Spanningsregelaar bromfiets aantal vragen.

GJ_

Moderator

Wat voor een brommert is het eigenlijk. Veel moderne scooters hebben zowel AC als DC aan boord.

Je zou ook voor een Kukosan ontsteking kunnen gaan, ben je in 1 keer klaar.

https://www.puchshop.de/kokusan-electrische-ontsteking-compleet-voor-p…

Dat kump er noe van....

Een puch maxi uit 1986, zo oud dst het zelfs nog trappers en een bel heeft.

Kokusan kan idd ook, maar dat is gelijk 160 euro, en ik vind het ook wel leuk om er een beetje mee te kloten.

Lambiek

Special Member

Er is een optie zoals ik al eerder voorstelde.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 maart 2020 18:46:11 schreef Lambiek:
Er is een optie zoals ik al eerder voorstelde.

Ja met het afvlakken en daar een regelaar achter?
De regelaar die ik besteld heb doet hem al gelijkrichten, alleen wil ik weten of als het niet genoeg vermogen levert ik er een diodebrug voor kan zetten met beiden draden van de spoel er op.
Kan dit kwaad voor de regelaar daar die dan gelijkstroom krijgt?

daar zou het eventueel wel nog lukken. misschien als je er een geisoleerde bout kan door steken met een plastic ring achter? dan blijft de spoel vast

zo een plastic ring rond de bout, en een isolator tussen de kern en dat ringetje aan de kabel, dan is de massa al niet meer verbonden. je kan dan een 2de kabel erbijsteken om door te geleiden naar buiten
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81v5%2BHpNOKL._SX522_.jpg

eigenlijk zit die draad al klem omdat alle windingen erover zijn gedaan hoor,
zet er een draad aan, krimpkous over en hang die samen met de gele draad

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 6 maart 2020 20:46:08 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2020 19:41:50 schreef Colindevos1:
Kan dit kwaad voor de regelaar daar die dan gelijkstroom krijgt?

Dat weet ik niet, ik ken die regelaar niet. Dus ik weet niet hoe dat ding in elkaar zit.

Je zou dus zoiets kunnen doen.

Op 6 maart 2020 20:44:00 schreef fcapri:
zo een plastic ring rond de bout, en een isolator tussen de kern en dat ringetje aan de kabel, dan is de massa al niet meer verbonden. je kan dan een 2de kabel erbijsteken om door te geleiden naar buiten
[afbeelding]

Dan zit je weer met de rest van de installatie, die zal je dan helemaal aan moeten passen. Niet dat dat veel is, maar toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Een puch maxi speol levert 6 v rms mits standaard.
Als je harder gaat moet je achterin op de 6 v 5 W lamp toch een 12 v gaan steken...

Vraag me niet hoe ik dit weet ....
bij 75 km/h trilt de voorvork uit elkaar, dus zorg dat hij 95 rijdt dan. En ja dat kan met 50 cc en een 2 tanden kleiner achter tandwiel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2020 09:44:05 schreef High met Henk:
Vraag me niet hoe ik dit weet ....

Had jij een Puch Maxi met een Kreidler cilinder?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Nee, ik had een 2 speed frame met een macho blok.. Dus de versie met kickstarter en voetrem...

Echter een 50 cc met 2 spoelpoorten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 maart 2020 20:44:00 schreef fcapri:
daar zou het eventueel wel nog lukken. misschien als je er een geisoleerde bout kan door steken met een plastic ring achter? dan blijft de spoel vast

zo een plastic ring rond de bout, en een isolator tussen de kern en dat ringetje aan de kabel, dan is de massa al niet meer verbonden. je kan dan een 2de kabel erbijsteken om door te geleiden naar buiten
[afbeelding]

eigenlijk zit die draad al klem omdat alle windingen erover zijn gedaan hoor,
zet er een draad aan, krimpkous over en hang die samen met de gele draad

Dat is wel een goed idee, zou het niet kwaad kunnen aan de spoel als ik het bevestig zonder ondersteuning?

Op 7 maart 2020 09:11:34 schreef Lambiek:
[...]
Dat weet ik niet, ik ken die regelaar niet. Dus ik weet niet hoe dat ding in elkaar zit.

Je zou dus zoiets kunnen doen.

[bijlage]

[...]
Dan zit je weer met de rest van de installatie, die zal je dan helemaal aan moeten passen. Niet dat dat veel is, maar toch.

Oke dan misschien proberen met deze regelaar en anders jouw schema.

Op 7 maart 2020 09:44:05 schreef High met Henk:
Een puch maxi speol levert 6 v rms mits standaard.
Als je harder gaat moet je achterin op de 6 v 5 W lamp toch een 12 v gaan steken...

Vraag me niet hoe ik dit weet ....
bij 75 km/h trilt de voorvork uit elkaar, dus zorg dat hij 95 rijdt dan. En ja dat kan met 50 cc en een 2 tanden kleiner achter tandwiel

Ja ik heb ook al een 12v spoel besteld.
Ik snap wel wat je bedoelt, die van mij kan nu 55, maar met de 6v spoel heb ik al 2 keer een 12v achterlamp doorgebrand.

Dus je gaat de accu alleen opladen als je hard rijd,
In een bromscooter zit geen 6 volt licht spoel , een 12 volt regelaar gaat dus niet goed werken op je puch .

Dan word het toch een 12 volt licht spoel , isoleer de massadraad van de licht spoel en breng die draad naar buiten.

Ja klopt, maar ik heb ook al een 12v spoel liggen.

Lambiek

Special Member

@TS,
Weet je nu al hoe je het aan gaat pakken, of heb je nog geen flauw idee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jawel ik ga het eerst met alleen de spanningsregelaar proberen met een kleine nihm accu.
Als dit niet genoeg opbrengst heeft ga ik kijken of het werkt om er een diode brug voor te zetten en als dat niet werkt zelf een spanningsregelaar maken.
Vervolgens als het allemaal werkt wil ik dan een kleine lifepo4 accu maken en deze er aan hangen inplaats van de nihm daar de nihm accu maar 0,8ah is.
Maargoed voorlopig is het nog wachten want ik heb het allemaal via ali besteld toen het corona gezeik net de kop opstak.
3kwart ligt nogsteeds in china.

Ik heb eindelijk de spanningsregelaar binnen, alleen zag ik dat de middelste poot van de 78xx nergens op is aangesloten, is dit een productiefout? Want heel de werking gaat dan toch verloren?

Shiptronic

Overleden

Nee waarschijnlijk is de metalen achterkant = middelste pootje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.