Beste,
ik heb geen affiniteit met electronica, op de een of andere manier krijg ik altijd een waas voor mijn ogen als het gaat om elektronica, net zoals met computers....., en dat terwijl ik het eigenlijk best leuk vind dus blijf ik het toch maar proberen......
Watskebeurt? ik heb afgelopen weekend voor de 3e maal een B480F Brakealert module in mijn auto gebouwd. Enkele jaren terug ook al eens 2 keer eerder geprobeerd (TT fase 1 en een Scirocco fase 3), maar afgezien van het feit dat het 3e remlicht gewoon bleef werken bleef de zo gewenste pulsering van het 3e remlicht bij het remmen achterwege.
Dus nu toch weer de moed opgepakt om het er een derde keer te wagen en jawel, het werkte... voor even.
De unit moet tussen de plus en de min aansluiting van het derde remlicht geplaatst worden. Allemaal netjes uitgevoerd met kabelschoentjes, en de kabels netjes eerst vertint. Het aansluitschema was duidelijk, deze keer (voor het eerst gekozen) om de min ook aan te sluiten op de min draad van het derde remlicht (en niet aan een massapunt van de auto, dit omdat alles of van kunststof of van Aluminium is en dus niet als aarde functioneert (toch?)).
Maar goed, het werkte dus, de werking van de B480F laat zich controleren door de module vanuit een horizontale positie licht voorover te kantelen. (het geheim, van het unitje is een g-krachtsensor die er dus voor zorgt dat hoe harder je remt, hoe sneller het derde remlicht gaat knipperen). En dat werkte. Uiteindelijk kreeg ik na een 150 KM rijden een storingsmelding dat mijn 3e remlicht defect was. Na weer 100 KM gereden te hebben bij de friettent in de ramen gecontroleerd en het remlicht werkte en knipperde (we stonden op een aflopende parkeerplaats). Toen ik thuis kwam deed het derde remlicht het helemaal niet meer. Unit er tussen uit gehaald, plus en de min weer aan elkaar verbonden met de kabelschoentjes en het derde remlicht werkte weer.
Lang verhaal... en nu komt de vraag: Waarom zou ik een storingsmelding krijgen / stopt het 3e remlicht ermee, komt dat omdat als de ledlamp uit en aangaat de computer van de auto denkt dat de ledlamp kapot is?
Kan dat voorkomen worden door een bepaalde weerstand te plaatsen (heb ik wel een gehoord als je ledlampen plaatst in een auto die eigenlijk voor halogeen is ontworpen).
Ik ben benieuwd of hier iemand is die hier kaas van kan maken en met het verlossende antwoord komt, uiteraard daarvoor alvast bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Groeten,
Roger aka creative 27
Ik heb d eunit