Meterkast/Groepenkast

Hallo,

Beste mensen ,heb hier een vaag vwb de groepenkast,gister in de namiddag (Zaterdag)stroom uit gevallen,na in de groepenkast/meterkast te hebben gezien weet ik dus wel waar de oorzaak van het uit vallen ligt,maar na de groepenkast iets beter te bekijken blijkt dat er ergens toch iets fout zit/zat,draden zijn warm geworden,en de schroeven zaten ook niet meer goed vast.
Nu heb ik enkele foto,s gemaakt en zou graag eventueel willen weten of dit eventueel ook logischer gemaakt kan worden,of er een extra aardlekschakelaar bij te plaatsen??
Heb de foto,s vanwege te grootte bestand verkleind,hoop dat ze goed genoeg zijn.
Middelste foto is te zien waar het niet goed is gegaan.

Hoop dat jullie mij hier een oplossing voor kunnen geven.
Hop dat dit het juiste topic is ,anders excuus hiervoor.

Sine

Moderator

Die twee automaatjes in het midden die er zo zijn bij gebeund mogen zo niet worden aangsloten. Je mag niet meerdere draden onder de klemmen van die aardlek zetten.
En al helemaal geen verschillende soorten.

Als er niets stuks is verder heb je geluk gehad, een losse nul draad kan namelijk ERG veel schade aanrichten.

Ik zou de betreffende aardlek sowieso vervangen, het ding is heet geweest, en gezin zijn leeftijd en de schokkende 0,5A mag hij ook langzaam gaan. Dat zelfde geldt voor zijn buurman, dat is waarschijnlijk nog een AC type wat niet meer toegepast mag worden (ik kan het niet helemaal zien op de foto)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 maart 2020 11:59:21 (16%)

pietplof

Golden Member

Op de montage van de bedrading valt wel wat af te dingen.
Zie ik kabelschoentjes ( aderhulsjes) op massieve draad?
VD 2,5 of VD 4 enzovoort kun je gewoon direct op de DFS aansluiten.

Verder lijkt mij het zichtbare probleem ( gesmolten isolatie) duidelijk het gevolg van overgangsweerstand; vermoedelijk door niet goed aangedraaide boutjes.

Haal de draden met kabelschoentjes eruit, vervang ze door verse draad ( zonder genoemde schoentjes).
Ik neem aan dat de aansluitingen van de DFS ( differentiaalschakelaar ook wel aardlekschakelaar genoemd) geschikt zijn voor twee draden.
Draai de bouten goed stevig aan en ,,klaar is Kees".

Een DFS van 0,5 A kom je trouwens niet vaak meer tegen.
0,03A is voor een normale huisinstallatie veiliger.

Alleen voor de zg natte groepen heb ik nog één exemplaar met een aanspreekstroom van 0,5 A

festina lente

Hallo ,

Bedankt voor de reactie,maar dit is van de vorige eigenaar.
Zou graag ook weten hoe dit is op te lossen,wat ik ook al in de discussie vroeg.

Sine

Moderator

Mijn advies, kiep die oude aardleks er uit, zet er een nieuwe hoofdschakelaar in en drie nieuwe enkelfasige ALS-en waar je dan de groepen over verdeeld, dan ben je meteen weer helemaal bij en je voldoet weer aan de huidige regelgeving.

Ofwel, maak de onderste helft opnieuw.

Het geheel op de foto's ziet er slecht uit. Gevaarlijk zelfs.
Ik zou de gehele kast laten vervangen (door een vakman).

Er ist wieder da...

Hallo,

Dus als ik het mag samenvatten dan moet ik de rechter vervangen voor een nieuwe hoofdschakelaar en de linkse aardlek door 3 als-en.
Hebben jullie ook een idee welke ik voor deze kast eventueel kan gebruiken,welk merk etc,
Het opnieuw bedraden moet dit met 6 mm kwadraat,of gewoon vd draad 2,5
Die 2 bij gebeunde zal ik dan ook maar zo benoemen,die kunnen dan op een ALS aangesloten worden?
Wat ik dus gelezen heb is dat je dus maar 4 groepen achter een automaat /aardlek mag plaatsen,klopt dit

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is van alles niet goed.
2 draden onder 1 klem gaat vaak mis, vooral als de draden verschillend van samenstelling of maat zijn.
Dat zal ook de oorzaak van je probleem zijn. Geluk dat er verder niets in huis kapot is, een losse (slechte) nulverbinding kan een hop ellende opleveren.

