Voorbereiden radio zendamateur

bprosman

Golden Member

Krijg je vrijwel meteen de uitslag ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zojuist de antwoorden gekregen en gecheked tegen mijn antwoorden. Ik heb 10 vragen fout, wat voldoende is. Het officiele resultaat moet ik nog krijgen, dat zal nof zoon 2 weken duren verwacht ik. Mijn maatje heeft het trouwens ook gehaald.

PE2BAS
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
elmowww

Golden Member

Gefeliciteerd :)
En? Hoe zou je zelf op je eerste vraag antwoorden? (Feedback voor de volgende?)

[Bericht gewijzigd door elmowww op vrijdag 6 maart 2020 16:01:50 (10%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Inmiddels weer thuis, als advies voor andere die het F examen nog willen maken. Ik heb dit aangepakt door eerst te controleren welke kennis ik wel niet niet had. Aangezien ik al een electronica opleiding hiervoor had afgerond wist ik al veel van de elektronica. In mijn geval kwamen daar de volgende onderwerpen uit: Wetgeving, antenne theorie, propagatie en transmissielijnen. Over deze onderwerpen heb ik de hoofdstukken uit het boek van de VERON gelezen en de oefeningen gemaakt online. (Zie verderop meer.) Ik moet er wel bij zeggen dat deze theorie zeer interessant is. Zo heb ik er bijvoorbeeld nooit bij stil gestaan dat een stukje coax kan dienen als filter of impedantie aanpassing. Als je geen interesse hebt in zenden maar in elektronica algemeen is dit nog steeds een erg leuk boek met veel basis schema's.

Na het lezen heb ik een aantal oude examens gemaakt. Dit is echt de allergrootste aanrader!!! Hier leer je namelijk de manier van vraagstelling van. Zo was er tijdens de oefenvragen een vraag over een "kunstantenne". Ik had hier nog nooit van gehoord, blijkt achteraf dat dit dus gewoon een dummy-load is. Ik weet al jaren wat dit is en waar het voor dient, maar ik had nog nooit van de therm "kunstantenne" gehoord. De termen die men gebruikt tijdens een toets kunnen je dus verwarren terwijl je het antwoord of theorie wel gewoon weet.

Een ander struikelblok zijn vragen die op het eerste gezicht makkelijk lijken maar eigenlijk niet zo eenvoudig zijn. Een vraag uit deze toets: Een wisselspanning bron levert 3A aan een parallel schakeling van een spoel en condensator. Door de condensator loopt 1A, wat is de stroom door de spoel. Zonder na te denken zou je al snel roepen 2A, echter is de stroom door de spoel 4A vanwege de fase-draaing. Nu had ik deze vraag bijna verkeerd geantwoord puur door te snel te denken. Lees de vraag dus goed door ook al lijkt het nog zo eenvoudig! Als tip voor digitale schakelingen: Ook al zijn ze nog zo simpel, maak een waarheidstabel! Het laatste wat je wil is door een eenvoudige vraag net het examen niet halen.

Wat me ook is opgevallen is dat er een aantal vragen tijdens het examen voorkwamen die letterlijk hetzelfde waren als in de vorige examens. Nu lijkt me dit niet de juiste manier om te leren voor het examen, maar toch mooi meegenomen als je het antwoord nog wist van de oefeningen.

Ik merkte aan mezelf dat het leren niet zo lekker meer verliep na een dag werken dus heb ik een week vrij voor genomen, Effectief 4 dagen want vandaag was het examen. Dit is denk ik voor iedereen anders, wellicht heeft ook niet iedereen de luxe positie om hier vrij voor te nemen. Let wel op, het is echt niet eenvoudig. Het is zeer veel theorie die zonder achtergrond kennis van de elektronica nooit en te nimmer te leren is in een week tijd! Er zijn best veel vakken in een boek gepropt beginnend met de basis maar diept al snel uit in theorie over: analoge en digitale basis schakelingen, DSP, modulatie methodes, versterkers, oscillatoren, zenders en ontvangers. En dan zowel de blokschema's als discrete circuits waarin men de functie van de onderdelen moet herkennen. Deze kennis heb ik allemaal aan mijn opleiding te danken. Heb je dus geen achtergrond in de elektrotechniek dan is het behoorlijk veel stof! Zelfs met achtergrond kennis heb ik dit wel iets onderschat, het is niet zo eenvoudig als ik initieel had gedacht. Dit bewijst zich mede door de 10 foute vragen die ik had tijdens dit examen. Neem er dus rustig de tijd voor om alle kennis goed op te doen. Mijn fouten zaten voornamelijk in de wetgeving, zo wist ik namelijk niet alle classificaties of door welk ministerie de registraties worden uitgeven. (Blijkbaar de minister van economische zaken.) Ik heb ook begrepen van een van de mannen (van VRZA???) dat er een cursus is die in Dordrecht wordt gegeven. Hier heb ik echter verder geen informatie over.

