Foxhole radio - geen ontvangst

maartenbakker

Golden Member

GD heeft honger kennelijk, beetje hapgraag. Waarom niet even afwachten of de TS antwoord geeft op de vraag van Hubie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Kan het niet zo zijn dat scheermesjes en potloden toen van ander materiaal waren gemaakt ? Destijds meer grafiet en bv een ander bindmiddel ofzo (geen idee hoe potloden worden gemaakt) ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Specifieke scheermesjes schijnden beter te hebben gewerkt ja, maar de diodewerking krijg ik ook gewoon met een modern scheermesje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha Hubie,

Interesant draadje maar heb jij ook zo'n experiment gedaan in een niet te ver verleden :?

Ik denk dat vandaag de dag het niet meevalt om aan de zuivere materialen te komen.
En het aantal zenders wat een redelijke bias kan genereren is aanzienlijk terug gelopen.
Om te beginne als je een scheermesje gebruikt let dan op de echtheid..... heel veel mesjes zijn gerecycled dus neem een betrouwbaar merk.
De samenstelling van dit metaal is vrij uniek en een goed mesje roest niet of heel heel langzaam.
Door de vormloze nano kristallijn zijn er bij toeval (elektrisch gezien) leuke dingen mee te doen.
Maar een echt mesje vinden ik denk in de professionele gereedschap hoek of medisch denk aan een scalpelmes.
Maar ook een potlood met zuiver grafiet is al een probleem tegenwoordig wordt er maar wat in de klei gestopt.
En dan het oortelefoontje.... test dit want dat retro spul werkt niet is gewoon een dynamisch telefoontje in een huisje van vroeger.

Dit alles is belangrijk voor het experiment maar dan nog twijfel ik of er voldoende signaal is in ieder geval moet je zeker tussen de 5....10 meter draad gebruiken en een goede aarde.
Met een beetje geduld en prutsen kan je gebruik maken van het Quantum Tunneleffect.
De diode die je maakt is een Tunnel diode deze is heel gevoelig veel gevoeliger dan een PN junctie en heeft een negatieve weerstand.
Nu wisten de mannen vanuit het schuttersputje fysisch niet wat ze aan het doen waren (met de radio) en het zal dan ook maar zeer beperkt gewerkt hebben.
De Tunnel diode is officieel in 1957 fysisch omschreven door Esaki en is een hele bijzondere diode.

Ik kan mij voorstellen dat @TS de handdoek in de ring heeft gegooid zonder een beetje begeleiding is zo'n experiment gedoemd tot mislukken.
Als ik de veldsterkte meet wat ik hier op locatie binnen krijg.... daar kan ik geen siliciumdiode mee aansturen misschien na een resonantiekring.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Dat is nu net wat ik beweer. Als men achteraf niet kan aantonen dat de legende klopt gaat men naar een magische uitleg zoeken.
Wellicht heeft de Here toen de nood het hoogst was gezorgd dat scheermesjes op wonderbaarlijke wijze de juiste samenstelling kregen. Germanium voor de Duitsers en de Fransen mochten kiezen tussen Francium Lutetium en Gallium. En voor de Nederlanders en Belgen bleef Strontium over. :-)

Op 1 maart 2020 00:24:33 schreef Ledlover:
Sinds het sluiten van 1008 hoor ik uberhaupt niet veel meer met een kristalontvanger. Kans is groot dat je met germaniumdiode in deze simpele schakeling ook niets hoort, tenzij er een LPAM zender in dezelfde straat zit.

Je zegt het nu zelf.
Er zijn bijna geen AM zenders meer die voldoende sterk zijn om door zo'n miniradiootje zonder batterij of versterker opgevangen te worden.
Tijdens de oorlog had je een gelijkaardige situatie en waren alle omroepzenders in oorlogsgebied verboden en er was toen ook genen radio Luxemburg die met 1MW uitzond. Misschien de BBC, maar ik denk dat het ook een pak minder was toen. Was deBBC in Europa sterk genoeg om door een simpele kristaldetector ontvangen te worden is de vraag.
Dus dat is een tweede beperkende factor die het "algemeen gebruik" van die scheermesradiootjes onwaarschijnlijk maakt.

