IR lichtsluis

Ik ben bezig met het bouwen van de IR-lichtsluis die op deze site staat. Helaas zijn een aantal componenten die genoemd worden niet (meer) te koop. Zo heb ik voor de LM741 een CA3140 gebruikt die volgens de Datasheet een prima vervanger is en voor de BPW40 fototransistor een BPW96. Als ik de schakeling nu activeer dan wordt het relais direct aangetrokken. Ook als ik de fototransistor helemaal afdek gebeurt er verder niets. Heeft iemand dit schema recent nog gemaakt met modernere componenten dan in het beschikbare schema? Of een tip hoe het werkend te krijgen is?

De componenten zijn niet zo kritisch maar je zou eerst zeker moeten zijn dat uw zender werkt, de schakeling met die LM555.
Als die zender niet werkt kun je niet weten of de ontvanger werkt door die al of niet te bedekken.

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is er aan meetmateriaal beschikbaar?
Want het antwoord is heel eenvoudig: men krijgt het werkend door alle fouten te elimineren. Logisch, toch? Maar men moet de fouten dan wel eerst weten te lokaliseren, en daarbij kan meetapparatuur erg nuttig zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 1 maart 2020 22:31:39 (73%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Als je wil controleren of je zender werkt, dan kun je dat doen met de camera van je telefoon. Als de zender werkt zal je de IR-led op zien lichten op je telefoon scherm.

En voor je BPW40 kun je een vergelijkbaar type nemen met de zelfde specs.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De LM741 (beter bekend onder uA741) is gewoon nog goed leverbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2020 22:24:52 schreef MGP:
De componenten zijn niet zo kritisch maar je zou eerst zeker moeten zijn dat uw zender werkt, de schakeling met die LM555.
Als die zender niet werkt kun je niet weten of de ontvanger werkt door die al of niet te bedekken.

De zender werkt. Die is met een scoop afgesteld op 4,7 kHz. De LED zendt ook licht uit (gecheckt met een mobiele telefoon). Het probleem moet dus zitten in het ontvangstgedeelte. Ik meet ook een spanning van 7V op de base van T2 en dat lijkt me erg veel.

Thevel

Golden Member

Ik meet ook een spanning van 7V op de base van T2

Als dat ten opzichte van de emitter is betekend dat maar 1 ding: de transistor is defect (de spanning mag nooit hoger dan ~0,7V zijn)

En als je toch een scoop hebt, wat meet je op pen 8 van de CA3140?

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 2 maart 2020 16:47:27 (15%)

Anoniem

BPW96 niet verkeerd om staan? Is een klassieker :)
De platte kant is niet cathode maar collector >:)
IC1 is een sinus oscillator, dus op de uitgang staat een sinus rond halve voedingsspanning.
Het relais is dan aangetrokken
Als de ontvanger de zender ziet hoort er een blokgolf aan de uitgang van IC1 te verschijnen
Het relais valt dan af

Hmm... denk dat mijn theorie weer rammelt :+
Straks ff opzetten en meten, met een scoopbeeld trekt de mist misschien op :)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 3 maart 2020 11:30:53 (16%)

Idd 7V op de basis kan en mag niet maar ik denk dat je niet juist gemeten hebt aangezien het relais aantrekt wat er ook zou kunnen op wijzen dat de transistor defect is of je een fout gemaakt hebt.

ps. 4,7kHz is niet wat er in de bouwbeschrijving staat.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 2 maart 2020 17:18:37 (13%)

LDmicro user.
Anoniem

Euh... had het in mn vorige post wel over IC2 en niet over IC1 :+
.
Effe schakeling rond IC2 opgezet en zoals ik al vermoedde oscilleert het ding rond 8kHz
De amplitude is afhankelijk van het IR in het omgevingslicht maar steeds groot genoeg om T2 open te sturen
Met 8kHz blokgolf aan de ingang is de amplitude sowieso groot genoeg om T2 open te sturen
Conclusie is dat dit ding dus niet werkt
Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt omdat ik rond IC2 geen notchfilter maar een RCR lowpass filter herkende...die als oscillator werkte...
...of ziet iemand wat anders?

