de servers van google/spotify etc, telefoon kan van wifi af of uitstaan nadat is gestart.

GMT+1

Ook een optie is een chromecast video te nemen met een hdmi audio extractor, zodat het geluid apart via cinch kan gestuurd worden naar een versterker, voordeel hierbij is dat je ook youtube kan afspelen wat je normaal niet kan op de audio versie, nadeel is dat de hdmi audio extractor ook weer iets extra kost bovenop de chromecast

mvdk

Golden Member

Ook een optie is een chromecast video te nemen met een hdmi audio extractor,

Ik denk dat ik zoiets heb. Ik heb een ander topic hier, waarin ik gevraagd heb naar een adapter van de HDMI van de Chromecast naar tulpstekker, omdat ik het ding op een ouwe tv set wil gebruiken.
Vanmiddag, na lezen van dit topic, heb ik het ding aangesloten op m'n stereo-set, ik heb het over zo'n ding:

Ik heb de Chromecast gekoppeld gehad aan een tv bij iemand anders, gewoon met de HDMI plug, dat werkte. Nou thuis met die adapter eraan en aan m'n stereo set, hoor ik alleen maar wat geratel uit de speakers. M'n telefoon ziet, net als toen bij die TV, de ChromeCast
Dat zou toch moeten werken?

Ik zou gewoon op marktplaats zoeken naar de chromecast audio. Er worden er nog genoeg 2dehands aangeboden. Die dingen uit china zijn niet altijd te vertrouwen en de bluetooth versie is niet altijd handig.

Op 27 februari 2020 21:17:25 schreef mvdk:
[...]
Ik denk dat ik zoiets heb. Ik heb een ander topic hier, waarin ik gevraagd heb naar een adapter van de HDMI van de Chromecast naar tulpstekker, omdat ik het ding op een ouwe tv set wil gebruiken.
Vanmiddag, na lezen van dit topic, heb ik het ding aangesloten op m'n stereo-set, ik heb het over zo'n ding:
[bijlage]
Ik heb de Chromecast gekoppeld gehad aan een tv bij iemand anders, gewoon met de HDMI plug, dat werkte. Nou thuis met die adapter eraan en aan m'n stereo set, hoor ik alleen maar wat geratel uit de speakers. M'n telefoon ziet, net als toen bij die TV, de ChromeCast
Dat zou toch moeten werken?

Wellicht overbodige opmerking, maar je hebt hem toch wel aan een voeding hangen?

Bedankt voor de vele reacties, wil inderdaad niet via Bluetooth werken.
2de hands heb ik al gezocht, maar in België niet te vinden en in Nederland bieden ze tegen elkaar op om er eentje te bemachtigen.
Bij Aliexpress heb ik dit ook al gezien, maar werken ze effectief?
Krijg met mijn Chromecast met HDMI aansluiting perfect mijn audio gestreamd op Tv, verloop HDMI naar Tulip zou in principe moeten kunnen, vandaar ook mijn vraag welke draden voor het geluid gebruikt worden, heb hier wel nog een HDMI kabeltje liggen om dit uit te proberen.

Sine

Moderator

Google? Brrrr...

Welke draadjes? Het geluid zit er digitaal in, dus met een paar draadjes ben je er niet.

mvdk

Golden Member

@Twan1983: wel een terzake doende opmerking, want dat omzettertje word zonder netvoeding geleverd. (wel het aansluitkabeltje)
Heb het zonet nog eens geprobeerd, maar geen resultaat.

Edit: maar ik moet stoppen, geen topic gaan kapen. ;)

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 28 februari 2020 13:48:38 (13%)

Net even opgezocht, geluid en video worden over 3x3 draden doorgestuurd over een HDMI kabel.
Zie dat er verloopstekkers te koop zijn HDMI naar VGA met 3.5 inch geluidaansluiting, dus moet het kunnen hé.

Op 28 februari 2020 13:47:43 schreef mvdk:
@Twan1983: wel een terzake doende opmerking, want dat omzettertje word zonder netvoeding geleverd. (wel het aansluitkabeltje)
Heb het zonet nog eens geprobeerd, maar geen resultaat.

Edit: maar ik moet stoppen, geen topic gaan kapen. ;)

Hallo Mvdk, ik heb zo een bakje zoals in jouw foto met succes gekoppeld aan mijn oude chromecast 1. Beiden liggen hier ondertussen stof te vergaren. Mocht je geïnteresseerd zijn... Waarom de jouwe niet werkt is moeilijk te zeggen. Je moet het bakje extern voeden met een degelijke 5volt usb gsm lader. Is er mogelijk iets mis met je versterker zelf? Of de audio tulp kabel stuk ?

mvdk

Golden Member

Nee de audio tulp kabel is OK, want als ik em aansluit op de oortelefoon aansluiting op m'n telefoon, komt er geluid uit m'n installatie-speakers.
Zover is het goed. De Chromecast werkt ook op een TV met HDMI aansluiting, maar dat ga ik vanavond nog een keer checken. Ik bemerkte dat het ding nogal warm werd met die omzetter eraan.

Een paar foto's van hoe je alles juist met elkaar verbind, zou kunnen helpen. Het moet gewoon werken als je de juiste in en uitgangen gebruikt.
Edit: ik herinner me dat mijn chromecast ook heel heet werd. Ik dacht dat het toen in combinatie met dat 20euro hdmi2av bakje was

[Bericht gewijzigd door kohen op vrijdag 28 februari 2020 19:48:45 (31%)

mvdk

Golden Member

Dat ziet er zo uit:

Dat tulp stekkerkabeltje hing hier nog los. Heb 't aan m'n versterker verbonden, maar het ziet er daar niet uit, dus geen foto hoe het aan de versterker zit. Maar als ik aan de stekkertjes tik, hoor ik m'n speakers, dus dat zit wel goed. Eerst op de tape, naderhand aan de Aux aansluiting, geen muziek.
Dat word dus een nieuwe tv kopen. :) :(

Goedkoop Android toestel met 3,5mm aansluiting op de kop tikken. Eventueel met barst in het display of een andere handicap die het voor een tweede leven geschikt maken.