Je kunt en mag van alles,
De aardlek (links) is van een 500 mA type, dat is uit de tijd, dat wordt tegenwoordig een 300 mA
Maar een 300 mA aardlek geeft maar een beperkte bescherming, veel beter is om er ook een 30 mA aardlek in te zetten.
Normaal gesproken mag je max 4 groepen achter een aardlek monteren.

Heb je er al over gedacht om alle groepen te voorzien van aardlekautomaten?
Dus alle 16/0,03 (30mA)?

Dan moet je wel een hoofdschakelaar (4P/ 25A) plaatsen.

De verdeelkast moet je bedraden met minimaal 4 qmm

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 8 maart 2020 12:09:36 schreef madmax5:
Hallo,

Dus als ik het mag samenvatten dan moet ik de rechter vervangen voor een nieuwe hoofdschakelaar en de linkse aardlek door 3 als-en.
Hebben jullie ook een idee welke ik voor deze kast eventueel kan gebruiken,welk merk etc,
Het opnieuw bedraden moet dit met 6 mm kwadraat,of gewoon vd draad 2,5
Die 2 bij gebeunde zal ik dan ook maar zo benoemen,die kunnen dan op een ALS aangesloten worden?
Wat ik dus gelezen heb is dat je dus maar 4 groepen achter een automaat /aardlek mag plaatsen,klopt dit

Niet dat het je vraag beantwoordt maar dit is wel de wijsheid die ik met je wil delen.

Als je het moet vragen, Laat het dan alsjeblieft door een erkend installateur vervangen.

vermeld bij huisinstallatie altijd even of die NL of BE betreft.
Ik zou beginnen met een hoofdschakelaar te plaatsen als die er niet onder zit, dan de 2 ALS er uit, daar 3 stuks 1 fase ALS terug plaatsen (3 fasen als word afgeraden bij 1 fase eindgroepen).
Alle bedrading er uit trekken. netje alles weer aansluiten met soepele draad met adereindhulsjes, dubbele hulzen waar nodig.
En gebruik meteen dan bruin, zwart grijs voor de verschillende fasen. niet hoog nodig maar wel netter.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 8 maart 2020 14:43:43 (77%)

zit sinds 2009 in de PV.

ooooooooh,

Ik zie zojuist dat iemand de plastic isolators van de KAM-strip rechts onder de eindgroepen (3-fasen!!!) heeft beschadigd.
Er is ingekort..
Kan best zijn dat je nu nog maar 0.5-1mm isolatie hebt tussen de fasen...

Als je pech hebt en je staat met je snuffer erboven kun je een steekvlam in je gezicht krijgen bij een eventuele kortsluiting.
Daarna zie je eruit als Freddy Krueger.

Als de sodemieter een vakman erbij halen en stoppen met zelf beunen.
!!!

Er ist wieder da...

ouwe zooi dit, merin gerin met gewone schroeven is zeker 25 jaar oud, dat getuigt de aardlek van 0,5A ook wel. als dit een woonhuis is, dan horen er niet zoveel C16 automaten in te zitten, voor een garage oid ok, maar niet elke groep in huis zowat.

die amp schoentjes in kasten is frot 1e klasse. die maken een pin van stug 4mm2, in een klem waar 25 of 35mm2 inkan, dat zit nooit goed vast. aderhulzen zijn een beter alternatief. en sowiso zijn het blauwe amp schoenen, voor max 2,5mm2 wat te dun is als kastbedrading.

er hoort tegenwoordig een hoofdschakelaar in te zitten, en die dubbele amp onder de rechter aardlek is de volgende uitfik die je gaat krijgen, dat klemt ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Eensch met de vorige sprekers.
Als je dergelijke basale zaken moet vragen, stoppen en een vakman/vrouw erbij halen.
Rommel is oude zut en zeker die aardlek van een halve Amp wil je gewoon niet meer.
Wat testman Sine zegt, nieuwe kast met 3 aardlekjes enkelfase en een hoofdschakelaar plus wat verse automaatjes, dat kost ook de wereld niet meer.
Een vakman/vrouw is twee uurtjes doende en je zit weer veilig.

