Siemens vriezer.... compressor maakt wel geluid maar vriest niet

In dit geval zou ik afscheid nemen van de Siemens koelkast want hoe je het ook bekijkt, de compressor (druk-compartiment) is defect of te weinig R600a (iso-butaan) op de koelinstallatie. Eerder dit topic wordt genoemd wat erbij komt kijken om het te repareren.

tja, defect in het koelsysteem is al snel een einde verhaal diagnose, zeker bij een bak van 14 jaar. het enige waar ik die kleine compressoren nog vervangen zie worden is bij medische koelingen. zo'n ding kost dik 20K, zit een standaard koelkastcompressor met R600a in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 februari 2020 12:49:09 schreef Arco:
Als ze allemaal A+++ zijn is de schaal zinloos.

(en nog verder gaan tot A+++++++++++++ ofzo is ook niet echt handig... ;) )

Daarom moet je nadenken over zo'n schaal voordat je hem introduceert. Als ik een tweedehands A++ kan kopen wil ik die kunnen vergelijken met een A+ uit de winkel. Kennelijk kan dat nu niet.

Stel: "een factor 2 beter" wil je makkelijk kunnen zien. Zeg met drie stapjes. Omdat 10log 2 ongeveer 0.3 is... Dan omschrijf je de zuinigheid met een "zuinigheidsgetal", hoe hoger, hoe beter. En dat is dan iets als: 30 - 10 10log (verbruik / (kwh/jaar))

Ik heb net even opgezocht, het verschil tussen A+ en A+++ is een factor twee, dus mijn getalletje is beter-onderscheidend dan het huidige systeem. Een koelkast die 1kWh/jaar gebruikt krijgt zuinigheid 30, maar daar zijn we nog lang niet.

Kennnelijk vind men dat voor iedere klasse (koelvriescombinatie vs tafelmodel koelkast) het verbruik anders mag zijn. Als je dat wil handhaven moet de constante (hierboven "30") per klasse anders zijn. Ik vind dat zelf niet verstandig: Nu vergelijk je een tafelmodel A++ koelkast (120kWh/j) met een koelvriescombinatie A+++ (160kWh/j) en denk je dat de koelvries minder verbruikt terwijl dat niet zo is.

Anyway, A+ tafelmodel (150kWh/j) is in mijn systeem een zuinigheid 8.3 (ik stel voor alles op gehele getallen af te ronden, maar om het numerieke verschil met de A+++ te laten zien nu even niet). Een A+++ tafelmodel koelkast (80kWh/j) komt op 11.0 . Als er volgend jaar een tafelmodel is die maar 64kWh/j gebruikt dan krijgt die een 12. En bij 50kHw/j krijg je een 13.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

TS heeft twee identieke vriezers. Dat maakt het interessant om eens te vergelijken en er achter te komen wat er fout zit.

TS zegt dat hij ook in de foute vriezer wat hoort stromen. Is dat exact hetzelfde geluid als bij de goede vriezer? Lopend koelgas geeft een nogal typisch gesis.

worden beide compressoren even warm?

Heb je een amperemeter?

Kris, de TS heeft een Koelkast EN vriezer, en dat is niet hetzelfde uiteraard. Maargoed, de vriezer is gebracht bij me en we gaan hem opereren... Ligt nu bij afdeling Narcose..

maartenbakker

Golden Member

Ben benieuwd, zo leer ik weer bij door jouw ervaringen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Eventjes meer tijd dus hier het vervolg...

- Gaslek: Bij een goed werkende compressor (met voldoende drukopbouw) maar te weinig of geen koelgas meer in het koelcircuit blijft er weinig over om te comprimeren.
Een gaslek begint dikwijls klein (bvb. slechte las).
De koel/vrieskast ondervindt steeds minder koudeproductie en de aan-cycli van de compressor duren steeds langer en langer tot deze uiteindelijk continu 24/24 draait.
Eénmaal van fabriekswege meegemaakt, en éénmaal door een slechte las van een collega tijdens een herstelling een paar dagen/weken voordien.

