Maximum omvormer vermogen zonnepanelen, rekentool?

Ik heb plannen om ongeveer 4-5kWp aan zonnepanelen te plaatsen.
In huis heb ik 3-fase, hoofdzekering 3 x 25 ampere en daarachter de automaten van 16A.

Wellicht een gewetensvraag waarop ik het antwoord al weet, maar ben wel benieuwd naar jullie mening. Ik moet een keuze maken uit een 3680 of 4000 watt omvormer, of ook wel 16A en 17.4A.

Indien de omvormer op z'n max. produceert zal de 16A automaat er na een uur ongeveer uit springen (bij de 4kW omvormer)? Als er ook nog andere gebruikers actief zijn op die groep gaat het al snel permanent goed, toch? Uiteraard zijn de stromen behoorlijk dus kabels lekker kort houden en de verbindingen goed maken.

Of toch maar de meest 'veilige' optie en de 16A omvormer gaan gebruiken?

Verder twijfel ik nog hoeveel zonnepanelen ik aan de omvormer moet hangen. Kent iemand een rekentool die rekening houd met locatie, oriëntatie, temperatuur, helling, omvormer vermogen, zonnepanelen vermogen en prijs, etc.
Ik zou willen weten wat het meest rendabele aantal zonnepanelen is voor een bepaalde omvormer. Of is hier min of meer een vast getal aan te hangen, b.v. 120% van het omvormer vermogen?

Omvormers hebben altijd een eigen groep. Nooit combineren met
gebruikers op dezelfde groep. Verboden en gevaarlijk. Want in geval van kortsluiting zou je dan 16A uit het net plus 16A van de panelen krijgen, dus 32A totaal en daar is de bedrading niet op berekend met risico op brand.

Uitzondering is een klein PV systeem tot max 600W of zo (2 panelen).

En bij deze vermogens zou ik kiezen voor een 3-fase omvormer.

Kortsluiting kun je toch ook krijgen zonder gebruikers in de groep, b.v. door een isolatiefout?

Waarom een 3-fase omvormer?
Een 4kW omvormer is in verhouding erg veel duurder dan een 1 fase model. Ik begrijp dat het technisch veel mooier is maar de noodzaak is me niet duidelijk. Hoewel de stromen bij 3 fase veel lager zijn heb je in de praktijk meer koper nodig. En die ene fase die je enigszins uit balans trekt, gaat dat problemen leveren?

Helemaal met deKees eens.
In jouw situatie gewoon de zooi op 3 fase zetten. Bij één fase zit je nu al op de grens. Ga je uitbreiden, dus naar 5kW dan moet je alsnog een 3 fase omvormer kopen.
Een beetje veiligheidsmarge kan nooit kwaad.

Op 26 februari 2020 22:52:49 schreef Bukkum:
En die ene fase die je enigszins uit balans trekt, gaat dat problemen leveren?

Je zou het kunnen oplopen dat op die ene mooie zomerse dag je geen zonnestroom kunt leveren omdat de spanning te veel oploopt bij 20A. Bij 3x 7A is dat risico kleiner.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 26 februari 2020 23:16:13 (42%)

Op 26 februari 2020 23:12:36 schreef ohm pi:
Ga je uitbreiden, dus naar 5kW dan moet je alsnog een 3 fase omvormer kopen.

Waarom? kan toch ook een tweede 1 fase omvormer kopen en die op 1 van de andere fases zetten.

Op 26 februari 2020 23:12:36 schreef ohm pi:
Je zou het kunnen oplopen dat op die ene mooie zomerse dag je geen zonnestroom kunt leveren omdat de spanning te veel oploopt bij 20A.

Hoe kom je bij 20A?

Ja, je kunt altijd kortsluiting krijgen, daarom is er ook een zekering (automaat) die de zaak uitschakelt als er teveel stroom loopt. Normaal bij meer dan 16A, omdat de bedrading tot 16A zonder problemen kan verwerken.

Als je nu een extra 16A van de panelen op dezelfde groep gaat leveren, dan moet er al meer dan 32A gaan lopen voordat de zekering uitschakelt.

Bij een aparte groep voor de panelen heb je dit effect alleen op de kabel van omvormer naar de meterkast. Als je die ook gebruikt voor afnemers verderop in het huis, dan wordt het risico veel groter.

Doe maar eens een stekkerblok in een stekkerblok met 0.75 draad in een stopcontact op zo een groep. Goede kans dat de weerstand zo groot wordt dat je ook bij volle kortsluiting nog onder de 32A blijft en de automaat dus niet uitschakelt. Die draden van het stekkerblok gaan dan wel licht geven.

