Wersi piano defect

Op 27 februari 2020 18:21:27 schreef Jochem:
...
Dus zou ik daarmee beginnen, want TS zegt zelf "electro-analfabeet" te zijn, dus ik verwacht niet dat die een scoop uit de hoed tovert.

@Jochem, ik weet het maar als je er niks van kent is alles wat je doet zo goed als de lotto invullen en hopen op een prijs.
Jij spreekt toch ook al van die EF68B50 tegen iemand die een leek is.
Zoiets vervangen doe je niet als je niet zeker bent, dat is dan sowieso uitgesloten en enkel goed om de fantasieën weer aan te wakkeren ;)

Connectoren eens afhalen en terugsteken, daarvoor is enkel wat handigheid nodig.

LDmicro user.

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Het probleem is denk ik dat als je er niet genoeg ervaring in hebt, je in het beste geval de boel weer tijdelijk aan de praat krijgt.
.

Op 27 februari 2020 18:40:36 schreef bprosman:
Die lek-troep moet opgeruimd worden maar qua symptomen lijkt het ook niet op lekschade. Ook gokkasten, doen het wel of niet, meestal niet eerst 15 sec wel.

Dat is meestal wat je ziet: wel of niet.

Maar ook daar zijn er uitzonderingen. Ik had lekschade in een gokkast hersteld, en die deed het toen een tijdje prima, en ineens begon er een transistor door te slaan. Dat deed hij een seconde of 30 na inschakelen. En dat was toevallig een transistor in z'n watchdog-circuit, dus de hele kast resette. Die tor had ook wat aanslag op z'n pootjes; het was echt nog een gevolg van die lekschade.

Andere kast had zeners om ingangen te beschermen, dus gewoon antiparallel tussen ingang en ground. Ook daar lekschade. Wel alles schoongemaakt (ook de pootjes van die zeners), sporen hersteld etc, en de kast werkte ook weer. Maar uiteindelijk sloeg 1 van die zeners af en toe door. Met als gevolg dat er gratis credits op kwamen (ze clampten dan half naar ground, en de muntproever deed normaalgesproken open-collector op die lijnen). Ook dat begon pas een paar minuten na inschakelen.

Dus tja, het is maar net wat het falende component voor functie heeft.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ben begonnen met de andere printplaten schoon te maken om daar op te oefenen.

2x zijn heel netjes geworden, witte waas er af en aansluitingen zien er goed en schoon uit.

Nu deze los gehaald en ook die levert me vraagtekens op:

Bij chip op de achterzijde zijn alle aansluitingen bruin?
Er zit een donkere vlek aan de achterzijde van die dingen? zie foto 4 en 5
Dikke klodders soldeer op achterzijde condensatoren?

What to do? Schoonmaken? Eventueel soldeerpuntjes aanstippen met bout?

(Ben trouwens automonteur met wel wat elektrotechnische kennis maar niet in de diepte, ben wel handig ;) )

Die bruine verkleuring bij de chippootjes onderop de print is soldeerhars. Dat IC is opnieuw gesoldeerd of vervangen.
De donkere verkleuring zit onder een uit losse diodes opgebouwde bruggelijkrichter. Het kan daar warm worden en daardoor kan de print verkleuren. Het kan ook te heet geweest zijn, dan kunnen er componenten stuk zijn. Met een universeelmeter op de diodestand kan je de diodes doormeten.
Ik zou eerst op zoek gaan naar andere dingen, persoonlijk zou ik eerst beginnen met de aangetaste dingen rond het batterijtje, daar zit de grootste kan op schade en, bij herstel, succes.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101

Golden Member

Ik heb 1x een geval gehad waar de backup batterij er voor zorgde dat het apparaat niet wilde doorstarten. (een industrieel geval)

Ik haal bij dit soort dingen alles in een ruime straal erom heen weg want als er zooi onder de ICs zit gaat het vrolijk door.

Tweede probleem zijn multilayers, soms zijn vias intern opgevreten waardoor er geen verbinding met de andere kant meer is, of erger, met binnen layers.