Op 3 maart 2020 21:02:13 schreef anoniem015:
.
Effe schakeling rond IC2 opgezet en zoals ik al vermoedde oscilleert het ding rond 8kHz

Alles goed ontkoppelt?
Je kunt de basisspanning verminderen door R10 te verlagen, want ik vind die 180K nogal aan de heel hoge kant als je weet dat de impedantie van C7 ( 2µ2) op 8kHz maar ~10Ω bedraagt.
Ik zou het houden op 180Ω of een 5K potentiometer gebruiken en de lopen aan R11 leggen om te testen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dit is wat er bij het schema staat.

Deze infrarood lichtsluis heeft wat meer onderdelen, maar werkt daardoor beter en betrouwbaarder. De schakeling reageert minder op omgevingslicht.
De lichtsluis is opgebouwd uit een zender en een ontvanger. De zender is opgebouwd uit een NE 555 die pulsen levert die aan de infrarood-LED (D1) worden toegevoerd. De frequentie van de pulsen is met P1 in te stellen.
Aan de ontvangerkant zien we de fototransistor T1 die de pulsen van D1 opvangt. De pulsen worden via C4 naar de plus-ingang van de opamp IC2 geleid. Tussen de uitgang van IC2 en de min-ingang zit een RC-netwerk dat ervoor zorgt dat bij ongeveer 7,2 kHz de laagste amplitude afgeeft. Dan wordt de versterking van de 741 het minst geremd. Wanneer de pulsen van de zender ook die frequentie hebben, is de uitgangsspanning van de 741 het hoogst. Daardoor kan T2 geleiden en trekt het relais aan.
Het afregelen is eenvoudig. Plaats de fototransistor en de infrarood-LED zo tegenover elkaar dat ze elkaar kunnen zien. Regel dan P1 zo af dat het relais aantrekt.

De afregel procedure.

Het afregelen is eenvoudig. Plaats de fototransistor en de infrarood-LED zo tegenover elkaar dat ze elkaar kunnen zien. Regel dan P1 zo af dat het relais aantrekt.

Het relais is dus altijd aangetrokken zolang de ontvanger IR ziet, zodra de IR straal onderbroken wordt moet het relais laag worden. Niet erg economisch dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 maart 2020 09:09:53 schreef Lambiek:
Dit is wat er bij het schema staat.

[...]

De afregel procedure.
[...]
Het relais is dus altijd aangetrokken zolang de ontvanger IR ziet, zodra de IR straal onderbroken wordt moet het relais laag worden. Niet erg economisch dus.

Als de IR straal onderbroken wordt geeft de ontvangen geen stroom meer door dus. Komt overeen met het verwijderen ervan uit het circuit? Maar als ik dat doe blijft het relais aangetrokken staan???

Met zo weinig info valt er niet veel over te zeggen.
Je hebt een scoop volgens lezen, dan kan het toch niet moeilijk zijn.

Meten zonder zender:
Op pin6 van IC2 moet je ongeveer de halve voedingsspanning (Vdc) meten.
Rechts van C7 mag je geen DC meten, als je met de scoop op dat punt een signaal ziet dat >0.7Vac dan ontvangt je storingen van de omgeving op pin3 van IC2 OF storingen via de voeding/R5.
Om dat te beperken zou je kunnen proberen met een 100nF zo dicht mogelijk aan R5 (bovenkant en GND)

Wat je ook zou kunnen proberen is R5 & R6 te verlagen naar 4K7 ... 10K

Ik denk dat je dat op een breadboard hebt gezet en dat is nefast voor het oppikken van storingen.

