B480 Brakealert icm 3e remledlicht 2016 AUDI TT

Beste,

ik heb geen affiniteit met electronica, op de een of andere manier krijg ik altijd een waas voor mijn ogen als het gaat om elektronica, net zoals met computers....., en dat terwijl ik het eigenlijk best leuk vind dus blijf ik het toch maar proberen......

Watskebeurt? ik heb afgelopen weekend voor de 3e maal een B480F Brakealert module in mijn auto gebouwd. Enkele jaren terug ook al eens 2 keer eerder geprobeerd (TT fase 1 en een Scirocco fase 3), maar afgezien van het feit dat het 3e remlicht gewoon bleef werken bleef de zo gewenste pulsering van het 3e remlicht bij het remmen achterwege.

Dus nu toch weer de moed opgepakt om het er een derde keer te wagen en jawel, het werkte... voor even.

De unit moet tussen de plus en de min aansluiting van het derde remlicht geplaatst worden. Allemaal netjes uitgevoerd met kabelschoentjes, en de kabels netjes eerst vertint. Het aansluitschema was duidelijk, deze keer (voor het eerst gekozen) om de min ook aan te sluiten op de min draad van het derde remlicht (en niet aan een massapunt van de auto, dit omdat alles of van kunststof of van Aluminium is en dus niet als aarde functioneert (toch?)).

Maar goed, het werkte dus, de werking van de B480F laat zich controleren door de module vanuit een horizontale positie licht voorover te kantelen. (het geheim, van het unitje is een g-krachtsensor die er dus voor zorgt dat hoe harder je remt, hoe sneller het derde remlicht gaat knipperen). En dat werkte. Uiteindelijk kreeg ik na een 150 KM rijden een storingsmelding dat mijn 3e remlicht defect was. Na weer 100 KM gereden te hebben bij de friettent in de ramen gecontroleerd en het remlicht werkte en knipperde (we stonden op een aflopende parkeerplaats). Toen ik thuis kwam deed het derde remlicht het helemaal niet meer. Unit er tussen uit gehaald, plus en de min weer aan elkaar verbonden met de kabelschoentjes en het derde remlicht werkte weer.

Lang verhaal... en nu komt de vraag: Waarom zou ik een storingsmelding krijgen / stopt het 3e remlicht ermee, komt dat omdat als de ledlamp uit en aangaat de computer van de auto denkt dat de ledlamp kapot is?

Kan dat voorkomen worden door een bepaalde weerstand te plaatsen (heb ik wel een gehoord als je ledlampen plaatst in een auto die eigenlijk voor halogeen is ontworpen).

Ik ben benieuwd of hier iemand is die hier kaas van kan maken en met het verlossende antwoord komt, uiteraard daarvoor alvast bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Groeten,

Roger aka creative 27

Ik heb d eunit

Heb je deze vraag ook al gesteld op audiforum.nl?
Zou ik anders wel even doen.

Vervangen DOOR.
Shiptronic

Overleden

De min draad zou het probleem kunnen zijn, de lamp word met +12V gevoed, en de PWM zit op de massa, ik zou eerst een een gewone massa proberen. En ik vraag me af waarom altijd dat geknoei met verlichting, zelf zie je er niets van :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Regelmatig controleert de auto elektronica de goede werking van het 3de remlicht.
Als dit gebeurt op het moment dat je B480F bij het knipperen het 3de remlicht net uit zet heb je een "defect lampje"
.
Er zit dus "communicatie" op het originele draadje van het 3de remlicht die tevens de voeding van je module is.
Die pulstreinen zie je niet met het blote oog maar zorgen wel dat je B840F het noorden kwijt raakt.
.
Kant en klare modules geven meestal deze problemen.
Zelf heb ik een eigen ontwerp "third brakelight flasher" in dienst die deze problemen met succes omzeilt zonder extra draden :)

mel

Golden Member

Op 2 maart 2020 19:58:10 schreef Shiptronic:
De min draad zou het probleem kunnen zijn, de lamp word met +12V gevoed, en de PWM zit op de massa, ik zou eerst een een gewone massa proberen. En ik vraag me af waarom altijd dat geknoei met verlichting, zelf zie je er niets van :(

Het is trouwens niet toegestaan, zgn "modulaire remverlichting", het geeft een onduidelijk verkeersbeeld.En ja je kan er een beste bon voor krijgen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 2 maart 2020 17:39:43 schreef creative27:
Allemaal netjes uitgevoerd met kabelschoentjes, en de kabels netjes eerst vertint.