Ha Elektron920, hoeveel spanning krig je dan op antenne? Zelfs de gevoeligste detector moet zonder voorspanning toch minimaal 200mV krijgen. Zou je dat in een schuttersputje met enkele meter draad en zonder afstemming voor elkaar gekregen hebben? Ik betwijfel het.
Sorry dat ik wat doordram, maar tegenwoordig ben ik meer in geschiedenis dan in elektronica geinteresseerd en moet vaststellen dat al wat wij op school geleerd hebben voor 20% op waargebeurde feiten en voor 80% op fantasie en mythevorming berust.

Je kunt je inderdaad afvragen wat het vermogen was van de Itzerda zender uitgerust met deze lamp:

Ik geloof nooit dat dit meer geweest is dan een 100 watt ofzo. Dan kon je net het Den Haag publiek bereiken. En dat was in 1919.

Wat dat schuttersputjes verhaal (dat ik dus ook niet erg geloof) in WW1 of WW2? Ik denk ook dat het in beide oorlogen erg rustig in de Aeter is geweest. In WW2 konden ze wel meer vermogen maken maar toen deed volgens mij niemand dat. In elk geval in Nederland niet. Piraten was in die tijd een minder gezonde bezigheid ben ik bang. Op een paar legale propaganda- en stoor-zenders na was het denk ik erg rustig.

De dikke zenders en Aeter-spaghetti was meer in de jaren zestig en zeventig denk ik. Toen kon je waarschijnlijk veel ontvangen met een x-tal ontvanger.

Tegenwoordig is het weer erg rustig. Geen dikke zenders meer. Op een paar ver weg na dan. Die zijn dan ook weer zo ver weg dat dus zwakke zenders geworden zijn. En dan ook nog een permanente dikke s9+ storing dis alleen 's nachts wat afzwakt als men de zon heeft uitgezet.

Ondanks dat kan het wel werken. Mijn eerste radio was een kristal radio. Weliswaar met een germaniumdiode enzo. Maar ik heb daarmee (stiekem onder mijn hoofdkussen) met veel plezier naar oa het songfestival geluisterd.

Ik ben nooit met scheermesjes enzo wezen knoeien. Maar er zijn wel onderzoeken geweest naar kristalvormen, oxides en de geleidbaarheid daarvan geweest waarbij halfgeleidende effecten zijn aangetoond. En ongewenste detectie heb ik vaak genoeg last van gehad. Dus dat kan ook zeker. In magische scheermesjes geloof ik niet. En dat die oude scheermesjes zo super en onroestbaar waren evenmin. En dat ze dat nu niet meer maken kunnen geloof ik helemaal niet. Moderne staalsoorten zijn in alle opzichten veel en veel beter dan dat ze vroeger waren. Ook in magische super messen en zwaarden zoals krissen en die Jappanse zwaarden geloof ik niet. Dat er zeer geoefende smeden zijn geweest die door het smeden bepaalde materiaal eigenschappen konden veranderen en aanpassen kan dan denk ik weer wel. Een smid was dan maanden bezig om een zwaard te makemn met bepaalde eigenschappen. Tegenwoordig maken ze in 20 minuten exact de juiste staalsoort waar ze in een keer een zwaard van kunnen maken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 1 maart 2020 14:35:30 (92%)

Hubie

Special Member

Toch geloof ik niet dat het hele verhaal een broodje aap is.
Maar idd,ook met een goed gebouwde kristalontvanger zal er vandaag de dag niet veel meer te ontvangen zijn.

https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Ook de BBC kapt ermee:http://radio.nl/809585/bbc-start-afschakeling-middengolf

Op 1 maart 2020 13:34:03 schreef grotedikken:

[...]

Je zegt het nu zelf.
Er zijn bijna geen AM zenders meer die voldoende sterk zijn om door zo'n miniradiootje zonder batterij of versterker opgevangen te worden.

