Mennekens lader Volvo xc60

Kan iemand mij info geven over volgende
We hebben van de mennekens lader de stekker van de 220volt afgeknipt om de lader ye kunnen verlengen .
Echter zit hier een beveiliging in .
Er is een extra rode en witte draad meegetrokken naar de ingegoten 220v stekker
Weet iemand welke soort of item hier in zit
Weerstand of condensator of ... ?

Is dat niet gewoon een normale type2 kabel?

Dat is 1 (of 3) fase met 2 signaaldraden: CP en PP.

PP = pin wat de maximale stroom is die de kabel kan hebben. Bij een vaste kabel niet gebruikt
CP is de communicatie met de auto (die overigens vrij basaal is)

https://evsim.gonium.net/

ik neem aan de kabel tussen auto stekker en dat kastje tussen de kabel is afgeknipt? daar zitten extra draden in ja, tussen dat kastje en de netstekker zal niet veel extra zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 maart 2020 18:13:32 schreef Ckkone:
Kan iemand mij info geven over volgende
We hebben van de mennekens lader de stekker van de 220volt afgeknipt om de lader ye kunnen verlengen .

Dat had toch gewoon met een verlengsnoer kunnen worden verlengd?

Als dit het snoer is tussen het laadapparaat en de 230V wandcontactdoos, dan kan daar weinig meer in zitten dan fase, nul en aarde.

Of heb je de kabel tussen het laadapparaat en de auto doorgeknipt?
Want daar zou je een speciale, waarschijnlijk, type 2 verlengkabel voor moeten gebruiken.
Daar hoef je dus geen kabels voor door te knippen.

Vervangen DOOR.

misschien moet je de vraag even hier stellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1932474/322 Zitten veel mensen op die ook zelf in de branche werken en best een antwoord willen geven.

zit sinds 2009 in de PV.
Anoniem

Die kabel verlengen is geen goed idee.
De kabel heeft een bepaalde weerstand die door de lader meegenomen word tijdens het laadproces.
Dus als je hem zomaar gaat verlengen kloppen de waardes niet meer.
de lader of de auto zal mogelijk een foutmelding gaan geven.

dat zal nog wel meevallen, de aderdikte is 2,5mm2 en spanningsval zal meer in de voeding zitten, oud wcd, afgetakt van antieke garagekast die met 5x2,5 naar hoofdverdeler gaat, meer spanningsval als de laadkabel zelf zou opleveren. of je moet de kabel verlengen met 0,75mm2 wat erg dun is voor de lopende stroom van een dergelijke lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 17 maart 2020 23:27:56 schreef Cobus100:
Dus als je hem zomaar gaat verlengen kloppen de waardes niet meer.

Hoe weet ie dan of de laadpaal niet te ver van de meterkast staat? Niet elke XC90-bezitter woont in een rijtjeshuis in een vooroorlogse volksbuurt.

Don't Panic!

Hieronder een schematische voorstelling van een laadproces:
Weerstanden bepalen de laadstroom oa. ivm de maximale stroom door de laadkabel.

Meten is weten
Shiptronic

Overleden

Pas al eens met verbazing bij zo'n laad station langs de snelweg gekeken. Ik zie weer hetzelfde probleem al je 10 jaar geleden hadden met de mobile telefoons, ieder zijn eigen stekker? Hetzelfde gezeik met fietsen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Valt wel mee toch?
De belangrijkste zijn type 1, type 2 en CCS, waarbij type 1 sowieso niet belangrijk is voor serieus EV rijden.
Blijft over type 2 en CCS.

En Tesla met z'n eigen ding natuurlijk, maar die moet je eigenlijk niet meetellen, want is niet universeel toepasbaar.

EDIT:
Als ik er nog eens over nadenk, dan is het eigenlijk niet eens zo heel veel anders dan brandstof tanken. Moet ik benzine of diesel hebben? E5, E10 of B7 of zoiets. Daarbij loop je het gevaar dat je misschien het verkeerde vulpistool pakt.

Bij laden past de stekker, of hij past niet. Hooguit pak je de verkeerde stekker en gaat het laden niet zo snel als je zou willen. Maar je veroorzaakt geen schade aan de auto.

Vervangen DOOR.

Op 17 maart 2020 23:27:56 schreef Cobus100:
Die kabel verlengen is geen goed idee.
De kabel heeft een bepaalde weerstand die door de lader meegenomen word tijdens het laadproces.
Dus als je hem zomaar gaat verlengen kloppen de waardes niet meer.
de lader of de auto zal mogelijk een foutmelding gaan geven.