Andere oorzaken voor een gaslek zijn perforatie van de evaporator:
- Bij een gestanste aluminium evaporator door oneigenlijk gebruik van een scherp voorwerp (bvb. mes) om te ontijzen i.p.v. het bijgeleverde kunststoffen schraapmes. De evaporator kon indertijd (kasten van jaren 40-70) nog redelijk makkelijk (maar duur) vervangen worden.
- Bij ijzerbuizen van de tegenwoordig ingewerkte evaporators door ijzerrot (meestal in de achterwand bij een kast, in de zijwanden bij een kist).
Deze zijn niet (niet-zwaar-destructief) meer te bereiken voor herstelling.

Hint: Bij een koel/vrieskast moet de condensor, na starten vanop kamertemperatuur met genoeg koelgas en een werkende compressor, na een paar minuten vrij warm tot heet aanvoelen (door compressie van het koelgas, ca. 40-70°C). Ook moet je dan in de kast zelf aan de ingang van de evaporator duidelijk de beginnende koudeproductie voelen.

Het verschil tussen een compressor met te weinig drukopbouw, een tekort aan koelgas of obstructie is niet evident te diagnosticeren.
Het enige uitsluitsel bestaat erin om de vulbuis te doorprikken met een speciale manometer om de druk aan de lage drukzijde te kunnen meten.
Vòòr het starten en met genoeg koelgas moet er een stevige overdruk te meten zijn bij kamertemperatuur (4-4.5kg/cm² bij R12), zoniet is er te weinig of geen koelgas meer aanwezig.
Tijdens het draaien moet deze gemeten druk geleidelijk dalen naar ca. 0kg/cm² of iets eronder.
Indien de drukmeting zwaar negatief wordt (compressor creëert een onderdruk aan de lage drukzijde) en er initiëel genoeg overdruk was is er een (olie)obstructie.
Indien er initiëel geen overdruk te meten was betrof het een tekort aan of geen koelgas meer.

Doorprikken van de vulbuis voor een meting impliceert, na eventuele herstelling, altijd dat de vulbuis vervangen wordt, het koelcircuit vacuum getrokken, druktest en hervullen/testen.

Simpel...

PS: Bij de heel oude Bosch koelkasten (jaren 40-50) die na 30+ jaar nog steeds functioneel gebruikt werden (dat waren er nog veel!) was de dikke 1500 RPM compressor (nu zonder uitzondering allemaal kleinere 3000 RPM compressoren) voorzien van 2 schroefaansluitingen (normaal voorzien van een schroefdeksel) die toelieten om met een zeer specifieke manometer zowel lage drukzijde als hoge drukzijde te meten.
Dat waren nog eens toffe diagnoses!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ter info: FF piercing tang er opgezet en ja: geen gas! maar even compressor getest en volle zuigdruk van 0 bar Abs, dus die is ook nog OK. Stikstof er even opgezet en vol verlies. Bij 22 bar begon alles aan onderzijde te sissen, dus jahoor de stalen leiding langs deurrand defect. Dit komt meestal door te ruig ondooien en dooiwater blijft bij leiding te lang staan, dussss rot weg. Inmiddels leiding blootgelegd en een gatenkaas is licht te noemen. Nieuw stuk leiding er in we gaan het zien.... Wel zonde een compleet RVS kast 2m hoog die zeker destijds een dikke 1000 Euro was!

maartenbakker

Golden Member

Gelukkig is de leiding goed bereikbaar, zo te horen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 5 maart 2020 18:53:42 schreef smd:... te ruig ondooien ...

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Met hamers etc?

Ruig ontdooien bedoel ik stekker er uit en niet de moeite nemen om water op te vangen en lekker langs de onderdorpel laten lopen.leiding word nat en rot TZT door. Zo te zien op de foto liep de olie er zelfs uit en was kuis verrot. Onderste U form gemaakt van remleiding en opnieuw gesoldeerd. Nu onder 22 bar druk niets meer lekkend zo te zien...

@ Turbokeu:

Ik twijfel niet aan de skills van smd. Als hij in mijn ogen zò goed is als ik denk zal hij mijn diagnose waarschijnlijk niet in twijfel trekken.

