Sparta ION M-Gear - Is het te repareren?

Hi,

Ik heb een (heel) oud beestje in bezit een Sparta ION M-Gear.
Blijkbaar nog van 2008 en hier is nooit wat mee geweest met de motor of accu.
Ik rijd hem pas sinds 4/5 jaar en al die tijd kon ik er 19-22 km op fietsen.
De laatste tijd heb ik geen afname van de batterij gemerkt.

Nu heb ik laatst wel een nieuwe display er op gekregen, maar dat was het ook wel qua onderhoud en vervanging.

Echter afgelopen week fiets ik in de regen en stopt alles er mee, het display ging op zwart.
Na enkele dagen deed hij het nog niet, toen heb ik hem aan de lader gezet en hij ging netjes opladen.

Nu hij het een dag later nog niet deed heb ik hem maar naar de fietsenmaker, die zegt dat de accu dood is.
Het vervangen van de accu vind de dealer niet verstandig, ik kan beter een nieuwe fiets kopen...

Maar omdat ik geen enkele afname in vermogen heb gemerkt voelt het niet goed.

Paar punten:

  • Display direct op zwart, geen foutmelding gezien.
  • Opladen werkte nog.
  • Oplader geeft nog steeds een groen licht.
  • Fietslamp (voor en achter) doet het wel als ik fiets.
  • Ik fietste door de regen, ik verwacht hier toch een verband.
  • Fietsenmaker kan niet vertellen of het door de accucellen kwam of door chip/computer die op de accu zit.
  • Bij het vervangen van de display (2 maanden geleden) was de accu nog bijzonder goed voor de leeftijd en nu opeens heel erg slecht.

Is er iets anders wat ik kan doen om deze fiets te redden?
Ik ben namelijk bang dat een fietsenmaker nooit repareert, ze vervangen alleen maar complete accupakketten etc.

Hij beviel nog altijd prima en een goede elektrische fiets is duurder dan een nieuwe accu van 500 euro.

Alvast bedankt.

Shiptronic

Overleden

Ik zou eerst een andere accu erin zetten en daar mee testen, niet eerst iet kopen en dan maar zien.

De accu kan je zelf even nameten, en er een bekende belasting aan hangen evt. per cel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij hebben sparta en Koga hetzelfde accu en computer gedoe: accu moet vervangen worden en ingeleerd met software bij de dealer, anders gaat ie niet aan. En kapotte accu betekend einde fiets bij die leeftijd. Zoek even naar het topic met error code E0003.

zit sinds 2009 in de PV.