220v Thermostaat

Hallo;Ik heb de 220v thermostaat van "schakelingen" na gebouwd, deze werkt perfect maar blijf toch met een vraagje zitten;de weerstand R8 word erg heet ongeveer 80 graden deze is 470 Ohm 1w de lamp als test is 220v 25w De bedoeling is dat er een verwarmings- matje van 60w op aangesloten word en geregeld tussen de 30 en de 45 graden,maar waarom werd deze weerstand zo erg heet.Ik gebruik voor Ic2 een moc3021 en de triac is Tic206D.
Gr.Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

Meestal kun je wel een lagere waarde gebruiken, bijv. 180 Ohm (dat scheelt nogal in de warmte)
Dat die 470 ohm heet wordt is normaal. Bij een stroom van 50mA moet 'ie zo'n 1.25W wegwerken...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 28 februari 2020 16:35:33 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Worden R2 en R3 wel voldoende door de lamp verwarmd?
Brandt D1 constant fel?
Wordt de lamp op een gegeven moment dimmer?

Als R2 en R3 koud blijven dan zal de thermostaat de verwarming constant aan zetten.

https://www.circuitsonline.net/files/schakelingen/schematics/000081.gif

[Bericht gewijzigd door jeroen79 op vrijdag 28 februari 2020 16:14:27 (30%)

Arco;moet dat ook 1w zijn. R2enR3 worden nu als test door warme lucht verwarmd,als ik de warme lucht weg haal gaat de lamp netjes weer uit,ook led D1 gaat uit.Dus dat werkt normaal, het punt is alleen de grote warmte van de weerstand .Ik zal deze verlagen naar 180 Ohm zoals Arco post,maar ik heb ze alleen in kwartW.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Lambiek

Special Member

Die weerstand hoort niet warm te worden, ik gebruik in zulk soort schakelingen 0.6W en +/_ 327 Ohm. Weet je zeker dat de weerstand 470 Ohm is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de weerstand door gemeten en deze is inderdaad 470 Ohm, alleen voor de OPto heb ik een MOC3021gebruikt inplaats van eenK3020P kan dat het verschil zijn.
Gr.Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
vergeten

Golden Member

De stuurstroom If van de MOC3021 is lager (15 - 30mA max30mA) dan van de K3020P, daarvan is hij 80mA.
Dus waarschijnlijk is die stuurstroom nu onnodig hoog en wordt die weerstand daardoor te warm.
Dus lijkt mij de oplossing de weerstand te verhogen, minder stroom, minder warmte.

Edit: Verkeerd geredeneerd, zat naar 820Ω te kijken :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Het lijkt erop dat R8 in serie staat met je lamp
Schakelt hier dan je MOC3021 ipv de TIC206 de lamp?
Dus bedrading OK? Pinout triac OK? Triac OK?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zal deze verlagen naar 180 Ohm zoals Arco post,maar ik heb ze alleen in kwartW.

Ingeval twijfel, en als ze inderdaad in meervoud beschikbaar zijn, kun je er vier in serie-parallel schakelen voor dezelfde weerstandswaarde maar vier keer meer vermogensopname. Wat natuurlijk evenzozeer geldt voor 180 ohm als voor 470 ohm als voor welke weerstandswaarde dan ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 28 februari 2020 21:34:54 schreef vergeten:
De stuurstroom If van de MOC3021 is lager (15 - 30mA max30mA) dan van de K3020P, daarvan is hij 80mA.
Dus waarschijnlijk is die stuurstroom nu onnodig hoog en wordt die weerstand daardoor te warm.
Dus lijkt mij de oplossing de weerstand te verhogen, minder stroom, minder warmte.

Als die triac in geleiding gaat kan er geen stroom meer lopen, er moet wat anders mis gaan, de triac die niet goed ontsteekt of verkeerd is aangesloten.

