kabels aders trekken door verticale buis

Hallo,

Wij willen op een pand zonnepanelen plaatsen nu is de route van omvormer naar MK een uitdaging.
Er lopen via de liftschacht 3 dikke buizen (50mm) voorzien van trekdraden.
Op het dak komt een 3 fasen omvormer te staan, waarschijnlijk aangesloten op 3 5x16 mm2.
Voor dit aansluiten gebruiken we meestal de super soepele vaviant, maar toch vind ik het wat spannend om die toch best dikke kabel door die buis heen te trekken 3 etages lang, met zowel boven als onder een bocht.
Vanuit de MK is lastig aan de onderkant van de kabel te trekken gezien die daar vanuit de liftschacht vrij hoog de MK in komt met een bocht, en dat deel bevind zich boven de deur, met een nauwe ruimte er voor. Net wel / net niet toegankelijk voor een persoon.
Nu was mij idee om boven er een kast / grote lasdoos voor te plaatsen, en dan de kabel grotendeels aan te strippen (dus alleen de grijze buitenmantel er af) en dan zo in te voeren zodat de aders wat makkelijker buigen door de bochten heen. En de aders bevinden zich dan toch in een buis, die vervangt daar dan de buiten
mantel (2e laag).
prima oplossing lijkt me, maar;
Dan hangen de draden wel over een lengte van een meter of 12 in die buis en moet je die dan niet eigenlijk vastzetten vanwege het gewicht?
Dat is vaak het probleem met kabels door een bestaande koof die niet open kan over de hele lengte.

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik mis een aarde!!!
En vermoedelijk heb je ook een Nul nodig.

Zover ik weet mag je door een liftschacht alleen kabels etc. leggen die met de lift/liftinstallatie te maken hebben.

12 meter hangen is toch niet zo veel? Wel aan de bovenkant de kabel of aders goed vastmaken en beschermen, zodanig dat de isolatie niet insnijd.

Je zou ook losse draden kunnen nemen, aan het eind een stuk flexbuis (heb je ook in grote maten) er overheen.

Hou er rekening mee dat je de kabel minder zwaar mag belasten als je deze in een buis monteert.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Er lopen via de liftschacht 3 dikke buizen (50mm) voorzien van trekdraden.

Ik zou eerst maar eens informeren of dat wel mag, lijkt mij ook dat zoiets alleen voor de lift is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Rijkelijk talkpoeder in de buis en aan de kabel, dan vliegt 'ie er zo door...
(uiteinde wel afronden (zodat er niets achter eventuele mofnaden blijft hangen), maar dat lijkt me logisch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lopen die 3 buizen echt door de liftschacht? En met welk doel zitten die daar dan?

Op 28 februari 2020 12:55:49 schreef Toeternietoe:
Zover ik weet mag je door een liftschacht alleen kabels etc. leggen die met de lift/liftinstallatie te maken hebben.

Yep, in de tijd dat ik nog liftmonteur was (1989) mocht het inderdaad niet.
Of het nu nog niet mag....

Zoals hier al gezegd:
Bevestig eerst dat je wel kabels voor niet-lift-gerelateerde zaken in de liftschacht mag plaatsen/trekken.

Ander optie misschien:
De lift-installatie staat vast op de hoogste etage, of in een dak-gebouw. En daar zal mogelijk ook een 3-fasen onderverdeelkast of verdeelkast zitten met flink power?
Misschien dat daar de solar bij kan worden gemonteerd?
Mits conform de norm uiteraard en het "moet passen".

Ook hier is weer de vraag of dit mag.
Als het een "normale" onderverdeler is mag het wel.
Voorbeeld is een onderverdeler met 3X63A voor lift, en 4X16A lichtgroepen en 6 krachtgroepen a 16A elk.
Als de dikke kabel DIRECT uitmond in een installatiekast waar alleen lift-energieverdeling inzit mag het zeker niet.
Logisch gezien wil je daar ook niets bijzetten.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2020 15:08:43 schreef hobby-ist:
zitten met flink power?
Misschien dat daar de solar bij kan worden gemonteerd?

Zonne installaties moeten tegenwoordig allemaal op een eigen groep.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 februari 2020 15:54:43 schreef Lambiek:
[...]
Zonne installaties moeten tegenwoordig allemaal op een eigen groep.