Maar dat doet er onder de streep helemaal niet toe. Het is een schoolprojectje. Het principe bewijzen en verklaren is belangrijker dan een praktisch inzetbare radio maken...

Of de scheermesjes-ontvanger in wo2 ooit gebruikt is, valt niet te bewijzen of te ontkrachten. Dat het kán werken, is reeds bewezen.
Het lijkt me aannemelijk dat deze radiootjes populairder werden, toen de VS net na de oorlog het American Forces Network op ging zetten. In voormalig west duitsland stonden en staan er MG-zenders bedoeld voor amerikanen die in Duitsland gelegerd zijn.
Met een tientallen kW MG zender vlakbij, is het praktisch onmogelijk om 'm níet te ontvangen op een scheermesje en een rol prikkeldraad.
Leuk tijdverdrijf als je duimen zat te draaien tijdens de koude oorlog. M'n vader vond zijn diensttijd maar saai.

Edit: ik heb uitgevonden dat in de stad waar ik nu woon, een 1w LPAM zender staat. Kan 'm amper horen op m'n portable, maar ik zal 'm eens uitpeilen en een scheermesjes-ontvanger meenemen en onder de mast/spriet gaan staan :) maar niet nu.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha grotedikken,

Ik heb even over de band gedraaid..... de veldsterkte waar ik het over had komt van een (zoals dat heet) kleinschalig omroep station het vermogen is 50 Watt en de locatie Hoogvliet nabij Rotterdam ik meet op een spriet 2,5 meter dit is een AM-kop van Siemens 32 dBµV over 75 Ω .
Andere stations zijn nog zwakker dat is voor mijn Rohde & Schwarz meetontvanger totaal geen probleem maar voor een standaard PN junctie (diode) niet haalbaar.
Voor de zogenaamde (kristal) diode ontvanger met een LC kring dus enige vorm van opslingering is dit denk ik net te doen ik zal dit van de week proberen :)
Je kunt van elke diode de tangential signal sensitivity (TSS) berekenen het beste wat te bereiken is ligt rond de -60 dBm ongeveer 46 dBµV over 50Ω.
Je kan je dus voorstellen dat ik met mijn jampot ontvanger in 1968 en een meter of 10 draad 8 meter boven de grond genoeg kon ontvangen de zenders waren sterk genoeg om ver boven de 55 dBµV (dit is het minimale wat een AA119 nodig heeft) uit te komen.
Maar dit is een geheel ander concept en niet te vergelijken met het eerste fysische diode experiment dat was geen kunstmatige halfgeleider en dat is de foxhole detector ook niet.
Hierbij gaat het om een zuiver fysisch experiment dus zonder synthetische materialen.

Ik heb een Scanning tunneling microscope (STM) (zit in de krat) gebouwd ik heb dit dacht ik al eens benoemd in een draadje.
Als ik een Tunnel diode wil maken gebruik ik zink ik heb 99,9% zuiver en een draadje goud lijkt duur is bij de goudsmid te verkrijgen.
Hiermee kan je een detector maken die veel gevoeliger is als een PN junctie.

Wat ik verwacht is dat er toen der tijd een aantal efecten aanwezig waren sterkere radio stations die totaal genoeg energie leverden om als een pump te fungeren je maakt dan een parametrisch detector zonder scheermesje of anderzijds met scheermesje of @fred101 zijn voorbeeld met muntjes.
In de twee laatst genoemde gevallen maak je de (oer halfgeleider) met bijbehorende effecten bijvoorbeeld het een richting-effect en dat is mooi als gelijkrichter :)

Ik denk dus zeker dat een en ander op waarheid berust en is in het lab gemakkelijk te onderzoeken heb je ook geen antenne nodig.
Maar om er nu van uit te gaan dat je zomaar even op een station afstem dat nu ook weer niet ik heb dan ook mijn twijfels met het spontane karakter in het filmpje van je buurman :D
Maar wordt vervolgt ik ga een en ander proberen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Op 1 maart 2020 14:10:51 schreef Hubie:
Toch geloof ik niet dat het hele verhaal een broodje aap is.
Maar idd,ook met een goed gebouwde kristalontvanger zal er vandaag de dag niet veel meer te ontvangen zijn.

https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Ook de BBC kapt ermee:http://radio.nl/809585/bbc-start-afschakeling-middengolf

Zolang BBC4 maar in de lucht blijft op 198 kHz..
Dan doet mn counter het ook nog goed..(de tijdbasis word gestuurd door die zender) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

OT\Kun je altijd nog overstappen naar DCF77,die blijft de komende 10 jaar nog in de lucht.
Edit\Zo'n Droitwich freq.fabriekje was vroeger ook een hele toestand hoor.

https://www.qsl.net/pa2ohh/07freqstd.htm

Een DCF77 printje is anno 1999/2020 zo groot als een luciferdoosje incl. ferrietstaaf(je)

Anoniem

Hoi Electron920.
Misschien dat ik hier wel de mist inga.

Je hebt het over minimale signalen van 55-60dBµV aan een detector, dat is ergens tussen de 0.5 en 1mV. Hoe kun je die gelijkrichten met een halfgeleiderdiode die pas bij 150mV-200mV begint te geleiden?
Voorspanning? Ja, maar dat hadden die vermeende ontvangertjes zonder spanningsbron helemaal niet aan boord. Ik denk ook dat Shottky en andere toevallige overgangen 0.5mV niet lusten.
We hebben het niet over technische hoogstandjes, maar over een geimproviseerd ontvangertje dat met toevallig voorhanden zijnde materialen zou gerealiseerd zijn.
Gezien de indruk gewekt wordt dat toen het vrij veel gemaakt werd, moet het ook vandaag eenvoudig te realiseren zijn.
Ik blijf voorlopig bij mn standpunt dat er teveel verschillende zaken nodig waren om het frequent te kunnen realiseren.
Een voldoend lange antenne, een geschikte detector en Vooral een transducer die het elektrische signaal omzette in geluid.
Een klassieke luidspreker kan volgens mij al niet aangestuurd worden uitgaande van 55dBµV vanwege de inertie en oortelefoontjes waren toen nog niet in zwang. Ik geloof evenmin dat de soldaten waarvan sommigen een veldtelefoon hadden die mochten demonteren om mee te experimenteren. Als ze al zoiets hadden was dat van levensbelang.

maartenbakker

Golden Member

Hoogohmig en hoog rendement was toen zeer gebruikelijk en weet je zeker dat er nog geen kristal in gebruik was? Daar werd in het interbellum in elk geval al aan gewerkt, maar in hoeverre het ook in producten verwerkt werd, weet ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

halfgeleiderdiode die pas bij 150mV-200mV begint te geleiden?

Dat is iets wat ik me ook afvroeg toen ik met RF begon. Ik denk:

Dan begint hij volgens de boekjes te geleiden, zeg maar "bruikbaar" te geleiden voor dingen als voedingen. in werkelijkheid spert hij nooit helemaal. OK, je praat over nA tot uA maar meer hoeft er ook niet door.
Bij hele kleine signalen gaan er dingen meespelen die heel interessant zijn maar ook tegen de grenzen van een meet-opstelling aanlopen.

Ik heb een redelijk aantal erg goede meters. Als ik bv een zener meet dan krijg ik bij elke meter een andere waarde. En veel meer dan de laatste digit. Het kan zo 0,5V schelen. Dit niet alleen vanwege de spanning (mijn Keithley 7510 gaat tot 14V, de Brymen maar iets van 3,5V, maar ook de max meet stroom. Die varieert grofweg van 100 uA tot 10mA tussen diverse meters.

