Stroom opwekken met ventilatoren (wind)

Kun je stroom ook opwekken met ventilatoren welke draaien door wind? In de zomer als het niet waait worden de ventilatoren aangestuurd met een electromotor. Echter als het waait draaien deze ventilatoren als een malle door de wind. Zouden deze dan ook stroom kunnen terugleveren door de electromotor (of ander type elektromotor) en wat zou hier voor nodig zijn? Aandrijving dmv motor moet moet beschikbaar blijven. Ben benieuwd, gaat om vergelijkbare ventilatoren als onderstaand.

https://www.sanispecials.nl/p/725815/Multifan-Muurinbouwventilator-V4E…

Anoniem

Tuuurlijk wel, hangt af van het type ventilator of dat zonder modificatie gaat.. Sommige motoren werken ook als generator maar lang niet allemaal. De meeste kans heb je bij 230V ventilatoren.
Veel ventilatoren zijn eigenlijk kleine driefasenmotoren die door elektronica aangestuurd worden en die elektronica haalt zn voeding uit het 230V elektriciteitsnet of een lage gelijkspanning.
Door die elektronica werken de ventilatoren niet andersom.
Die moet je er dan uithalen.Bijvoorbeld een toiletventilator met regelbare snelheid of instelbare tijd is zo'n apparaat waar elektronica tussen zit.
Gewoon een voltmetertje even op de aansluitdraden zetten en hem aan het draaien brnegen met een andere ventilator ervoor en je weet het wel.
Je lijkt een beginner. Voooor je de zoveelste warmwaterheruitvinder wordt, besef dat de hoeveelheid opgewekte energie zeer beperkt is en enkel enigzins bruikbaar om een accu onder onderhoudslading te houden op een plaats waar geen elektriciteit voorhanden is. Bijvoorbeeld een boot die niet aan de walstroom ligt, of een motorfiets in een garage.

Evarist

Golden Member

@GD. Waarom toch zo negatief? Zijn we allemaal niet begonnen met experimenteren? Laat die jongen toch zijn testen doen en help hem zonder nutteloze commentaar.

@MCE. De ventilator uit je link is een type met elektronica in. Die moet je, zoals GD schrijft, er uit halen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 8 maart 2020 09:33:30 (26%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Vrijwel alle motoren leveren spanning op als je hem aandrijft. fan of niet maakt niet uit.

Bij vrijwel alle motoren is de opgewekte spanning evenredig met het toerental. Dus als je motor 1400 RPM bij 230V doet, dan moet je hem 1400 toeren laten draaien om weer 230V te gaan leveren.

In het bovenstaande voorbeeld is er nog iets: Die 1400 RPM is eigenlijk 1500 minus een beetje. Dus als motor krijg je 1500 minus een beetje als toerental, wil je hem als generator laten werken, moet je juist de andere kant op: Je moet hem 1500 PLUS een beetje aanblazen.

Omdat het voor een fan helemaal niet raar is om ter plekke van de schoepen 100km/u wind te maken, (dat verspreid zich en is een paar cm verderop al weer veel minder....) is het WEL heel ongebruikelijk als het 100km/u waait.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pietplof

Golden Member

Ach, GD heeft gewoon gelijk.
Zijn boodschap zou wat mooier verpakt kunnen worden, maar de ts weet tenminste nu wat hij moet weten.

En hoe een mededeling bij iemand binnenkomt is geheel afhankelijk van zijn / haar incasseringsvermogen.
En tenslotte ....als je uitdeelt moet je ook kunnen ontvangen en die eigenschap is bij GD wat beperkt ontwikkeld.
Vraag mij niet om voorbeelden ; heb ik niet paraat.
O ja, 't is zondag en dus wens ik eenieder een mooie, vriendelijke, vergevingsgezinde en een eerst denken dan doendag.

[Bericht gewijzigd door pietplof op zondag 8 maart 2020 10:12:11 (13%)

festina lente

Zouden deze dan ook stroom kunnen terugleveren door de elektromotor (of ander type elektromotor) en wat zou hier voor nodig zijn?

