Stroom opwekken met ventilatoren (wind)

Sine

Moderator

Ik denk dat de hoeveelheid energie die je daar uit kan halen erg zal tegenvallen.
Het praktisch uitvoeren waarschijnlijk ook, een enkelfase kooianker motor is niet direct om te freubelen tot generator.

(Sine was me al voor... )

Toch vraag ik me één ding af:

Veel van die huis-tuin-en-keuken fans hebben een Kooi-Anker motor.
Dat is zo een geval met een kortgesloten rotor, enkele kortgesloten hulpwikkelingen om de stator, en één hoofdspoel.
Sommigen hebben een aanloop condensator aan een hulpwikkeling, en daarmee geen kortgesloten hulpwikkeling.

Die zal waarschijnlijk niet veel gaan terugleveren.
OF, het remanent magnetisme in de rotor moet als een "zelf agiterende dynamo" kunnen werken?

Wel heb ik op Jijbuis eens gezien dat één de Rotor uitfreesde, er een stel permanente magneten in lijmde, en het geval daarna weldegelijk als prachtige generator kon gebruiken.

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Anoniem

Ha Evarist, het is niet omdat MCE een student is , dat het een schoolproject is. Ze vermeldt het nergens.

Maar zelfs al was het zo, wie een bijdrage wil leveren aan het energieprobleem moet iets aanpakken wat haalbaar is.

Ik ben het niet eens met je dat een 100W ventilator 50W zou kunnen recupereren door de trek in een muuropening.
Zoals sine en nuevo ook al aanhalen zou het rendement van de als generator gebruikte motor vies kunnen tegenvallen. Maar zelf als dat niet het geval zou zijn...

Als je idd dezelfde luchtstroom door dat gat zou blazen zoals de ventilator produceert zou dat misschien wel lukken, maar....

De energie die in een luchtverplaatsing zit van 2300m3/h is vele malen hoger dan in de trek doorheen de muuropening.
in vrijloop lijkt het natuurlijk alsof de schoepen snel ronddraaien, maar met belasting zou je de snelheid zien vallen naar een veel lager toerental. En het geleverde vermogen zou meer dan evenredig dalen naar een heel lage waarde.
Blijft ook dat het zelf bedenken en maken van een schakeling die dit vermogen kan synchroniseren met het net zelfs voor een HBO student hoog gegrepen is. Zeker als je richting geen elektronica is.

Ik ben nog steeds overtuigd, als ze er al zou in slagen het te realiseren, want de vraagstelling duidt op weinig ervaring en concrete kennis van het onderwerp, het resultaat erg zou tegenvallen.
Je kunt niet meer energie omzetten dan er voorhanden is. Ook dat valt onder de wet van behoud van energie.

Op 8 maart 2020 21:48:50 schreef Neovo Geesink:
Veel van die huis-tuin-en-keuken fans hebben een Kooi-Anker motor.
Dat is zo een geval met een kortgesloten rotor, enkele kortgesloten hulpwikkelingen om de stator, en één hoofdspoel.
Sommigen hebben een aanloop condensator aan een hulpwikkeling, en daarmee geen kortgesloten hulpwikkeling.

Zo'n motor kan wel terugleveren maar dan moet hij aan het net hangen en op overtoeren aangedreven worden.
Stel dat het synchrone toerental 1500 per minuut is, dan zal hij als motor iets langzamer draaien, b.v. 1450. Wil je dat hij stroom gaat leveren dan moet de aangeboden luchtstroming het ding op een toerental van b.v. 1550 krijgen. Misschien krijg je het voor elkaar als je er een trechter voor plaatst, maar ik heb er een hard hoofd in.

Op 8 maart 2020 22:33:05 schreef grotedikken:
Maar zelfs al was het zo, wie een bijdrage wil leveren aan het energieprobleem moet iets aanpakken wat haalbaar is.

Nee, als je alleen aanpakt wat bekend haalbaar is kom je nooit op nieuwe plekken.

TS is een student en wil leren. Dan moet je vooral niet laten hinderen door de vraag of iets haalbaar is. Gewoon beginnen en kijken waar het misgaat. Daar leer je veel meer van dan van het (technisch volledig correcte) advies op een forum.

