220v Thermostaat

Het schema van Sine is toch net even anders dan dat in het schema waar wij het over hebben,ik heb de triac T2 nogmaals vernieuwd maar er veranderd niets, ik heb de lamp verzwaard van 25 naar 60w de lamp brand niet stabiel deze knipperd.Bij geen verbetering neem ik het schema van Sine over.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Anoniem

Als je lamp knippert wijst dit erop dat je triac gedurende een alternatie niet in geleiding komt.
En tijdens die alternantie brand je lamp via R8 en de MOC3021
.
Leg een brug over 4 en 6 van de MOC3021
De spanning over MT1 en MT2 hoort dan max 2V te zijn...
... zonder dat je lamp flikkert
Je triac is dan OK

Lambiek

Special Member

Ik denk dat de MOC3021 stuk is eerlijk gezegd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 29 februari 2020 19:46:32 schreef Bertjebuk:
Het schema van Sine is toch net even anders..... Bij geen verbetering neem ik het schema van Sine over.

Dat gaat denk geen verschil maken. Probeer eerst eens wat anoniem015 aangeeft, pin 4 en 6 even doorverbinden van de MOC.

Je hebt nu een andere MOC gebruikt, de MOC3021 en daar is de max LED Trigger Current maar 15mA.

Als ik een kleine berekening maakt:
Je krijgt 12VAC binnen bij de voeding x 1,4 = 16,8V min 2x de led = 14.4V : 820 Ohm van je weerstand R6 = +/- 17mA. Daarmee zit je dus aan de hoge kant voor je interne led van je MOC.

Plus dat de voeding zo maar hoger kan zijn dan 12VAC, "kan zomaar een volt of 15 zijn" dus dan wordt het nog meer wat er door de interne led gaat

De opto-triac uit het artikel heeft een LED Trigger Current van max 30mA, daar zou de weerstand dus wel goed zijn.

Ik zou van R6 1K8 maken, dan zit je op +/- 8mA..

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:28:53 (1%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

IK ga hier mee aan de slag,maar inmiddels is de weerstand R8 in rook opgegaan morgen even een paar weerstanden halen en dan kijken wat het word.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 13:57:25 schreef Bertjebuk:
....,maar inmiddels is de weerstand R8 in rook opgegaan...

Dat komt denk ook omdat je nu een zwaardere lamp gebruikt hebt.

morgen even een paar weerstanden halen

Heb je toevallig niet een 2K of een 2K2 weerstand liggen om te proberen?

Als je de test gedaan hebt die anoniem015 aangeeft en de lamp brand dan wel goed, moet je wel de Moc vervangen. En de weerstand R6 vervangen voor 1K8.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:29:14 (1%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

If van de MOC3021 moet minstens 15mA zijn (max 60mA)
.
Ik ga er nog steeds van uit dat de lamp tijdens 1 alternantie aan gaat via F-Lamp-R8-Moc-Gate-MT-N ipv F-Lamp-MT1-MT2-N.
Zeker nu een zwaardere lamp aan 50Hz gaat flikkeren
.
En misschien is de layout wel goed maar staat de triac er toch nog 180° verkeerd op. >:)
.
Verder kun je de triac perfect met een dc voeding uitgebreid testen op ontsteking, latch, hold,.... in de 4 kwadranten.
TS kan in afwachting van nieuwe weerstanden weer verder :) ;) :)

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 15:05:25 schreef anoniem015:
If van de MOC3021 moet minstens 15mA zijn (max 60mA)

Volgens mij is dat lager, of ik moet verkeerd kijken.

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet_pdf/texas-instruments/MOC302…

Ik stuur ze niet hoger aan dan met +/- 5mA en in combinatie met bijv. een BTA25 schakel ik 3600 Watt.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:29:31 (2%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik zou ook een MOC3023 kiezen vanwege If maar TS heeft een MOC3021 :)

All devices are guaranteed to trigger at an IF value less than or equal to max IFT. Therefore, recommended operating IF lies between max IFT (15 mA for MOC3021, 10 mA for MOC3022, 5 mA for MOC3023) and absolute max IF (60 mA).

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 15:05:25 schreef anoniem015:
En misschien is de layout wel goed maar staat de triac er toch nog 180° verkeerd op. >:)

Dat geloof ik niet, volgens de TS werkt het wel maar wordt de weerstand heet. Als dat zo zou zijn dan staat MT1 aan de gate en de gate staat op de plek van MT1.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:29:42 (2%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.