Ja kan wel. Alleen zoals al is gezegd is dat zeer beperkt. Een ventilator is gebouwd om wind te maken en daarvoor geoptimaliseerd. En niet alleen motorisch maar ook mechanisch.

Met een windmolen kun je theoretisch ook wind maken. Alleen zal dat niet zo erg goed gaan omdat de constructie daar niet voor uitgelegd is. Het zal veel meer energie kosten dan nodig.

Als je wilt spelen kun je beste zo'n ouderwetse raamventilator met trektouwtje zoals vroeger in keukenramen wel eens werd toegepast gebruiken. Terug leveren aan het net gaat hiermee zonder elektronica gewoon niet lukken. Een klein fietslampje laten branden misschien wel.

Elektronisch geregelde ventilatoren gaan niet werken tenzij je de elektronica verwijdert. Je zult daar dan zelf iets nieuws voor moeten bedenken die het mogelijk maakt om de ventialtor als fan en als dynamo te gebruiken. De hoeveelheid energie die je dan eventueel opwekt zal echter buitengewoon marginaal zijn.

Anoniem

Hoezo negatief Evarist? Ik zeg gewoon hoe het zit. Waar je het wel en niet voor kunt gebruiken en waar hij moet op letten?
Voor het opladen van een batterij en verder niks.
Ik draai niet graag iemand een rad voor de ogen.
Je moet durven zeggen hoe het zit, Niet zoals in mijn tijd toen ze met een stalen gezicht vertelden dat kinderen uit een bloemkool kwamen ;-)

De klimaathype maakt de jeugd gek, en de commercie heeft overal al lang een antwoord op gevonden met als doel munt te slaan uit de paniek.

Moesten ventilatortjes een esthetisch en bruikbare alternatieve energieopwekker vormen, dan lagen ze al lang in de rekken bij de ALdilidlaction net zoals de tuinlampjesop zonnecellen.
Om te experimenteren is het natuurlijk erg leuk en leerzaam ,maar als je er teveel van verwacht is de teleurstelling ook groter.
l

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 8 maart 2020 10:41:57 (44%)

GJ_

Moderator

Op 8 maart 2020 10:31:20 schreef grotedikken:
Hoezo negatief Evarist? Ik zeg gewoon hoe het zit....

Onzin. Je weet goed wat hij bedoeld. Je zegt hoe het zit en vervolgens rek je het op naar een negatief verhaal omdat er mensen zijn die dingen vertellen die jij liever niet wil horen, ondanks dat de hele wetenschap er achter staat.
Je weet waar ik het over heb, laten we in dit geval on-topic blijven en niet afzakken naar nog meer negativiteit die niks met elektronica te maken heeft.

Off-topic geleuter word verwijderd.

Anoniem

overbodige commentaar.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 8 maart 2020 12:59:00 (96%)

Arco

Special Member

@GD:
Je commentaar is meestal accuraat en nuttig, alleen jammer dat vaak de negativiteit eraf druipt...
(een opmerking als: "ga maar liever demonstreren met Greta" vind ik onnodig 'opruiend' en het heeft niks met de vraag te maken...)

Als het een fan met ingebouwde electronica is zal die zoals eerder genoemd wel eruit moeten.
Mate van succes hangt ook van de grootte en kwaliteit van de fan af. (groter is beter, en de boel moet niet te zwaar lopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het idee dat GD een beetje een kort lontje heeft en met kritiek niet echt mee om kan gaan. Als de oude Grieken wat meer geexperimenteerd hadden ipv filosoferen waren we nu stukken verder geweest. Gewoon doorgaan MCE met experimenteren en bedenk dat de domste vraag een vraag is die niet gesteld wordt. Succes met je hobby

Dank voor jullie reacties, ben inderdaad een beginner en je vraagt je wel eens wat af. Ik zie het dan zeker ook niet als grote uitvinding hoor maar vindt het wel interessant eens zoiets uit te zoeken.

