Mesa Boogie Triaxis met problemen

Ik heb een Mesa Boogie Triaxis preamp ter reparatie aangeboden gekregen.
Het probleem met deze unit is dat de instellingen niet gewijzigd kunnen worden door zowel de knoppen op de voorkant, als mede door een MIDI controller. Het lijkt wel of dat hij in een soort van Freeze mode staat.
Hier is het enige schema wat ik kan vinden: http://schematicheaven.net/boogieamps/boogie_triaxis.pdf
Helaas niet helemaal compleet. Dus mocht iemand het originele complete schema hebben, dan hou ik me graag aanbevolen.
Maar inmiddels de unit bekeken van binnen en ik zie in het eerste oogpunt geen gekke dingen. Vervolgens de 7805 en 7905 spanningsregelaars gemeten, en hier komen netjes +5V en -5V uit. Echter wordt de 7805 best heet. 60 graden ten opzichte van de 40 graden van de 7905. Zijn dit normale temperaturen voor het alleen voeden van wat ic'tjes?

Een 7805 heeft een thermische begrenzing aan boord. Komt er gewoon 5 volt uit dan id er niets aan de hand. Als de temperatuur op het randje zit of te hoog wordt zal hij de stroom begrenzen en daardoor verlaagt dan ook de uitgangsspanning. Overigens voelt een component van 60 graden al heel erg heet aan. Volgens de datasheet kan het ic tot 125 graden goed werken.
Heeft het apparaat een uP aan boord? Dan zou een fabrieksreset kunnen werken (voor zover aanwezig). Eventueel een back-up batterijtje (of condensator) even los maken.

Oke. Ja er zit inderdaad een uP aan boord. Golden Oldie, Z80. Kan het back-up batterijtje inderdaad wel eens losmaken. Kijken of dit resultaat biedt..

Van de week wat aan het testen geweest. Ik heb het batterijtje eruit gehaald en de Elco ontladen. Later bij inschakelen was inderdaad de preset gewijzigd naar een ander channel. Echter blijft het probleem zich voordoen; de presets laten zich niet wijzigen..
Ik ben toen verder gaan meten. De clocken zijn allemaal aanwezig. Bij het herhaaldelijk aan en uitzetten, bleek de unit wat meer raars te vertonen. Namelijk alle displays bleven uit, enkel die van de 'dynamic voice' gaf 5,0 aan. En een enkel andere keer werd het 'puntje' tussen de 2 digits weergegeven. Verder niets. En daarbij brandde alle leds van alle kanalen. Dit is iets wat volgens mij normaal maar heeeeel kortstondig moet zijn bij inschakelen. Ik heb er een video van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=QnsjzrVo2MI
Later heb ik dit eigenlijk niet meer meegemaakt.
Edit: het knipperen van het display tussen 0:01 en 0:05 heeft met de camera te maken. In het echt branden de displays wel continue.

Tijdens het meten van de 555 timer maakte ik even contact tussen 2 pinnen (ik meen 2 en 3) en toen veranderde de preset weer wel. En deze is nu ook niet meer gewijzigd. Wel apart opzich.

Ik ben er ook al achter dat de voeding van het digitale stuk niet van de eerder aangegeven 7805 komt, maar van een LM323. En deze zit netjes op de koelribben. Dus voorgaand "probleem" laat ik even los.
Ik heb het ook al in het V&A aangegeven. Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken. Dus alle info en hulp is zeer gewenst.
Hieronder nog wat extra foto's

Je zou het eens hier kunnen proberen : https://amps-unlimited.nl/
(Nee, verder geen banden mee.)

Op 3 maart 2020 11:58:47 schreef Knustelsmurf:
Je zou het eens hier kunnen proberen : https://amps-unlimited.nl/
(Nee, verder geen banden mee.)

Daar heb ik zojuist even contact mee gehad. Maar aangezien het hier over het digitale stuk betreft wat al verouderd was met oude eproms en eigen software, wilde hij zijn eigen er niet echt aan wagen. Ik mocht best een keer langs komen maar hij kon niets beloven. En Den Haag ligt ook niet echt bij Eindhoven in de buurt, dus ik ben bang dat dit niet veel hoopgevend is..

Ik heb zojuist de twee verdachte elco's langs de lm323 vervangen, maar dit gaf geen resultaat. Het probleem blijft zich voordoen.
Wel merk ik op, dat wanneer ik (per ongeluk).
2 pinnen van ic4 kortsluit, dat dan mijn settings wel veranderen. IC 4 is een 74ls245. Nu zorgt dat IC toch enkel voor dat ik data van Port A naar Port B kan sluizen, of juist van Port B naar Port A?! Echter snap ik de toepassing niet helemaal als ik enkel knoppen wil uitlezen. Maar wellicht als ik deze schakeling beter kan begrijpen, wordt het storing zoeken makkelijker. Iemand een idee hoe dit IC, of beter gezegd, hoe deze schakeling werkt zodat de druktoetsen op het front kunnen worden uitgelezen?

wat doet de batterij? of beter nog, een nieuwe erin zetten helpt niet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ga ik zometeen proberen, maar de batterij spanning wordt toch altijd overruled wanneer de unit is ingeschakeld? Batterij problemen zouden toch enkel een rol spelen wanneer de presets niet bewaard blijven wanneer de unit uit staat?

Shiptronic

Overleden

Meestal is het de rotzooi die uit een backupbatterij lekt die de problemen veroorzaakt, had deze batterij ook gelekt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zonet even batterij gewisseld -> geen resultaat.
En de batterij heeft niets gelekt. Ook geen prut op de print te bespeuren

Na wat testen lijkt na verloop van tijd enkele displays uit te vallen. Dit duur even en dan gaan de displays weer aan. In sommige gevallen blijven ze uit... Maar alsnog reageert de unit niet op de knoppen.

