Scheiden doe je feitelijk om 2 redenen: veiligheid en electrolitische corrosie voorkomen.
Welnu, aan boord heb je neem ik aan geen dingen als operatiezaal ofzo, waardoor iets IT-achtigs niet direct noodzakelijk is.
Dan blijft de electrolitische corrosie over. Ja, dat kan optreden. Het probleem is feitelijk dat de romp aan aarde hangt en de aardelectrode op de wal ook. Als daar een potentiaalverschil tussen bestaat, dan zal er dus een stroom gaan lopen.
Een andere oorzaak kan zijn dat je van de wat een TN-C stelsel krijgt. Daar weet je vrijwel zeker dat je 'wal aarde' op een ander potentiaal ligt dan de scheepshuid.
In vrijwel niet-industrie alle havens die ik ken, krijg je een TN-S stelsel aangeboden met een lokale aardelectrodes (let wet: dat ik het niet gezien heb, wil niet zeggen dat het anders niet bestaat).
Daarmee is de aarde dus niet stroom voerend en zul je dus minder snel last hebben van galvanische corrosie.
Een scheidingstrafo kan, maar heeft ook nadelen. Zo dissipeert het ding ook als je geen stroom gebruikt, het kost geld en je moet het ook ergens kwijt. Daarnaast is een 'soft start' vaak wel gewenst, niet zelden zit er voor kleine aansluitingen als 3x32A ofzo een B-karakterestie automaat. Als je daar je trafo rechtstreeks op klapt, lukt het bijna altijd om die te laten trippen. Als jij het over 2x300W zonnepanelen hebt, dan gok ik op een 1-fase aansluiting, jachthaven ofzo. Ga daar maar uit van een B-karakterestiek.
Enige tijd geleden kwam ik een 'aard scheider' tegen. Feitelijk 2 dikke dioden in anti-parallel. Het idee is dat die diode pas bij zeg 0,6-0,7V wat gaat doen. Een potentiaal verschil daaronder zorgt er dus niet voor dat er stroom gaat lopen.
Vergis je ook niet in het effect van liggen naast een stalen damwand of een bronzen schroef. De eerste 'verdediging' blijft toch goede en voldoende huidverf en voldoende anoden plaatsen.
Galvanische corrosie herken je doorgaans aan vlakken waar dus geen huisverf meer op zit en die grijs zijn (bij staal dan).
Ik heb het 2x meegemaakt op een bootje wat een tijdje in en haven heeft gelegen met kathodische bescherming op de damwand.
[edit]Voortbordurend op het verhaal van Jinny: je ziet al duidelijk het verschil in insteek. Het is net religie
Waarbij je nog wel verschil moet maken tussen de 24V installatie en de 230V installatie. Bij de eerste heb je vaak hoe dan ook al een verbinding naar de romp (veel kleine dieseltjes zijn niet 'massa vrij', dus zelfs als de pruttel op rubbers staat, maak je contact via de schroefas of met een beetje mazzel via de morse kabels. In mijn optiek kun je het dan beter forceren door gewoon direct bij de accu de - aan de huid te knopen - vonken trekken op een schroefaslager ziet er best gaaf uit, maar is niet bevorderlijk voor de levensduur .
Voor een 230V installatie ben ik niet zo'n fan van 'zwevend' als je gewone huishoudelijke apparatuur gebruikt (niet zelden netfilter naar aarde - wat aarde aan boord dan ook moge zijn!)
[Bericht gewijzigd door
EricP
op dinsdag 3 maart 2020 14:10:43
(16%)