Weerstand is ook zo iets. Iedere DMM kan weerstand meten toch ? Ja zodra het over standaard dingen gaat. De spanning waar ze mee meten is vaak zo hoog dat ze een oxide laag breken. Geen probleem, meestal. Maar als je bv een relais hebt waar meetsignalen van uV en uA doorheen lopen dan wordt het iets anders. Als je dan de weerstand gaat meten met bv 50 mV ipv van de gebruikelijke meetspanningen (van grofweg 1,5 tot 15V, (of tot 1000V bij meg-ohm meters) dan is die oxide laag ineens geen "bijna 0 ohm" meer.

RF detectie zit voor een deel in dat zelfde hoekje. Alleen krijg je hier nog te maken met capaciteit. Een diode kan geen RF tegenhouden. Als een diode 100% zou sperren is het een capaciteit. En RF signalen hebben niet veel moeite met capaciteiten.

DC bias zet de diode een beetje open waardoor RF er makkelijker door kan. Maar wat ik altijd vreemd vond (vind) is dat zo'n ding dan nog steeds die hele kleine signaaltjes kan detecteren. Je zou verwachten dat die er dan zo doorheen "spoelen" Een enkele diode is enkelzijdige gelijkrichting.
Je mist dus een deel van het signaal als je van gewone gelijkrichting uitgaat.

Maar wat gebeurd er nu echt in de diode detector. Als het puur om de diode werking gaat zou je met een muntje of scheermesje niets kunnen detecteren. Als het om de oxide alleen gaat zou een elco een perfecte detector moeten zijn. (het is oxidelaag met een Vf van grofweg 3 tot 5V)
Wat doet die diode nu echt ? (zeg maar op "quantum level" nivo)

Ik heb er nooit mee ge-experimenteerd, daaraan meten is heel moeilijk want een meting beinvloed het resultaat. Bij het meten van een batterij geen probleem, maar wel voor bv een standaard cel. En dat is nog maar DC.
De spanning over een 10M weerstand met je standaard Fluke 77 geeft een 50% meetfout. Bij RF wordt het nog veel complexer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

De vraag blijft voorlopig open: kun je met een eenvoudige kristaldetector, al of niet geimproviseerd zonder elektronicaof batterij zwakke signalen ontvangen?
En dan nog zonder afgestemde kring?

Als ik hier een SI diode, Ge diode of shottkydiode direct aan mijn hf generator hang, dan gebeurt er onder de 100mV gewoon niks, wat gezien de drempelspanning normaal lijkt.
Maar 100mV op een relatief korte antenne heb je enkel bij ofwel erg krachtige zenders ofwel zeer dichtbij.

Elektron920 Je hebt het over veel zwakkere signalen.
Ik begrijp niet goed dat je zegt dat de door jouw gemeten signalen op een reele antenne 32dBV =31.5µV bedragen ; te laag voor een aa119 terwijl 55-60dBµV = 0.5-1mV de ondergrens zou zijn.
Ik dacht dat je zonder voorspanning minstens de drempelspanning van de detector moet hebben, dus minsten een factor 100 hoger.

Ah, Fred101 komt met een mogelijke verklaring. Dus de werkingvan een kristaldiode zou niet berusten op het gelijkricht effect zoals op school aangeleerd, maar op een parasitair verschijnsel waar ik de werking niet van begrijp.
Niet geheel onmogelijk. Misschien staar ik me blind op de detectoren die in allerleischakelingen hf, radio, tv enz... gebruikt worden, maar die aanzienlijk meer signaal krijgen.

Maar het raadsel blijft. Stel je krijgt een sterk signaal binnen van wel 80dBµV = 10 mV op je antenne. En stel dat dit netjes gedetecteerd wordt. Dit vertegenwoordigt een vermogen van 1.3µW
Daar blijft minder dan de helft van over.
Ik kan me niet voorstellen dat je met een vermogen van 0.0000005W
zonder versterking een telefooncel, oortelefoon of om het even wat in beweging krijgt. En evenmin je trommelvlies in je oor.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 3 maart 2020 10:06:06 (15%)

Op 29 februari 2020 19:34:08 schreef Hubie:
Niets meer vernomen van de TS,ben nieuwsgierig of hij het nog aan de gang heeft gekregen of een alternatief heeft gevonden c.q. gebouwd.

