Potmeter gezocht voor Behringer.

Ik ben op zoek naar de gainpotmeter voor een DDX3216 van Behringer. Opdruk ALPS EC502. Het gaat om een 5k met een D-shaft van 30mm en insnijding van 12mm met sleeve. Ik denk de ALPS RK09D1130-F30-C0-B502. Helaas nergens te verkrijgen oa bij Mouser. Iemand tips of alternatieven?

Bedankt voor het zoeken. Daar heb ik ook gekeken. Shaft is 25mm ipv 30. Te kort dus.

Een gain potentiometer heeft een logaritmische taper meestal aangeduid met een hooftletter A of 15A voor de waarde van de potmeter.

Zodra er een letter B voor staat gaan het meestal om een lineare taper.

This is the world we know best, the world of madness

Dat wordt zoeken. Op het schema staat 5kZY als label bij de gain.

[Bericht gewijzigd door rdonne op maandag 2 maart 2020 16:31:38 (59%)

De aanduiding C kan ook duiden op een logaritmische taper

http://www.resistorguide.com/potentiometer/

This is the world we know best, the world of madness
Thevel

Golden Member

fatbeard

Honourable Member

Tsja... Óns wiel is ronder.
En in sommige kringen betekent universeel: past niet ;).

Voor potmeters ligt het nog wat gecompliceerder, er bestaan naast lin en log nog een paar curves: antilog, S, W (om er maar een paar te noemen).
De enige ècht zekere manier om te achterhalen wat de curve is: opmeten.
Beginnen in CCW stand en dan steeds een paar graden verdraaien en de waarde opmeten van beide segmenten, hoe kleiner de verdraaiïng hoe beter het resultaat.
Daar komt dan een grafiekje uit wat hopelijk helderheid verschaft.

Bijvoorbeeld een van deze, of een van deze.
En dan zullen er vast nog wel meer zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Besteld bij ali met zoekterm 5KZY. Afwachten maar...

Als het het gebruikelijke hybride B. voortrapje is zou ik een antilog taper verwachten. De elco in serie kan ook stuk.

Op 2 maart 2020 16:00:00 schreef Blackfin:
Een gain potentiometer heeft een logaritmische taper meestal aangeduid met een hooftletter A of 15A voor de waarde van de potmeter.

Zodra er een letter B voor staat gaan het meestal om een lineare taper.

Ik heb het meestal andersom gezien een A erachter is linear en een B is logaritmisch.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 3 maart 2020 08:16:51 schreef henri62:
[...] Ik heb het meestal andersom gezien een A erachter is linear en een B is logaritmisch.

Een B logaritmisch? Er zijn wel potmeters met een A die linear zijn. Een indicatie als A15 is gegarandeerd logaritmisch.

This is the world we know best, the world of madness

Don't shoot the messenger: Eerste de beste link die ik krijg van een Piher potmeter:
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000445722DS01/data…

A=Lin, B=Log, C=Alog

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.