Spanningsregelaar bromfiets aantal vragen.

Ik wil op mijn brommer led lampen maken alleen heb ik hier een spanningsregelaar en een accu voor nodig.
Ik heb dit al besteld alleen bedacht ik me gister dat de spanningsregelaar waarschijnlijk maar de helft van het vermogen van de spoel pakt. Er zit naar mijn weten geen diode brug op.
De achterkant doorzichtig en je kan de electronica dus zien, kan iemand hier uit opmaken hoe het in elkaar zit en of er een diodebrug in zit?
En als deze er niet in zit is het dan mogelijk om deze voor de spanningsregelaar te maken en ook de regelaar nog te kunnen gebruiken?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat meer info graag. Datasheet van het product? De connector is dat een USB aansluiting? Hoeveel volt in naar hoeveel volt uit? Ben je zeker dat dit de 'vuile' spanning van een bromfiets gaat overleven?

Mogelijk is de 4-poter links onderaan een gelijkrichterbrug.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb hem besteld bij aliexpress, ik heb achteraf nog geprobeert aan een datasheet enzo te komen, maar het enige wat ze voor me hadden was de foto die ik stuurde in mijn eerste bericht en een plaatje waar in het chinees staat welke kabel op welke pin moet van de aansluiting.
Het is een spanningsregelaar die normaal op scooters gebruikt word, dus hij moet de spanning wel aankunnen. De spanning word gereduceert tot zo'n 13.5 tot 14 volt.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je zegt het dus zelf al. Deze regelaar reduceert tot ongeveer 14V. Dan is het van belang te kijken welke lampjes je wil gaan gebruiken. Leds voor auto's zouden dan zonder aanpassing moeten werken.

Zorg er wel voor dat je binnen de lijntjes van de verkeerswet blijft kleuren. Een 30W led is niet bedoelt als bromfiets verlichting.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Lampjes ook al besteld, deze vebruiken met het dimlicht aan ongeveer 12w en met het grootlicht aan 24w totaal met achterlicht er bij. Waar ik nu alleen tegenaan loop waar ik niet aan had gedacht is dat als het gelijkrichten in de regelaar word gedaan met 1 simpele diode ik nog maar 17,5w uit de spoel haal bij 40km/h omdat je eigenlijk de halve sinus(zeg ik het zo goed?) er uit haalt.
Nu wil ik daarom weten hoe deze regelaar ongeveer in elkaar zit (misschien word de andere helft van de sinus wel via het frame binnen gehaalt dit schijnt ook te kunnen daar de andere kant van de spoel het frame als aarde gebruikt.)
Ik heb nog een aansluitschema als verduideliking, ik gebruik de accu draad dan ook voor de verlichting.

Je haalt 17.5 watt uit de spoel ,je verlichting bij normaal gebruik is 12 watt dat zou moeten werken.
De accu is een buffer, als je "even" wat meer nodig hebt.

Je wilt 24 watt.
Je hebt 17.5 w uit de spoel.
De accu moet dan 6.5 watt erbij doen.
Hoelang ga jij rijden met groot licht aan ?.

Ieder soort auto/bromfiets/fiets etc. lamp/led heeft zijn eigen soort reflector .
Je kan makkelijk iemand verblinden in het verkeer/ of je lichtbundel straalt verkeerd.

Op 4 maart 2020 09:28:38 schreef Colindevos1:
Ik wil op mijn brommer led lampen maken alleen heb ik hier een spanningsregelaar en een accu voor nodig.
Ik heb dit al besteld alleen bedacht ik me gister dat de spanningsregelaar waarschijnlijk maar de helft van het vermogen van de spoel pakt. Er zit naar mijn weten geen diode brug op.

bij een scooter waarvan de alternatorspoel één kant aan chassis/massa heeft verbonden kan je gewoon geen diodebrug toepassen.

@bert!ne
Bij 50km/h haal ik inderdaad de 17.5w, alleen rijd ik binnen de bebouwde kom dus de tijd dat ik dat rijd is maar kort. Mijn gemiddelde snelheid is eerder 20km/h.
Vandaar dat ik er aan twijfel of het dan voldoende is.
Verder ga ik door een donker park waar ik mijn grootlicht aan zet dat is ongeveer de helft van de rit.

@kris van damme
Ik weet dat het bij puch's gebeurd dat mensen het chasis als doorgeleiding van de "aarde kant" van de spoel gebruiken, en dat ze dan de - kant van de verlichting op de - van de diode brug zetten.
Ik heb geen flauw idee hoe dit bij scooter zit, vandaar dat ik hoopte dat iemand aan de componenten op de foto kon zien of er een diode brug in zit.

Ik denk dat ik eerst maar ga kijken als alles binnen is hoeveel vermogen er uit de regelaar komt en of de accu hiermee opgeladen blijft.
Als dit niet voldoende is is het dan mogelijk om voor de spanningsregelaar een diode brug te zetten? Normaal maakt de spanningsregelaar er gelijkstroom van, dus ik weet niet of het erg is als die al gelijkstroom krijgt.
Ik kan overigens bij mijn spoel de aarde van de spoel los halen en hier een kabel aan solderen, dus ik heb niet het probleem dat het via het frame moet.

Dat ding met 4 poten linksboven zal wel de gelijkrichter zijn. Dus je angst dat ie maar de helft van de sinus kan pakken is onterecht.

Anderzijds... Al zou ie dat doen, dan maakt het veel minder uit dan je zou denken. Een elektrische belasting op een spoel zorgt voor mechanische weerstand in de motor. Zou je de boel enkelzijdig gelijkrichten dan draait de motor dus "vrij" in de andere helft en kan je iets meer pakken in de "werkt wel" helft.

Goed.... voor optimaal gebruik van het aangelegde koper is het minder efficient, maar het kan wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 maart 2020 08:14:17 schreef Colindevos1:
@bert!ne

Ik weet dat het bij puch's gebeurd dat mensen het chasis als doorgeleiding van de "aarde kant" van de spoel gebruiken, en dat ze dan de - kant van de verlichting op de - van de diode brug zetten.
Ik heb geen flauw idee hoe dit bij scooter zit, vandaar dat ik hoopte dat iemand aan de componenten op de foto kon zien of er een diode brug in zit.

das een iets anders verhaal : wil je het zo doen dan voer AC naar de verbruiker (die AC staat tussen één draad en het chassis) dan naar de diodebrug waar de verbruiker dan aanhangt zonder nog enig contact met de massa.

Op 5 maart 2020 08:23:36 schreef rew:
Dat ding met 4 poten linksboven zal wel de gelijkrichter zijn. Dus je angst dat ie maar de helft van de sinus kan pakken is onterecht.

hmmm, dat durf ik niet te zeggen.

brommer is +spanning op de bekabeling en massa is het chassis.

als zij die behuizing zo maken dat die de + en de massa gebruiken en die dan gelijkrichten, komt er een geisoleerde gelijkrichte spanning uit.
dan MOET je er voor zorgen dat de massa in je koplamp NIET meer aan chassis hangt, of je maakt een ferme kortsluiting van de spanning over 1 diode en zal je instant van dubbelzijdige gelijkrichting naar enkelzijdig gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb na veel zoeken gevonden dat deze regelaar idd maar de halve golf pakt.
Ik ga het eerst zo proberen, als het niet voldoende is, zou dan een diode brug er voor zetten mogelijk zijn? Naar mijn idee zou dit geen probleem moeten zijn.

Fcapri heeft dat net uitgelegd. Zie hierboven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Naar mijn idee zou dit geen probleem moeten zijn.

Als je het verhaal van Fcapri hierboven leest zie je dus dat dat wel een probleem kan zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 5 maart 2020 17:09:22 (29%)

Op 5 maart 2020 17:08:46 schreef Ex-fietser:
[...]

Als je het verhaal van Fcapri hierboven leest zie je dus dat dat wel een probleem kan zijn.

Ja klopt ik bedoel dan wel door de massa draad van de spoel los te halen en deze direct op de diodebrug te zetten. Dan zal de spoel dus niet meer aangesloten zijn op de massa.

Hensz

Golden Member

Op 4 maart 2020 13:31:56 schreef Colindevos1:
Lampjes ook al besteld, deze vebruiken met het dimlicht aan ongeveer 12w en met het grootlicht aan 24w totaal met achterlicht er bij.

Als het een beetje fatsoenlijke lampjes zijn, dan kom ik op resp 60W en 120W gloeilamp-equivalent lichtopbrengst. Zelfs met alleen dimlicht voer je het equivalent van een auto met grootlicht. Ik vind het asociaal fel. :(

Don't Panic!

Ik heb heb even opgezocht, een normale h7 lamp is 1350 lumen.
De led die ik heb is bij grootlicht is 2000 lumen, dit is redelijk wat maar dit word niet gebruikt als er tegenliggers zijn.
De lumen hoeveelheid van dimlicht staat er niet, maar afgaande van het vermogen dat er staat levert hij bij dimlicht ongeveer 900 lumen, dit valt dus wel mee.

Sine

Moderator

Wat lichtopbrengst betreft kan het wel meevallen.

Maar zoals bert!ne al zei, de koplamp van je brommer is geen auto koplamp, het lichtbeeld van die dingen is heel anders, zeker als je er een led in zet die toch niet het zelfde afstralingspatroon zal hebben als een gloeilamp.

Fietsers die hun LED koplamp wat hoog hebben staan kunnen al verblindend zijn en dan heb je het over een led van ocharm 2,4W.
Dus het is echt wel iets om mee op te letten.

Op 6 maart 2020 06:55:34 schreef Colindevos1:
Ik heb heb even opgezocht, een normale h7 lamp is 1350 lumen.
De led die ik heb is bij grootlicht is 2000 lumen, dit is redelijk wat maar dit word niet gebruikt als er tegenliggers zijn.
De lumen hoeveelheid van dimlicht staat er niet, maar afgaande van het vermogen dat er staat levert hij bij dimlicht ongeveer 900 lumen, dit valt dus wel mee.

verblinding heeft weinig met Lumen te maken, maar meer met helderheid (en hier dan nog in een bepaalde, versta ongewenste richting). Uitgedrukt in Candela's per m².

Het komt er op neer dat een spotje van 10 lumen meer verblindend kan zijn dan eentje van 10.000 lumen in een bepaalde richting. Afstralingspatroon en stralingsoppervlak bepalen dat , samen met het aantal lumen.

Op 5 maart 2020 17:30:54 schreef Colindevos1:
[...]

Ja klopt ik bedoel dan wel door de massa draad van de spoel los te halen en deze direct op de diodebrug te zetten. Dan zal de spoel dus niet meer aangesloten zijn op de massa.

en kan dat? meestal zit die spoel in de motor, en hangt die met de schroeven direct aan massa. er wordt dan maar 1 draad meer aangesloten, en dat is de + kabel.

ik zou het niet doen, en je ledlampen zelf dimmen als ze echt zoveel vermogen zijn.
ik heb 2x 5W ledlampen aan mijn ligfiets (mistlampen van een auto) en dat is al ENORM veel licht.

mijn koplampen zitten in een behuizing achter een kap en schijnen omlaag, en voor de tegenligger zijn ze niet zichtbaar. ik word echter wel dagelijls verblind door tegenligger bromfietsen (zelf al zitten ze nog 50meter ver, ik zie de straat al niet meer)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2020 17:30:54 schreef Colindevos1:
Ja klopt ik bedoel dan wel door de massa draad van de spoel los te halen en deze direct op de diodebrug te zetten.

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, of er moeten twee draden uit je spoel komen waarvan er één aan het frame/massa zit. Maar bij de meeste spoelen is dat niet zo, daar ligt één kant van de spoel aan de weekijzeren kern en de andere kant van de spoel komt naar buiten.

Als je een Puch hebt "als ik naar het schema uit je link kijk" dan komt er maar één draad van je spoel naar buiten. Dan kun je die gelijkrichter wel vergeten.

Enkelzijdig gelijkrichten gaat wel natuurlijk, als je dat doet en goed afvlakt zou je daar een regelaar achter kunnen zetten of een stepdown DC/DC converter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 6 maart 2020 07:30:44 schreef Sine:
Fietsers die hun LED koplamp wat hoog hebben staan kunnen al verblindend zijn en dan heb je het over een led van ocharm 2,4W.
Dus het is echt wel iets om mee op te letten.

Naast de fietsers heb je ook nog brommers die hetzelfde doen. Vaak veroorzaakt door koplampen die maar met één bout vastzitten en bij de eerste beste drempel van stand veranderen.

Zo'n lamp niet gebruiken als er geen tegenliggers zijn kán wel, maar dan hoef je hem er ook niet op te zetten of je kunt de bedrading achterweg laten. In het pikkedonker kun je met jou dimlicht al iemand desoriënteren op vele honderden meters afstand.

Als je op zo'n fiets/brommer zit en je ziet niks meer als je opzij kijkt, dan is je lichtbundel zeker te sterk.

Don't Panic!

@sine/kris van damme/hensz
Het is zeker iets wat ik inderdaad in de gaten moet houden, ik heb ook gekeken hoe het nu met strooilicht zit.
Het lijkt er op dat het een vrij strakke lijn is met zeer weinig strooilicht(minder dan ik op me oude scooter had en daar zat een h4 lampin vanaf fabriek).
Wel heb ik een beetje naar de zijkanten maar dit staat ongeveer 90 graden op de lamp dus daar hebben tegenliggers geen last van.
Ik verwacht dus ook niet dat dit met led wel zo word.

@lambiek/fcapri
De draad welke aan de aarde moet zitten komt wel uit de spoel en de bedoeling zou zijn dat ik deze met een bout samen met de weekijzeren kern aan de grondplaat vast zet.
Ik moet dan alleen een manier vinden om te zorgen dat de wikkeling netjes blijft zitten (misschien een beetje hotglue? Weet niet of het tegen die hitte kan.)
Hieronder een foto ter verduidelikking.

Hotglue kan niet tegen de hitte, het is tenslotte hotglue.. tevens kan het niet goed tegen vibraties en is de hechting op metalen niet goed. (althans op iets langere termijn. schijn bedriegt in dit geval)

Maar, als je die massadraad los maakt, hou er dan rekening mee dat andere verbruikers van dezelfde spoel niet gelukkig gaan zijn. (das een eufemisme voor: gaan niet meer werken)

Oke dan zou ik iets anders moeten bedenken.
Er zijn geen andere gebruikers, bij een puch is die spoel alleen voor de verlichting.
Een claxon heeft ie niet en de ontsteking werkt via een andere spoel.