Diaprojector en inputvoltage-kiezer

Hallo,

Mijn 'nieuwste' (meuk he?!) aanwinst is een diaprojector (ja, die bestaan nog).
Op het apparaat ontdekte ik een keuzeschakelaar voor de input-netspanning.
Hij staat momenteel op 220V (lang niet gebruikt misschien), maar 230 staat ook bij de mogelijkheden.
Gezien de gewijzigde netvoltages zal het wel beter zijn die knop naar 230 te verzetten?
Of gaat dat practisch gezien geen verschil maken (lampleven, motortje)?

Dank voor je electriserende info.

electronono

mvdk

Golden Member

Ik zou uitzoeken of de lamp die in het ding zit nog verkrijgbaar is. Daar eentje van aanschaffen, en de spanningscarrousel gewoon laten staan waar ie op staat. Is je netspanning in huis zo hoog? Hoe hoog?
De kans dat er wat breekt als je dat ding om gaat steken is er ook nog.
Ik heb zelf nog een Bauer super 8 projector staan, en daar ga ik echt niet aan die spanningscarrousel draaien.

Als er 230VAC aangeboden wordt, en de projector heeft een 230 stand, dan moet je die gewoon gebruiken. Die carrousel zit er niet voor niets.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik verwacht gewoon wat extra primaire wikkelingen. Dus 230V op een 220V ingang geeft een 5% te hoge spanning op je lampje en verkort de levensduur dus flink.

Zo redenerend zou je hem op 240V moeten zetten en extra verduisterende gordijnen kopen... ;) Dan gaat je lamp juist langer mee.

Ik meende begrepen te hebben dat heel Nederland al jaren 230V uit de aanvoerleiding krijgt, in dat licht verbaast mij de vraag 'wat krijg je dan uit je wcd?".
Ik kan het bij mijn energiebedrijf navragen onder verwijzing naar dit forum. _/-\o_

electronono

Hugo Welther

Moderator

In NL en het vasteland van de EU hebben we al jaren 230V netspanning.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wij hebben inderdaad al jaaaaren gewoon 230 volt. En die carrousel zou ik ook gewoon op 230 volt zetten. Daar is dat ding immers voor.
Je hebt een bijzondere kwetsbare en vaak dure lamp in dat apparaat zitten. Tegenwoordig is de lamp misschien niet eens meer te vervangen omdat er geen nieuwe meer bestaan.
De levensduur wordt veel korter bij maar een klein beetje hogere spanning. Gewoon op 230 volt instellen dus. Om de lamp te sparen zou je hem zelfs nog hoger in kunnen stellen. Hij zal dan echter minder optimaal gaan werken en wat geler licht geven. Die lampen werden echt zo gemaakt dat ze ze optimaal mogelijk werkten bij de gegeven spanning.

mvdk

Golden Member

Als we zo gaan redeneren, zou ik gaan zoeken of er misschien een 250V keuze op die carousel zit. Op mijn Bauer super 8 projector zitten twee lichtstanden, ik zet em altijd op die met het meeste licht.
Er komt al zo weinig licht uit die gloeilampen, sommigen hebben hun apparaat laten ombouwen naar xenon, (met extra koeling).
Als je op een te lage spanning werkt, zie je gewoon niets. Hoeveel komt er uit de muur, en hoeveel heb je werkelijk op de lamp. En wat staat er op de lamp?

Edit:

Tegenwoordig is de lamp misschien niet eens meer te vervangen omdat er geen nieuwe meer bestaan.

Dat valt best mee. Voor die projector van mij zijn er nog steeds lampjes verkrijgbaar. Deze zoekterm "projectorlamp 15V 150Watt" levert genoeg resultaten, allemaal op voorraad.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 29 februari 2020 11:37:23 (24%)

High met Henk

Special Member

Mocht je er nog 1 willen:
Ik heb nog een dia apparaat staan in houten transport koffer..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 februari 2020 11:32:46 schreef mvdk:
Als we zo gaan redeneren, zou ik gaan zoeken of er misschien een 250V keuze op die carousel zit. Op mijn Bauer super 8 projector zitten twee lichtstanden, ik zet em altijd op die met het meeste licht.
Er komt al zo weinig licht uit die gloeilampen, sommigen hebben hun apparaat laten ombouwen naar xenon, (met extra koeling)..

tegenwoordig wordt xenon vervangen door een fosforwiel met een setje blauwe lasers.. krijg je bakken licht voor je input-energie, en gaat nog 20 keer langer mee..

mvdk

Golden Member

@kris van damme: U schopt me zomaar 40 jaar verder in de techniek. Heel interessant wat ik nou allemaal lees. Maar het ging oorspronkelijk wel over celluloid, he.. ;)