LDmicro user.
Anoniem

Als de IR straal onderbroken wordt geeft de ontvangen geen stroom meer door dus. Komt overeen met het verwijderen ervan uit het circuit? Maar als ik dat doe blijft het relais aangetrokken staan???

Dat komt omdat het ding (zoals ik reeds aanhaalde) staat te oscilleren op 8kHz
Verwijder C5 zodat het oscilleren stopt (omdat IC2 nu een spanningsvolger wordt) en je relais valt af

Ik denk dat je dat op een breadboard hebt gezet en dat is nefast voor het oppikken van storingen.

Dat is waar maar voor 8kHz maakt een parasitaire capaciteit van 4pF tussen de rijen weinig uit volgens mij.
Voor een schakeling die op een breadboard al moeilijk doet (met ontkoppeling) ga ik geen pcb tekenen :)

Ik zie in IC2 nog steeds een oscillator ipv een bandfilter zodat je dit ding niet werkend krijgt voor wat het bedoeld is ;(
Ik ga het niet verder uitpluizen maar het topic wel verder volgen

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2020 21:28:36 schreef hans2706:
Ik ben bezig met het bouwen van de IR-lichtsluis......

Ik heb nog wel een schema voor je, dit wordt dagelijks gebruikt. Kan/mag helaas niet zeggen waarvoor. :)

In deze opstelling is de afstand ongeveer een meter, maar door R* aan te passen kun je tot +/- 10 meter gaan. Door de weerstand kleiner te maken gaat er meer stroom door de IR-led. In het ontvanger gedeelte zit een Tsop1738, dat is een IR ontvanger met een ingebouwd filter.

Hier horen wel twee programmaatjes bij, één voor de zender en één voor de ontvanger. En ik weet niet of je een beetje op de hoogte bent van micro controllers, dat zou wel makkelijk zijn in deze.

Als je interesse hebt kan ik de programmaatjes wel plaatsen.

De optocoupler kan eventueel vervangen worden door een BC547 of een BC517 en een relais mocht dat nodig zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je maakt het uzelf toch wel moeilijk.
Kijk ma zonder handen (of moet ik nu zeggen zonder controllers) :)
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/ir-transmitter-and-recei…

Als je een gecodeerd signaal nodig hebt is een controller wel nodig.

edit:Natuurlijk staat er een tekenfout in de link, de transistor Q1 moet gedraaid zitten, met de emitter aan de plus..

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2020 10:13:07 schreef MGP:
Lambiek, je maakt het uzelf toch wel moeilijk.

Haha, dit werkt toch net even anders. Dit zend niet continue zoals bij een lichtsluis.

Als je een gecodeerd signaal nodig hebt is een controller wel nodig.

Precies.

Maar het is wel lekker simpel zo om iets te bedienen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2020 14:42:38 schreef Thevel:
Het kan nog simpeler: [bijlage]

Dat is denk niet voor grote afstanden. Al heeft de TS het niet over welke afstand het signaal moet kunnen overbruggen, dus misschien is het wat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 maart 2020 16:39:18 schreef Lambiek:
[...]
Dat is denk niet voor grote afstanden. Al heeft de TS het niet over welke afstand het signaal moet kunnen overbruggen, dus misschien is het wat. :)

Ik wil hooguit 5 cm kunnen overbruggen. Dus ik kan met deze info weer verder. Bedankt voor alle input !!!

Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2020 20:10:02 schreef hans2706:
Ik wil hooguit 5 cm kunnen overbruggen. Dus ik kan met deze info weer verder. Bedankt voor alle input !!!

Misschien is de link van MGP of van Thevel dan iets voor je. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De schakeling die Thevel voorstelt wordt ook hier beschreven: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectieschakelingen (stukje naar beneden scrollen)

Thevel

Golden Member

Toevallig krijg ik zondag een printje voor modificatie met zo'n IS471F.
Ik laat wel weten of dat een beetje werkt.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.