Mijn ervaring met (HBO!) stagelopers is dat zowel zij, als de school(!) veel te voorzichtig zijn, en afkerig van projecten waar de uitslag/oplossing niet van te voren bekend is. Bij mijn vorige werkgever wilden we nog wel eens een afstudeerder aan een opdracht zetten om een nieuwe technologie of theorie om te zetten in een werkend prototype.
Waarop de student steevast vroeg "Hoe moet dat dan?" Waarop het antwoord steevast was "Dat weten we niet, daarom vragen we jou het uit te zoeken".
Dat soort projecten leverde nooit een perfect werkend prototype op, maar wel een (soort van) werkend voorbeeld, en een schat aan informatie over wat wel, en wat niet werkt.

Het mooiste was echter de kop van de afstudeerder bij zijn/haar eindpresentatie: Vol vertrouwen dat hij/zij op dat moment de absolute expert op dit onderwerp is (wat in feite ook klopt!)

GJ_

Moderator

Op 8 maart 2020 22:45:12 schreef KlaasZ:
[...]Zo'n motor kan wel terugleveren maar dan moet hij aan het net hangen en op overtoeren aangedreven worden.

Of je moet hem aan een frequentieregelaar zetten met een active frond end. Met een klein motortje weinig zinvol en redelijk kostbaar, maar het gaat wel. Terugverdiendtijd 20.000 jaar of zo.

Op 8 maart 2020 14:46:19 schreef m.bouwer:
GJ_
Met een kleine molen de accu voor de tuinverlichting op peil houden.
Kun je daar iets meer over vertellen?

Daar valt niet veel over te vertellen: het is gewoon een klein molentje met een verticale as van de Ikea, net als de batterijen. Die heb ik 15 jaar geleden aan m'n vader gegeven voor in de tuin. Intussen staat ie al weer 10 jaar hier in de tuin met mossige wiekjes. Het ding weigert stuk te gaan en zelfs de batterijen hebben nog wat puf. Verder niks speciaals of zo.

Anoniem

Op 9 maart 2020 02:27:44 schreef blurp:
[...]

Nee, als je alleen aanpakt wat bekend haalbaar is kom je nooit op nieuwe plekken

Onzin. Heug tegen meug iemand aansporen om door te zetten met iets wat niet haalbaar is levert enkel teleurstelling op.
Je spreekt over vernieuwing maar je ruikt zelf naar ouwe sokken. :-)
De jeugdboeken waarin een maffe professor in een afgelegen lab een dodende straal uitvond zijn alweer zo'n halve eeuw oud.
Vernieuwende technieken worden in teamverband uitgedokterd in grote goed uitgeruste centra. De tijd van de einzelgangers is voorbij. Ook dàt moeten de studenten leren. Proberen tegen beter weten in zaken te realiseren die onmogelijk zijn loont niet in 99.99999% van de gevallen. Dus je kans om goeie punten te scoren is 0.000001%
Dàt risico zou ik niet willen lopen.

TS is een student en wil leren. Dan moet je vooral niet laten hinderen door de vraag of iets haalbaar is. Gewoon beginnen en kijken waar het misgaat. Daar leer je veel meer van dan van het (technisch volledig correcte) advies op een forum.

"Als iets niet kàn, begin er dan niet an."
Je hoeft geen hele studie te maken over iets wat onzinnig is en nooit tot resultaat kan leiden.
Wel interessant om onderbouwd te vermelden in een ander en beter project..
"Ik dacht dat recuperatie van energie via ventilatoren in hun dode tijd interessant was, maar voor die en die reden is het duidelijk gebleken dat dit een te verwaarlozen winst oplevert."

Op 9 maart 2020 14:47:01 schreef grotedikken:
[...]
Onzin. ...

Als je als onderzoeker alleen op de informatie op deze site af gaat, dan ben je verkeerd bezig. TS gelooft jou en probeert niets. Dan kan een prachtige kans voorbijgaan als het gewoon werkt. TS gelooft de anderen en verspilt zijn/haar tijd als het niet werkt.
Volgens mij is deze ventilator hoogst waarschijnlijk een éénfasige kortsluitankermotor. Zou deze stroom opwekken als je hem boven zijn toeren aandrijft? Ik weet dat niet. Een driefasemotor wekt wel electriciteit op.
Volgende vraag: Bij welke windsnelheid wordt het toerental van de motor hoog genoeg? De vorm van de ventilatorbladen is niet echt gebouwd om efficïent om te gaan met de beschikbare electrische energie. De ventilatorbladen hebben hoogstwaarschijnlijk geen vliegtuigvleugelvorm. Het omzettingsrendement zal in beide richtingen vermoedelijk slecht zijn. Dat wordt dus uitproberen. Of iemand heeft dat al getest en op internet gepubliceerd.

benleentje

Golden Member

GJ Waar haal jij de wijsheid vandaan dat TS aan het net wil terug leveren?

