Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar verdeelkast

Beste mensen,

Wij hebben 2 lasrobots en twee lasmachines draaien die aangesloten zijn op een 64A verdeelkast (3x 5/32A en 6x 230v)
Omdat de verdeelkast maar 3 32A aansluitingen heeft en wij er in totaal 4 nodig hebben zijn er na de 64A verdeelkast 2 kleine 32A verdeelkastjes geplaatst (2x 5/32A en 4 x230v)

Het probleem is dat de aardlek van de 64A (0.03A) verdeelkast er voortdurend uit springt. Op deze aardlek zitten allebei de 32A kastjes. De aardlekschakelaars van de 32A kastjes (0.03A) slaan er daarbij nooit uit.

Ik heb het idee dat de apparaten gecombineerd een te hoge lekstroom veroorzaken en daardoor de aardlek in de 64A eruit schiet maar dat dit individueel, per 32A kastje, niet genoeg is om de aardlek te laten reageren.

Is de aanname die ik hier doe correct? En hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen, 2 aardlekschakelaars in de grote verdeelkast plaatsen?

Ik hoor graag wat jullie denken.

Groet Max

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het bevreemd me dat zulke installaties op 30 mA aardlekschakelaars aangesloten zijn.

Je hebt grote kans dat je aanname goed is, het totaal van foutstromen (aardstromen) kan samen te hoog zijn.

Hoe het op te lossen?
Daarvoor zou ik eigenlijk moeten weten waarom er 30mA aardlekken zitten.

Je zou in je 1e kast (hoofdkast) een 300 mA aardlek kunnen zetten en daarachter de 2e verdeler en daar 30 mA in zetten.
Om op safe te spelen zou je meer selectieve aardlekschakelaars moeten werken, maar dan moet ik meer weten over de keuze, installatie etc etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het klinkt haast of er een bouwverdeler staat waar men weer 2 losse kleine verdelers in heeft gestoken, dus 2x 32A afgetakt van een 32A ceeform.

dat is dus frot, want je bent aardlekken achter elkaar aan het zetten zo, normaal zet je een onderverdeling niet op de aardlek van de hoofdverdeler, eindgroepen achter aardlek, niet de voeding van de onderverdeler.

als de lasrobot een frequentie regelaar bevat, dan is een 30mA aardlek vragen om ellende.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 2 maart 2020 17:47:18 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Tja, te groot voor een servet, te klein voor een tafellaken.
Een 3x63 kán TT geaard zijn, het kán ook TN. En in installaties in dat soort omgevingen kán best eens wat mis gaan. Een selectieve aardlekschakelaar in de hoofdverdeler is best wel verstandig, zolang niemand iets kan zeggen over de circuitwaarde van de aarding.

Beste Toeternietoe en testman,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb er zelf ook aan gedacht in de grote paddenstoel een zwaardere aardlek te zetten. Ik ben er alleen niet zeker van of dit is toegestaan door de geldende norm. Ik heb wel gelezen dat 30mA meer voor huis-tuin-keuken situaties is.

En wat testman aangeeft klopt, het is een paddenstoel met daarachter nog 2 kleinere paddenstoelen waarop allebei 2 apparaten aangesloten zitten.
De robots hebben geloof ik geen frequentieregelaar, in ieder geval niet zoals ik ze ken voor draaistroommotoren. De motoren in de robot zijn servomotoren op , ik geloof, dc.

mel

Golden Member

Meestal is het de gewoonte , en waarom ook niet, om de hoofdverdeler NIET te voorzien van een ALS. Behalve als er ook eindgroepen inzitten,welke dus voorzien moeten zijn van 30 mA ALS.
Iedere onderverdeler word gevoed vanuit een eigen groep, welke genoeg moet zijn voor de betreffende verdeler te voeden.
De aardleks zitten gewoon in de onderverdelingen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Meestal is het de gewoonte

Dit klinkt als een semi tijdelijke, of, semi permanente installatie.
Nogmaals, hoe goed is de aarding?
Ik ken dit soort installaties, ik heb een tijdje als vrijwilliger bij een stoomlokomotievenclub gewerkt. De eerste lokatie waar we als een stelletje krakers hebben gezeten, heb ik zelf de aansluiting voor geregeld. Ook een 3x63. Het eerste wat ik regelde was een afspraak met Hommema.
In dat soort omgevingen liggen altijd kabels over de vloer, ook die van de hoofdverdeler naar onderverdelers. Ik krijg hier echt de horries van.

het is ook raar om met tijdelijke verdelers machines te gaan voedden. daar maak je een verdeelkast op de muur voor. in bouwverdelers is een aardlek op alle eindgroepen wel normaal. alleen de doorkoppel aansluiting heeft geen aardlek. dat is een evt doorkoppeling van de voeding, hier wrs een 63A ceeform.

als het van tijdelijke aard moet blijven, bouw dan een kast op een plank met afdoende ceeform en 230V wcd's. zo kun je van die onderverdelers weg blijven, 2 32A ceeform op 1 aardlek bijvoorbeeld. zet er genoeg aansluitingen in, beter 2 wcd's teveel als over 3 maanden weer 2 te kort.

aardlekken op onderverdeler voedingen is niet normaal, dat komt hier vaker voorbij, maar is echt niet een normale gang van zaken, ook geen 300mA of selectieve aardlek. alles gaat op zwart op die verdeler als er een goede aardlek ontstaat, de voeding behoort een afdoende goede aarding te hebben. zware aansluitingen hebben hier in de regio een TN-CS liggen, nul en aarde hangen bij de trafo aanelkaar. een 63A voeding in een oud pand is maar de vraag, dat kan idd TN of TT zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 2 maart 2020 18:14:35 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nogmaals,
een bindende (dus volgens geldende normen) kan ik zo niet doen.

Het zijn tijdelijke installatie als ik het zo hoor?
Waarom tijdelijk?
Waarom 30 mA?

Ik gaf het al aan, het bevreemd me dat een installatie zo gemaakt is.
Op basis wat ik nu weet zou ik dat niet zo doen, het is ongebruikelijk (niet verboden)
Het moet dus een reden hebben waarom.

Waar (woonplaats) is het?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ toet, dit is gewoon een stel bouwverdelers aanelkaar gestoken. de 1e verdeler heeft zoals het hoort op alle eindgroepen een 30mA aardlek, maar de extra kleine verdelers komen daar ook vandaan. men heeft nu teveel 32A ceeform op 1 aardlek zitten, wrs een oude verdeler die nog 2 aardlekken hadden voor de hele zwik wcd's.

heb er van de week nog 1 gebouwd met 10groepen (6 licht, 4 kracht ) en 4 aardlekken, dan zit er niet teveel op 1 aardlek. dat was een evenement verdeler, 2e hands ip54 spul op een stevige plank.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 2 maart 2020 18:08:52 schreef testman:
aardlekken op onderverdeler voedingen is niet normaal, dat komt hier vaker voorbij, maar is echt niet een normale gang van zaken, ook geen 300mA of selectieve aardlek. alles gaat op zwart op die verdeler als er een goede aardlek ontstaat,

Als er een goede aarding is, gaat de boel bij een aardsluiting in een kabel afgaand van de hoofdverdeler, ook op zwart. Dat is juist de bedoeling.
Of dat gebeurt door een zéér lage circuitweerstand of door een aardlekschakelaar maakt niet uit. Je wilt toch niet dat de boel onder spanning komt te staan?
Alleen maar die 30mA aardlekschakelaar bij de hoofdschakelaar verwijderen, is een gevaarlijk advies.
Maar tis maar mijn idee.

Nogmaals dank voor de vele antwoorden.

Het is inderdaad een tijdelijke installatie.
Het pand waar we inzitten heeft een 3x80A aansluiting.
We draaien 4 van dit soort sets zoals ik in het eerste bericht beschreef.
Het is nu wachten op Liander (heel lang wachten) totdat zij de nieuwe aansluiting van 3x250A die we laten aanleggen eindelijk starten.

Het systeem wat we nu hebben bestaat volledig uit (grote) bouwverdelers met daaronder steeds weer 2 kleinere verdelers waar aan elk dus een robot en lasapparaat hangt. Daarnaast hebben we een 100 KVA aggregaat neergezet om samen met de netvoeding voldoende stroom te kunnen garanderen.

Onze locatie is Amsterdam.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij zon zware installatie heb je toch een veiligheidsaarding via een TN stelsel?

Waarom 30 mA
Waarom tijdelijk?

Amsterdam is me te ver om te komen kijken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Tot 3x80 moet je van de netbeheerders zelf voor je aarding zorgen.
Daarboven, dus vanaf 3x100, moet de netbeheerder je een aardvoorziening meeleveren. Staat summier beschreven in de netcode.
Ik heb in m'n werkzame leven, de laatste jaren daarvan eigenlijk, te maken gehad met het inbedrijfstellen van grote aansluitingen. Heb ook te maken gehad met installateurs die pertinent niet TN wilden aarden. Zolang het gaat om een installatie met een hoofdverdeler van isolerend materiaal, en alleen maar eindgroepen van 16A, vond ik het niet zo spannend. Maar zodra je een kabel "naar achter" gaat leggen, langs brandgevaarlijke plekken, dan vind ik dat tricky.
Als die mensen over een poosje die verlangde 3x250 hebben, met meegeleverde aarding, is het probleem wat ik probeer te belichten wel over.

Ja lijkt me ook TN, omdat het een zware installatie is.
Slechts 1 van de 3 63A stroompunten waar we uit putten is vanuit het net.
De generator heeft zeker TN (toch?).
Ik kan het uitzoeken maar vraag me af of dat het probleem oplost.

Daarnaast tijdelijk omdat we, zodra de 3x250 gereed is, een permanente installatie laten aanleggen vanuit een nieuw te bouwen groepenkast.
Ik begrijp dat Amsterdam te ver is, toch bedankt. Erg vriendelijk van je.

