Symbool in schema

Anoniem

Je kunt een potentiometer op meerdere manieren gebruiken. Hier is ie als een regelbare weerstand geschakeld. Daarvoor heb je eigenlijk in principe enkel de loper en een uiteinde nodig.
Maar het is beter het andere uiteinde met de loper te verbinden. Het resultaat is hetzelfde, maar als er tijdens het verdraaien van de trimmer even een slecht contact is door een stofje , heb je dan geen complete onderbreking.Het is niet echt noodzakelijk, maar het is een
betere oplossing dan de 3e aansluiting open te laten hangen.

Op 27 februari 2020 15:02:53 schreef hans2706:
Nu zit ik alleen nog met een ander dingetje:
Linksboven in het schema is een potmeter getekend waarvan, als ik het goed interpreteer poot 1 en 2 allebei naar de (+) gaan en poot 3 naar de (-) kant.

Volgens mij heeft dit weinig zin zo of lees ik het schema niet op die manier ???

De potmeter in jouw schema heeft niet de functie van spanningsdeler maar van variabele (serie)weerstand. Ik snap je verbazing dat deze manier van aansluiten weinig zin heeft. Klopt ook........ totdat het sleepcontact het begeeft, dus open is maar je om welke reden dan ook, perse een bepaalde weerstand in dat circuit wilt behouden. Deze manier van aansluiten biedt daarvoor dus bescherming.

Edit: Zie nu dat Grotedikken dit ook al had uitgelegd.