Zouden deze dan ook stroom kunnen terugleveren door de electromotor

IK lees hieruit enkel of een de motor in de ventilator ook als generator te gebruiken is. Maar niet dat er terug geleverd moet worden aan het net.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

GJ? Je bedoelt GD? Niet dat het geen compliment is, maar toch.... ;-)
Als er staat terugleveren kan je dat volgens mij maar op 1 manier interpreteren. En dat is terugsturen vanwaar het komt.

je gaat de toch niet beginnen met de woorden spelen tot je ergens een opening vindt in je foute verdediging?

Ik snap niet waarom jullie absoluut willen dat de TS maar gewoon doorgaat met die onzin. Jullie hebben toch zelf voldoende inzicht om te weten wel dat het een fiasco wordt?

Wie stug aan een flopidee vasthoudt moet ook geen raad vragen maar de oogkleppen opzetten, doordoen en afwachten wat het (niet) wordt.

Op 9 maart 2020 17:51:00 schreef grotedikken:
Ik snap niet waarom jullie absoluut willen dat de TS maar gewoon doorgaat met die onzin. Jullie hebben toch zelf voldoende inzicht om te weten wel dat het een fiasco wordt?

Hangt af wat je doelstellingen zijn. Wil je winstgevend energie opwekken dan is het vrij kansloos. Wil je bewijzen dat energieopwekking op deze manier mogelijk is, dan maak je enige kans.

benleentje

Golden Member

Als er staat terugleveren kan je dat volgens mij maar op 1 manier interpreteren.

Tja dat is jouw fout je moet dat niet interpreteren maar gewoon lezen zoals het er staat. En als je daar dan niet uitkomt vragen aan TS wat er bedoelt word.

IK zie enkel staan dat er gevraagd word of deze motor energie kan terug leveren.... en dat betekend motor als generator. Waaraan de energie teruggeleverd moet worden is onbekend. En dat is ook niet de vraag. De vraag is enkel of het mogelijk is dat een dergelijke motor als generator te gebruiken is.

je gaat de toch niet beginnen met de woorden spelen tot je ergens een opening vindt in je foute verdediging?

Ik leg alleen de feiten uit zonder te interpreteren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 9 maart 2020 19:27:58 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Nee, als je alleen aanpakt wat bekend haalbaar is kom je nooit op nieuwe plekken.

Neu. Maar je kunt wel eens nadenken over of het enige kans van slagen heeft om het te proberen. Al zal dat (door gebrek aan ervaring) voor een student lastiger zijn dan voor een 60+-er

TS is een student en wil leren. Dan moet je vooral niet laten hinderen door de vraag of iets haalbaar is. Gewoon beginnen en kijken waar het misgaat. Daar leer je veel meer van dan van het (technisch volledig correcte) advies op een forum.

Wel en niet. Als je experimenteert in deze context, dan zijn er best veel punten waarop het mis zal gaan (dat kunnen we zeggen omdat het bekend 'onhaalbaar' is). Als dat er maar genoeg zijn, dan zal het vooral frustratie opleveren. Nou ja, daar leer je ook wat van. Dat is correct :)

Dat soort projecten leverde nooit een perfect werkend prototype op, maar wel een (soort van) werkend voorbeeld, en een schat aan informatie over wat wel, en wat niet werkt.

Dat noemt men 'onderzoek'. En wat je opmerkt is terecht. Echter, iets onderzoeken waar al best veel mensen tot de conclusie gekomen zijn 'wordt niks' is vrij zinloos. Immers, de info die je hebben wilt, kun je gewoon uit literatuur halen.

IK zie enkel staan dat er gevraagd word of deze motor energie kan terug leveren.... en dat betekendt motor als generator.

In mijn optiek zou je 'motor als generator' als 'leveren' betitelen. 'Terug leveren' betekent in het spraakgebruik toch iets als terug het net in frotten. Welnu, dat is een kansloze missie.
Kun je er stroom uithalen: ja hoor. Dat kan.

Terugverdiendtijd 20.000 jaar of zo.

Wat is de MTBF van de betreffende ventilator en regelaar? :+

Maar goed... en experiment is best leuk. Het probleem wat ik in heel veel experimenten in deze context zie, is dat er een aantal dingen aan elkaar geknoopt worden die stuk voor stuk al niet goed aanvoelen om enig resultaat te halen. En ga nu als onervaren techneut maar zoeken waarom het niet op schiet. Het zullen er maar heel weinigen zijn die daar überhaupt achter komen. Over 'oplossen' hebben we het dan niet eens.
Ofwel: begin eens met een lampje op die fan. Als je dat aan de gang hebt, dan kun je eens naar iets als maximum power point van zo'n ding gaan zoeken. Als je dat ook voor elkaar hebt, dan heb je waarschijnlijk al zoveel inzicht in het vermogen wat zoiets (niet) oplevert dat je terugleveren niet eens meer gaat proberen.

Ik zie duizend en 1 toepassingen .
Als ik er maar 10 Watt/uur uit haal om een 12V accu te voeden is toch leuk om mee te spelen.

Ik zou de grote ventilator als generator gebruiken , die een kleine ventilator in mijn gezicht laat blazen. :)

Misschien is er nog genoeg power over voor de tuin en /of carport /schuurtje led verlichting etc.

[Bericht gewijzigd door bert!ne op dinsdag 10 maart 2020 03:10:06 (17%)

fred101

Golden Member

Ach, ik heb ook talloze zinloze experimenten gedaan. Daar heb ik een hoop van geleerd. Vaak wist ik van te voren al dat het gedoemd was te mislukken.

Maar soms hadden de nee-zeggers ongelijk. Het mooiste vond ik een schematje wat FET in een oud boek vond van een ontvangertje met een transistor wat zonder batterijen werkte, (standby ontvanger) . Ik had het ding hier al lang werkend maar men bleef discussiëren dat het onmogelijk was. Het kreng was zo luid dat het een luidspreker kon aandrijven.

Maar voor mij is een experiment meestal voornamelijk een excuus om met meetapparatuur te spelen. En dat laatste is wel erg nuttig. En er kwamen soms dingen uit waar men gelijk van riep dat het niet kan, maar er na discussies toch een goede verklaring uit kwam en waar ik veel van heb geleerd mbt meten.

Ik heb ook wat gespeeld met motortjes als windmolen gebruiken maar verder dan motortjes met een boormachine aandrijven en meten is het niet gekomen. Als je de meetapparatuur niet hebt is zoiets bouwen en kijken de enige andere manier. Maar dat maakt het wel minder zinvol. Als het niet werkt weet je nog steeds niet waarom.

Dus ja, Je kunt er wat van leren. We doen op school alleen maar experimenten die wel kunnen, in theorie zou je dat als een beetje zinloos qua tijd en energie kunnen zien, je weet immers al lang dat het kan, het is al miljoenen keren bewezen.
Het is ook leuk om te demonstreren wat er niet kan. In geval van electronica les zou het heel leerzaam zijn als de leraar een windmolen opstelling bouwde en dan dmv metingen liet zien waarom het niet zo eenvoudig is. Dat is een stuk interessanter en leerzamer dan demonstreren dat een autolampje licht geeft als je er een 12V batterij op aansluit. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 10 maart 2020 09:00:13 schreef fred101:...Daar heb ik een hoop van geleerd. Vaak wist ik van te voren al dat het gedoemd was te mislukken...

Precies. Ook als het doel niet gehaald (kan) worden is er altijd nog een goede mogelijkheid dat er onderweg vel geleerd word.

Op 9 maart 2020 17:51:00 schreef grotedikken:..Jullie hebben toch zelf voldoende inzicht om te weten wel dat het een fiasco wordt?...

Ja en? In het onderwijs worden toch ook practicumlessen georganiseerd? Volgens deze redenatie zijn die zinloos omdat de uitkomst al vaststaat.

Anoniem

Dus je vindt het een goede methode om leerlingen te tonen hoe het niet moet? Is het zo al niet complex genoeg om iets juist aan te leren?

Had ik zo mijn rijbewijs moeten halen?
Niks aantrekken van de regels en alles zelf ondervinden.

Door rood? Knots!! oei, volgende keer niet meer doen.
90 in een zone 30? Flits!! Oei daar gaat mijn zakgeld.

GJ_

Moderator

Wie weet stuit TS gedurende haar onderzoek of er iets van zinvol benutbare energie uit die ventilatoren wel op andere dingen die voor haar ooit van nut kunnen zijn.
Je vergelijk is een beetje raar.

Op 10 maart 2020 15:14:30 schreef grotedikken: 90 in een zone 30?

Dat kost iets meer dan zakgeld. Als je betrapt word rij je letterlijk geen meter meer.
Niemand hier beweert dat er veel energie terug te winnen valt, vanwaar zo'n fanatisme?

Op 10 maart 2020 15:14:30 schreef grotedikken:
Had ik zo mijn rijbewijs moeten halen?
Niks aantrekken van de regels en alles zelf ondervinden.

Sterker nog, zo heb jij je rijbewijs gehaald (of beter gezegd, leren rijden).

Of wou je soms beweren dat je nooit de motor hebt later afslaan bij het optrekken?

Anoniem

Op 10 maart 2020 16:36:01 schreef GJ_:

Niemand hier beweert dat er veel energie terug te winnen valt, vanwaar zo'n fanatisme?

Het is gewoon een reactie op het fanatisme om een hopeloos project dat nulkommanul praktisch nut heeft met non-argumenten tegen beter weten in te ondersteunen.

Men weet al sinds de Neanderthalers dat als je het koud hebt, in de handenwrijven warmte opwekt.
Maar moest ik daar een project van maken voor energierecuperatie mag je me terecht gek verklaren. Of beter gezegd een slachtoffer van de paniekzaaierij.
Mijn mening is dat een lawine die eenmaal op gang is gekomen niet meer om te keren of zelfs te stoppen of te vertragen valt. Zeker al niet met spielerei. Net zoals bij de vele klimaatwijzigingen de afgelopen 550 miljoen jaar zullen we ons moeten aanpassen of verdwijnen en niet andersom.

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2020 09:54:30 schreef grotedikken:
Het is gewoon een reactie op het fanatisme om een hopeloos project dat nulkommanul praktisch nut heeft met non-argumenten tegen beter weten in te ondersteunen.

Had je dat ook tegen bijv. deze mensen gezegd.
Alexander Bell, James Watt, Charles Babbage, Nikola Tesla, Benjamin Franklin, De gebroeders Wright, Thomas Edison, enz. Dat is ook niet zonder slag of stoot gegaan, deze mensen zullen ook wel eens de neus gestoten hebben tijdens hun experimenten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. De genoemde uitvinders hebben vast wel eens een experiment gedaan wat mislukte. Maar dat was dan omdat ze nog niet konden weten dat het niet kon. Maar met de kennis die we nu hebben kun je van sommige dingen wel voorspellen dat het niet gaat lukken.
Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om het toch te proberen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 12 maart 2020 11:44:30 (10%)

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2020 11:43:47 schreef KlaasZ:
Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om het toch te proberen.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Onzin. In die tijd waren er nog veel onontgonnen terreinen en voorgenoemde personen waren geen beginnende studenten die nog de basis niet beheersen, maar ervaren onderzoekers. Bovendien was de tijd rijp voor hun ontdekkingen. Er waren ook maar een handvol mensen die zich daarmee bezig hielden. Nu zijn er miljoenen technici, elk land heeft zijn geleerden en iedere fabriek een heel team dat nieuwe mogelijkheden onderzoekt met budgetten en apparatuur waar een school of student maar kan van dromen..
Je kunt vandaag op je eentje niet meer inovatief zijn. Georganiseerd Teamwork moeten de studenten aanleren, Niet op hun eentje dokter Frankenstein in een 19e eeuws scenario spelen.

Om terug te keren naar de kern, ik vind het niet verstandig om door te zetten met iets waarvan overduidelijk is dat het een doodlopend spoor is. Er is toch wel wat te bedenken dat realistischer is dan dit project?
De argumenten dat de TS misschien daardoor iets heel nieuws zou kunnen ontdekken zijn gewoon dagdromerij van hen die teveel jeugdboeken gelezen hebben over "de geheimzinnige straal". Die zit overigens in elke dvdspeler die ook al weer ouwe bak is.

De taak van een technische school is de leerlingen opleiding geven die aansluit met de recente ontwikkelingen maar ook met de vraag van de industrie en de markt. En een meerwaarde heeft voor het overgrote deel van de leerlingen.
Niet om te hopen dat een zeldzame enkeling iets uitvindt wat de bedrijven en onderzoekcentra over het hoofd hebben gezien.
Wie daar werkt heeft immers ook een opleiding genoten.

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2020 14:28:48 schreef grotedikken:
Je kunt vandaag op je eentje niet meer inovatief zijn.

En waarom niet? Ik heb ook dingen in mijn eentje ontwikkel en die zijn ook op de markt.

Om terug te keren naar de kern, ik vind het niet verstandig om door te zetten met iets waarvan overduidelijk is dat het een doodlopend spoor is. Er is toch wel wat te bedenken dat realistischer is dan dit project?

Misschien vind ze iets wat wij allemaal over het hoofd gezien hebben. :)

Een onverhoopte uitvinding kan altijd maar is vandaag uiterst onwaarschijnlijk.

Als je er zo over denkt kan iedereen maar beter stoppen met uitvinden en innoveren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.