Eventjes meer tijd dus hier het vervolg...
- Gaslek: Bij een goed werkende compressor (met voldoende drukopbouw) maar te weinig of geen koelgas meer in het koelcircuit blijft er weinig over om te comprimeren.
Een gaslek begint dikwijls klein (bvb. slechte las).
De koel/vrieskast ondervindt steeds minder koudeproductie en de aan-cycli van de compressor duren steeds langer en langer tot deze uiteindelijk continu 24/24 draait.
Eénmaal van fabriekswege meegemaakt, en éénmaal door een slechte las van een collega tijdens een herstelling een paar dagen/weken voordien.
Andere oorzaken voor een gaslek zijn perforatie van de evaporator:
- Bij een gestanste aluminium evaporator door oneigenlijk gebruik van een scherp voorwerp (bvb. mes) om te ontijzen i.p.v. het bijgeleverde kunststoffen schraapmes. De evaporator kon indertijd (kasten van jaren 40-70) nog redelijk makkelijk (maar duur) vervangen worden.
- Bij ijzerbuizen van de tegenwoordig ingewerkte evaporators door ijzerrot (meestal in de achterwand bij een kast, in de zijwanden bij een kist).
Deze zijn niet (niet-zwaar-destructief) meer te bereiken voor herstelling.
Hint: Bij een koel/vrieskast moet de condensor, na starten vanop kamertemperatuur met genoeg koelgas en een werkende compressor, na een paar minuten vrij warm tot heet aanvoelen (door compressie van het koelgas, ca. 40-70°C). Ook moet je dan in de kast zelf aan de ingang van de evaporator duidelijk de beginnende koudeproductie voelen.
Het verschil tussen een compressor met te weinig drukopbouw, een tekort aan koelgas of obstructie is niet evident te diagnosticeren.
Het enige uitsluitsel bestaat erin om de vulbuis te doorprikken met een speciale manometer om de druk aan de lage drukzijde te kunnen meten.
Vòòr het starten en met genoeg koelgas moet er een stevige overdruk te meten zijn bij kamertemperatuur (4-4.5kg/cm² bij R12), zoniet is er te weinig of geen koelgas meer aanwezig.
Tijdens het draaien moet deze gemeten druk geleidelijk dalen naar ca. 0kg/cm² of iets eronder.
Indien de drukmeting zwaar negatief wordt (compressor creëert een onderdruk aan de lage drukzijde) en er initiëel genoeg overdruk was is er een (olie)obstructie.
Indien er initiëel geen overdruk te meten was betrof het een tekort aan of geen koelgas meer.
Doorprikken van de vulbuis voor een meting impliceert, na eventuele herstelling, altijd dat de vulbuis vervangen wordt, het koelcircuit vacuum getrokken, druktest en hervullen/testen.
Simpel...
PS: Bij de heel oude Bosch koelkasten (jaren 40-50) die na 30+ jaar nog steeds functioneel gebruikt werden (dat waren er nog veel!) was de dikke 1500 RPM compressor (nu zonder uitzondering allemaal kleinere 3000 RPM compressoren) voorzien van 2 schroefaansluitingen (normaal voorzien van een schroefdeksel) die toelieten om met een zeer specifieke manometer zowel lage drukzijde als hoge drukzijde te meten.
Dat waren nog eens toffe diagnoses!