welke AVR

PE9SMS

Special Member

Je kan Arduino hardware combineren met Atmel Studio.

This signature is intentionally left blank.
trix

Golden Member

in sprint lay-out heb ik de TOFP-64 zelf moeten maken (zat niet in de bibliotheek (macro's).

nou staat er in de datasheet v/d atmega 128 dat de pootjes tussen de 0,3 en de 0,45 mm breed zijn. dus ik heb de grootste maat genomen en daar wat extra bij opgeteld = 0,6 mm.
nou zat ik te denken dat je mischien beter gewoon de grootste maat kunt nemen zonder er wat extra bij op te tellen, dat geeft meer clearance tussen de pootjes = kleinere kans op bridges.
hoe doen jullie dat ?

edit: niet gezien dat er een 2e pagina geopend was
@ PE9SMS, ja dat weet ik, is handig in de proto/test fase, maar daar had ik al een ander bordje voor.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Mooiste gaat 't door de eilandjes voor te vertinnen, en dan met een fijne bout de pinnen een voor een in de soldeer te drukken.
Je hebt dan bijna nooit sluitingen. De afmetingen van de soldeereilandjes staan in de datasheet van het ic.
Bij solderen beginnen met 2 tegenover elkaar liggende pinnen; dan kun je het ic uitrichten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat heb ik ergens gelezen, maar zo'n kleine soldeer punt heb ik niet.
maar de vraag was meer, over het ontwerp v/d lay out op de PCB. heeft het zin om de pads breder te maken dan de breedte v/d pin op de atmega 128 ?

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

maar de vraag was meer, over het ontwerp v/d lay out op de PCB. heeft het zin om de pads breder te maken dan de breedte v/d pin op de atmega 128 ?

Ik zou bij de standaard footprints blijven. Anders word de kans op sluiting ook weer groter. Flux dr bij, teveel tin met litze weghalen en dan een IPA badje.

Binnenkort in Rosmalen staat "Die Duitser" met deze boutjes :

https://www.hmk.nl/elektrisch-gereedschap/soldeerstation-mcvoice-ls-12…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 februari 2020 15:38:30 schreef bprosman:
Ik zou bij de standaard footprints blijven.

En die staan altijd in het datasheet.

Ik zelf doe dat niet. Ik maak de pads en de ruimte er tussen aan mekaar gelijk. De leveranciers die ik gebruik hebben dezelfde regels over minimale koper breedte als voor minimale ruimte er tussen, dus creer ik zo veel mogelijk marge als ik 50% pad, 50% tussenruimte doe.

Daarnaast is het voor "met de hand solderen" wel fijn als er iets aan extra ruimte buiten de chip is. Dus ik maak de vlakjes altijd wat groter naar buiten toe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

Op 29 februari 2020 15:47:14 schreef rew:
Ik zelf doe dat niet. Ik maak de pads en de ruimte er tussen aan mekaar gelijk.

dat is toch een vast gegeven van de fabrikant ?
atmega 2560 pitch = 0,5 mm pinbreedte max 0,27
dan heb je nooit meer dan 0,5 - 0,27 = 0,23 mm

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

pinbreedte max 0,27

Je zou de pads dan natuurlijk wel 0,25 kunnen maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jep. dat is dus wat ik doe: Pads van 0.25mm en 0.25 mm spacing. "works for me".

Vroeger probeerde ik "10 mil" design rules aan te houden zodat ze "slordig" zouden kunnen produceren, terwijl de specs normaliter beter aankunnen dan die 10 mil. Nu is 10mil dus meer dan die 0.25mm. (een beetje, maar toch wel "meer").

Maar het proces waar ik de printen laat maken (goedkoop in china) is 6 mil. Eigenlijk is het een beetje van de zotte om ze haast 2x marge te geven. Dus tegenwoordig probeer ik aan "8mil" regels te voldoen waar dat kan. Dat zou ongeveer 0.2mm zijn, dus dan krijg je bijna 0.3mm de ruimte om een pad te maken. Maar wat ik zeker niet ga doen is bestaande prints aanpassen aan dit soort nieuwe inzichten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op die laatste foto zie ik helemaal geen ontkoppeling op de CPU en RS485 buffer!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

op de max485 (die bedoel je toch ?) zit wel een ontkoppeling, voeding zit daar op pin 5 & 8 (wat afwijkend van wat normaal is) (dubbel layer).

op de CPU inderdaad niet, meteen doen.
bedankt.

eigenwijs = ook wijs

Wordt er nog aan dat printje ge-edit? Zet dan die max-485-ontkoppel-condensator gewoon waar nu de "max485" text staat. Het power-5 spoor komt daar al langs, de ground aansluiting van de chip zit er ook naast. Kan je de spoorlengte tussen de condenstor met minstens een factor twee omlaag!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

ik ben al weer met een nieuw ontwerp bezig met een ATMEGA 2560. daar is de lay-out wat anders, maar ik zal er meer rekening mee houden.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

op de CPU inderdaad niet, meteen doen.
bedankt.

Wel meer dan 1, op iedere voedingslijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

serieus, dat zouden er 4 moeten zijn, op elke zijde v/d TQFP zit een voedingslijn. die allemaal aan elkaar hangen.

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 4 maart 2020 13:18:16 (16%)

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Is al eens een discussie over geweest vandaar dat ik me het herinner :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146249

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 maart 2020 13:17:47 schreef trix:
serieus, dat zouden er 4 moeten zijn, op elke zijde v/d TQFP zit een voedingslijn. die allemaal aan elkaar hangen.

Precies. Dus vier ontkoppelcondensatoren nodig.