De volgende websites hebben me ook verder geholpen:
Als eerste https://www.ham-radio.nl/examens/f-examen/ waar veel oefeningen op staan, maar ook veel voorgaande examens. Echt een aanrader!

Als tweede de website die elmowww mij in het begin had aanbevolen,
https://www.dlza.nl/ Let wel op, hier moet je toegang tot krijgen door een borg of donatie te doen. Het duurde bij mij een aantal dagen voordat ik de login gegevens kreeg, houd hier dus rekening mee in je planning. Daarnaast moet je perse de oefentoetsen van de hoofdstukken op volgorde maken. Ik had ze gemaild om te vragen of ze alle toetsen beschikbaar wilde maken, maar kreeg als antwoord dat het geen zin had verder te gaan als je de eerste niet weet. Persoonlijk houd ik hier niet zo van, ik wil graag zelf bepalen hoe ik leer maar dit moet natuurlijk iedereen voor zichzelf bepalen. Aan de andere kant, de oefentoetsen zijn binnen 10 minuten te maken als men de kennis al goed beheerd. Echter, maak je in een toets meer dan 30% fouten moet je een aantal uren wachten voordat je deze opnieuw mag proberen.

Over het examen zelf:
Neem de volgende zaken mee:

  • De brief die je enkele weken voor het examen ontvangt. Deze bevat je tafelnummer en een aantal spelregels.
  • Indentificatie, Je moet jezelf identificeren neem dus een ID of paspoort mee.
  • Pennen, meervoud, je wilt niet met een gare pen zitten.
  • Rekenmachine, Controleer of deze is toegestaan. (Staat in de brief)

Je krijgt:

  • Het examen, Bestaande uit 50 vragen waarvan er minimaal 35 goed beantwoord moeten worden. Daarnaast is deze voorzien van meer dan voldoende lege ruimte voor aantekeningen.
  • 1 uur en 45 min de tijd om deze vragen te beantwoorden.
  • 2x een antwoord formulier waarvan je er een dient in te leveren aan het einde van het examen. De andere mag je meenemen zodat je jezelf alvast kan controleren na het examen. (De
  • antwoorden krijg je zodra het examen is afgelopen.)
  • Koffie, Altijd lekker :)
PE2BAS
Hubie

Special Member

Gefeliciteerd hardbass!

Een serieuze aanpak loont altijd dat blijkt weer.
Zo'n examen wordt nog weleens onderschat.
Ik zat net ff te snuffelen naar het aantal zendamateurs in NL maar ik vind alleen maar 'oude ' cijfers.

https://hamnieuws.nl/meer-zendamateurs-in-2017/

Gefeliciteerd hardbass,join the club.

Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2020 15:32:21 schreef hardbass:
Zojuist de antwoorden gekregen en gecheked tegen mijn antwoorden. Ik heb 10 vragen fout, wat voldoende is.

Nou dat is mooi, gefeliciteerd. :) Wanneer is het feestje? :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de felicitaties.

Het viel me op dat het redelijk druk was bij het examen, toch zeker meer dan 21 man, aangezien ik tafeltje 21 had. :) Er zaten er ook bij die toch al voor de 3e keer bezig waren. Iemand anders had net 16 fouten wat toch ook best zuur is, zeker als je zomaar een beetje wilt zenden. Al is N dan natuurlijk ook al voldoende. Zelf zie ik mezelf nog niet zo snel babbelen over de ether, maar een beetje hobbyen met elektronica vind ik weer wel erg leuk. Zo ben ik nu bezig met een metaal detector door middel van discriminatie als is dat wellicht een project voor een ander topic.

In ieder geval bedankt voor de tips en de aanmoediging. Ondanks dat ik het leuke stof vind, ben ik ook wel blij dat het weer achter de rug is.

PE2BAS
Jinny

Golden Member

Pfff, toen ik ooit examen deed zaten er 100 plus man.

