Relais vanaf 125v laten schakelen

Beste lezers,

Bij ons in de flat gebruiken we veel ProLumia verlichtingsarmaturen. Deze hebben de mogelijkheid gekoppeld te worden waarbij op de L2 aansluiting 0, 125 of 230 volt staat, om een armatuur niet, gedimd of volledig te laten branden. Nu wil ik zo'n contact misbruiken voor een externe schakeling. Deze schakeling moet getriggerd worden als de lamp volledig brandt, dus 230V, maar op de 125V moet hij dan uiteraard niet reageren.

Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Vanaf welke spanning schakelen de standaard relais? Ik kan me namelijk voorstellen dat deze wellicht ook triggeren op de 125V.

Groeten, Peter.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 februari 2020 16:13:16 schreef Arco:
Zoiets:

[bijlage]

Dit zegt me niet zoveel. Maar voor alle duidelijkheid, het externe apparaat moet dus op 230V werken, niet op 125V.

een standaard 230v steekrelais gaat het rond de 200v pas doen

mvdk

Golden Member

Maar valt ie wel af bij 125V?

Het ligt er maar helemaal aan, wat voor verbruiker er mee geschakeld gaat worden. Een koelkastmotor zal het niet prettig hebben..

Toevallig onlangs nog de specificatie van een Finder Series 56 relais bekeken. Dit relais, met een nominale spoelspanning van 230 VAC, komt reeds op bij 184 V. De waarde voor het afvallen zal dan wat lager liggen maar het relais zal nooit bij 125 V opkomen.
Wat nog wel een probleem kan vormen is continue 125 V op de spoel hebben, zonder dat het relais aantrekt. De stroom kon dan wel eens hoger worden - en blijven - dan de 'houdstroom' op 230 V en als gevolg de temperatuur van het spoeltje dan te hoog wordt.

Anoniem

Dit zegt me niet zoveel. Maar voor alle duidelijkheid, het externe apparaat moet dus op 230V werken, niet op 125V.

Misschien wordt het wel duidelijk als je het eens probeert wat Arco tekent ;)
En hoe komen ze aan die 125V? Met een seriediode?
Hoe en waar wordt die dan in/uit gezet?

GJ_

Moderator

Op 29 februari 2020 00:56:08 schreef herbert116:
Wat nog wel een probleem kan vormen is continue 125 V op de spoel hebben, zonder dat het relais aantrekt.

Bij een magneetschakelaar moet je dat niet proberen. Dan verbrand je de spoel. Zo'n kleintje weet ik niet of het een probleem is. Het is wel een vreselijke oplossing.

Op 29 februari 2020 14:23:24 schreef GJ_:
[...]Bij een magneetschakelaar moet je dat niet proberen. Dan verbrand je de spoel. Zo'n kleintje weet ik niet of het een probleem is. Het is wel een vreselijke oplossing.

Inderdaad, niet erg professioneel. Een spanningsgevoelig relais zou, tegen extra kosten, voor T/S een optie zijn.

Edit: ARCO stelde dit reeds voor, zie ik nu pas.

Arco

Special Member

Een spanningsgevoelig relais zou, tegen extra kosten, voor T/S een optie zijn.

Zie mijn schakeling... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 februari 2020 18:11:08 schreef Arco:
[...]
Zie mijn schakeling... ;)

Sorry ARCO, heb daar helemaal overheen gekeken maar heb mijn reactie inmiddels aangepast.

Bedankt voor de vele reacties. Ik zal de bedoeling wat verder uiteen zetten. Bij ons in de VvE zijn we beetje bij beetje alle oude armaturen aan het vervangen door LED. Deze armaturen kunnen dus aan elkaar gekoppeld worden dmv een extra aansluiting (N/L1/L2). Op die L2 aansluiting staat dan 0, 125 of 230V. Ofwel, uit, gedimd, volledig aan. Dat werkt prima, omdat die armaturen daar logischerwijs zo voor ontworpen zijn.

Nu ben ik deze armaturen ook beetje bij beetje aan het inzetten op plekken waar ze in de basis niet direct voor bedoeld zijn (bijvoorbeeld als downlighter boven een plafond) maar mijn idee is nu om deze te gebruiken in de liften. Daar zitten thans reeds LED buizen maar er is in de huidige lifttechniek geen mogelijkheid om deze verlichting aan/uit te schakelen in geval van wel/geen beweging. Nu hoeven ze ook niet per definitie uit, gedimd trekt nog maar 2,5W en dat is al een leuke besparing. Voorts ben ik dus aan het brainstormen om de ventilator, die 24/7 draait en best wat lawaai maakt (ze zijn al vervangen, dus het is niet de leeftijd) uit te laten schakelen indien er nog maar 125V uit het L2 contact komt. De ventilator blijft uiteraard gewoon met 230V gevoed worden, maar het schakelen gebeurt door het op 125V of 230V staan van de L2 aansluiting. Volgende vraag kan zijn hoeveel vermogen die ventilator trekt. Dat weet ik 1,2,3 niet, dat zou ik na moeten vragen.