En dat is al iets wat je nooit moet doen. En dan aan geknepen met zo'n goedkope tang zeker, grote kans dat het geen goed contact maakt door draad breuk.

Op 2 maart 2020 19:58:10 schreef Shiptronic:
En ik vraag me af waarom altijd dat geknoei met verlichting, zelf zie je er niets van :(

Precies en het mag nog niet ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als motorrijdster, die ook nat en bar weer rijd, vind ik het heel fijn zo'n kerstboom voor mijn wielen. (not....)

Dat kump er noe van....
EricP

mét CE

komt dat omdat als de ledlamp uit en aangaat de computer van de auto denkt dat de ledlamp kapot is?

Dat zou zomaar kunnen. Ik weet niet hoe men bij Audi dat bewaakt.

Kan dat voorkomen worden door een bepaalde weerstand te plaatsen (heb ik wel een gehoord als je ledlampen plaatst in een auto die eigenlijk voor halogeen is ontworpen).

Wie weet. Als je weet wat precies het probleem is, dan kun je over een oplossing nadenken. Maar is het al die moeite echt waard??

De boel op vertinde draad krimpen is natuurlijk wel vragen om problemen. Je zou ze alleen niet zo snel verwachten.
Het zou zomaar kunnen dat hetgeen die lamp stuurt zo her en der meet of er daadwerkelijk stroom loopt. Als dat net gebeurt als de lamp uit is, dan zou dat eea. kunnen verklaren.
Een andere mogelijkheid is dat er gemeten wordt of die lamp een lage weerstand heeft. Nu staat de boel tegen die 'module' van jou aan te meten. Waarschijnlijk zit er aan de ingang wel een elco. Als je nou niet remt en de boel meet, dan zal het wel goed komen. Als er nou net gemeten wordt als je remt, waarschijnlijk niet.

Het is met wat geknoei vast wel werkend te krijgen. Waarmee detectie of het lampje ook brandt om zeep geholpen wordt ten gunste van wat geknipper. Life is all about priorities.

Op 3 maart 2020 09:33:49 schreef mel:
[...]Het is trouwens niet toegestaan, zgn "modulaire remverlichting", het geeft een onduidelijk verkeersbeeld.En ja je kan er een beste bon voor krijgen..

Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen: https://www.mercedes-benz.nl/vans/nl/vito/e-vito-panel-van/equipment/s…

Zoek maar eens op adaptieve remlichten. Kennelijk is het toegestaan bij een noodstop, waarbij ik niet weet wat de officiële definitie van een noodstop is.

Lambiek

Special Member

Op 3 maart 2020 13:29:13 schreef Kilian:
Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen: https://www.mercedes-benz.nl/vans/nl/vito/e-vito-panel-van/equipment/s…

Dat is standaard vanaf de fabriek. Je mag zelf niets aan de verlichting veranderen volgens mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Life is all about priorities.

Als het me 1 mogelijke whiplash kan besparen ... :)
... en dat hoeft geen irritant continu knipperpatroon te zijn

Beste,

bedankt voor jullie opmerkingen, ik ga ze eens grondig bestuderen, van sommige was me meteen de intentie al wel duidelijk, ook daarvoor hartelijk dank. En waar ik dacht goed te doen, vertinnen i.c.m. met een kabelschoentje zal ik daar de volgende keer het vertinnen overslaan. Scheelt weer werk en blijkbaar beter... weer wat geleerd, jullie waren gewaarschuwd! De unit is nu afgekoppeld, maar mijns inziens is het qua verkeersveiligheid beter om een knipperend derde remlicht te hebben. Iets wat knippert valt nou eenmaal meer op als iets wat continue brand. Vandaar ook dat het irriteert, daar is het voor bedoeld, beter dan dat er ander irritatie ontstaat door schade een letsel, maar goed, dat is een andere discussie, hier gaat het over al dan niet stromende elektronen.