TS hier. Ik heb om allerlei redenen het afronden van deze opdracht tijdelijk in de 'koelkast gezet' en haal het er nu weer uit, om er wat verder aan te gaan werken. Over een week of 5 moet ik iets kunnen presenteren. Mijn eerdere 'mislukte' poging kan daar gewoon onderdeel van zijn, als ik dan maar onderbouw waar het mis ging

Zoals ik al eerder had geschreven ga ik me niet meer richten op het werkend krijgen van de foxhole radio, maar een frisse start te maken met een projectje met een iets grotere slagingskans.

Ik twijfel nog uit een aantal projecten, waarbij het feit dat ik over anderhalve linkerhand beschik en mijn radiokennis ook minimaal is de doorslag zal gaan geven. De makkelijkste optie van de onderstaande dus. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de laatste optie die ik hieronder post.
Vanuit een video ontvang ik beter wat ik moet doen, dan vanaf een schakelschema kennelijk.

http://prof.robers.nl/elektronica/amradio.htm

https://pa1bm.nl/images/PDF/Jampot-ontvanger.pdf

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/35/hf/kristal-radio.html

http://www.techna.nl/Techniek/mobiele%20telefoon/kristalontvanger.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=8XR9Uzy2RPM
https://www.youtube.com/watch?v=kCxQ8iPQx4s

In ieder geval hartelijke dank voor alle bijdrages tot dusver, ik heb er zeker veel aan gehad!

Ha Gilles1972,

Leuk wat te horen van je project en..... zeker de moed niet opgeven ;)
De laatste video is heel duidelijk en kan je zeker gebruiken maar.... ik moet er op wijzen dat voor wat de literatuur betreft dit allemaal van voor 2010 is.
Het probleem wat je anno 2020 ondervindt is dat er geen sterke zenders meer actief zijn in Nederland en dat maakt de kans op ontvangst een stuk kleiner.
Ik ben zo,n Metaal Semiconductor (MS) junctie aan het samenstellen dus waar je mee begonnen ben en wat niet helemaal is gelukt ;(
In mijn situatie gebruik ik deze Schottky diode niet om er radio mee te ontvangen maar om er aan te meten zeg maar de hoogfrequente eigenschappen als diode.
Als je nu gebruik maakt van een 1N34A dat is een germanium diode dan heb je een onbekende geëlimineerd.
Verder is het belangrijk om een goede aarde te maken met een lage weerstand en uiteraard een stukje draad als antenne.
Let ook op je oortje ik gebruikte vroeger zo'n headset van de Army Signal Corps uit de dump deze zijn door de bank genomen 2 tot 3 kΩ
Het gaat er om dat je weinig stroom vraagt 2 nA zou een mooie waarde zijn daarom is het belangrijk dat het retour pad een lage weerstand heeft (je aarde dus).
Er komen maar kleine spanning uit je diode 10 µV of minder let dus op je verbindingen.
Deze lage signaal niveaus zijn met het juiste oortje goed waarneembaar 1 nW kan je goed waarnemen.
Ik zal mijn bevindingen met het scheermesje op je draadje posten dan staat een en ander bij elkaar :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kristalontvangers kunnen nog werken, maar mijn ervaring is dat je het moet hebben van de sterkste buitenlandse zenders, en dan in de avond. Overdag haalde ik 1 of 2 jaar terug met veel moeite 1 zender binnen.

10 jaar geleden was dat totaal anders, de binnenlandse zenders kwamen in Zaandam dusdanig sterk door, dat ik een hifi luidspreker aan kon sluiten en de zachte muziek door de hele woonkamer hoorbaar was. Ik zat hemelsbreed op 40km van de 1008khz zender die toen nog met 200 a 300kw uitzond, dan wil het wel...