Maar gefeliciteerd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Op 7 maart 2020 16:07:06 schreef hardbass:
Bedankt voor de felicitaties.

Het viel me op dat het redelijk druk was bij het examen, toch zeker meer dan 21 man, aangezien ik tafeltje 21 had. :) Er zaten er ook bij die toch al voor de 3e keer bezig waren. Iemand anders had net 16 fouten wat toch ook best zuur is, zeker als je zomaar een beetje wilt zenden. Al is N dan natuurlijk ook al voldoende. Zelf zie ik mezelf nog niet zo snel babbelen over de ether, maar een beetje hobbyen met elektronica vind ik weer wel erg leuk. Zo ben ik nu bezig met een metaal detector door middel van discriminatie als is dat wellicht een project voor een ander topic.

In ieder geval bedankt voor de tips en de aanmoediging. Ondanks dat ik het leuke stof vind, ben ik ook wel blij dat het weer achter de rug is.

Babbelen over de ether hoeft natuurlijk niet,op HF heb ik het nog nooit gedaan met phone,op 2 M en 70 cm wel.
Op HF babbel ik met het toetsenbord.
Ieder zijn meug: ATV,SSTV,RTTY,PSK etc. Wel heb ik een mateloze bewondering voor CW |(Morse) amateurs die moeiteloos 22 WPM als een machinegeweer de aether in slingeren en dan,al seinende,tussen neus en lippen door, vragen of de koffie al klaar is. ;-)
Dat gaat mij in geen 100 jaar lukken.

mel

Golden Member

16 woorden lukt me nog wel.Maar dan moet er ook niemand iets tegen me zeggen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@hardbass,
Nog van harte gefeliciteerd met het behalen van je examen.

Hubie

Special Member

Op 6 maart 2020 12:28:16 schreef grotedikken:
En 10 jaar later valt JoopV dood neer op zn seinsleutel bij het afstoffen van zijn Shack. En in een rusthuis roept iemand: hee, de Joop geeft eindelijk weer teken van leven. :-) En iedereen klappert instemmend met zn kunstgebit. Toch fijn,iemand die de economie ondersteunt door vrijwillig belastingen te betalen.

Veel succes Hardbass, hopelijk komen er bij de vele vergunninghouders eens wat actieve amateurs bij want veel hoor ik toch niet als ik eens de banden afloop.

Dit slaat(zoals gewoonlijk) weer helemaal nergens op GD.
Nu,op dit moment,20.53 Local Time,een ware kakofonie van signalen op de 80 meterband.
http://www.nachtuilen.net/

Heb je de antenne wel aangesloten? Of is je ontvanger zo doof als een kwartel?* ;-)

*Arme kwartels. Een bijzonder dom spreekwoord,het gehoor van een kwartel is 10 x beter dan de gemodificeerde aap die we nu 'mens'noemen. ;-)

Hubie

Special Member

Op 8 maart 2020 08:51:39 schreef mel:
16 woorden lukt me nog wel.Maar dan moet er ook niemand iets tegen me zeggen.. :)

Deze dame kan er ook wat van:https://www.youtube.com/watch?v=RYhrSEERvbI

In dat 19 inch rack,helemaal links onderin zie ik 2 prachtige Watkins&Johnson ontvangers. Hier een latere uitvoering:http://www.mwcircle.org/mw_rec_hf1000.htm
Die kom je nergens tegen,ook in de dump (bijna)niet.
Als ze afgeschreven zijn gooien die Yanks en Canadezen dat gewoon in de shredder/hakselaar.

mel

Golden Member

Op 9 maart 2020 21:56:01 schreef Hubie:
[...]

Deze dame kan er ook wat van:https://www.youtube.com/watch?v=RYhrSEERvbI

In dat 19 inch rack,helemaal links onderin zie ik 2 prachtige Watkins&Johnson ontvangers. Hier een latere uitvoering:http://www.mwcircle.org/mw_rec_hf1000.htm
Die kom je nergens tegen,ook in de dump (bijna)niet.
Als ze afgeschreven zijn gooien die Yanks en Canadezen dat gewoon in de shredder/hakselaar.