Bedenk overigens dat dit geen geweldige thermostaat is, het ding heeft zelfs geen hysterese

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 21:42:33 schreef Sine:
Bedenk overigens dat dit geen geweldige thermostaat is, het ding heeft zelfs geen hysterese

Precies, het is alleen maar aan of uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Dat is nog niet zo erg, maar dit ding zal/kan gaan klapperen rond het schakelpunt.

Een weerstand van een paar honderd K tussen de uitgang en de niet inverterende ingang van de opamp maakt dat al een stuk beter.

Lambiek

Special Member

Ja, dat is waar. Maar er is meer aan de hand, maar kan zo één twee drie niet zeggen wat.

Misschien toch iets verkeerd aangesloten. Of er is iets stuk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Klopt, die warme weerstand heeft een andere reden.

Ik heb de regelaar alleen maar nodig om aan/uit te schakelen, R8 staat inderdaad in serie met de lamp volgens schema. ik heb T2 vernieuwd maar de weerstand blijft heet.De lay-out nogmaals gecontroleerd en die is volgens mij goed. wil iemand de moeite nemen om dat t controleren ,mijn ogen zijn ook al 80j oud. ;)
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

het ding heeft zelfs geen hysterese

Mocht hysterese gewenst zijn, dan is dat toch maar kwestie van een meekoppelweerstand over de opamp? Niks onoverkomelijks? Maar wel een ingreep in het originele schema.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Je layout lijkt te kloppen, je pinout van de triac ook
Als ik het goed zie op dit 4" schermpje
Rest ons een defecte triac.
Wat is de spanning over MT1 en MT2 als de lamp aan is?
Dat zou zowat 2V mogen zijn

Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 14:03:13 schreef Bertjebuk:
wil iemand de moeite nemen om dat t controleren ,mijn ogen zijn ook al 80j oud. ;)

Ik zie er ook geen fout in.

Al had de opzet wel wat beter gekund, maar dat heeft niets met de te hete weerstand te maken.

En het gebruik van een MOC3021 moet ook niet uitmaken. Weet je zeker dat die goed is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hartelijk dank voor de controle van de lay-out,de spanning tussen MT1 en MT2 is 21.5v AC met de lamp aan ,dus geen 2v en 235v met de lamp uit Dat lijkt mij de normale net spanning.
Gr. Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Lambiek

Special Member

Hoeveel Watt is die lamp?

En meet ook de spanning op de gate eens, die moet +/- 2V zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

gate+MT1=7v gate+MT2=21v met de lamp 25w aan.

Electronica is mooi als het goed werkt
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 15:45:07 schreef Bertjebuk:
lamp 25w aan.

Die is zwaar genoeg voor de houdstroom van de triac.

gate+MT1=7v

Dat is ook vrij veel. Zal het hier eens meten.

Weet je zeker dat je triac goed is, is het een nieuw exemplaar?

EDIT:
Ik meet hier 0.7V, dus dat is heel wat anders. Is je MOC3021 ook goed?
Ik vraag me af of het geheel wel goed aangestuurd wordt. Vind het geen geweldig ontwerp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Los van hoe wel/niet goed de regeling is, dit zou in principe moeten werken zo.
Ik heb ze zelf ook al zo gebruikt, hoewel de datasheet een iets andere constructie laat zien.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 29 februari 2020 16:28:24 (42%)

Triac is nieuw en ook de MOC3021,ik heb noch een triac liggen zelfde type ook noch nieuw zal die ook even over zetten,en noch maals meten.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 16:26:31 schreef Sine:
Los van hoe wel/niet goed de regeling is, dit zou in principe moeten werken zo.

Dat is zo, het zou moeten werken.

...., hoewel de datasheet een iets andere constructie laat zien.

Daar kom je verschillende aansluitingen van tegen, net als de waardes van de snubbers. De snubber is vaak afhankelijk van de belasting, ik bekijk het altijd met de scoop welke waarde het beste is.

En op jou voorbeeld zit de belasting in de nul, dat scheelt ook. En het heeft ook met de gevoeligheid van de gate te maken. Is dus ook weer afhankelijk van de triac die je gebruikt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.