Fluke 77 multimeter geeft foute waarde

Beste leden,

Mijn Fluke multimeter type 77 geeft verkeerde waarden. Het lijkt wel of hij niet goed doet rangen.

Als ik ohms meet en ik houd de pennen tegen elkaar dan blijft beneden in het schermpje het balkje van links naar rechts gaan en en O.L knippert.

Als ik 230 VAC meet dan geeft hij 0,532 volt

1 M Ohm weerstand wordt juist gemeten
100 K Ohm niet oke
100 Ohm ook niet oke

Ik heb de 9 volt batterij ook al vervangen maar dat helpt helaas niet.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn.

Alvast bedankt

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Breukje in de soldering van één van de meetbussen of een component wat daar direct achter zit? Bij veelvuldig stekkers wisselen wil daar nog wel eens een probleem ontstaan.

Overigens lijkt dat onwaarschijnlijk omdat hij 1MOhm wel gemeten heeft. Maar zal het even testen

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik weet niet welke uitvoering van de 77 je hebt maar ik had een Fluke 175 of 177 die soort gelijke problemen had. Daar was een breukje in de solderingen van de SMD weerstanden links onder in beeld (geel omcirkelt) de oorzaak van de afwijkende resultaten.

De PCB op de foto is van een Fluke 77-4

Shiptronic

Overleden

Batterij wel vol? Een lege batterij heeft mij ook wel eens hoofdbrekens gekost dan geeft een Fluke ook rare dingen aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 maart 2020 06:47:51 schreef Shiptronic:
Batterij wel vol? Een lege batterij heeft mij ook wel eens hoofdbrekens gekost dan geeft een Fluke ook rare dingen aan.

Hopelijk toch ook dat de batterij leeg is?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Henk H.

Golden Member

In het openingsbericht gaf de topicstarter aan dat een nieuwe batterij geen verandering gaf. Denk dat het niet aan de batterij ligt (of die moet ook al weer leeg zijn).

Lucky Luke

Golden Member

Of de batterijcontacten zijn gecorrodeerd, dat geeft hetzelfde effect als "batterij leeg".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

Overigens lijkt dat onwaarschijnlijk omdat hij 1MOhm wel gemeten heeft. Maar zal het even testen

Stel dat de breuk een vervangingsweerstand heeft van ca 50k dan zijn jouw gemeten waarden goed te verklaren. Echter heeft zo een breuk niet echt een vaste weerstand. De meetstroom bij 1M ohm is 10x kleiner dan op 100kΩ en dat heeft ook een ander effect in een breuk.
Dus op het eerste gezicht zijn de gemeten waarde consistent om een breuk als meest waarschijnlijke als eerste te gaan onderzoeken. En op de laatste plaats het meetsysteem zelf want dat lijkt wel te werken. Maar zijn uiteraard ook nog andere fout mogelijkheden als het toch geen breuk blijkt te zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 4 maart 2020 22:23:17 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

:) meetsnoer is onderbroken ;) , zo heb ik voor weinig eens een meter gekocht bewezen niet goed te zijn A € 10,-- , gelijk een setje (goede) meet snoeren meet genomen, en voor weinig een werkende set :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi

Ik heb de componenten en penhouders gecontroleerd. Die lijken mooi te zitten zoals het hoort.

Veder was de batterij al vervangen en heb ik nu ook de contacten gecontroleerd.

Meetsnoeren getest beide oke

Ik zie geen rare dingen

Is het een later versie van de 77? Zo'n eentje die Ruben laat zien? Zo ja wat gebeurd er als je handmatig de meter in een range vast zet? Het zou me inderdaad niet verbazen als het zo een is dat het probleem rond de ingang zit.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Als het hetzelfde euvel is als ik heb gehad dan valt er met het blote oog optisch niet veel te constateren. Hoeveel moeite is het om de solderingen even warm te maken en een klein beetje nieuwe tin toe te voegen?

fred101

Golden Member

Kan ook iets met de ingang protectie zijn.

De weerstand mode en AC spanning mode zijn twee verschillende dingen. Weerstand, stroom en DC spanning gebruiken meestal de DC spanning meting als basis. Weerstand voegt daarbij een stroom of spanningbron toe, AC volgt meestal een ander traject.

Als VDC wel werkt maar weerstand niet dan zit het hem in de stroom of spanning bron. Maar dat heeft niks met AC te maken. Beide signalen gaan via de functie schakelaar. Het rangen gaat electronisch. Dat staat weer los van AC.

Ik zou eerst naar de range switch kijken. Vooral tussen de segmenten met een goede loep. Ik heb een paar meters gehad waarbij er schakelaar vet was gebruikt (door Fluke) waardoor al het slijpsel tussen de segmenten bleef hangen en in bepaalde modes voor problemen zorgde.

Mijn tweede gok is een short in de input protectie, maar alleen in een deel waar er geen DC over dat zelfde pad loopt.

Mogelijk een defecte analoge switch (4066 achtig geval, geen idee wat er in een 77 zit)

De bussen heb je al getest.

Wat ook rare problemen kan geven is wanneer er ooit een batterij is leeg gelopen. Ik heb de oude Fluke (isolatie tester/multimeter) van HMH die raar deed. Daar was ooit een batterij gaan lekken. Ik heb hem grondig gereinigd en daarna nog 2x voor hij het eindelijk bleef doen (afkloppen :-)

Wat ik meestal doe is alle modes testen, precies noteren wat er niet werkt en dan kijken wel deel van het circuit alleen door de probleem modes worden gebruikt. Eerst met de microscoop op dingen als breuken (er wordt nogal eens gegooid met Flukes) Daarnaast kan je er een klein signaaltje opzetten en met een tweede DMM het signaal volgen.

Foutzoeken kan meevallen, repareren kan tegenvallen, Fluke onderdelen zijn nogal prijzig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Welke fluke 77 het precies is weet ik niet. Ik post even een foto.

Ik wil graag de solderingen allemaal contoleren ik krijg echter de print er niet uit. Het lijkt wel of hij ter hoogte van de batterij vastgeplakt is tegen de achterkant

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Dat is een ouder (eerste?) model. Hier kun je een teardown vinden: https://youtu.be/9ssaO77xUq0

Als je de print eruit hebt maak dan maar eens een paar scherpe foto’s van de boven en de onderzijde van de print bij voldoende licht. Misschien is daar wat op te zien.

Ik zie het idd. Maar daar heb ik niet zo veel verstand van :(

benleentje

Golden Member

Je hoeft zeker niet alles te begrijpen en dat is ook niet nodig. Het volgende wat in paragraaf 3-21 op blz 3-11 zou je wel moeten lukken. Daar volg je het DC pad van een aangeboden spanning

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgende week heb ik hulp en dan gaan we meten zoals het service manual aan geeft

wordt ivm met een griepje iets later :)