Voor iedere MG-radio heb je sowieso de spoel en afstemcondensator nodig, maar houd een slag om de arm en zorg dat je er ook dit van kan maken: http://b-kainka.de/bastel58.htm

In dit schakelingetje kun je nog een belangrijke verbetering toevoegen: een terugkoppelspoeltje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 maart 2020 07:53:39 schreef mel:
[...]Zolang BBC4 maar in de lucht blijft op 198 kHz..
Dan doet mn counter het ook nog goed..(de tijdbasis word gestuurd door die zender) ;)

Je maakt best kans dat de zender gewoon in de lucht blijft, want het zendt tijdsignalen uit.
Hetzelfde is gebeurd met France Inter op 162 kHz, deze zendt ook geen omroep meer uit maar nog steeds tijdinfo:

https://www.youtube.com/watch?v=RCZ-Dni9lpo

(Maar Engelsen zijn bijlange na geen Fransen ... ;-) )

Anoniem

En de hete aardappel wordt voorzichtig doorgeschoven :-)

We zijn gewend aan ontvangers die al aan 0.1µV iets laten horen, en in het slachtste geval enkele honderden µV.

Vraag 1: kun je met signalen van 0.5-10mV, wat een normaal niveau is op een antenne direct een halfgeleidende detector die geen actieve elementen bevat aansturen, zo ja wat is het mechanisme erachter. Alvast niet de klassieke theorie rond diode detectie.

Vraag 2: dergelijke niveau's liggen qua vermogen in de grootorde van 1µW. Kun je een miljoenste Watt zonder versterking hoorbaar maken?
Een oortelefoontje heeft zo'n 50mW input. 1mW zul je zeker nog horen, maar nog eens een duizendste daarvan?

Vraag 1: kun je met signalen van 0.5-10mV, wat een normaal niveau is op een antenne direct een halfgeleidende detector die geen actieve elementen bevat aansturen, zo ja wat is het mechanisme erachter. Alvast niet de klassieke theorie rond diode detectie.

Het lijkt mij uitgesloten om signalen van 0,5 tot 1mV te detecteren met een halfgeleider.
De drempelspanning van een PN overgang ligt altijd hoger als dit signaal nivo.

Vraag 2: dergelijke niveau's liggen qua vermogen in de grootorde van 1µW. Kun je een miljoenste Watt zonder versterking hoorbaar maken?
Een oortelefoontje heeft zo'n 50mW input. 1mW zul je zeker nog horen, maar nog eens een duizendste daarvan?

Lijkt mij ook uitgesloten, mocht je dat kunnen detecteren dit hoorbaar maken in een oortelefoon.

Er bestond ook nog zoiets als een chemische detector gemaakt uit vloeistof, ik heb geen idee wat hier de drempelspanning van is, mogelijk is deze lager als van een halfgeleider detector maar dat is giswerk.

Ooit heb ik eens een cocher gemaakt voor mijn vonkenzender experimenten lang geleden.
Een cocher bestaat uit ijzervijlsel in een glazen buisje en vervangt de diode detector.
Bij ontvangst van een elektromagnetische spanning, klontert het ijzel vijlsel, het wordt magnetisch, wat mij ook prima lukte.
Wellicht is dit ook een soort van detectie diode.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha grotedikken,

Nog een antwoord op je vragen van gisteren over het hoofd gezien door de post van @TS :+

Een silicium diode worden meestal beschouwd als dat ze altijd 0,6 volt spanningsval geven, maar dat is kortzichtig.
Diodes hebben eigenlijk een extreem nauwkeurige logaritmische respons, met een spanningsval van ongeveer 60 mV per decade stroom verandering.
De gebruikelijke 0,6 volt is slechts een algemene waarde in circuits waar de stroom afname in de milliampère is.
Je kunt daarom 100 µV gelijkrichten de enige consequentie is dat het rendement terug loopt Vrf---Vdc en dat je maar een heel kleine stroom mag vragen 1…2 nA.
Zie de grafiek deze is uitvergroot om de karakteristiek in het sub mV gebied beter te zien.

De I/U karakteristiek van een diode.

