Luidspreker(s) aanpassen

KGE

Golden Member

Op 29 februari 2020 20:55:53 schreef alexandre:
Ik heb het plan om twee (sub)woofers, 4 ohm te kopen. En dan twee wisselfilters met een kantelfrequentie van 400Hz. te maken(kopen)

Misschien beter om twee 8 ohm woofers te kopen aangezien je versterker 6-16 ohm wil 'zien'

Maar ik begrijp dat dat ook weer een hele opgave wordt. Nogmaals het hoeft geen High-end te worden. Het wordt een slaapkamersetje, uitgangspunt zijn de mooie Grundig bolletjes. En dan een nostalgisch mini setje, b.v. van Uher, op de kop zien te tikken.

Mocht je geinteresseerd zijn in een Uher Mini Port (zonder luidsprekers) PM mij dan even.

Op 1 maart 2020 11:38:51 schreef KGE:
[...]

Misschien beter om twee 8 ohm woofers te kopen aangezien je versterker 6-16 ohm wil 'zien'

[bijlage]

Gezien je het filter toch zelf gaat maken, is dat geen slecht idee. De grootste stromen lopen bij de lage tonen, dus zo bouw je nog een beetje extra veiligheid in.

Bereken dan het hoogdoorlaat filter voor 4 ohm en het laagdoorlaatfilter voor 8 ohm. Aangezien het een simpel probeersel betreft, kun je het eerst met één condensator (bipolair of MKT of anderszins niet gepolariseerd) en één spoel (uiteraard voldoende dikke bedrading) proberen.

Let op dat de waardes voor een andere frequentie gelden, dit is alleen als voorbeeld voor hoe het aangesloten moet worden.
http://loudmagnet.com/html/images/filt/6dBokt2000hz%20netwerkje.jpg

Van deze site.

Uit mijn hoofd moet de C berekend worden met f=1/(2*pi*R*C). Oftewel C=1/(2*pi*4ohm*400Hz) (~100uF)

De L volgt uit f=R/(2*pi*L) geloof ik. Dus L=8/(2*pi*400Hz) bij een 8ohm subwoofer en L=4/(2*pi*400Hz) bij een 4 ohm subwoofer. (~3,2m bij 8 ohm of ~1,6mH voor 4 ohm)

Controleer de formules en mijn berekening...

alexandre

Golden Member

Die van Marktplaats lijkt me wel wat. Bedankt voor de tip. Lex

alexandre

Golden Member

Hallo R-P, jouw bericht is net pas geplaatst, er zitten flinke vertragingen op de lijn. Ook jouw oplossing neem ik mee. Leuke klus, ik zie wel. Bedankt, Lex

alexandre

Golden Member

Ik heb gisteren een originele bijpassende Grundig Duo-bassbox kunnen bemachtigen. Wel in visueel slechte staat maar dat ga ik oplossen. Nu nog een vintage mini systeem, b.v. de oranje Uher (Aiwa) of, helemaal te gek, de zwarte. Denk eind 70er jaren.
Allemaal dank voor het meedenken en de tips.
Prettig weekend, Lex

alexandre

Golden Member

De duo bassbox eens goed bekeken. Er zitten twee woofers in gescheiden door een tussenschot. Het tussenschot heeft een pijp, 20mm doorsnede die beide ruimtes verbindt. Het geheel gevuld met een soort poetskatoen. En dan twee scheidingsfilters met een elco. Gezien de leeftijd is het misschien wenselijk de elco's te vervangen. Wat voor type condensator zal ik hier toepassen? Ik vind alleen maar van die heel kleine elco's met deze waarde, 100micrF, 35V.

Op 1 maart 2020 12:00:21 schreef r-p:
[...]
Uit mijn hoofd moet de C berekend worden met f=1/(2*pi*R*C). Oftewel C=1/(2*pi*4ohm*400Hz) (~100uF)

Op 11 maart 2020 19:19:24 schreef alexandre:
Ik vind alleen maar van die heel kleine elco's met deze waarde, 100micrF, 35V.

Had ik goed gegokt ;)
Let op dat dit een (bipolaire)elko moet zijn die geschikt is voor WISSELSPANNING. Een MKT of iets dergelijks is ook prima. 35V~ moet je je niet zo'n zorgen om maken, (veel) hoger mag ook.
Overigens herken je bipolaire elko's vaak aan de inkeping aan beide zijdes (zoals op je foto), waar een normale axiale condensator alleen een richeltje heeft aan de positieve zijde.

Is het schema wat je opgetekend hebt als volgt aangesloten? Zeg dat de aansluitingen van boven naar beneden 1 tot en met 4 genummerd zijn.
Versterker: + op 2 en - op 4
Satellieten: + op 1 en - op 4
Sub: + op 3 en - op 4
En 1 en 4 zitten dan niet aan elkaar. Als de tekening wel helemaal correct is, zie ik even niet waar ik met mijn theorie de mist in ga.
Klopt dit?

Ik meen dat de faseverschuiving 180 graden is bij een eerste orde filter, dus eigenlijk moet de satelliet verkeerd om aangesloten worden, maar 99,999% kans dat Grundig dat al IN de luidspreker zelf heeft gedaan, zodat + gewoon op + en - gewoon op - aangesloten moet worden.

alexandre

Golden Member

Van boven naar beneden 1 tot 4.
1-2 zit de woofer op.
3-4 zijn verbonden met zowel de versterker als de midden/hoog sattelieten.
De condensator is een normale, dus geen bi-polaire elco van 100mF.

Is origineel vanaf fabriek, Grundig, naar ik aanneem.

Op 12 maart 2020 10:06:05 schreef alexandre:
De condensator is een normale, dus geen bi-polaire elco van 100mF.

Is origineel vanaf fabriek, Grundig, naar ik aanneem.

Ik zag er twee richeltjes in en dacht dat het streepje achter de 35V een golfje zou kunnen zijn. Wederom een gevalletje van: de leesbril moet ik vaker ophouden...

Op 12 maart 2020 10:06:05 schreef alexandre:
Van boven naar beneden 1 tot 4.
1-2 zit de woofer op.
3-4 zijn verbonden met zowel de versterker als de midden/hoog sattelieten.

Dan moet er toch een filter in de bollen zitten mijns inziens. Want ze krijgen dus het volledige frequentiebereik voor hun kiezen, inclusief extra bas als je bv. de loudness knop aan hebt staan. En dat strookt niet met het idee dat ze pas vanaf 400Hz spelen.

Hier staat er wat over (onderaan staat een foto van de folder) en wordt overname frequentie van 400Hz genoemd. Maar er staat niet keihard dat er ook een filter in de satellieten zit... Verder gezocht, maar nergens een foto kunnen vinden van een opengewerkte satelliet (met 2, 4 of 6 luidsprekers...)

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 13 maart 2020 00:20:09 (18%)

KGE

Golden Member

Het filter in de basbox is waarschijnlijk een zogenaamd crossover filter waarbij de basluidspreker over de condensator geschakeld is en de hogetonenluidspreker over de spoel geschakeld is.

In feite staan beide luidsprekers dus in serie maar door de condensator worden de hoge tonen 'om' de basluidspreker geleid en de lage tonen door de spoel om de hogetonenluidspreker geleid.

Zoek maar eens op 'crossover filter'

Meet de bipolaire condensator eerst eens na, is die nog netjes 100 uF dan zou ik hem laten zitten. Anders vervangen door een exemplaar van Visaton o.i.d. In ieder geval geen gewone elco er in zetten.

In geval van nood kun je ook twee gewone elco's van 220 uF 50 of 63 Volt met de 'minnen' aan elkaar koppelen en de 'plussen' als nieuwe aansluitingen gebruiken. Je hebt dan je eigen bipolaire condensator gemaakt.

alexandre

Golden Member

Maar er zit geen bi-polaire elco in. Het is een normale elco.
Die wil ik dus maar vervangen. Ik denk dat ze bij Grundig niet helemaal onkundig waren, het zal wel een bepaalde reden hebben om het zo te ontwerpen.

Op de sattellieten staat :Impendance 4 ohm, Nennbelastbarkeit 25 W, Musicbelastbarkeit 35 W.
Op de Bassbox : Impendance 4/5 ohm, Nennbelastbarkeit 2x30 W.

Aangezien de beide systemen parallel staan is de aanpassing aan de versterker met 2 ohm wel vreemd. Of zie ik dat verkeerd.

KGE

Golden Member

Op 13 maart 2020 08:40:44 schreef alexandre:
Maar er zit geen bi-polaire elco in. Het is een normale elco.

Waarom is die 'elco' dan zo megagroot ? 100 uF bij 35 Volt (unipolar) was ook in die tijd niet zo groot.

Aangezien de beide systemen parallel staan is de aanpassing aan de versterker met 2 ohm wel vreemd. Of zie ik dat verkeerd.

Als het als crossover geschakeld is staan ze in feite in serie...

maartenbakker

Golden Member

Kun je eens een paar goede foto's van de opschriften van die elco maken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Die elco's lijken wel wat op deze Frako's

alexandre

Golden Member

Lijken er heel veel op, echter in de Grundig opstelling geen Bi-polair. Duidelijk staat de + aan één zijde en is een 35 V uitvoering. Morgen soldeer ik er een uit en plaats een foto.

alexandre

Golden Member

De elco's zijn van het fabrikaat ROE. Opschrift: EGAZ -40 +35 C. (Temperatuur)
Elko glatt , 100mF/35V.

De set is 45 jaar oud, toen waren Elco's ook fors groter dan ze nu zijn.

Dus niks bi-polair. Ik meet geen rare dingen, terugplaatsen?

Op 14 maart 2020 11:20:14 schreef alexandre:
De elco's zijn van het fabrikaat ROE. Opschrift: EGAZ -40 +35 C. (Temperatuur)
Elko glatt , 100mF/35V.

De set is 45 jaar oud, toen waren Elco's ook fors groter dan ze nu zijn.

Dus niks bi-polair. Ik meet geen rare dingen, terugplaatsen?

Als de capaciteit nog daar is, en de ESR nog mooi laag is, zou ik die inderdaad nog terug in de schakeling steken.

Die gaan dan nog wel een aantal jaar meeedoen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view