Waar een wil is, is een weg! zie hieronder...

Hierbij wat foto's voor de geinteresseerden:

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 6 maart 2020 19:03:07 (22%)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jeetje , mijn voorgevoel was juist !

Zeker de moeite waard om van Dordrecht naar Den Helder te rijden!

Zo jammer dat in Dordrecht geen reparateur het de moeite waard vond om er naar te kijken .

Heren,
SMD HEEFT ME UIT DE BRAND GEHOLPEN

En mijn oude vriezer kan weer naast zijn zusje staan

Verder kan ik niet niet meepraten met jullie over de technische details , maar bedankt voor jullie mening
En vooral SMD ......... BEDANKT !!!

Turbokeu

Golden Member

Thumbs up! (spijtig genoeg is er hier geen emoticon voor beschikbaar)

Op 5 maart 2020 18:53:42 schreef smd:
Ter info: FF piercing tang er opgezet en ja: geen gas!

Hoe ziet die 'piercing tang' er tegenwoordig uit smd?

Trouwens, heb je al het nodige gereedschap ter beschikking (vacuumpomp/vulstation/lasapparaat), en zo ja, ben je zelfstandige koeltechnieker of werk je in dienstverband? (gewoon uit nieuwsgierigheid...)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

lassen van leidingen heb je toch geen apparaat voor nodig? ik zie dat geregeld gebeuren, die airco monteur heeft een brander met 1 fles gas waar je mee kunt hardsolderen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor het lassen heb eigenlijk een lasset nodig met zuurstof- en propaanflesje. Het kan ook enkel met een propaan-brander die de zuurstof uit de omgevingslucht maar geeft minder hitte dan lasset.

Ter info: FF piercing tang er opgezet en ja: geen gas!
Men kan ook gewoon een prikkraan gebruiken, daar kun je rechtstreeks een meter-set of juiste manometer aan koppelen zonder drukverlies!

@Turbokeu, Het is eigenlijk een griptang met een schraeder aansluiting er op en een dik rubber voor afsluiting. Plaats eerdaags wel een fotootje. Yep heb alles,vacuumpomp, meterset, stikstof, lassetje autogenisch, compleet Lokring assori set om leidingen te kunnen koppelen zonder solderen en koelgas. In de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld... Zelfstandig ja.

Ja,prikkraantjes heb ik ook,maar is geen permanente oplossing met R600A. Soldeer meestal gelijk een schraeder ventiel er op en anders die tang ff

Vriezer doet het uitstekend nog steeds -35 op invriesstand....

Prikkraantjes zijn voor mij ook tijdelijk. Uiteindelijk soldeer ik er een schraderventiel op of ik knijp hem dicht (met speciale kogel-tang)en uiteinde dicht solderen. Beroepmatig zit ik +/- 40 jaar in de koeltechniek van grote en kleine installaties. Ik heb R11 nog meegemaakt. Zo'n beetje het schadelijkste koelgas dat er was...

@SMD: top dat je de vriezer gerepareerd hebt. Als je kennis van zaken hebt kan je veel... Meestal is die er niet of te weinig!
Binnenkort krijg ik nog koelkast Gram K410 ter reparatie,ook R600a.

R11 ?? ken ik niet... Gestart met R12..

Wat is de klacht van de K410 dan?

Koeltechniek is best een mooi vak hoor...

koeltechniek kan men ook niet aan volk komen, evengoed is een koeltechnieker die ook de stuurelektronica erbij kan minder makkelijk gevonden. kom vaker bij koelingen waar een koeltechnisch bedrijf niet uitkomt, elektrisch probleempje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hierbij de ijskoude berichten...

Tsja Testman, IDD electrische of electronische storingen komen steeds vaker voor, met name in de inverter techniek...

yep, inverter printen van airco's heb ik dan ook geregeld voor de sloop, vaak igbt stuk, maar ook elco's ed. de oudste zijn al rond de 22 jaar intussen. die bevatten een bult elektronica..

waar rook was, werkt nu iets niet meer