Zal eens uitzoeken wat voor motortjes (230v sws) het zijn en hoe ze aangestuurd worden. Zijn nog wel aardig grote ventilatoren (meter in doorsnede ongeveer) en 5 op rij. Als het waait draaien ze zowieso meer toeren dan wanneer ze aangedreven worden dus kan er wel eens wat aan proberen te rekenen. Nogmaals, idee is niet om zelfvoorzienend oid te worden hiermee, alleen ter lering en vermaak.

GJ_

Moderator

Ik heb ook wel eens wat geëxperimenteerd met servomotoren. Voor het testen dreef ik ze aan met een andere servomotor omdat het binnen wel lekker werkt maar niet zo hard waait. Je zou zeggen dat die servomotoren ideaal hiervoor zijn, maar het resultaat viel een beetje tegen. De spanning haalde bij lange na niet de verwachte spanning.

trix

Golden Member

Op 8 maart 2020 09:32:02 schreef Evarist:
Laat die jongen toch zijn testen doen en help hem zonder nutteloze commentaar.

het is een mevrouw.

paar keer gehoord dat je de electronica moet verwijderen. zou je de draden v/d motor naar de electronica niet kunnen aftakken met een relais, en dan met een keuze schakelaar "ventilator / generator" de bedrijfs toestand kunnen kiezen.
ik haal uit de vraag dat hij nog steeds als ventilator moet kunnen werken in de zomer.

eigenwijs = ook wijs

Energie is overal. Het probleem is echter dat het verzamelen en/of bruikbaar maken zelden effectief lukt. Een windmolentje dat je telefoon en een radio oplaadt is goed te doen, maar staat in geen verhouding met een doorsnee 3000kWh verbruik van een huishouden per jaar.

Klimaathype: ja, de wetenschap hangt aan een politiek subsidie-infuus en alles wordt uit de kast getrokken om elk huishouden forse investeringen te laten maken met een twijfelachtig of zelfs ongewenst resultaat (biomassa, houtkachels, slecht werkende wijkverwarming, WTW die mensen ziek maakt)

Anoniem

Er is nog een ander aspect uit de openingsvraag.
"Als het waait draaien deze ventilatoren vanzelf als gek."

Maar dan zijn ze natuurlijk niet belast en worden enkel door de geringe wrijving van de lagers afgeremd.
Van zodra ze zouden belast worden vallen ze wel vanzelf stil.
Dus het idee om op die manier terug te leveren is niet haalbaar.

Dus eenvoudig en zonder overbodige commentaar gezegd "forget it"

trix

Golden Member

je kan er toch mee spelen en daarvan leren, niets mis mee.
mischien komt ze dan to de conclusie: die grotedikke had toch gelijk.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 8 maart 2020 12:54:12 schreef grotedikken: Van zodra ze zouden belast worden vallen ze wel vanzelf stil.

Dat is natuurlijk niet helemaal juist. Als je ze niet te zwaar belast vallen ze ook niet stil.
Ik heb hier al meer dan 10 jaar tuinverlichting die brand op een kleine "ventilator". Met al 10 jaar dezelfde Ikea oplaadbare batterijen(!!).

Anoniem

Bij jouw gaat het om een ventilatortje dat buiten vrij in de wind staat en slechts 100mW moet leveren om een paar ledjes + batterijtje onder stroom te houden.
Heel wat anders dan terugleveren aan het net hopend op een significant deel van de energie die de ventilator normaal gebruikt te compenseren.
Als ik een koperen en een zinken plaatje in de hondendrol hier op de stoep steek zal mijn ledje ook wel licht geven. Nuttig om late wandelaars te waarschuwen voor vuile schoenen. :-)

De ventilatoren waarover MGE het heeft verbruiken zo'n 100W en verplaatsen 2400m3/h

het natuurlijke drukverschil tussen binnen en buiten zal de schoepen wel in vrijloop laten draaien, maar slechts een energie geven die te verwaarlozen is van wat het ding normaal verbruikt. Om zo'n ventilator om te bouwen om terug te leveren is nogal wat kennis en materiaal nodig. Eerst moet je de eventuele elektronica omzeilen, een omvormer maken die de zeer wispelturige opgewekte spanning kan synchroniseren met het lichtnet en een automatische omschakeling tussen normaal bedrijf en teruglevering realiseren. En het bouwsel moet liefst nog wat veilig zijn ook.
Voor een leek onbegonnen werk en dat voor een opbrengst van peanuts.