Je kan er soms misschien mee wegkomen om er minder te doen. Maar... Als het fout gaat, dan is er niet en rood lampje wat gaat branden: "Ontkoppeling niet goed!", maar krijg je problemen die in de verste verte niet lijken op "Ontkoppeling niet goed", dus je gaat uren, dagen spenderen om te zoeken naar een probleem wat ergens anders zit.

De "straf" op "geen goede ontkoppeling" is zwaar. Gewoon meer dan genoeg doen en de moeite van het routeren en solderen voor lief nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

dat is duidelijk, maar toch begrijp ik een ding niet zo heel goed.
4 x 100nf die eigenlijk dan parallel staan met kort verbindingen (liggen allemaal onder de atmega2560), maakt 400 nF, is dat geen probleem ?
is er zo iets als, te veel ontkoppelen.
ik snap ook wel dat de datasheet leidend is :)
vraag is meer om van te leren.

eigenwijs = ook wijs

Op 5 maart 2020 18:00:26 schreef trix:
dat is duidelijk, maar toch begrijp ik een ding niet zo heel goed.
4 x 100nf die eigenlijk dan parallel staan met kort verbindingen (liggen allemaal onder de atmega2560), maakt 400 nF, is dat geen probleem ?

Nee, dat is geen probleem.

is er zo iets als, te veel ontkoppelen.

nee. Worst case, gaat je voeding lopen roepen: Ehhh! al die condensatoren van jou die zie ik als kortsluiting. Dus om mezelf te beschermen ga ik UIT! Dat begint dan een probleem te worden in de buurt van 0.1F. Dus moet je een miljoen 100nF parallel gaan zetten voordat het een probleem wordt. Voorlopig: Meer is beter.

Bovenop de 4x 100nF is het niet verkeerd om ook nog een 1, 2.2 of 4.7uF condensator parallel te zetten. Een enkele is genoeg, mag iets verder van de chip. Dan heb je het /helemaal/ voor mekaar.... :-)

ik snap ook wel dat de datasheet leidend is :)
vraag is meer om van te leren.

Moet ik uitleggen WAAROM je moet ontkoppelen?

Je moet je realiseren dat elektronica steeds sneller wordt. Dus bij een atmel op 20MHz is er net na iedere klokpuls een periode dat er in die chip allemaal dingen gebeuren. Hoewel dat ding gemiddeld maar 20mA gebruikt kan het verbruik heel even richting de 1A gaan. Minder dan een nanoseconde, maar toch...

Wat nu als je de voeding met een kabel van een halve meter hebt aangesloten? Volgens einstein, lichtsnelheid duurt het dan bijna 2ns voordat de voeding KAN weten dat je meer stroom nodig hebt bij die atmel van jou.... Dus die blijft lekker 20mA sturen gedurende de korte tijd dat er 1A nodig is. Tja, dan zakt de spanning dus in en als ie onder een bepaalde waarde komt gaat je chip uit/rare dingen doen. Als de stroompiekjes 1ns duren, en 1A zijn, dan kan je uitrekenen wat de spanningsval bij de condensator zal zijn. Dat valt best mee: I = C dU/dt -> dU = I. dt / C = 1A . 1ns / 100nF = 0.01V. Dat werkt best goed! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

kijk die theoretische achtergronden zijn toch altijd wel leuk om te lezen, mits ze een beetje in jip & janneke taal zijn geschreven.
zoals ik eerder al zei een TQFP met aan alle 4 de zijdes een voedings aansluiting, die staan fysiek zo dicht bij elkaar (package is 14 x 14 mm), dat 4 x 100 nF in mijn ogen nagenoeg gelijk is aan 1x 400 nF. of onderschat ik dat ?

eigenwijs = ook wijs

4x100nf is altijd beter als 1x400nf.

Iedere condensator heeft ook een beetje (parasitaire) inductie, en die inductie verslechterd de werking. De aansluitdraad tussen C en chip heeft ook inductie.

Door nu meerdere C'tjes te gebruiken staan al die parasieten parralel, en is hun invloed minder.

Dus samenvattend:
- Meer C'tjes is altijd beter (vuistregel: 1 per voedingspin.)
- Dichter bij de chip is beter.

Sommige fabrikanten adviseren nog verschillende waarden te gebruiken (bijv 10nF en 100nF) omdat de resonantie-pieken van de parasitaire inductie en de capaciteit dan niet overal gelijk ligt, en de 10 en 100nF elkaars piek uitdoven.
Dat advies heb ik altijd genegeerd, en dat heeft mij nooit problemen opgeleverd.

Op 5 maart 2020 19:12:25 schreef trix:
of onderschat ik dat ?

Ja.

Je ziet moederborden, raspberry pi en dat soort dingen met onderdelen op de onderkant. Dat is dus omdat ze "naast de chip" al te ver weg vonden.

14 mm is voor een ontkoppecondensator veel. Waarschijnlijk is mijn voorbeeld van "1ns" al aan de "ruime" kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

net de atmega2560 gesoldeerd TQFP- 100 (pitch = 0,5 mm)
doorgemeten en geen bridges gevonden.
0,8 mm was goed zat te doen onder een "handwerk"loep, maar deze eigenlijk net niet, ik zie de vrije ruimte tussen de pinnen niet goed.
mischien toch een electronische loep kopen. want ik zie b.v. dat je met een gewone smartphone meer dan voldoende kan vergroten.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik ben nu bezig met een een atmega 2560 met 86 I/O pinnen.
zijn er ook atmega's met nog meer I/O pinnen ?
zijn die dan nog met de hand te solderen ?
of kan je het beste bij de atmega 2560 I/O expanders plaatsen ?

eigenwijs = ook wijs

hoeveel IO heb je nodig dan?
Welicht inderdaad wat slimme io expanding indien nodig