Je hebt hem kapot gekregen en er is al in gesleuteld, dat zijn dingen waar ik zonder schemas niet meer aan begin. Ik heb hier een apparaat gehad en het is een geluk dat ik eerder een zelfde heb gerepareerd anders zou ik niet geweten hebben dat er het nodige ontbrak (rom en een stuk kabelboom)

Hier kan het een combinatie zijn, opstart probleem door inzakkende voeding met te hoge rimpel (bij een Fluke 123 zorgde dat voor constant rebooten) geholpen door de batterij schade, maar er kan ook schade zijn ontstaan bij de vorige reparatie waardoor je nu met p[roblemen zit die niet bij elkaar horen. Die druppel tin kan zo horen maar het kan ook door de vorige knutselaar zijn geknoeid zonder dat hij het wist. Batterij vervangen em daarna deed hij het niet meer. Datasheet kan hier uitsluitsel geven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 28 februari 2020 14:04:22 (100%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Dat IC is vervangen geweest (maar dat merkten anderen ook al op), wat is het voor een IC (type?) een 78S40 of zo ?
Ik zou beginnen met de voeding, die condensatoren en diodes kunnen het wel gebruiken om een keer doorgesoldeerd te worden.
Als je ze hebt liggen zou ik de diodes vervangen en ze wat hoger boven de print monteren maar is nu niet de hoogste prio.

Zijn je voedingsspanningen ok ? Weet je wat er uit de voeding moet komen ?
Wat voor type piano is het eigenlijk ?
(Wersi heeft ook nogal wat zelfbouw kits gehad).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zie foto voor de gegevens van die chip.
Ook zie ik een bruin vlekje op zo een grote condensator? Is dat een probleem?

Printplaten worden best netjes inmiddels, ga nu voorzichtig de soldeerbout er bij pakken en discutabele soldeer punten aanstippen.

En met de meter testen of de aangetaste banen in de plaat nog intact zijn.

bprosman

Golden Member

Zie foto voor de gegevens van die chip.

Dat is de eindversterker, die zou je evt. los kunnen testen door aan de ingang een audio signaal (MP3 speler ?) aan te bieden en kijken of dat deel werkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat is het voor een IC (type?) een 78S40 of zo ?

78S40 is voor voeding, en hier zitten we inderdaad in de eindtrap. Ik dacht aan een lm391, maar dat is een 16-pinner (zoals ook de 78s40, trouwens) en hier zie ik toch een dip-20.

[edit] en op de foto hieronder zien we dat het een TDA7250 betreft. Nooit van gehoord, maar met zoveel pinnen moet het wel een goede zijn :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 11 maart 2020 17:03:40 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Beste RichardG1602
Ik zit met exact hetzelfde euvel van een Wersi piano. Hij wordt de laatse jaren sporadisch gebruikt en onze dochter wilde er op spelen een week geleden en kwam tot dezelfde ontdekking. Na 5 noten (ca 10 seconden) stopt hij er mee.
Ook constateerden we de slechte accu. De print zag er niet slecht uit. Schoon gemaakt en met een nieuwe accu voorzien. Probleem blijft onveranderd. Ik kreeg overigens hetzelfde idee van de kapotte condensator. Het geluid van de paar eerste tonen is krachtig en zonder vervorming. Doch na de 10 seconden stopt hij er mee met een licht zingen in de speakers.
Omdat de discussie op 29 februari stopte ben ik toch benieuwd of er nog iets nieuws te melden valt over de zoektocht naar de oorzaak.
Onze piano was nieuw aangeschaft circa 28 jaar geleden. Hebben er wel ooit een nieuwe voeding in laten zetten na circa 4 of 5 jaar. Doch heeft het daarna altijd gedaan.

bprosman

Golden Member

Wat is het exacte type van deze piano ?
Misschien is er wel doc. van te vinden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het type is Wersi CT 1.

Of hier docu van is of een schema is mij niet bekend.
Hopelijk is het te vinden.