Condensatorbatterij - aansluiting

Ik heb een vraagje ivm. een condensatorbatterij en zijn aansluiting. Bij alle schema's die je terugvindt zien er zo uit:

Hetgeen mij nu interesseert is de 'plaats' van de aansluiting van de vermogenkabels naar de condensatorbatterij. Stel dat je de condensatorbatterij rechtstreeks aansluit op de transformator, maar de kabel ook door de stroomtransformator (Ti) laat lopen, is dit dan ook correct?

Volgens mij wel. Anderen beweren van niet, omdat de condensatorbatterij stroom zou leveren en die dan twee keer door de Ti loopt. De vraag is dus eenvoudig: wie heeft er gelijk?

Op 3 maart 2020 16:30:17 schreef willamette: Hetgeen mij nu interesseert is de 'plaats' van de aansluiting van de vermogenkabels naar de condensatorbatterij. Stel dat je de condensatorbatterij rechtstreeks aansluit op de transformator, maar de kabel ook door de stroomtransformator (Ti) laat lopen, is dit dan ook correct?

Een stroomtransformator weet niet of de stroom door de kern door een of twee geleiders loopt. De vectoriele som is hetzelfde.

Maar waarom wil je dat verschil maken? Die disjoncteur staat daar niet zomaar.

omdat de condensatorbatterij stroom zou leveren en die dan twee keer door de Ti loopt.

Volgens jouw collega's kan een condensatorbatterij 'stroom leveren'. Best jouw collega's vragen om de bij mij zo snel mogelijk te komen installeren :D. Heb ook graag gratis energie.

mvdk

Golden Member

Die stroomtrafo en die Régulateur kijken naar de blindstroom die de aangesloten machines veroorzaken. Ga je nu die kabel van die condensator door de stroomtrafo steken, zal de blindstroom die door de oorspronkelijke kabel loopt, bij een bepaalde ingestelde waarde en tijd in de regulateur, de condensatoren laten bijschakelen. De blindstroom komt nu niet meer uit het net, maar uit die condensator. Die stromen kúnnen, met de nadruk op kúnnen, elkaar opheffen, waardoor, alweer bepaalt door ingestelde waarde en tijd, de condensator weer afschakelt. De boel kán gaan pendelen.

Als je iets wilt veranderen: compenseer dan zo nabij mogelijk bij de veroorzakers, scheelt je in kabelkosten (bij nieuwe aanleg, kabel kan dunner), en kabelverliezen (geen kabeldiefstal, maar warmteverliezen).

High met Henk

Special Member

Ik snap het doel van deze condensator batterij even niet direct..

Leg daarom even verkeerde link.

Mijn idee was dat het voor peakshaving was.. Dus tijdelijke opslag. Zo gebruiken wij ze iig.

Maar ik denk hier aan cos phi correctie.. Das erg interessant. Ik kende dit princiepe niet in praktijk..

Kun je iets zeggen over vermogens qua verbruik en condensatorbank??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Persoonlijk denk ik niet dat je aansluitkabel van de condensatoren ook door de Ti gaat laten lopen?
In elk geval zou ik het niet zo aanpakken, ik zou voor optie 1 kiezen. Je moet immers de boel kunnen afschakelen, kabel naar de condensator heeft ook een zekering nodig. Er gaat daar wel flink wat stroom kunnen lopen...
Bij de installaties bij mij op het bedrijf is de kabel van de Ti niet afgezekerd, geen idee of zoiets eigenlijk zou moeten. Ik weet wel dat bij een eventuele kabelbreuk de Ti dit niet leuk vindt, dus mss best geen zekering daarin opnemen?

De compensatie dicht bij de veroorzaker plaatsen is het beste, hebben we hier ook gemerkt. Daarom dat er bij mij 3 'kleinere' 5-traps batterijen werden gemonteerd ipv 1 grote. Hierdoor konden de aanvoerkabels een slagje lichter gekozen worden wat de meerprijs compenseert.

In de tweede tekening van TS lopen de blindstromen door de "disjoncteur". Hierdoor ziet die laatste meer stroom dan de motoren effectief opnemen, slaat dus vroeger af. Waarschijnlijk niet de bedoeling.

Op 3 maart 2020 22:24:34 schreef Appel:
Bij de installaties bij mij op het bedrijf is de kabel van de Ti niet afgezekerd, geen idee of zoiets eigenlijk zou moeten.

