Regeling electromagneet hometrainer

De besturingseenheid van mijn 3 jaar oude ergo S hometrainer is defect. De fabrikant laat mij weten dat zijn leverancier van reserveonderdelen een jaar geleden failliet is gegaan en zijn stock uitgeput is. Iemand een idee hoe ik de elektromagneet voor remming van het vliegwiel manueel kan sturen buiten alle originele elektronica om. (Potmeter?) De voeding van de hometrainer is 24V DC en 2.5A.

Foto's? Meer informatie?

Met deze gegevens is niets zinnigs te zeggen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Weet je zeker dat 't een electromagneet is?
(ik heb ze alleen gezien met vaste magneet, electromagneet lijkt me wat onzinnig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan deze inclusief de 7812 spanningsregelaar tussen A en B bouwen als het echt een electromagneet is. De motor in het schema vervang je door je electromagneet.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Op 27 februari 2020 17:07:10 schreef deKees:
Ik zou een PWM regelaar proberen.

Bijv : https://www.ebay.com/itm/New-Brightness-PWM-Switch-Controller-Dimmer-F…

Zou dat goed gaan op 24V? Er moet sowieso een vrijloopdiode toegevoegd worden. Dat wordt dus jouw dimmer en vrijloopdiode.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 27 februari 2020 19:06:52 (46%)

Wordt hier geen gebruik gemaakt van een magneetrem (eddy current braking)?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Foto van de rem en vliegwiel SVP.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Meeste zie je een vaste magneet waarbij je via een bowden kabeltje de afstand tot het vliegwiel kunt regelen (en dus de remkracht)
(vliegwiel heeft dan meestal een aluminium of koper band eromheen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 09:16:52 schreef Arco:
Meeste zie je een vaste magneet waarbij je via een bowden kabeltje de afstand tot het vliegwiel kunt regelen (en dus de remkracht)

Dat ligt eraan denk, als het er een is waar je alle instellingen elektronisch kunt doen twijfel ik eraan dat het met een verstelbare magneet gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 februari 2020 18:30:18 schreef Arco:
(ik heb ze alleen gezien met vaste magneet, electromagneet lijkt me wat onzinnig)

Mij niet. Geen bewegende onderdelen, slijt niet, gaat niet kapot... (tot vandaag dan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het geen optie om de besturing te repareren? Wat doet het ding nog wel?

Post daar eens een foto van, krijgen we een indruk hoe complex het ding is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Geen bewegende onderdelen, slijt niet, gaat niet kapot

Een hometrainer moeten juist dingen aan bewegen... ;) (en een vaste magneet slijt niet echt; er kan ook weinig aan kapot)
Ik vind het in deze energiebewuste tijden niet erg passen om zinloos continu een electromagneet aan te laten staan.

Met een Bowdenkabeltje is ook heel degelijk. Ik heb er een op mijn 'Made in Germany' trainer en alles eraan is bijna onverwoestbaar.
(daar kan gerust elke dag een olifant op trainen... ;) )

Heb hem onlangs uit mekaar gehaald voor een schoonmaak en een drupje olie. Na 15 jaar nog nergens ook maar iets van voelbare speling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 10:04:59 schreef Arco:
Heb hem onlangs uit mekaar gehaald voor een schoonmaak en een drupje olie. Na 15 jaar nog nergens ook maar iets van voelbare speling...

Dan gebruik je hem niet zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Je hebt de 'gemiddelde' duitser toch wel eens bekeken?... ;) (als die er op kan oefenen zonder gebreken dan is 't ding 'bulletproof'...)

Ding zit echt heel goed in elkaar. Alles is bijna overdreven stevig uitgevoerd, ook de lagering.
(had daarvoor al 3 andere gehad, die tussen de 6mnd en 3 jaar 'versleten' waren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Allereerst bedankt aan iedereen voor de vele en snelle reacties. Dit is de eerste keer dat ik dit forum gebruik en ik ben ook geen elektronica specialist, en dat is dan nog zwak uitgedrukt. Ik ga hier proberen zo veel mogelijk bijkomend gestelde vragen te beantwoorden. De hometrainer is een Kettler Ergo S. De instelling van het vermogen is mogelijk met stapjes van 5 watt. Dit systeem wordt aangeraden aan hartpatiënten, waartoe ik spijtig genoeg behoor. In mijn geval is de sturing van het vermogen defect. De instelling blijft op nul staan en kan niet meer aangepast worden. Op het bedieningsscherm kan je 4 waarden aflezen: vermogen, toerental, tijd en hartslag. Het vermogen kan je manueel instellen of via een app met trainingsprogramma's. Kettler heeft mij laten weten dat er geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn, dus zoek ik een andere mogelijkheid on het vermogen te regelen of anders gezegd de elektromagneet te sturen. In bijlage foto's van magneet, vliegwiel met magneet, printplaat en afbeelding bediening. Op het printplaatje zijn 4 aansluitingen: voeding, toerenteller, magneet en doorverbinding naar bedieningsbord op stuur. Foto's in bijlages.