Dat weet ik.
Maar je mag best een solar-groep maken in een onder-verdeler.
Een onderverdeler is ook gewoon een groepenkast, en daar mag je (zolang je alles volgens het boekje doet) bijzetten naar hartelust.

Er ist wieder da...

Wat WEL vaak wordt onderschat/vergeten is dat je met (oa) solar eigenlijk ook je aansluitwaarde van het gebouw vergroot.
Opnieuw moet worden bekeken als er in bepaalde situaties niet te hoge stromen (kunnen) gaan lopen.
Vaak moeten aardlekschakelaars en hoofdschakelaars van 40A naar de zwaardere 63A versie worden omgezet. Of je moet extra gaan afzekeren.
Maar een goede installateur weet dit.

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 februari 2020 17:42:16 schreef hobby-ist:
Wat WEL vaak wordt onderschat/vergeten is dat je met (oa) solar eigenlijk ook je aansluitwaarde van het gebouw vergroot.
Opnieuw moet worden bekeken als er in bepaalde situaties niet te hoge stromen (kunnen) gaan lopen.
Vaak moeten aardlekschakelaars en hoofdschakelaars van 40A naar de zwaardere 63A versie worden omgezet. Of je moet extra gaan afzekeren.
Maar een goede installateur weet dit.

Je aansluitwaarde van het pand verandert echt niet door gebruik van zonnepanelen.
Met wat geluk zou je de aansluitwaarde kunnen verlagen en zo op de maandelijkse vaste lasten kunnen besparen. Denk bv aan een kantoorpand dat veel airco-koeling gebruikt. Als de zon het hardste schijnt, heb je de meeste koeling nodig, maar ook de meeste opbrengst van je panelen.
Je hoofdschakelaar hoeft ook niet aangepast te worden.
Maar het kan mogelijk zijn (meestal niet) dat aardlekschakelaars verzwaard moeten worden.
Wel is het mogelijk dat de bedrading in de verdeler waar de panelen op aangesloten worden te dun is. Dat moet nader bekeken worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar je mag best een solar-groep maken in een onder-verdeler.
Een onderverdeler is ook gewoon een groepenkast, en daar mag je (zolang je alles volgens het boekje doet) bijzetten naar hartelust.

Maar je mag niet de solar groep bijplaatsen in de verdeler in de lift-machinekamer. deze is alleen voor de lift en alles wat bij de lift hoort.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

door een liftschacht mag je idd geen kabels trekken. alleen als deze worden ingefreesd en dus niet te zien zijn mag dat. heeft met brand en veiligheid liftmonteurs te maken. in oude gebouwen zie je het nog wel eens, maar zodra er grote verbouwing komt wordt alle kabel uit de schacht gerost en wordt buitenom gelegd.

al zou je een buis hebben die buienlangs ligt, je kunt de kabel ook strippen op enkele meters na, erin trekken en laatste stuk weer van mantel voorzien, of schuif er een stuk zwarte flex overheen. het moet dubbel geisoleerd zijn, dus slang of buis mag ook. beter als 2 lassen maken op moeilijk bereikbare plaatsen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het oorspronkelijke doel van de buizen was GSO, dus voor sateliet ontvangst met schotel.
Ze lopen idd door de liftschacht, en dat mag volgens iemand bij de VVE die dat heeft uitgezocht.(zolang ze maar in een afgesloten goot / buis zitten, en alleen een bevoegde liftmonteur mag in de liftschacht om te plaatsen, m aar dat hoeft ds niet)
Er komen gewoon 5 aders door heen 3xf N & PE.
De vraag ging over "deugdelijke montage" de draden hangen dan in de pijp over een verticale lengte van een meter of 12. En dat bij 16mm2 waarschijnlijk. bij de MK gaan we dat weer netjes opvangen in een flex buis.
Het word niet aangesloten op welk deel van de lift insatallatie dan ook.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 29 februari 2020 23:18:20 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 15:39:00 schreef andre1973:
Ze lopen idd door de liftschacht, en dat mag volgens iemand bij de VVE die dat heeft uitgezocht.

Dat heb je er niet bij verteld, het mocht niet maar is misschien veranderd.

De vraag ging over "deugdelijke montage" de draden hangen dan in de pijp over een verticale lengte van een meter of 12.