Als oplossing voor het probleem lijkt me de ALS uit de grote verdeler halen wel werken maar ook iets te riskant.
Ik denk dat een tweede ALS in de grote verdeler veiliger is.
Of een 300mA in de grote verdeler maar dat moet dan wel toegestaan zijn.

Edit: Nu ik de reactie van mvdk lees is klinkt het als TT. En waarom zouden installateurs niet op TN willen aanleggen? Van wat ik lees lijkt het me veiliger via de kabel van de netbeheerder.

[Bericht gewijzigd door Max68 op maandag 2 maart 2020 19:26:14 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Komen alleen maar meer vragen.
Een generator heeft meestal een I. net.

Meestal kun je in zulk soort installaties een 30 mA aardlek straffenloos vervangen door een 300 mA
Maar mijn vragen blijven,
waarom heeft men voor 30 mA gekozen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Installaties met frequentie-regelaars en/of servodrives vragen ook om ander type aardlek.

En zo als anderen al melden, vervang de hoofdaardlek door een 300mA.

ASPA-tech.be
mvdk

Golden Member

En zo als anderen al melden, vervang de hoofdaardlek door een 300mA.

Daar los je het probleem voor ongeveer 80 percent mee op. Ik ben het er wel mee eens, is de goedkoopste oplossing. Bij een volle sluiting naar aarde in een eindgroep, zal die 300 meegaan als de 30 tript. Een ding wat ook selectief in tijd is, zou mooier zijn.

Jullie hebben gelijk.
Ik ga de aardlek in de 63A kast vervangen door een 300mA.
Een selectieve schakelaar is voor de korte tijd dat we ze nodig hebben te duur.

Op 2 maart 2020 18:46:16 schreef Max68:
Nogmaals dank voor de vele antwoorden.

Het is inderdaad een tijdelijke installatie.
Het pand waar we inzitten heeft een 3x80A aansluiting.
We draaien 4 van dit soort sets zoals ik in het eerste bericht beschreef.
Het is nu wachten op Liander (heel lang wachten) totdat zij de nieuwe aansluiting van 3x250A die we laten aanleggen eindelijk starten.

m.

het klopt idd dat er lange tijden op verzwaring/eigen trafo zitten. pas een trafo van 400kVA van kabels ontdaan, die wordt in 4 maanden tijd verzwaard naar een 1250kVA model, men klaagde bij die klant er al over, maar 8 maanden wachttijd is meer normaal nu voor dergelijke aansluitingen. ik weet dat er nog zat gaan volgen mbt upgrades, allemaal meenden die klanten dat dit veel sneller ging, sommigen zullen dan ook op een generator draaien in de tussentijd.

ik zag van de week nog een ploeg bezig met een 110mm hdpe trekken van een 180 meter, die bleek voor een 240mm2 alu kabel welke 3 trafo's verderop werd aangesloten, daar was nog reserve op de trafo, de rest was of eigen trafo of zat al vol.

80A is de max op de straatkabel, dan is de aarde niet meegeleverd. op een beetje generator zit overigens ook een aardlek, vaak een instelbare die van 100mA-1A gaat oid.

Op 2 maart 2020 20:33:09 schreef Max68:
Jullie hebben gelijk.
Ik ga de aardlek in de 63A kast vervangen door een 300mA.
Een selectieve schakelaar is voor de korte tijd dat we ze nodig hebben te duur.

als het tijdelijk is, dan kun je ook nog een oude 63/500mA nemen, echter mag die niet op de eindgroepen van de hoofdkast gebruikt worden, net als een 300mA model. je zou ook de ceeform in de hoofdkast met de verdelers eraan van de aardlek af kunnen halen

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 2 maart 2020 20:38:44 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

11

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 2 maart 2020 20:38:58 (99%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Amsterdam is voor mij -niet- te ver.
Als je even (desnoods per pb) aangeeft waar eea zit wil ik wel even kijken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Even aanhaken.....

De situatie is nu zo dat ik uitoverweging van veiligheid een 10mA ALS voor een kritische situatie ingezet, ná de 30mA ALS in de meterkast. Toch tript bij een test alleen de ALS in de meterkast.
Moet hier toch een aparte kabel naar de kritische locatie worden gelegd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kleine aanvulling: Ik heb ooit meegemaakt dat er bij een keuring bleek dat er een 300 mA in een paddestoel zat. Het toevoegen van een hangslotje was voldoende voor een goedkeuring. Dit slotje zorgde ervoor dat er geen andere stekker aangesloten kon worden door een nietsvermoedende gebruiker.

Jinny

Golden Member

Op 2 maart 2020 21:13:14 schreef Tidak Ada:
Even aanhaken.....

De situatie is nu zo dat ik uitoverweging van veiligheid een 10mA ALS voor een kritische situatie ingezet, ná de 30mA ALS in de meterkast. Toch tript bij een test alleen de ALS in de meterkast.
Moet hier toch een aparte kabel naar de kritische locatie worden gelegd?

De snelste gaat het eerst..
Ik zou 'm ook apart voeden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen