Kenwood KRF-V8030D (VR-409) gaan in protection mode

Hoi audio fanaten,

Ik heb hier een 20 jaar oude Kenwood KRF-V8030D 5.1 Dolby Digital DTS Surround versterker.

Heeft altijd goed gewerkt maar opeens gaat hij steeds in Protection Mode.
In protection mode gaat het standby lampje snel knipperen.

Soms kan ik 10 minuten muziek luisteren en dan gaat hij in beveiliging.
Als ik hem dan terug aan zet gaat hij steeds sneller in beveiliging tot dat hij direct in beveiliging gaat bij het aanzetten.

Luidsprekers liggen niet in kortsluiting.
Heb de speakers al allemaal afgekoppeld en gaat hij nog in beveiliging.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Lijkt me een teperatuur gerelateerd probleem...

Opwarmen van halfgeleiders die dan plots eigenschappen veranderen (Is mogelijk bij oud materiaal)
OPwarmen van Elco's die dan plots eigenschappen veranderen (Is mogelijk bij oud materiaal)

20 jaar is een leuk beetje op weg.

Wanneer ze iedere keer in protekt gaat, voel eens aan de zijden van de bekasting van de versterker of er een flink warme plek is?

Kijk eens door ventilatiegleuven binnen, en zie of er geen leuk matje stof over koellichamen en halfgeleiders heen ligt?

Misschien helpen die tips al wat.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Kijk eens naar de printplaat achterop het front paneel hierop zit een processor soldeer rond deze processor solderingen maar eens opnieuw dit was destijds bij mijn kenwood (6000 serie) de oplossing.

Deze had de dezelfde symptomen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

De week die komt heb ik tijd om hem open te draaien.

Ben eens benieuwd wat het gaat zijn.

Alvast bedankt voor de tops !!!!

Heb daarstraks de versterker aan gezet en hij blijft werken.
Enkel zolang je de volume maar niet te hard zet.

Dus dacht ik bij mijn eigen dat moeten versleten Elko's zijn.
Heb ze maar even er uit gehaald en gemeten.

Deze zijn van de eindversterker:
2200µF = 2006µF Vloss=0.6% 0.19 Ohm
3300µF = 3526µF Vloss=1.5% ESR=0.13 Ohm
4700µF = 4798µF ESR=0.10 Ohm

Deze van de Dolby/DTS print:
2200µF = 2036µF Vloss=1.5% ESR=0.10 Ohm

De Elko's zijn zelfs van het merk Kenwood.

vergeten

Golden Member

Het ziet er niet slecht uit die resultaten, maar het kan beter.
Bij welke (meet)frequentie zijn die meetresultaten gemeten?

Kenwood maakt zelf geen elco's die zijn gemerkt met hun naam.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 maart 2020 21:39:18 schreef vergeten:
Het ziet er niet slecht uit die resultaten, maar het kan beter.
Bij welke (meet)frequentie zijn die meetresultaten gemeten?

Kenwood maakt zelf geen elco's die zijn gemerkt met hun naam.

Ik heb dit gemeten met zo een alles-in-een testertje.
Weet niet op welke frequentie die de meting doet.

De fout kan toch maar een kleinigheid zijn denk ik daar hij goed blijft werken tot dat ik de volume wat te hoog draai.

vergeten

Golden Member

Heb je al een servicemanual, je kan hem hier downloaden! (4,6 Mb)
Hoor je een (relais)klik als hij stilvalt? Zo ja dan lijkt het erop dat er een of meer van de 5 eindversterkers DC op zijn uitgang krijgt.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 2 maart 2020 22:24:20 (32%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik hoor inderdaad een relais klikken als hij in beveiliging gaat.
Dus dan zou hij op hogere volume DC op de uitgang maken.

Er zijn maar twee luidsprekers aangesloten en als ik deze afkoppel mag ik aan de volume komen zonder hij in veiligheid valt.
Dus zou men zeggen, het ligt aan de luidsprekers of een te lage impedantie, echter is dat dit steeds goed gewerkt heeft in het verleden.
Het enige wat ik kan zeggen is dat de versterker 7 a 8 jaar niet in gebruik is geweest.

