kabels aders trekken door verticale buis

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 09:35:25 schreef Arco:
Zoals gezegd: talkpoeder doet wonderen... (en de overgang trekdraad->kabel netjes glad en rond maken)

Inderdaad en goed veel gebruiken. En de zwaartekracht zijn werk laten doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Soms gebruikt men ook wel eens vloeibare zeep (afwasmiddel), maar dat is een drama als je later nog iets in de buis wilt doen.
(door stof en uitdroging verandert 't op den duur in een soort bisonkit wat de kabels muurvast laat zitten, zelfde geldt voor olie en vet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo allen, dank voor het meedenken.
We zien alleen buiten op het dak horizontaal een stukje pijp komen, en dat gaat door de muur naar binnen de liftschacht in. In deze buis zit een trekdraad, een massieven 2,5 mm2.
Beneden in de MK die met zijn rug tegen de liftschacht staat zien we weer die draad. Ik neem aan dat het traject bestaat uit een klein stukje horizontale buis, dan een voorgemaakte bocht (dus een mof met bocht) dan een meter of 12 buis naar beneden (3 verdiepingen) en dan weer door de liftschacht uit gaat via een bocht met moffen, en dan weer een stukje horizontale buis.

Hoe we het aan elkaar gaan knopen weet ik nog niet, normaal zou ik er een trekveer in steken en dan boven de aders er aan tapen met ducktape, maar misschien is solderen zoals R-P voorstelt wel beter.
En dan het geheel netjes in soort geleidelijk dikker worden de punt maken.

Ik heb al gekeken naar PTFE plakband om de punt mooi egaal en glad te maken, dat ken ik uit een vorig leven, maar dat is wel erg duur.bina E100 voor een rolletje.

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 2 maart 2020 12:26:42 schreef andre1973:
Hoe we het aan elkaar gaan knopen weet ik nog niet, normaal zou ik er een trekveer in steken en dan boven de aders er aan tapen met ducktape, maar misschien is solderen zoals R-P voorstelt wel beter.

Aan een trekveer krijg je nooit goed een 16mm2 aan vast gemaakt. En ik zou zeker niet met ducktape aan de gang gaan, ik zou daar gewoon die soepele installatie tape voor nemen.

Kun je er niet beter eerst een nylon koord in trekken en daar de kabel aan vast maken. Of eerst een 4mm2 VD draad erin trekken en daar de kabel aan vast maken. Zo'n draad trek je niet zomaar stuk.

En gooi veel talkpoeder in de buis en smeer de kabel goed in met talkpoeder.
En de kabel goed invoeren, dus goed hard duwen terwijl een ander beneden trekt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb zelf goede ervaringen met trekveren van Runpotec

Die zijn van een glasvezelversterkt materiaal en kunnen veel hebben (1000+ kg)
De 7.5mm diameter versie kan 3400kg..
http://runpotec.com/index.php/en/fiberglass-rod-o-7-5mm

Ook hebben ze 'sokken' die je eraan kan zetten waardoor het als een huis zit (Door de trekkracht zet je m juist strakker vast)

http://runpotec.com/index.php/en/rtg-6-rtg-12-thread-swivel

Ik heb daarmee al menig 'onmogelijke' kabel kunnen trekken (100m 5g6 in 1 stuk door een 90mm mantelbuis bijvoorbeeld)

Talkpoeder kan maar ik heb ook goede ervaringen met het glijmiddel van hun
http://runpotec.com/index.php/en/liquid-lubricant

Met zo'n trekveer en sok zit ook een 5G16 muurvast aan de trekveer. De uitdaging zal idd in de bochten zitten, maar met goed glijmiddel en een constante trekkracht kun je een eind komen. Maar met teveel bochten is een 5G16 ook een uitdaging, want het wordt niet soepeler in de bochten: t blijft stugge kabel

Wel scheelt het of je 5G16 hebt die massief of een paar aders samengeslagen is, of een volledig soepele. Voor ons aggregaat heb ik 5x70, maar die is volledig soepel. Behalve zwaar is die nog prima te doen. (Een bocht met straal 50cm lukt je zonder moeite met de hand)

We gaan er veel talkpoeder bij gebruiken.
Mogelijk kunnen we de aders ook door meerdere buizen trekken er zijn 3 buizen beschikbaar.
Een buis wil ik reserveren voor de netwerkkabel.
Maar met 5 gestripte (dus zonder grijze mantel)16 mm2 super soepel zou het volgens mij wel moeten kunnen lukken.

zit sinds 2009 in de PV.
evelo

Golden Member

Dan kan je er toch net zo goed 5x VOB soepel in trekken?

Leuk werkje; 15m kabel strippen..

Zijn die buizen zichtbaar in de liftschacht of zijn ze weggewerkt met cement in de muur?

Om kabel aan een trekdraad stevig te bevestigen leg ik de draden in een lus van 180gr over elkaar en in elkaar, vastmaken met tiewraps en dan plakband er over. Opletten dat er geen uitstekende draden zijn.