Bedoel je de kabel aan de secundaire kant? Die wordt nooit gezekerd. Een stroomtrafo vindt het inderdaad niet fijn als hij secundair open staat. Volledig kortgesloten is geen probleem.

Ik zie ook geen voordeel in afwijken van het eerste schema. Eerder nadelen.

mvdk

Golden Member

Op 3 maart 2020 22:35:05 schreef KlaasZ:
[...]
Ik zie ook geen voordeel in afwijken van het eerste schema. Eerder nadelen.

T scheelt een veld op de verdeelinrichting. Als je daar dringend om verlegen zit...
De trafo is aan de primaire zijde óók ergens, ergens mee beveiligd. Bij volle sluiting aan de secundaire zijde gaat ie er ergens wel mee uit.
Bij een niet zo volle sluiting, duurt het wat langer, en bestaat er kans dat er méér uitgaat dan die ene trafo. Hangt ook af van de grootte van de trafo, en van de gekozen wijze van beveiliging.

Ik vind die keuze van centrale compensatie altijd een beetje intrigerend. Dat doe je eigenlijk alleen als er in de buurt van die spoelen die de blindstroom veroorzaken, absoluut geen ruimte is.

Ik heb bij bedrijven eigenlijk alleen maar centrale compensatie gezien. De belangrijkste reden voor die bedrijven om een condensatorbatterij te installeren was omdat ze voor de blindstroom moesten betalen.

Op 3 maart 2020 22:35:05 schreef KlaasZ:
[...] Een stroomtrafo vindt het inderdaad niet fijn als hij secundair open staat. Volledig kortgesloten is geen probleem.
.

Zou het hier wel om een stroomtrafo gaan? Denk dat er een gewone trafo bedoeld wordt. gebruikt symbool is wel verwarrend, maar gebruikelijk in sommige landen voor een gewone spanningstrafo.

Ik bedoelde de trafo waar P1, P2 S1 en S2 bij staat. Dat is duidelijk een stroomtrafo. En volgens mij bedoelde Appel dat ook, hij heeft het over Ti.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mijn gevoel zegt dat het bij het 2e plaatje niet goed gaat.
Dan meet je de stroom die al gecompenseerd is om te compenseren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 maart 2020 08:56:37 schreef KlaasZ:
Ik bedoelde de trafo waar P1, P2 S1 en S2 bij staat. Dat is duidelijk een stroomtrafo. En volgens mij bedoelde Appel dat ook, hij heeft het over Ti.

Ah Duidelijk nu :-)

Toeternietoe.. in beide gevallen meet je de totaalstroom, toch?

In geval twee gebeurd de optelling door optelling van de magnetische velden van de twee kabels, in het eerste geval zijn de stromen electrisch opgeteld, maar de magnetische resultante in de stroomtrafo is dezelfde.

Ik ben meer bezorgd om de stroom door de disjoncteur, want die is in de tweede tekening groter dan in de eerste.

Tweede plaatje gaat inderdaad niet goed.

Ten eerste zie ik geen afzekering van de Cond-batterij in het tweede plaatje. Zou er de manual nog maar eens op nalezen.

Verder moet de stroom en spanning per fase worden gemeten, zodat de "regelaar" kan zien wat de faseverschuiving is tussen spanning en stroom. Al naar gelang hoe groot de faseverschuiving is (induktief) moeten er condensators worden bijgeschakeld (capacitief) om te compenseren met als doel en co-phi van 1.0 als beste resultaat.

Dus:
De stroomspoelen moeten NA de trafo zitten, en de fasen/lijnen van de condensatorbatterij moeten NA de stroomstrafo komen.
Zoals in plaatje 1.

Ik weet dat condensatorbatterijen vaak "centraal" worden opgesteld in verdeelruimten in fabrieken (enkele gezien).
Groter voorstander ben ik van compenseren vlak bij de BRON van de slechte cos-phi.
O.a. vanwege het feit dat je dan de blindstromen van een flinke motor die ergens in je fabriek staat niet door de hele fabriek en zijn complete installatie hoeft te trekken (zwaardere afzekering nodig, dikkere koperdraden, zwaardere schakelaars nodig etc etc).

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er gaat in het 2e plaatje wel meer fout.
Er ontbreken beveiligingen en een hoofdschakelaar.
Je moet de hele installatie spanningsloos kunnen maken, bij voorkeur met 1 hoofdschakelaar. Bij de condenstatorbatterij heb je geen beveiliging en geen hoofdschakelaar.