Als experiment kan het aardig zijn voor een studentje om van te leren, maar het praktisch nut is nul,nul.
Inventief zijn is een goede eigenschap, maar je moet wél met je twee voeten op de grond blijven.

GJ_
Met een kleine molen de accu voor de tuinverlichting op peil houden.
Kun je daar iets meer over vertellen?

Evarist

Golden Member

MCE. Ik heb een goede pdf waarin beschreven staat hoeveel vermogen een windmolen opbrengt.
Als je mij mailt (zie mijn profiel) met als mededeling iets met 'windmolen' dan stuur ik jou die pdf. (vanwege de vele spam bekijk ik mijn mails maar diagonaal)

Overigens heb ik voor de verjaardag van mijn kleindochter een experimenteerbox gekocht met groene energie. Ze zal er wel iets van opsteken. En dat zijn allemaal kleine dingen die alleen maar een ledje laten branden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik heb eens gespeeld met een overleden dakfan ( elektronica )waar een BLDC motor inzat zonder hallsensoren. met een v snaar poulie op een oude seriemotor gezet zodat deze met DC geregeld kon worden. dan kon ik zo 3x 60W 230V lampen tussen de fasen van de motor aansluiten, die gingen dan voluit branden met enige toeren uiteraard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 8 maart 2020 15:22:42 schreef Evarist:
MCE. Ik heb een goede pdf waarin beschreven staat hoeveel vermogen een windmolen opbrengt.
Als je mij mailt (zie mijn profiel) met als mededeling iets met 'windmolen' dan stuur ik jou die pdf.

Evarist, je mag dan nog eens als overbodige commentaar aangeven dat je de groene gedachte koestert, en doorgeeft aan je kleinkinderen, je moet de TS niet proberen langs deze weg op een dwaalspoor brengen. De kans dat de TS een verband kan leggen tussen berekeningen voor een windmolen die speciaal voor dit doel geconstrueerd is, en een ventilator in een muur is onbestaande.
Ongeacht je overtuiging, moet je als ervaren technieker toch ook tot het besluit gekomen zijn dat het idee van de TS niet realiseerbaar is en/of nooit het gewenste resultaat kan geven en hem bijgevolg afraden ermee door te gaan.

@testman, ja, als je een gestripte geschikte motor aandrijft met dezelfde snelheid zal je wel een vergelijkbaar vermogen opwekken als de motor anders neemt. Maar hier is de "aandrijving" het drukvershil tussen binnen en buiten en is niks in verhouding tot de 2300 m3/h debiet die de ventilator normaal levert. Het rendement zal hier dan ook bijna nul zijn. En het zou héél wat voeten in de aarde hebben om de teruglevering daarvan te realiseren en de ventilator ook nog intact te houden.

snap ik ook wel dat de fan op die motor noooit het benodigde toerental uit de wind haalt met het nominale vervangen van de motor erop als dynamo. tenzij je achter een vliegtuig straalmotor staat ermee miss :)

maar met een grote propellor en tandwielkast zal het wel gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

@GD. Ik ben inderdaad groen, maar niet naïef. Zo ben ik bv. voorstander kerncentrales voor het beperken van de CO2 uitstoot.

Ik breng de TS niet in verwarring. Ze studeert en wil 'ontdekken', experimenteren. Zelfs al heeft haar project geen succes zal ze er veel van leren.

De ventilator is 100W meen ik begrepen te hebben, daar moet je 50W aan energie zeker uithalen. Zie het voorbeeld van Testman.

De TS kan wel berekeningen maken voor windmolens als ze de formules van mij krijgt. Ze studeert HBO.

Ik wil wel aan de TS melden dat een windmolen een derdemachtsverhouding heeft met de windkracht. 50W bij hevige wind is maar 1:2³ bij half hevig. Dus bijna niets.

Nihil est verum, quod non probatur primo.