PS, bedankt voor het schema.

vergeten

Golden Member

Begin eens met Alle voedingsspanningen te kontroleren.
Meet ook op de elco's met je meter op de AC stand (als je geen scoop hebt) dan heb je een indicatie van de AC rimpelspanning en de daarmee samenhangende (huidige)elco kwaliteit.

Meet diezelfde DC spanningen van de voeding als hij in protectie hangt.
met name de 12v DC daar worden de protectie relais mee gevoed.

Meet ook op de geel gemaakte punten(relais K1, K2, K3, K4 K5), als hij in protect zit, wat de DC spanning daar is. (moet erg laag zijn)

Let ook eens op solderingen van warm wordende onderdelen, STK eindplakken, (grote weerstanden en spanningsstabilisatoren al dan niet op een koelplaatje)
Die kunnen zich losgewerkt hebben in de print, (zie voorbeeld foto) is vaak slecht te zien, bij twijfel nasolderen met verse tin.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oké,

Vandaag heb ik alle printen er uit gehaald, alles wat verdacht was her-soldeerd.

Ook heb ik de solderingen van de hoofd processor herdaan. (goed gedaan toch) ;)

Na inschakelen werkt hij terug, valt niet uit bij verhoging van de volume.
Alles voelt veel koeler aan, hij word niet meer zo warm ook de transfo niet.

Wel merk ik nu dat de volume springt, het stilst is dit 99dB en luidst 0dB.
Normaal gebruik ik hem steeds op 45dB maar ik moet zeer lang draaien om hem op die volume te krijgen.
Ik heb ook de volume knop encoder hersoldeerd.

Enkel op deze laatst genoemd probleem werkt hij weer :-)

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp.

vergeten

Golden Member

Op 5 maart 2020 22:32:01 schreef ON1DQD:
Na inschakelen werkt hij terug, valt niet uit bij verhoging van de volume.
Alles voelt veel koeler aan, hij word niet meer zo warm ook de transfo niet.

Mooi dat je terugmeld dat het is verholpen.

Er kan sprake zijn geweest van ongecontroleerde oscillaties in het onhoorbare frequentie gebied, dan loopt er veel stroom, en wordt het spul warm.

Wel merk ik nu dat de volume springt, het stilst is dit 99dB en luidst 0dB.

Die snap ik niet, zal wel aan mijn beperkte kennis van de belgische taal liggen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sorry mijn fout, slecht uitgelegd :)

Dus als ik de volume harder zet, de knop met de klok mee draai dan ging hij normaal langzaam omhoog, 99dB 98dB 97dB enz... alsmaar harder.

Nu als hij op bijvb. op 75dB staat en ik wil hem verhogen naar 45dB dan draai ik stilletjes en telt de dB's af en het word steeds luider tot ik aan de 45dB kom.

Echter nu springt hij van 75dB naar 65dB en soms gaat hij zelfs achteruit naar 80dB of 35dB om je een voorbeeld te geven.

Dus met andere woorden een volume knop met kuren 8)7

Rotary encoder uitsolderen, voorzichtig demonteren en (sleep)contactpuntjes bijbuigen, eventueel reinigen met een beetje (geschikte) contactreiniger.

Welke contactreiniger kan u aanbevelen ?

Op 6 maart 2020 09:35:38 schreef Twan1983:
Rotary encoder uitsolderen, voorzichtig demonteren en (sleep)contactpuntjes bijbuigen, eventueel reinigen met een beetje (geschikte) contactreiniger.

Zoal u aanbeveelde heb ik de encoder opengedaan en wat bleek, de binnenring was helemaal geoxideerd. (zie foto)

Ik heb enkel het rotary/draai gedeelte van de encoder zuiver gemaakt en de volume knop werkt weer vanouds.

Bedankt voor de tip!