15mtr kabel strippen, jokari mes erop en rats, pellen als een banaan en klaar. de aderisolatie is meer ellende..

je hebt ook treksokken, mantel een stuk eraf en om de aders heen schuiven, trekt zichzelf vaster met de kracht erop, zonder mantel steekt de sok niet over de dikte van de kabel met mantel.

ik boor ook wel vaker een gat in de kabel, een stukje van het einde, door de aders heen en dan een stevige verbinding met de veer maken, let op dat evt weerhaken uitsteken naar de invoerzijde, niet de trekzijde!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het stalen buis is met lasnaad dan zou ik er niet zo happig op zijn om de kabel te ontleden tot losse soepele aders. In het heetst van de strijd tijdens het kabeltrekken merk je niet op als je de kabelisolatie beschadigd op een lasnaad van de pijp of zelfs een slecht afgebraamde pijpeind in een mof of bocht.

Wat ik zelf ook nog wel eens doe is flink perslucht langs de kabel in de buis blazen met eventueel wat vettigheid / smeermiddel. Indien je echt sterke twijfels hebt omtrent scherpe overgangen kan je ook nog overwegen die met schuurgereedschap te polijsten, soort hoonsteen, zal even plaatje zoeken.

https://www.nunen.nl/flex-hone-hoonborstels-versus-vaste-hoon/

Deze heeft geen flexibele as maar die zijn er wel, t'is ook meer om je op een idee te brengen.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op maandag 2 maart 2020 22:29:17 (13%)

stalen buis mag je geeneens losse draad meer intrekken, alleen nog ymvk of xmvk, moet dubbel geisoleerd zijn.

gezien de buis een trekdraad bevat denk ik dat het niet heel oud is, dat kwam je vroeger nooit tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Zoals gezegd: vet of andere vloeibare troep is een no-no...
Dat wordt na een paar jaar een afgrijselijke bende, met talkpoeder ben je 'non-invasive' bezig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat snap ik Arco maar zodra die kabel op z'n plek zit in die stalen pijp zal er toch van z'n levensdagen geen andere kabel meer langs op gestoken worden.
Maar eerlijk is eerlijk, àls je de mogelijkheid van talkpoeder hebt is dat inderdaad te verkiezen boven vettigheid.

er bestaat gewoon speciaal spul om draad in buizen te tekken, 3m heeft dat oa. nu is stalen buis niet zo'n probleem, schuift prima. oude pvc buis is een ander verhaal, stropt dat het verrekt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 2 maart 2020 22:56:30 schreef 240diesel:
...zal er toch van z'n levensdagen geen andere kabel meer langs op gestoken worden.

Misschien dezelfde nog een keer omdat ie, om wat voor reden ook, vervangen moet worden?
Dan zit je zelfs twee keer met het probleem, bij het uithalen en weer opnieuw intrekken.

Don't Panic!

Is de gebruikte buis elektra buis 2" of riool buis?
, bij de elektra buis zitten er bochten op met een grote straal.
Glijmiddel voor rubbermachetten (Dijka; Wavin) pvc afvoerbuis voldoet ook prima ,In het verleden vaak gebruikt voor antenne en data kabels.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 3 maart 2020 10:34:38 (39%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het is geen stalenbuis, het is een gele PVC buis net zoals in de muur weggewerkt zit normaal, maar dan 50 mm diameter.
Dus geen zorgen over losse aders in een stalen buis. De originele aanleg van de buis was ook voor een centraal antenne systeem / schotel oid.

Ik zoek wat klemmen waar ik geïsoleerde aders op kan klemmen zodat de kracht op de aders word overgedragen op de kast / rail. Is voor 5 aders 16 of 25 mm2 soepel. Volgens mij zit er wel eens zoiets onder in een kast, maar nu heb ik dit los nodig.

zit sinds 2009 in de PV.
waar rook was, werkt nu iets niet meer

Intussen ben ik deze tegen gekomen, lijkt me wel wat, helaas stara er nergens waar ze op vast komen, ik denk op een C-rails, wel raar dat dat nergens er bij staat, dan wel een normaal platje van de montage wijze.

https://www.elektramat.nl/rittal-7077000-dk-rit-kabelklem-6-14mm-per-2…

zit sinds 2009 in de PV.

Op 16 maart 2020 17:57:55 schreef andre1973:
Intussen ben ik deze tegen gekomen, lijkt me wel wat, helaas stara er nergens waar ze op vast komen, ik denk op een C-rails, wel raar dat dat nergens er bij staat, dan wel een normaal platje van de montage wijze.

https://www.elektramat.nl/rittal-7077000-dk-rit-kabelklem-6-14mm-per-2…

Beter bij Rittal zelf kijken voor mogelijkheden
https://www.rittal.com/com-en/product/show/variantdetail.action?catego…

Arco

Special Member

Worden normaal o.a. in laddergoten gebruikt...
https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=64152_main&p_File_Type=rendition_369_jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hartelijk dank @Peter112 en @Arco.

zit sinds 2009 in de PV.

onderin grotere verdeelkasten zit ook die rail waar deze beugels in passen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 maart 2020 20:00:18 schreef testman:
onderin grotere verdeelkasten zit ook die rail waar deze beugels in passen.

ja, n C rail begreep ik.

zit sinds 2009 in de PV.

ookwel een R1 rail genoemd. je hebt ook R2 die is breder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer