PH3 motor laten draaien

Hallo,

Voor mijn metaaldraaibank project heb ik onderstaande motor op de kop getikt.

Echter heb ik geen idee hoe je deze het beste kan aansluiten. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Grt,

ACNiek

GJ_

Moderator

Ehhh, terugsturen naar waar ie vandaan komt en een goede motor kopen?

De spanning is hier te hoog voor die motor, die moet op 180V.
De enige goede opties zijn een frequentieomvormer met een enkelfase 230Vac voeding of een andere motor.

Ik zat zelf te denken aan een VFD.
De vraag is of iemand mij hiermee op weg kan helpen?

[Bericht gewijzigd door ACNiek op zaterdag 29 februari 2020 10:15:01 (44%)

Lambiek

Special Member

Als je het toerental ook wil kunnen regelen, zou ik een 1 naar 3 fase frequentieregelaar kopen en een 3 fase draaistroommotor. Dan ben je in één keer klaar en zo duur is dat tegenwoordig niet meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 10:19:11 schreef Lambiek:
Als je het toerental ook wil kunnen regelen, zou ik een 1 naar 3 fase frequentieregelaar kopen en een 3 fase draaistroommotor. Dan ben je in één keer klaar en zo duur is dat tegenwoordig niet meer.

Bedankt voor je reactie. Ik heb die draden U V W. Spreekt het voor zich welke draden je moet aansluiten aan de VFD?

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 10:13:59 schreef ACNiek:
Ik zat zelf te denken aan een VFD.

En dan? Volgens het type plaatje kan/mag de motor maar één kant op "CW" of ik moet dat verkeerd interpreteren en de motor is geschikt voor 60Hz.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 29 februari 2020 10:21:53 schreef ACNiek:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb die draden U V W. Spreekt het voor zich welke draden je moet aansluiten aan de VFD?

Dat spreekt voor zich. Hou er wel rekening mee dat het tegen kan vallen om een beetje een passende drive te vinden. Dit zit tegen de grens van het mogelijke, je zult de allergrootste (3,5kW) moeten hebben.

Op 29 februari 2020 10:22:47 schreef Lambiek:...en de motor is geschikt voor 60Hz.

Dat is erg belangrijk dat het juist word ingesteld op een FO. Met de default instellingen zit je al snel met 50Hz en dan is ie 180V. Goede instellingen zijn erg belangrijk met deze motor.

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 10:21:53 schreef ACNiek:
Bedankt voor je reactie. Ik heb die draden U V W. Spreekt het voor zich welke draden je moet aansluiten aan de VFD?

Volgens mij lees je het niet helemaal goed, wat ik bedoel koop een andere motor met een frequentieregelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 10:26:28 schreef Lambiek:
[...]
Volgens mij lees je het niet helemaal goed, wat ik bedoel koop een andere motor met een frequentieregelaar.

Heb je hier een voorbeeld van?

Lambiek

Special Member

Kijk hier eens. Zelf even de gegevens invullen.

https://www.elektromotor.nl/

En misschien heeft GJ wel een regelaar en een motor liggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 10:22:58 schreef GJ_:
[...]

Dat spreekt voor zich. Hou er wel rekening mee dat het tegen kan vallen om een beetje een passende drive te vinden. Dit zit tegen de grens van het mogelijke, je zult de allergrootste (3,5kW) moeten hebben.[...]Dat is erg belangrijk dat het juist word ingesteld op een FO. Met de default instellingen zit je al snel met 50Hz en dan is ie 180V. Goede instellingen zijn erg belangrijk met deze motor.

Een drive met specs :
4KW 220V 20A Single Phase Input 3 Phase Output
Vermogen: 4KW
Nominale stroom: 20A
Voltage: AC 220V 50Hz / 60Hz
Capaciteit: 12KVA (4KW / 5.3HP)

moet toch kunnen?

Op 29 februari 2020 10:31:35 schreef Lambiek:
Kijk hier eens. Zelf even de gegevens invullen.

https://www.elektromotor.nl/

En misschien heeft GJ wel een regelaar en een motor liggen. :)

Het is voor een hobby project. Wanneer ik alles nieuw koop kan het project niet meer uit ;)

Lambiek

Special Member

Ik ben bang dat je motor het niet lang uit gaat houden.