Het gaat meer even om de basis, is het mogelijk, hoeveel werk/componenten komen erbij kijken, etc.

@TS,
Wil je lampen gaan dimmen of uitzetten in de liften?
Ik persoonlijk zou daar niets aan doen. Als de lampen in de liften nu goed werken zou ik overal van af blijven. Ik wil niet (met andere mensen) in je lift zitten als je verlichting faalt. Zelfde geldt bovendien voor je ventilator. Lijkt me wel een fijn idee dat deze op volle toeren werkt als ik naast een knoflooketer (m/v/o) in de lift sta.

Op 1 maart 2020 21:02:39 schreef ohm pi:
@TS,
Wil je lampen gaan dimmen of uitzetten in de liften?
Ik persoonlijk zou daar niets aan doen. Als de lampen in de liften nu goed werken zou ik overal van af blijven. Ik wil niet (met andere mensen) in je lift zitten als je verlichting faalt. Zelfde geldt bovendien voor je ventilator. Lijkt me wel een fijn idee dat deze op volle toeren werkt als ik naast een knoflooketer (m/v/o) in de lift sta.

De lampen dimmen dat doen ze zelf. Uitgaan doen ze nooit. En zolang er iemand in de lift staat en de armaturen op maximale gevoeligheid staan zullen ze ook niet snel dimmen en de ventilator ook niet uit gaan. Dit wordt ook een andere discussie, ze maken meer geluid dan dat ze daadwerkelijk functioneren. Dat is ook een discussie die wij met het liftbedrijf voeren.

Ik zou iets doen als:

6-9V Trafo, brugcel, condensator, 7805, spanningsdeler: potmeter.
Tweede brugcel, tweede condensator, spanningsdeler.

De uitgangen van de spanningsdelers gaan naar een 5V opampje, de uitgang schakelt een transistor en daarmee een relais.
Als "tussenwaarden" in de ingangsspanning mogelijk zijn dan kan het nodig zijn om positieve feedback rond de opamp/comparator aan te brengen.

Het lijkt me dat zoiets in 1x werkend te krijgen is. ALs er iets misgaat met die varistor/tvs dan blaas je eea op....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik twijfel ook of uitdoen of dimmen van liftlampen mag, fijn is het in ieder geval niet. In Belgie had je zoiets in telefooncellen:
Normaal was het licht uit. Pas als je op de vloer met drukschakelaar stapte ging het licht aan.
Was wel een beangstigende ervaring om zo'n donker hol in te moeten zonder te kunnen zien wat zich daar allemaal verborgen hield... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2020 22:00:55 schreef Arco:
Ik twijfel ook of uitdoen of dimmen van liftlampen mag, fijn is het in ieder geval niet.

Nieuwe liften hebben die optie standaard. Wordt niet altijd gebruikt, maar voor mijn werk kom ik in aardig wat liften en ben het toch al regelmatig tegengekomen. Vaak staan ze dan standaard uit en springen ze aan op het moment dat de deuren open gaan. Uitschakelen is bij mijn idee helemaal niet ter sprake. Zelfs gedimd geven ze nog meer licht dan de meeste noodverlichting. Alles zal ook in overleg met het liftbedrijf gaan, daar hebben we prima contact mee. Schakeltijd is ruim instelbaar, dus ook die kunnen we zo ruim als nodig instellen.

de fan in een lift gaat vaak na een 10min na het laatste gebruik uit. die fans maken enorm keet omdat er geen demping rubbers oid worden gebruikt. de fan is 230V en van metaal, dat op een metalen liftkooi maakt nogal keet.

de verlichting in de liftportalen moet aan een X aantal lumen voldoen, dwz centrale schakeling om dat licht te verminderen mag niet, maar lokale sturing wel, immers is dat gericht op de gebruiker als deze aankomt. stel dat men na 23.00 uur de lichten in de portalen centraal ging dimmen dan voldeed de lichtsterkte niet meer. oudere mensen zien dat de spleet niet tussen vloer en deur enz.

wat men ook vaak vergeet in een VVE is dat er een 3x50A hoofdvoeding zit op een pand waar men met 3x 35A ook al uit de voeten kan. scheelt nogal wat vastrecht. soms kom je ook andersom tegen, brandventilatie die na afgaan brandalarm 3x 80A trekt bijv, maar op voeding van 3x50A zit :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 1 maart 2020 21:30:15 schreef rew:
Ik zou iets doen als:

6-9V Trafo, brugcel, condensator, 7805, spanningsdeler: potmeter.
Tweede brugcel, tweede condensator, spanningsdeler.

De uitgangen van de spanningsdelers gaan naar een 5V opampje, de uitgang schakelt een transistor en daarmee een relais.
Als "tussenwaarden" in de ingangsspanning mogelijk zijn dan kan het nodig zijn om positieve feedback rond de opamp/comparator aan te brengen.

Ik zat aan iets vergelijkbaars de denken maar dan nog simpeler: trafo> gelijkrichter> zenerdiode als referentie> opamp of comparator.
Zo'n schakeling moet met minder dan 10 goedkope componenten makkelijk te realisten zijn...