Nogmaals eenieder hartelijk bedankt,

Gegroet,

Roger aka ceative 27

Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2020 14:22:46 schreef creative27:
bedankt voor jullie opmerkingen, ik ga ze eens grondig bestuderen, van sommige was me meteen de intentie al wel duidelijk, ook daarvoor hartelijk dank.

Vraag of achterhaal eerst of je de originele verlichting aan mag passen. Wat je er dan mee doet zal me een worst wezen. :)

En waar ik dacht goed te doen, vertinnen i.c.m. met een kabelschoentje zal ik daar de volgende keer het vertinnen overslaan.

Dat moet je echt niet doen eerst vertinnen. Als je het dan met zo'n goedkope tang aan knijpt heb je kans dat je het doorknipt, met alle gevolgen van dien.

De unit is nu afgekoppeld, maar mijns inziens is het qua verkeersveiligheid beter om een knipperend derde remlicht te hebben. Iets wat knippert valt nou eenmaal meer op als iets wat continue brand.

Daar heb je wel gelijk in, maar de vraag is of het mag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Aftermerket licht units mogen ook, ik zie dus niet in waarom dit niet zou mogen.
Wat ik WEL mee ben is dat ik dit soort dingen nooit in zou bouwen: Reden is: je gaat iets extra's toevoegen en krijgt dus kans op extra fouten. Met als gevolg geen derde remlicht.....

(Hee, die klinkt bekend)

En daarom dus niet.

Voor mijn Land rover ga ik nu ALLE elektronica en ALLE verlichting wijzigen met bijbehorende sturingen (eigenlijk alle elektra). Maar houd hierin altijd een fallback mogelijkheid om om te schakelen.

Dat doet een OEM fabrikant als het goed is ook.
Maar aftermarket leveranciers..... Die niet en zeker daar het meeste spul van ali express kwaliteit is en de goedkoopste het wint.
Ook duurder spul wil niet altijd zeggen BETER..... Aftermarket alarmen is altijd een drama. Als ik zoiets heb in mijn auto is het er binnen een week uit gesloopt..
ik kan me nog heel goed de Siemens BSI uit de peugeot 206 herinneren met 10V relais op een 13.8V boordnet.......
En die waren dus OEM.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zoals ik het lees wil je dat je remlichten bij iedere keer remmen gaan knipperen. Wat ik ervan begrijp is dat dat alleen mag bij een noodstop, wat dat ook moge zijn. Ik heb ook de indruk dat jouw inbouwdoosje daarvoor bedoeld is. Zou het kunnen dat je door dat ding zo scherp te monteren dat ie bij elke rembeweging geactiveerd wordt, dat ding binnen de kortste keren opbrandt? Gewoon omdat je het gebruikt voor iets waar het niet voor ontworpen is?

Hensz

Golden Member

Volgens de RDW mag het idd alleen in geval van een noodstop. Noodstop is bij mij: maximale remkracht, maximale vertraging.

Als je bang bent dat er iemand bij je achterop rijdt: dat gebeurt geloof ik nog het vaakst in (stads)files en voor stoplichten, net de momenten dat auto's nog maar langzaam vooruit komen.
Gaat een knipperlichtje je niet bij helpen.
Bij de snelwegfile is gebruik van de alarmlichten een toevoeging die iedereen begrijpt.

Don't Panic!
GJ_

Moderator

Op 6 maart 2020 15:04:42 schreef Hensz:...Noodstop is bij mij: maximale remkracht,...

Bij mijn auto's gaat er automatisch een noodstop in werking als ik heeeeeel snel het gas loslaat en de rem intrap. Dan heb ik nog niet eens de rem vol ingetrapt maar gaat de auto wel maximaal in de remmen. En volgens mij gaan dan de remlichten ook snel knipperen, maar dat heb ik uiteraard nooit zelf gezien.

Er zijn uiteraard voldoende afkortingen voor de noodstop assistentie bedacht: NRA, BAS, EBA

Op 4 maart 2020 00:10:11 schreef anoniem015:
[...]Als het me 1 mogelijke whiplash kan besparen ... :)
... en dat hoeft geen irritant continu knipperpatroon te zijn

Beste CJ, kun je me mss wat meer info mailen over jouw oplossing? Bedankt, Groet Roger

rob040

Golden Member

Op 2 maart 2020 17:39:43 schreef creative27:
(het geheim, van het unitje is een g-krachtsensor die er dus voor zorgt dat hoe harder je remt, hoe sneller het derde remlicht gaat knipperen).

en

Na weer 100 KM gereden te hebben bij de friettent in de ramen gecontroleerd en het remlicht werkte en knipperde (we stonden op een aflopende parkeerplaats). Toen ik thuis kwam deed het derde remlicht het helemaal niet meer. Unit er tussen uit gehaald, plus en de min weer aan elkaar verbonden met de kabelschoentjes en het derde remlicht werkte weer.