Met een deugdelijke trekontlasting moet dat toch gaan. Losse aders is lichter dan kabel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik denk niet dat je de isolatie eraf hoeft te halen. Een 50mm pijp is heel erg ruim...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

trek er maar eens een 5x16mm2 kabel doorheen, die 2 bochten is het punt juist. het is immers 50mm buis, daar is geen buigveer voor. ofwel zijn het invoerbochten voor meterkasten, die hebben de juiste buiging. maar als je pech hebt zitten er vaste bochten voor 2" gele buis in, en krijg je er niks doorheen afgezien van dunne kabels.

als je een dikke kabel door kabelgoot trekt, zeg een 5x150mm2 superflex, dan loopt deze zonder hulpstukken als rollers al vast na 15-20 meter door het gewicht. de kabelhaspel optillen zodat het eigen gewicht niet ook nog erbij komt scheelt al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Hoeveel kVA heeft die omvormer dat je er een 5G16 voor nodig hebt? Dat is toch al de moeite..

Drie buizen, drie kleinere kabels, drie omvormers is geen optie?

een 5g16 zegt niks, als die 150mtr is dan is de inverter nog niet veel. het is nu steeds meer dat bedrijven subsidie krijgen, 1 trafo 630kVA of zelfs meerdere alleen voor de PV hebben staan. puur omdat ze een enorm platdak hebben, andere bedrijven leggen dat dak vol panelen en de eigenaar van het pand deelt mee in het terug geleverde vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er komt een SMA Core 1 op, met 140 panelen in O-W opstelling. dus een 42 - 46 kWp ongeveer met gelijktijdige opwek van tegen de 30-33 kW AC.
Misschien kan ie wat dunner, naar 5x10 mm2, dat zou mooi zijn. Door de 2 bochten in de pijp, en ik verwacht dat dat bochten met mof zijn, is dat best strak om een dikke kabel doorheen te krijgen zeker omdat we bij die onderste niet goed bij kunnen.
De grote angst is natuurlijk dat je er van boven een 5x16 of 5x 10 in laat zakken en dat ie daarna niet door de onderste bocht komt, en dat ie shocking klem zit.

De pijp is het probleem niet, de wrijving in de bocht wel ben ik bang.
Je met een 5x16 mm2 best wat forceren om door een 50 mm2 standaard bocht te laten gaan.

zit sinds 2009 in de PV.

Hoe ga je de trekkabel maken? Dunnere kabel aan de aders solderen? Dat doe ik vaak met dunnere kabels, maar geen idee of dit hier zou werken...

Het omhoog duwen van een kabel is tricky. Maar voor een halve meter kan het wel. Dus ik zou die onderste bocht eerst even proef-draaien met een kort-stukje. Ook als je er slecht bij kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als het bochten met mof zijn, effe afnemen, kabel door de rechte buis van boven naar beneden, eerste en laatste stuk van de kabel rond buigen en de bocht er over schuiven. Dan moet je er niet de hele lengte door schuiven.

Een 5G16 zou nog net moeten lukken om die te buigen. Eventueel zou je kunnen overwegen om de 1x90° te wisselen door 2x45° als de ruimte dat toelaat.

Arco

Special Member

Zoals gezegd: talkpoeder doet wonderen... (en de overgang trekdraad->kabel netjes glad en rond maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2020 08:33:33 schreef Appel:
Een 5G16 zou nog net moeten lukken om die te buigen. Eventueel zou je kunnen overwegen om de 1x90° te wisselen door 2x45° als de ruimte dat toelaat.

Uiteraard een goed idee. "Met mof" zegt mij niet zo veel: kun je het dan loshalen? Ik weet wat een gietmof is, maar een bocht met mof kan ik me niet zoveel bij voorstellen.

Recent een 90 graden bocht gebruikt voor 2,5mm^2 drie losse aders. Door omstandigheden was het veel netter om voor één van de bochten er eentje met een straal van 3cm of zo te gebruiken ipv de gebruikelijke standaard 8cm (PVC 12 of 15mm buizen). Was bijna niet te doen... terwijl ik daar overal goed bij kon, de hoek inderdaad los kon halen, etc. Maar toen kende ik de talkpoeder truc niet (tijdens het aanleggen van mijn zonnepaneel bekabeling trouwens ook niet, maar daar kon ik de 6mm^2 door de flexibele buis proppen terwijl die buiten uitgestrekt lag en later door ontluchtingskanalen e.d. laten zakken en buigen)