Achterlicht scootmobiel blijft branden

bprosman

Golden Member

Mijn vader heeft een scootmobiel waarbij sinds een tijdje de achterlichten blijven branden. De "koplampen" kunnen nog wel netjes in/uitgeschakeld worden met de lichtschakelaar en (uiteraard) als het contact af gaat gaan ook de achterlichten uit.

Ik heb een (bijna) kloppend service manual en de stuurprint er uitgehaald, (helaas zonder schema van de struurprint) en mijn theorie is dat de transistoren die de achterlichten aansturen , of de stuurtor daarvoor defect zijn. Alvorens ik verder ga meten hoop ik dat iemand me kan helpen met de SMD code's , niet mijn sterkste kant.

Alles word gestuurd vanuit een STM8S processor, print zit in de (waterwerende) lak maar met wat IPA/wasbenzine is die wel weg te krijgen.
De witte connector linksboven stuurt (oa) de verlichting, koplampen, achterlichten, richtingaanwijzer.

Stuurtor Q4 ziet wat bruinig maar nogmaals, ik moet nog gaan meten maar graag met info over de transistors zodat ik de schakeling een beetje kan herleiden.

De vermogenstor heeft code : B772
De stuurtor die daar voor zit code : J3

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2020 23:28:07 schreef bprosman:
Ik heb een (bijna) kloppend service manual en de stuurprint er uitgehaald, (helaas zonder schema van de struurprint) en mijn theorie is dat de transistoren die de achterlichten aansturen , of de stuurtor daarvoor defect zijn. Alvorens ik verder ga meten hoop ik dat iemand me kan helpen met de SMD code's , niet mijn sterkste kant.

Je kunt toch meten of de basis/gate een spanning krijgt uit de controller, als dat niet zo is en je licht brand nog dan is er een transistor of fet stuk.

De vermogenstor heeft code : B772
De stuurtor die daar voor zit code : J3

Van die code's weet ik helaas ook niets, dat SMD spul is voor mij te klein. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Je kunt toch meten of de basis/gate een spanning krijgt uit de controller, als dat niet zo is en je licht brand nog dan is er een transistor of fet stuk.

Ja, vanmorgen het schema van de stuurtorren zitten herleiden maar niet 100% zeker omdat ik de transistor niet ken.

Waar ik op uit kom is een 2SB772 voor de grote (NPN) en een S9013W (NPN) voor de kleine (J3).

Hoop dat iemand met SMD code ervaring dat kan bevestigen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

2SB772 is alleen wel een PNP-tor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Ah kijk, dan zal het "High side driven" zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

je weet al welke draad van de transistor naar de lampen gaat, en je kan wel terugvinden welke aansluiting van die transistor naar de voeding gaan.
kan je toch gewoon al met een multimeter meten of de transistor in geleiding staat (vooral nu, zonder spanning erop).

je kan dan ook al meten of de stuurspanning van de transistor hoog/laag is en vergelijken met een andere.

kan niet veel meer kapot zijn dan het IC of de transistor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Inderdaad 1 van de vermogenstorren is "door" , nu even kijken waar ik op korte termijn een andere kan vinden. Mocht iemand tips hebben (qua vervanging) , graag. Farnell en Reichelt hebben m niet 1:1.

Vraag me af of dit een vervanger zou kunnen zijn :

https://www.tme.eu/Document/6e509cab52e564ba93d31cc050db27f1/zxtp2012z…

Datasheet van de originele tor :

2SB772.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 6 maart 2020 17:16:51 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ik heb geen vervanger voor je gezocht, maar zo op het oog kan daar elke h**rentor in die op de footprint past, dezelfde pinning heeft en de stroom kan hebben. Wellicht doen ze nog wat met PWM, maar dat verwacht ik niet (want dan had je waarschijnlijk gezegd dat de lampjes aan blijven en feller branden).
Ofwel: kijk bij een leverancier van jouw keuze wat die heeft.
Of kijk bij Farnell, zoek wat moois uit en kijk of je mee kunt liften / dat torretje ergens anders kunt krijgen.

bprosman

Golden Member

Bedankt voor de bevestiging, het is deze geworden :

ZXTP2012ZTA - Bipolar (BJT) Single Transistor, PNP, -80 V, 120 MHz, 1.5 W, -4.3 A, 250 hFE

PWM'en doen ze inderdaad niet aan.

en kijk of je mee kunt liften

Dat hoeft gelukkig niet, heb zelf een account bij Farnell.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 7 maart 2020 10:03:30 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.