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 13:55:50 schreef Rufran:
...en ik ben ook geen elektronica specialist, en dat is dan nog zwak uitgedrukt.

Dat is jammer, zou je wel een andere regelaar kunnen monteren? Als dat niet zo is wordt het moeilijk vrees ik.

Hoeveel Watt is de voeding? en hoeveel spanning "in volts" is je voeding.
Als we dat weten kunnen we misschien een andere regelaar er bij zoeken.

Wat je ook nog kunt doen is vragen of er een CO lid bereid is om er naar te kijken. Dus vul even je woonplaats in bij je gegevens.

Wat je misschien wel al vast kan proberen is:
Met bijv. een batterij van 9V even kijken of de elektromagneet nog goed is. Als je daar spanning opzet moet hij magnetisch worden. Dus even het snoetje van de elektromagneet loshalen van de print en aansluiten op de batterij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ben je in staat om een goed scherpe foto van de printplaat te maken ? (liefst beide kanten, maar zeker de bovenkant).

Op de foto kan je twee zwarte draden zien, één naar de magneet en één naar wat ik vermoed de snelheidsensor is.

kan je vertellen waar de rest naar toe gaat ? Die met al die kleuren gaat denk ik naar het controlepaneel ?

Ik denk dat het alles bij elkaar simpeler gaat zijn om de zaak te repareren. Zolang de processor het nog doet is de rest fixbaar.

Gisteren contact gehad met hersteldienst van Kettler. Aan de hand van de gegevens die ik hun gegeven heb concluderen zij dat het bedieningspaneel defect is. Geen vervangingsonderdeel meer beschikbaar. Er zijn verschillende trainers die volgens hetzelfde principe werken maar met andere sturing. Ombouw met dit materiaal niet mogelijk wegens ook geen reserveonderdelen meer beschikbaar. Technische info gevraagd over de elektromagneet, maar die was zelfs niet voor de hersteldienst beschikbaar. Ik denk dat er maar oplossing mogelijk is, en dat is alle bestaande elektronica negeren, een rechtstreekse regeling van de magneet en op het gevoel fietsen. Hartslagmeters zijn er genoeg, om mijn inspanning te doseren.
Aan Skijsoft: Ik hoop dat de foto's scherp genoeg zijn. Je analyse van de draden klopt. De vierde aansluiting juist onder de naakte draden van de magneet is de voeding.
Aan Lambiek: De voeding is 24 V DC, 2.5 A, 60 W. Hiermee kon ik het trapvermogen regelen tussen 25 en 400 Watt.
Nog een vraagje: Hoe krijg ik dat snoetje los? Hier ben ik al een paar dagen mee aan het worstelen.
Alvast bedankt voor jullie hulp, raakt het niet opgelost, ik leer toch weeral wat bij.

Waar zit de elektromagneet op aangesloten?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Elektromagneet lijkt op de "jumper" connector naast de voeding aangesloten. Lijkt logisch, je schakelt domweg de ingangsspanning PWM gestuurt door naar de uitgang. Die chip naast de elco zal wel een mosfet achtig iets zijn.

Hier zit natuurlijk het probleem niet, maar als dat het geval is, kunnen we overwegen een nieuw PWM signaal aan de mosfet aan te bieden.

later ff meer, moet verder.

@Rufran: waar woon je ?
(en dan bedoel ik stad, niet adres....)

[Bericht gewijzigd door Skysoft op dinsdag 3 maart 2020 22:08:26 (47%)

Op 3 maart 2020 17:17:18 schreef Rufran:
Ik denk dat er maar oplossing mogelijk is

Er is nog een oplossing.
Bovenstaande vraag van Skysoft beantwoorden. Dan is er vast wel een CO'er in de buurt die je uit de puree helpt.

Hier het hele werkingsprincipe, maar niks over het regelgedeelte.

https://patents.google.com/patent/US5656001A/en

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Op 3 maart 2020 17:17:18 schreef Rufran:
Aan Lambiek: De voeding is 24 V DC, 2.5 A, 60 W. Hiermee kon ik het trapvermogen regelen tussen 25 en 400 Watt.

Je zou het al met dit op kunnen lossen. Maar dat zou je dan zelf moeten maken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Nog een vraagje: Hoe krijg ik dat snoetje los? Hier ben ik al een paar dagen mee aan het worstelen.

Zit dat niet gewoon met een stekker dan?

Je kunt ook doen wat Skysoft vraagt, misschien is er iemand "die in de buurt woont" ernaar wil kijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: met welke hersteldienst heb je contact gehad? Met deze in NL of deze in Duitsland Werl/Bremen NRW? Als gerenommeerd bedrijf zou ik toch een vervangoptie produceren. 3 jaar is tenslotte geen oudje. Wat doen ze met de modellen van <2 jaar oud? Nieuwe leveren? Of trek uw plan?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.