Die Amerikanen zijn toch al gek.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 8 maart 2020 08:51:39 schreef mel:
16 woorden lukt me nog wel.Maar dan moet er ook niemand iets tegen me zeggen.. :)

Morse(CW) heb ik nooit goed onder de knie gekregen.
Mss dat ik daarom een hele studie gedaan heb in digimodi (RTTY,PACTOR,fax,en noem het maar op.)
Doctor Sigmund Freud (is al een poosje dood) ;-) zal verklaren dat dit wss door een minderwaardigheidscomplex veroorzaakt is.

Is er nog hoop voor een 62 jarige om dat verdomde Morse goed te beheersen?

mel

Golden Member

Ja hoor. gewoon beginnen. ;)
En naar CW uitzendingen luisteren, en opschrijven wat je herkent..
Je zal zien dat het vanzelf beter gaat :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is tegenwoordig zo gemakkelijk als wat (bij wijze van spreken), met al die gratis oefensoftware die je kunt gebruiken. Oneindige oefentekst, iedere snelheid, met of zonder extra ruimte tussen de letters; wat je maar wilt.

Toch was het 'vroeger' ook wel leuk. Het enige wat je kon ontvangen was ofwel veel te slordig (amateurs), ofwel veel te snel: het nieuws van Scheveningenradio.
Dat nieuwsbulletin was officieel 20 woorden per minuut, maar als er veel tekst was, was daar geen tijd voor - de snelheid ging dan naar zo'n 24 wpm.

Als je een taperecorder had, kon je het opnemen met 19 cm/s en afspelen op 9,5 cm/s om 10 à 12 wpm te krijgen. Maar voor een beginnend amateur was dat nog te snel.
En op 4,75 cm/s was het met 5 à 6 wpm weer te langzaam. Sommigen schoven een stukje aquariumslang over de kaapstander (capstan) van de bandspeler, om op die manier de snelheid dan weer wat op te voeren.

In de tijd dat ik het leerde, was er vrij veel morse-activiteit op de 2m-band. Ik heb dus de microfoon weggeborgen, en heb alleen morseverbindingen gemaakt.
De allereerste keer dat iemand antwoordde schrok ik me rot. Met veel stress de verbinding gemaakt. Zo trots als een pauw natuurlijk, en.. dat smaakte naar meer! In een paar weken zat ik 'op snelheid'.
Gewoon doen werkt dus het allerbeste; zo werkten de professionele morsecursussen, die je toen nog had, ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij Veron zijn oefenteksten te koop op CD en als mp3. Dat zijn dezelfde teksten die je ook op het examen kreeg (nog steeds neem ik aan). Ik vind ze nogal prijzig, maar bruikbaar is het zeker.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hubie, als je wil oefenen en op 40m of 80m kan uitkomen, dan kan ik wel eens zien of ik je kan bereiken. Misschien werkt 80m beter.

Ik ben prima in zenden (12-15wpm en mijn 'handschrift' is nog leesbaar door de computer), maar ontvangen gaat me nog niet zo geweldig af. Als ik een paar letters mis, blijf ik achterlopen en versta ik er weinig meer van.

Als anderen mee willen doen kan dat natuurlijk! Moet wel zeggen, dat ik het moet doen met een 3m lange sprietantenne en een balkonhekje als aarde. Dus m'n signalen zijn niet zo krachtig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

We kunnen altijd kijken of het werkt.Welke frequentie ? en welke tijd?
Ik woon in Venlo, dus een grondgolf op 80 zal het ook wel doen.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 maart 2020 13:52:05 schreef Ledlover:
Ik ben prima in zenden (12-15wpm en mijn 'handschrift' is nog leesbaar door de computer), maar ontvangen gaat me nog niet zo geweldig af

Het is niet naar bedoeld hoor, maar dan heb je de volgorde verkeerd om gedaan. Het werkt veel beter als je eerst leert opnemen en als je dat kunt gaat het seinen eigenlijk vanzelf. Dus eerst leren luisteren :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb het ook eerst leren opnemen, maar de realiteit is zoveel anders dan de groepjes willekeurige letters waarmee ik het heb geleerd.
@ Mel, ik zal contact met je opnemen als ik de boel bedrijfsgereed heb gemaakt hier.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je vanavond nog gaat seinen, wil ik wel meedoen.

Verder ben ik praktisch elke vrijdagmiddag vanaf 1515 (lokaal) op 7022 te horen met een paar Tsjechische kennissen van me. Dat duurt meestal een minuut of twintig, dus even na half vier stopt dat. Dan luister ik altijd nog een tijdje; soms roept nog iemand me aan. Ga je gang!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org