3 fasen is misschien niet nodig bij 4kW, maar je krijgt dan wel meer dan 16A, dus 2.5mm2 is niet meer voldoende. Dan krijg je dus 2 x 4mm2 tussen de omvormer en de groepenkast.

is dit voor NL of BE?
de meeste omvormers kan je tot 123% Wp t.o.v het AC output vermogen op hangen bij montage op 1 orientatie, om het rendabel te houden.
sommigen kunnen nog meer aan (solar edge)
Bij O-W kan je tot 130% gaan.
Gezien een omvormer geen aanloop stroom heeft, worden er wel vaker 20A automaten geplaatst achter een 3x25 aansluiting. Volle sluiting waardoor de hoofdzekering door gaat heb ik in 10 Y+ full time PV nog niet gezien. Naar mijn idee is het dan wel verstandig met 3x4 mm2 te werken, ook om spanningsval over de kabel te verkleinen en daarmee uitval van de omvormer te voorkomen als deze tegen de max. net voltage aan loopt.
Ook kan je automaten beter niet langere tijd op 100% belasten, daar zijn ze niet voor gemaakt, houd 80% aan. Dus 4500 Wp op een 3600 W omvormer kan misschien wel, maar gaat ie af en toe aftoppen en dan een tijdje ook 16A leveren. Dit is de reden dat vaak bij grote omvormers gekozen word voor smeltzekeringen.
Er worden vaak 1 fase omvormers aangeboden in offerte gezien deze snel E300,00 goedkoper zijn dan hun 3 fase broeders op 1 fase bij hetzelfde vermogen, en bij offertes vergelijken word vaak eerst onderaan de streep gekeken.

Misschien beter hier even inlezen en vragen stellen, dan ben je sneller geholpen, er komen vast nog meer vragen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1908900

@deKees, de "600" Watt 2,25A systeempjes mogen ook niet meer ingeprikt worden op een algemene WCD. Alle nieuwe PV systemen MOETEN op een eigen groep.

Volgens mij heeft SMA een rekentool online staan waarbij je alles kan invullen.

zit sinds 2009 in de PV.

Hoe zit het met solar in je wijk en hoe liggen de panelen?

Een 3-fase omvormer is goedkoper, en zoals gezegd, niet perse rendabel in jouw geval.

Maar als je in een wijk zit met veel solar en op zuid.. dan kan het maar zo dat de omvormer bij echte zomerdagen gewoon zn vermogen niet kwijt kan en afschakeld, omdat de netspanning te hoog is.

Met 3-fasen is die kans een stuk kleiner, want dan kan ie het nog wel (deels) over andere fases kwijt

(Theorie, ik weet eigenlijk niet wat een omvormer doet als 1 fase uit balans is door teveel PV en andere fases nog ruim binnen de marge zitten)

Orientatie van de panelen is idd ook van belang. Met 5000wp op zuid heb je een (veel) dikkere omvormer nodig. Met 5000wp op oost/west heb je een wat constantere opbrengst (mindere pieken en verdeeld over de dag) en kun je dus met een lichtere omvormer af (en heb je minder kans op uitschakeling door te hoog net)

Op 26 februari 2020 23:24:08 schreef Bukkum:
[...]

Waarom? kan toch ook een tweede 1 fase omvormer kopen en die op 1 van de andere fases zetten.

Niet aan gedacht. Het kan, maar het wordt dan wel een 'rommeltje' naar mijn bescheiden mening

[...]
Hoe kom je bij 20A?

Foutje van mij. Moet zijn 16A. Dat geeft een maximum vermogen van 3680 Watt. Dus geen 3680Wp, dit oa ivm gekozen hellinghoek tov horizon. Maximum geïnstalleerd Wp kan dus hoger gekozen worden.

wat is de orientatie ? met 4000 wp is een 1 fase omvormer genoeg en goedkoper.

Op 26 februari 2020 21:45:50 schreef deKees:
Uitzondering is een klein PV systeem tot max 600W of zo (2 panelen).

Dit mag niet meer, dit was tot de NEN1010:1015 (01-01-2017) toegestaan, maar nu niet meer. Als je het al hebt mag je het houden, maar je mag het niet meer plaatsten. Het is (was) tot 2.25A.

Op 26 februari 2020 22:52:49 schreef Bukkum:
Kortsluiting kun je toch ook krijgen zonder gebruikers in de groep, b.v. door een isolatiefout?

Waarom een 3-fase omvormer?
Een 4kW omvormer is in verhouding erg veel duurder dan een 1 fase model. Ik begrijp dat het technisch veel mooier is maar de noodzaak is me niet duidelijk.

Veel van je gevraagde informatie wordt op vele sites al gegeven (een, twee, drie).

Gezien je vragen zou ik sterk aanraden een kundig installateur in de arm te nemen. Natuurlijk is het goed zelf je te informeren op technisch gebied, maar je gaat niet een simpel stopcontactje aansluiten.

M.b.t. een 1 vs 3-fase omvormer. Als je op de 4k gaat zitten, zou ik kiezen voor 3-fase. De omvormer kan alleen zijn vermogen kwijt door een hoger spanning te genereren dan het net aanbied. Zelf krijg ik hier op zonnige dagen al 240 - 245V aangeboden. De ene fase is soms wat hoger dan de andere. Om 4K kwijt te kunnen moet je een groter delta hebben op 1 fase dan op 3. Sommige omvormers kappen er gewoon mee als de spanning te hoog wordt. Ik denk (maar dat is een aanname) dat dit minder snel gebeurd met een 3-fase.

de regels mbt PV installaties gaan toch wel veranderen, een DC werkschakelaar gaat ook komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 februari 2020 20:00:15 schreef testman:
de regels mbt PV installaties gaan toch wel veranderen, een DC werkschakelaar gaat ook komen.

Die hebben alle omvormers al ingebouwd. En als je nu installeert heb je helemaal geen last van nieuwe regels.

Ik ben er denk ik wel uit:

Het wordt een 3680W omvormer zodat de stroom niet boven de 16A komt.
De omvormer kan 30% meer DC-input aan. Uiteindelijk kies ik voor 14 panelen van 320W waardoor deze totaal op op 4480W vermogen uitkomt, dit is 122% van het vermogen van de omvormer.

Wellicht was het rendabeler geweest om nog een paneel toe te voegen maar 14 panelen komt op het dak ook beter uit dan 15, tevens vind ik het wel prettig om twee identieke strings te hebben. Indien een string afwijkend gedrag vertoond valt dit eerder op.

Wel jammer dat de 4000W omvormer goedkoper is dan de 3680W versie. Daarom zat ik eerst ook te twijfelen over deze zwaardere versie. Maar bij nader inzien heb ik geen zin in een 16A automaat die mogelijk gaat afschakelen wanneer deze langdurig op ruim 17A moet draaien. Daarom ook eerder mijn opmerking om een apparaat op te nemen die dit extra vermogen opsnoept zodra de stroom boven de 15-16A komt. Hoewel dit wel een leuk hobby projectje kan zijn kan zo'n extra apparaat (b.v. elec. buffervat) financieel nooit uit. En ja....dan zou je inderdaad dit apparaat heel goed moeten afzekeren zodat er nergens 'dubbele' stromen kunnen ontstaan.
Maar dit gaat dus niet gebeuren, dus netjes een aparte groep voor de omvormer.

3-fase omvormer kies ik bewust niet voor. Dit wordt een budget systeem die zich snel moet terug verdienen. Indien het systeem goed bevalt ga ik het kopiëren (garage en tuinoverkapping) en heb ik als nog mijn andere fases nodig.

Ik heb zelf ook een 4kw tl2 hangen, zit gewoon op een 20A/0,1A ALS . Overigens zal de 4 kw ook geen uren per dag zijn en deze periode ook nog afhankelijk zijn van de ligging oriëntatie en hellingshoek.

Op 27 februari 2020 20:55:12 schreef Peter112:
[...]
Die hebben alle omvormers al ingebouwd. En als je nu installeert heb je helemaal geen last van nieuwe regels.

die werkschakelaar is meer voor brandweer of werkzaamheden op dak. dat er geen DC stroom meer loopt zonder netvoeding op de inverter is niet interessant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 februari 2020 21:32:40 schreef Bukkum:
Ik ben er denk ik wel uit:

Het wordt een 3680W omvormer zodat de stroom niet boven de 16A komt.
De omvormer kan 30% meer DC-input aan. Uiteindelijk kies ik voor 14 panelen van 320W waardoor deze totaal op op 4480W vermogen uitkomt, dit is 122% van het vermogen van de omvormer.

3-fase omvormer kies ik bewust niet voor. Dit wordt een budget systeem die zich snel moet terug verdienen. Indien het systeem goed bevalt ga ik het kopiëren (garage en tuinoverkapping) en heb ik als nog mijn andere fases nodig.

Volgens deze informatie mag je helaas ook niet een 20A automaat installeren op je 3-fase aansluiting. Dus had je meer willen doen dan 16A, dan moet je toch voor de 3-fase unit gaan.

Als je een enkel-fase aansluiting had gehad van 35A, dan had je kunnen overwegen 20A automaat te plaatsen.

Hoe actueel de info van die site is weet ik niet. Zo jammer dat de normen niet net als wetten openbaar toegankelijk zijn. Zou eigenlijk wel moeten.

Op 28 februari 2020 07:11:48 schreef testman:
[...]

die werkschakelaar is meer voor brandweer of werkzaamheden op dak. dat er geen DC stroom meer loopt zonder netvoeding op de inverter is niet interessant.

Veel succes dan, als je de dc onderbreekt staan de panelen uit ?
Je kunt ze beter kortsluiten dan denk ik, in open klemspanning staat er hier ruim 500 Volt DC op de 2 dc draden die van het dak komen.
En waar moet die schakelaar dan wel niet komen ?