Je had ook beter eerst de vraag kunnen stellen alvorens een motor te kopen, maar dat is achteraf natuurlijk. :)

Op 29 februari 2020 10:38:50 schreef ACNiek:
Het is voor een hobby project. Wanneer ik alles nieuw koop kan het project niet meer uit ;)

Maar als dit niet werkt of stuk gaat heb je nog niets en je bent een hoop geld kwijt. Doe het dan in één keer goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 10:39:23 schreef Lambiek:
Ik ben bang dat je motor het niet lang uit gaat houden.

Je had ook beter eerst de vraag kunnen stellen alvorens een motor te kopen, maar dat is achteraf natuurlijk. :)

Dat is zo, gelukkig was hij heel goedkoop dus kunnen we net zo goed opnieuw beginnen. ;)

Ik zoek een motor en regelaar om een redelijke metaaldraaibank aan te sturen.

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 10:42:28 schreef ACNiek:
Ik zoek een motor en regelaar om een redelijke metaaldraaibank aan te sturen.

Heb je dat vermogen wel nodig? Als je bijv. een vertraging aanbrengt kun je misschien een kleinere motor nemen.

Hoe groot wordt je draaibank?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 10:45:48 schreef Lambiek:
[...]
Heb je dat vermogen wel nodig? Als je bijv. een vertraging aanbrengt kun je misschien een kleinere motor nemen.

Hoe groot wordt je draaibank?

Ik denk dat een 1100 Watt / 1.5 Pk. voldoet

Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.

https://frequentieregelaarkopen.nl/#!/E800-1-5-kW-230V/p/78572301/cate…

https://www.elektromotor.nl/bestellen/stap5/
Bouwvorm en toerental kun je nog anders kiezen.

En als je goed zoekt vind je misschien nog wel goedkoper. Maar zoals ik al zei, misschien heeft GJ wel iets liggen. Stuur hem anders even een mailtje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Geen passende motor, en geen passende drive die ik kwijt wil voor een hobbyprijs. Helaas.

Op 29 februari 2020 10:22:47 schreef Lambiek:
[...]
En dan? Volgens het type plaatje kan/mag de motor maar één kant op "CW" of ik moet dat verkeerd interpreteren en de motor is geschikt voor 60Hz.

Nee, dat is wel goed geïnterpreteerd. "CW" is draairichting rechtsom, wanneer je tegen het uiteinde van de aandrijfas aan kijkt. Het kan zijn dat voor deze motor, bestemd voor een loopband, dit de aangewezen draairichting is. Een 60 Hz motor op 50 Hz laten draaien is geen probleem zolang de spanning maar verhoudingsgewijs wordt gereduceerd. Zo draait bijv. een 460 VAC, 60 Hz motor prima op 380 V, 50 Hz, zij het met een lager toerental en aangepast c.q. verminderd vermogen.

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 11:53:36 schreef herbert116:
Het kan zijn dat voor deze motor, bestemd voor een loopband, dit de aangewezen draairichting is.

Het staat ook op de motor TREADMILL.

Een 60 Hz motor op 50 Hz laten draaien is geen probleem zolang de spanning maar verhoudingsgewijs wordt gereduceerd.

Ja, oké.

Op 29 februari 2020 11:51:46 schreef GJ_:
Geen passende motor, en geen passende drive die ik kwijt wil voor een hobbyprijs. Helaas.

Dan reken je de normale prijs. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 februari 2020 12:02:46 schreef Lambiek:
Het staat ook op de motor TREADMILL.

"Treadmill" is overigens wel een heel erg ouderwets woord, wanneer men bedenkt dat de geschiedenis van een 'tredmolen' zo'n 21 eeuwen terug gaat.....

Op 29 februari 2020 10:31:38 schreef ACNiek:
[...]

Een drive met specs :
4KW 220V 20A Single Phase Input 3 Phase Output
Vermogen: 4KW
Nominale stroom: 20A
Voltage: AC 220V 50Hz / 60Hz
Capaciteit: 12KVA (4KW / 5.3HP)

moet toch kunnen?

Past de prijs in je budget ?

Ja dat kan mits je je bestaande groepenkast kunt belasten met een 1 fase 20A groep.

Weet niet of ik deze open motor op een draaibank zou willen hebben dit ivm spanen en koel/snijolie

GJ_

Moderator

Met wat TS wil gaat het nog wel op een 10A groep.

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 12:27:48 schreef herbert116:
"Treadmill" is overigens wel een heel erg ouderwets woord,.....

Kan ik ook niet helpen, staat er toch echt op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vraag me een beetje af wat je wil gaan draaien, 4KW is een flinke motor voor een draaibankje. Als je geen te lompe dingen wil gaan doen is een 2KW al ruim hoor. Maar dat ligt aan jou natuurlijk...