Het gaat bij klein signaal om het gedeelte onder de knie.
Een hele mooie toepassing van deze logaritmische karakteristiek is om een of meerdere diodes in de β (feedback) van een versterker te schakelen bijvoorbeeld een Op amp je versterkingskarakteristiek wordt logaritmisch :)

Zoals ik al naar @TS schreef heeft deze diode een MS junctie hiervan ligt de drempel laag 0.15....0.35 V het is dus een Schottky diode heel snel enkele 10 tallen nS respons tijd.
Maar dit betekend niet dat de onderste grens bereikt kan worden er zijn een aantal factoren die roet in het eten gooien.
De thermische ruis is er een van en eigenlijk de enige die we niet kunnen omzeilen weer die ruis :( verder zal je altijd een belasting op je diode uitoefenen meer stroom vragen waardoor de spanningsval groter wordt en de drempel (gevoeligheid) omhoog gaat.

Ik had naar @TS al aangegeven dat je headset uiterst belangrijk is een magnetische versie is dan ook gewenst.
Als je redelijk normaal kan horen dan zijn wij instaat om signalen uit de ruis te reconstrueren beter als een DSP systeem en realtime :P 1nW kan je waarnemen.
En let op die oordopjes.... heel veel is namaak die werken prima maar zijn niet hoog Ω en belasten de diode teveel .
De ervaring van @ledlover dat het zelfs met een luidspreker werkt misschien weet ie de impedantie nog :? dan moet je wel sterke signalen hebben.

Wat ik ga doen is zo'n diode namaken en de HF karakteristiek meten ik heb mijn mesjes gevonden van Sandvik zie de data van het metaal

razor-blade-steels-3332-eng-021210.pdf

Tevens wil ik kijken of ik condities kan vinden waar in Quantum Tunneling optreed.
In deze staat is de gevoeligheid vele malen beter ik zou mij zomaar kunnen voorstellen dat net na WW II zeg 1953 Leo Esaki geïnspireerd door de verhalen rond de foxhole radio zijn onderzoek is gestart.
Nu gebruikte Esaki Galliumarsenide (GaAs) maar ik heb met mijn STM wel meer rare fenomenen waargenomen.

Misschien iets duidelijker er blijven nog veel vragen over denk ik maar als we in de fysica duiken dan komen we in de deeltjes theorie (Quantum mechanics) ik denk niet dat dit enige toegevoegde waarde voor @TS heeft ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De luidspreker was een tweeweg hifi autospeaker. Zo'n ding met de tweeter in het midden gemonteerd. Die sloot ik via een trafootje aan.

Qua hoofdtelefoons zijn kristaloortelefoontjes bijna wel de gevoeligste soort die je kan krijgen. Vergeet niet een 10k weerstand parallel met het koptelefoontje te zetten, omdat er anders geen pad naar aarde is voor de gelijkstroom die uit de detectiediode komt.
Kristaloortelefoontjes zijn wel erg onbetrouwbaar. Vaak gaat 1 van de 2 aansluitingen los zitten, en dan hoor je nog heel zacht iets (puur door de capacitieve koppeling met je lichaam) maar dat is het dan ook wel.

Omgekeerd, de stroom uit de detectiediode wil je lichtjes afvlakken als je een elektromagnetische koptelefoon neemt. Daarom sluit je altijd daar parallel een 'telefooncondensator' aan, een 1 a 2nf condensatortje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha Ledlover,

Dat verklaard een en ander :) en is een goede oplossing, de beste om meer power te verkrijgen.
Wat ik eerst ga doen is een macro (Spice) model schrijven van de detector in combinatie met een LC kring en een oortje.
Verder heb ik ook een aantal tunnel diodes 1N3716 en 1N3718 klaar liggen en de materialen voor het maken van een scheermesje diode.

In jou ontwerp heb je daar een zelf gemaakte diode in gebruikt of een PN junctie diode.
Het punt is de constructie met een kat bakkebaard je mag niet te hard op het blad blijven drukken nadat het rooster is verontreinigd een soort veertje :S gebruiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.