@krisvandamme...
Ja je meet de totaalstroom. maar....
In het 2e plaatje:
Stel dat er een inductieve last is, en de condensatorbatterij is bijgeschakelt, dan meet de stroomspoel de capacitieve (blindstroom) stroom 2x, 1x heen, en 1x terug.
Mijn gevoel zegt dat dat niet helemaal goed gaat.
Of het echt zo is durf ik niet te beweren....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 maart 2020 14:23:02 schreef Toeternietoe:

@krisvandamme...
Ja je meet de totaalstroom. maar....
In het 2e plaatje:
Stel dat er een inductieve last is, en de condensatorbatterij is bijgeschakelt, dan meet de stroomspoel de capacitieve (blindstroom) stroom 2x, 1x heen, en 1x terug.
Mijn gevoel zegt dat dat niet helemaal goed gaat.
Of het echt zo is durf ik niet te beweren....

dat geloof je toch zelf niet ? :-)

In geval één loopt er een inductieve blindstroom van de last en een capacitieve blindstroom van de condensatoren die in het ideale geval zich wegsommeren in de leiding. De stroomtrafo ziet dan enkel stroom in faze.

geval twee lopen beide stromen door aparte leidingen door de meettrafo en sommeren zich daar magnetisch uit. voor zover de trafo lineair reageert en de koppelfactor 1 is, dan is het resultaat toch hetzelfde?

Op 4 maart 2020 10:39:42 schreef hobby-ist:

Ik weet dat condensatorbatterijen vaak "centraal" worden opgesteld in verdeelruimten in fabrieken (enkele gezien).
Groter voorstander ben ik van compenseren vlak bij de BRON van de slechte cos-phi.
O.a. vanwege het feit dat je dan de blindstromen van een flinke motor die ergens in je fabriek staat niet door de hele fabriek en zijn complete installatie hoeft te trekken (zwaardere afzekering nodig, dikkere koperdraden, zwaardere schakelaars nodig etc etc).

er is het heden en het verleden. Voor de actieve elektronica in grote mate industrieel werd toegepast/bestond was het ondoenlijk om bij iedere machine een cosphi bewaker te zetten en lokaal te compenseren (uiteraard is dit meer gunstig). Dus vroeger had je voor de gehele fabriek/pand een cosphibewaker en een correctiestel voor de totaalstroom, gewoon omdat het niet anders kon.

Ik vond een interessant filmpje over dit gebeuren.
Kijk eens bij 7min 20sec

https://www.youtube.com/watch?v=biApXHVsRa8

Er ist wieder da...

Op 3 maart 2020 17:17:52 schreef New Beetle:
[...]
Een stroomtransformator weet niet of de stroom door de kern door een of twee geleiders loopt. De vectoriele som is hetzelfde.
[...]

Dit is ook mijn redenering.

Op 3 maart 2020 19:33:38 schreef mvdk:
Die stroomtrafo en die Régulateur kijken naar de blindstroom die de aangesloten machines veroorzaken. Ga je nu die kabel van die condensator door de stroomtrafo steken, zal de blindstroom die door de oorspronkelijke kabel loopt, bij een bepaalde ingestelde waarde en tijd in de regulateur, de condensatoren laten bijschakelen. De blindstroom komt nu niet meer uit het net, maar uit die condensator. [...]

Dit snap ik niet zo goed. Een condensator 'verbruikt' toch stroom als je er spanning op zet? Die stroom ijlt wel 90 graden voor op de spanning, en dat 'effect' gebruik je dan toch net om de na-ijlende stroom van de inductieve last te compenseren?

@ hobby-ist: interessant filmpje. Er is rekening gehouden met de harmonischen. De meetgegevens van 1 jaar(!) zijn geanalyseerd en op basis daarvan is de batterij ontworpen (niet door mij voor de duidelijkheid). In de batterij zijn er ook een aantal anti-harmonische spoelen meegenomen.

@ High met Henk: het is een condensatorbatterij van 160kVAr op een transfo van 315kVA. Als ik dit zo neerschrijf vraag ik me af of dat niet een beetje overdreven is... Ik kijk of ik die meetgegevens kan krijgen.

Op 3 maart 2020 22:49:58 schreef mvdk:
[...]
T scheelt een veld op de verdeelinrichting. Als je daar dringend om verlegen zit...
[...]

Goed gegokt! Dat is de reden waarom de kabels rechtstreeks op de transformator aangesloten zit. Alle andere bedenkingen die erbij gemaakt worden zijn ook al eens gemaakt...