De G-krachtsensor meet de vertraging van de auto, dus ik snap niet hoe het dan kan werken op een helling...
Maak je daar geen denkfout?

Dag Rob,

dat van de G kracht sensor klopt, maar ik heb dus eerder de leverancier wel een gevraagd hoe ik het ding kon controleren, en zijn antwoord was om het ding, wat horizontaal gemonteerd moet zijn voor en correcte werking, wat voorover te hellen. En dat klopte, want toen mijn achterklep openstaand, en de g krachtensensor dus i.p.v. horizontaal / verticaal stond knipperde het remlicht met een frequentie van ongeveer 50 * per minuut. Als ik de klep dan dicht deed, dan brandde hij weer continue. Je zou wat anders verwachten idd bij een g krachten sensor, dus het principe zal wel net wat anders zijn dan zijn naam doet vermoeden.... ps, vandaar dat de helling dus ook zijn invloed had.

High met Henk

Special Member

de G kracht naar beneden is 9,81 m/s^2

Jij moet toch al AARDIG remmen als je dat wilt halen...
Dan rem je 35 km/h af in 1 seconde: ofwel van 100 naar 0 in 3 seconden: SUCCES, maar mijn banden halen dat niet....

Bedenk overigens dat dit weleens heel anders kan zijn als je bergje op of bergje af rijdt.... Ik weet niet hoe het ding EXACT in elkaar zit qua meting... maar flinke steile berg zou weleens leuke taferelen op kunnen leveren..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 6 maart 2020 15:58:33 (35%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hensz

Golden Member

Op 6 maart 2020 15:51:33 schreef creative27:
Je zou wat anders verwachten idd bij een g krachten sensor, dus het principe zal wel net wat anders zijn dan zijn naam doet vermoeden

Een versnellingsopnemer, wat het zou moeten zijn, zou ook op een helling eender moeten werken als op een vlakke weg. Dit is kennelijk een ordinaire tilt-sensor. Met een beetje geluk nog een met kwik in een buisje. :o
Hopelijk heb je niet te veel betaalt voor dat kastje...

Don't Panic!
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob040

Golden Member

Roger, als ik het zo lees dat is het een prul. Verwacht er niet teveel van...

Anoniem

Beste CJ, kun je me mss wat meer info mailen over jouw oplossing?

De auto elektronica bedotten lukt door een dummy in te zetten
Deze dummy heeft dezelfde weerstand en minstens hetzelfde vermogen van uw 3de remlicht
Ideaal als je 3de remlicht een led uitvoering is
De auto elektronica "ziet" zo in alle gevallen "een" 3de stoplicht
Zelfs als er gemeten wordt zonder dat het rempedaal is gedrukt
.
Telkens bij het intrappen van het rempedaal wordt enkel voor het 3de remlicht bijgevoegd knipperpatroon gestart.
Uiteindelijk zal 3s aan, 6x knipperen zich blijven herhalen zolang het rempedaal gedrukt blijft
Knipperen met 5a7Hz en nooit langer dan zowat 1sec lijkt me geen irritant geknipper
Een achterligger die hierdoor toch in noodstop gaat hing sowieso te kort op mijn bumper en had meer aandacht voor zijn smartphone dan voor het verkeer.
.
Met een 3mm HE led in de bekleding van de achterklep is met een blik in de achteruitkijkspiegel heel goed te zien of het 3de remlicht werkt of niet.
Hoeft de auto elektronica niet meer voor je te doen
.
Verder kun je door het rempedaal in een juiste "3 cijferige code" te bedienen de knipperfunctie aan- en uitzetten
Deze module werkt hier ondertussen 3j feilloos zonder foutmeldingen of dat ik hem heb kunnen betrappen op andere storingen/gebreken