Daar heb je speciale kabels voor, bijvoorbeeld:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/ratio-verlengde-kabel-1-meter.html

Dus niet zomaar met een snoertje van de Gamma... ;-)

Vervangen DOOR.
Shiptronic

Overleden

Op 18 maart 2020 12:05:56 schreef Boudie:
Valt wel mee toch?
De belangrijkste zijn type 1, type 2 en CCS, waarbij type 1 sowieso niet belangrijk is voor serieus EV rijden.
Blijft over type 2 en CCS.

En Tesla met z'n eigen ding natuurlijk, maar die moet je eigenlijk niet meetellen, want is niet universeel toepasbaar.

EDIT:
Als ik er nog eens over nadenk, dan is het eigenlijk niet eens zo heel veel anders dan brandstof tanken. Moet ik benzine of diesel hebben? E5, E10 of B7 of zoiets. Daarbij loop je het gevaar dat je misschien het verkeerde vulpistool pakt.

Bij laden past de stekker, of hij past niet. Hooguit pak je de verkeerde stekker en gaat het laden niet zo snel als je zou willen. Maar je veroorzaakt geen schade aan de auto.

Ja de Tesla zal dan de I-pad/phone variant zijn, maar we hebben dan wel weer een andere steker, ja verloopjes hingen er ook :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik had onlangs ook een 230v thuislader onderhanden.
Deze was aan de voedingszijde inderdaad voorzien van 2 extra draden.

Ik kon zo 1/2/3 geen verbinding meten naar de 230V schuko stekker.

Iemand die weet wat deze 2 draden doen?

Dat heeft Freaky hierboven al gepost:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2150212#2150212

EDIT:
Ik had verkeerd gelezen.
Het gaat nu over de kabel van de wandcontactdoos naar de lader.
De link hierboven ging over de kabel van de lader naar de auto.

[Bericht gewijzigd door Boudie op zondag 3 mei 2020 15:32:06 (45%)

Vervangen DOOR.
KGE

Golden Member

Sommige 'langzaam laders' meten de temperatuur van de netstekker, wordt die te hoog door wat voor oorzaak dan ook (slecht contact WCD bijv.) dan wordt er teruggeregeld.

Zelfs 10 Ampere is voor de meeste WCD's niet langdurig vol te houden.

1 van die hulpdraden gaat via de stekker op de auto terug naar de lader, ter indicatie dat er een auto aanhangt. meen via de aardepin en een weerstand meet de lader dat.

heb al vaker zo'n laadsnoeren hersteld, er zit erg dikke draad in die krulsnoeren, de meetdraden zijn maar 0,5mm2 en breken als deze bovenop in de kabel zitten bij de stekker vaker door, door het gewicht van de andere draden icm dat de dunne draden de grootste bocht moeten maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 mei 2020 12:22:03 schreef KGE:
Sommige 'langzaam laders' meten de temperatuur van de netstekker, wordt die te hoog door wat voor oorzaak dan ook (slecht contact WCD bijv.) dan wordt er teruggeregeld.

Zelfs 10 Ampere is voor de meeste WCD's niet langdurig vol te houden.

Dank voor uw reactie.

Heeft u een idee wat voor meetcircuit hier normaal gebruikt wordt?
klikson / ptc?

KGE

Golden Member

Op 3 mei 2020 21:05:21 schreef Rogierb:
[...]

Dank voor uw reactie.

Heeft u een idee wat voor meetcircuit hier normaal gebruikt wordt?
klikson / ptc?

Kan van alles zijn, NTC, een simpele diode, een '1-wire' temperatuursensor etc. Het is maar net waar de fabikant voor kiest.

Heb je de originele stekker niet meer ?

Op 3 mei 2020 10:04:27 schreef Rogierb:
Ik had onlangs ook een 230v thuislader onderhanden.
Deze was aan de voedingszijde inderdaad voorzien van 2 extra draden.

Ik kon zo 1/2/3 geen verbinding meten naar de 230V schuko stekker.

Iemand die weet wat deze 2 draden doen?

Deze twee extra draden zijn de CP en PP lijn. In een dergelijke lader zit een DC foutstroommeting, een relay en een circuit wat met de auto communiceert over de CP lijn. Wanneer er geen auto aangesloten is sluiten de contactors niet en wordt er geen spanning aangeboden op de kabel naar de auto. Hetzelfde geldt als er een dc-foutstroom (ter aanvulling op de aardlekschakelaar) optreedt. Dan schakelen de relays uit zodat de auto niet meer is verbonden met het net.

De PP lijn wordt volgens mij meestal niet gebruikt.

KGE

Golden Member

Het gaat om de (net)stekker aan de ingaande kant, niet die naar de auto gaat voor zover ik begrepen heb.

Dit staat in (een) manual van een Mennekes laadkabel:

Automatische laadstroombeperking
bij oververhitting
van de landspecifieke contactstop (uitgezonderd CEE!)
of van de IC-CPD

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 4 mei 2020 19:12:02 (47%)