Dhz is prijzenswaardig, maar in dit soort situaties af te raden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 maart 2020 12:52:25 schreef Toeternietoe:

Normaal gesproken mag je max 4 groepen achter een aardlek monteren.

Even een vraagje tussendoor: daar hou ik me netjes aan (max. 4 achter ALS) en nu las ik vandeweek op Tweakers (meen ik, dus vast NL) dat dit puur gebaseerd is op verlichting, dus als je noodverlichting op accu's hebt, dat je er ook vrolijk 8 groepen op mag hangen (ging meen ik wel over een 3 fasen ALS). En niemand ging daar tegenin.

Herkend iemand dit? Ik blijf netjes 4 per ALS aanhouden zolang ik alleen een enkele fase aansluiting heb. Maar bij een 3-fasen ALS is de limiet van 4 inderdaad een beetje vreemd... Als ik ooit op 3 fasen overga, komt er één 3 fasen ALS in met 3 groepen voor kooktoestel (3x 2pits inductie) en de 4e heeft dan niet zo veel zin meer... Mocht je wel naar 6 mogen gaan, dan kan ook de oven en stopcontacten bij het aanrecht erop.

het aantal groepen achter 1 aardlek heeft niks met noodverlichting te maken, maar met de hoeveelheid groepen die uitvallen als de aardlek tript. in huizen zit doorgaans ook geen noodverlichting dus is dat ook niet van toepassing.

er kwam al eens de regel dat er minimaal 2 aardlekken zitten in een huis en max 4 groepen achter iedere aardlek. in oude huizen heb je dan 2 aardlekken met ieders 1 groep erachter, maar ok, niet alles valt ineens uit zoals in BE waar die 300mA hoofdschakelaar ineens alles uitgooit als een tuinkabel verzuipt oid. die 4 groepen regel komt voort uit dat men eerst een 500mA had en 30mA aardlek, die laatste had elke algemene groep in huis erop zitten en dus had je geen licht meer in huis als de buitenlamp volliep. vandaar ook beter aparte groepen en algemene groepen mixen op 1 aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 maart 2020 22:45:51 schreef testman:
het aantal groepen achter 1 aardlek heeft niks met noodverlichting te maken, maar met de hoeveelheid groepen die uitvallen als de aardlek tript. in huizen zit doorgaans ook geen noodverlichting dus is dat ook niet van toepassing.

er kwam al eens de regel dat er minimaal 2 aardlekken zitten in een huis en max 4 groepen achter iedere aardlek. in oude huizen heb je dan 2 aardlekken met ieders 1 groep erachter, maar ok, niet alles valt ineens uit zoals in BE waar die 300mA hoofdschakelaar ineens alles uitgooit als een tuinkabel verzuipt oid. die 4 groepen regel komt voort uit dat men eerst een 500mA had en 30mA aardlek, die laatste had elke algemene groep in huis erop zitten en dus had je geen licht meer in huis als de buitenlamp volliep. vandaar ook beter aparte groepen en algemene groepen mixen op 1 aardlek.

Volgens mij is de 4 groepen achter 1 ALS een regel die voort komt uit besparing. eigenlijk is het beter alle groep zijn eigen ALS te geven, maar vond men dat halverwege de jaren 70 te duur, dus vandaar minimaal 2 bij 2 of meer groepen en max 4 groepen achter één ALS. Ik heb er hier ook max 4 achter een (3 fasen) ALS zitten. Ga het binnenkort ombouwen naar allemaal B16/0,03 ALA.

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@ r-p
Als het op tweakers staat dan moet het wel waar zijn.

Het is een poosje zo geweest dat je meer dan 4 groepen op een aardlek mocht hebben miys je voorzorgsmaatregelen hebt genomen dat niet alles door uitval in het donker komt te zitten.
Dat kon je oplossen door 2 aardlekken te nemen, en dan maar een hoop groepen achter.... etc.
Maar noodverlichting mocht ook.
Die uitzondering is allang weer vervallen.

Want...
waar je ook rekening mee moet houden dat elke groep een klein beetje lek mag hebben, en ook elk apparaat en toestel een klein beetje aardlek mag hebben. Met veel groepen en veel aansluitingen zou je maar zo een te grote lek hebben zodat je aardlek er (onbedoeld) uit zou gaan.

Dus gewoon niet te veel groepen op een aardlek.