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op dinsdag 10 maart 2020 22:55:47 (14%)

Misschien een hele rare/stomme vraag, maar ik ben even de draad kwijt.
Maar ik wil traceren wat waar het enable signaal vandaan komt op pin 19 van een 74LS245 die voor de connector van mijn keypad zit. Dit stuk staat niet op het schema. Nu ben ik aan het doorpiepen met mijn multimeter. Nu sloeg hij aan wanneer ik mijn + meetpen op pin 19 zet en de - pen op de kathode van diode D2 zet. Maar de meter geeft wel OL aan. Wanneer ik de meter gewoon op ohm zet, geeft deze een weerstandswaarde aan van -16Mohm.
Wanneer ik de pennen omdraai, meet ik 51,5Mohm.
Vraag, waarom piept mijn meter als ik geen 0,1ohm heb? Heeft dit te maken met een negatieve weerstandswaarde?
En hoe is het mogelijk om een negatieve waarde te meten?

Edit:
Overigens als ik de batterij eruit haal, piept deze maar heeeeel kortstondig en geeft dan enkel OL aan. In ohm stand blijf ik hetzelfde meten als hierboven is beschreven

Edit_2:
Als ik het goed heb, heeft dit te maken doordat ik weerstand meet terwijl er nog spanning op dit circuit staat (3V van de batterij, of wat nog over is van de lading in de condensator).
Als ik dus weerstand wil meten, zou de batterij verwijderd moeten worden en de condensator volledig ontladen moeten zijn?!

Zojuist een ac meting gedaan op de 5V kant van de LM323. Deze ziet er als volgt uit.

Vervolgens meerdere metingen gedaan op de VCC van de ic's. Hierbij was de ruis beduidend hoger. Hieronder een voorbeeld van de 5V op de Z80 CPU

De scoop staat ingesteld op 50mV/Div

Hieronder nog een verschil van dezelfde 5V lijn waar enkel de FL10 tussen zit. Dat oranje dingetje. Kan iemand me vertellen wat dat precies is? En als we dan ook bezig zijn, wat zijn die zwarte dingen die recht overeind staan. In onderstaand afbeelding bevind zich er eentje rechtonder onder het spoeltje.

Kan ik hieruit concluderen dat de ruis te hoog is? En zou dit problemen kunnen geven aan de digitale ic's?

Dag allen, hier weer een update om dit beestje aan de gang te krijgen.
Wat ik nu allemaal al heb uitgevoerd zonder resultaat:
- 3v batterij vervangen
- voedingselco's rondom lm323 vervangen
- 74LS161 (IC7) vervangen voor een 74hct161.
- nieuwe eprom software

Nu kreeg ik de tip via, via om de CMOS ic's goed te controleren. De beste man had ook zo'n dergelijk probleem en die had verschillende defecten ic's in het decoder circuit zitten waardoor de hele aansturing niet meer functioneert.
Nu kan ik nog wel wat hulp gebruiken bij het doormeten van digitale circuits. Maar ik ben begonnen bij het D-flip flop IC (IC43) voor de aansturing van de buttons op het front panel. Omdat dit stukje schema niet compleet was, heb ik een klein stukje voor het beeldvorming erbij getekend.

Ik zie op alle inputs "een" data signaal. Nu hangt de OE aan gnd. En als ik het goed begrijp zou op elke opgaande flank van de CP, de uitgang hoog worden. Maar nu meet ik een constante hoge waarde op de CP pin. En deze komt weer van een 3-8 decoder van de port decoder schakeling. Voor een correcte werking zou ik hier pulsen moeten verwachten in plaats van een constante hoge waarde.
Nu probeer ik met mijn scoop te achterhalen of deze ic's nog goed functioneren. Echter vind ik dat lastig om dit te achterhalen met alle die data signalen op de inputs. Voorbeelden op YouTube begrijp ik goed. Waarbij ze 3 schakelaars aan de input doen en dan 8 leds op de output en zo verschillende outputs kunnen schakelen door middel van de combinatie van schakelaars. Echter zit ik hier ook met een aantal enable ingangen die constant voorzien worden van data.
Kunnen jullie me door door bovenstaande circuit loodsen?

Het is me gelukt om presets te veranderen.
Ik ging het data signaal meten van de databus met mijn scoop en tot mijn verbazing begonnen de knoppen te werken toen ik mijn probe even op pin 39 of 38 van IC5 (Z80ADART) hield. Toen ik dit deed, merkte ik dat ik presets kon wijzigen.
Wanneer ik echter op Program/Channel of de Exit knop druk, loopt het weer vast.
Net opnieuw getest. Het apparaat krijg ik ook uit de 'freeze' mode als ik contact maak met een klein schroevendraaiertje op pin 38 of 39.
Dus de scope staat hier volgens mij los van.
Ik heb IC5 net uit de socket gehaald om te zien of de poten geoxideerd waren. Dat was niet zichtbaar maar ik heb de pootjes wel extra schoongemaakt. Geen resultaat.
Heeft iemand van jullie toevallig een idee wat dit zou kunnen zijn? Zou het een GND-probleem kunnen zijn?
Zie hieronder voor testvideo's.

https://www.youtube.com/watch?v=poX2Xazqrrk
https://www.youtube.com/watch?v=sNu3BHzvigU

Bingo!
Tot zover lijkt het probleem opgelost. Het apparaat reageert weer op alle knoppen en op mijn midi footcontroller.
Een defect Z80ADART IC was het probleem.

Mooi dat je het nog even laat weten, achteraf wel logisch aangezien midi het ook niet deed wat los staat van de drukknoppen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

FL10 "dat oranje dingetje" is een spoeltje met twee condensatoren als een pi-netwerkje geschakeld.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.