Daarom mijn opmerking, ga naar aardlekautomaten. Kost iets meer, maar dan heb je bij aardsluiting maar 1 groep die uit valt, dus maar een klein stuk van je huis in het donker.
Plotselinge uitval van licht kan gevaarlijk zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een beetje nadenken bij indelen werkt ook.
hier zit de kabel naar de schuur (grondkabel met aftakkingen, ooit gemaakt door n ander) samen met de wasmachine en de afwasmachine.
Zo gaat niet het hele huis op zwart als die grondkabel ergens last van krijgt of ik aan het klooien ben in de schuur.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 8 maart 2020 22:56:25 schreef andre1973:
[...]
Ik heb er hier ook max 4 achter een (3 fasen) ALS zitten. Ga het binnenkort ombouwen naar allemaal B16/0,03 ALA.

Gezien de ontwikkeling van meterkasten over de afgelopen eeuw is het niet geheel ondenkbaar dat dit laatste ooit in een toekomstige NEN-1010 komt te staan.

denk het niet, sinds de laatste 2 nen1010 mogen aparte groepen ook weer zonder aardlek ( dat moet er dan wel bijgezet worden ) en mag je een aparte groep volzetten tot 3600W. dat was weer omdat je nogal wat groepen krijgt tegenwoordig, de kast van een woonhuis wordt maar groter. zonder aardlek mag natuurlijk alleen met veiligheidsaarde!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 9 maart 2020 06:43:00 schreef testman:
Dat was weer omdat je nogal wat groepen krijgt tegenwoordig

Dat kan bijna de reden niet zijn, dan doe je alles met alamatjes, die heb je ook al in 1 module breedte. Of je neemt een kast met drie etages.

En met groepen zonder ALS wordt je aardweerstand weer kritisch.

Op 9 maart 2020 06:43:00 schreef testman:
... dat was weer omdat je nogal wat groepen krijgt tegenwoordig, de kast van een woonhuis wordt maar groter. zonder aardlek mag natuurlijk alleen met veiligheidsaarde!

De tijd dat een eengezinswoning slechts 1 draaischakelaar plus een 10 A 'stop' had, ligt ver achter ons. Sindsdien zijn verdeelkasten alleen maar gecompliceerder en navenant groter geworden. En ik ben er bang voor dat het ijzeren waterleidingnet van weleer, ook niet meer terug komt.

Thanks, duidelijk. Het feit dat er niet tegenin gegaan werd gaf het enige geloofwaardigheid waardoor ik genoeg ging twijfelen om het hier even te verifiëren.
Ik noemde noodverlichting, maar de strekking was inderdaad dat de limiet van 4 puur was gelinkt aan het niet in het donker komen te zitten bij afschakelen van de ALS.
Ik weet wel dat ik ooit (~1992) eens iets geleerd heb over spreiden van verlichting binnen één ruimte over verschillende groepen in bv. restaurants, maar dit was in een woonhuis niet van toepassing, dus de gedachtesprong dat de 4 groepen achter een ALS iets met verlichting te maken heeft klonk niet helemaal onlogisch, maar begreep ik ook niet helemaal: leuk dat op zolder het licht niet uitvalt als beneden in de keuken je koffiezetter in een plasje water staat, maar wat heb je er aan?

Op 9 maart 2020 10:43:02 schreef r-p:
leuk dat op zolder het licht niet uitvalt als beneden in de keuken je koffiezetter in een plasje water staat, maar wat heb je er aan?

Daar heb je inderdaad niet zo veel aan, maar je kan het ook slimmer indelen. Zet bijvoorbeeld het licht in de keuken op een groep die op een andere ALS zit dan het licht in de gang. En het licht in de voorkamer op een andere ALS dan dat in de achterkamer. Met licht in een naastgelegen ruimte zie je met een beetje geluk nog genoeg om geen ongelukken te maken.

En oh ja: Je koelkast en vriezer niet op dezelfde ALS als de buitengroep.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 maart 2020 10:50:27 schreef Roetzen:
[...]

En oh ja: Je koelkast en vriezer niet op dezelfde ALS als de buitengroep.

Mag het andersom wel?. Ik heb dat 40 jaar geleden wèl gedaan, omdat op die buitengroep ook een broeikasje voedt, waarvan de elektriek ook niet mocht uitvallen. Dat zou ik wel eens kunnen verbeteren als ik op 3φ overga.
Ik zie alleen wel flink tegen het breek- en trekwerk op.... :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †