Per ongeluk fase met nul verwisseld (drijfkracht)

Hallo, ik heb laatst een autoclaaf gekocht en met aansluiten is er iets stoms misgelopen... ik het het stekkerschema ook gebruikt voor de stekkerdoos... de nul zat dus op de verkeerde plaats.
Nu is er in de autoclaaf iets kapot gegaan en mijn vraag is wat is dat stuk en welke benaming heeft dit.

Ik hoop dat het hele apparaat niet om zeep is en enkel dit blokje. De autoclaaf heeft geen motor ofzo en enkel verwarmingselementen, controlelampje en een thermostaat.

Groetjes
Anton

Thevel

Golden Member

Ik hoop dat het hele apparaat niet om zeep is en enkel dit blokje

Dat blokje is een print transformator welke gewoon te vervangen is.
Ik lees dat je niet handig genoeg bent om het zelf te vervangen, het is misschien handig om je woonplaats in je profiel te zetten, mogelijk is er een CO-er in de buurt die je kan helpen.

Kan ik met de info wat er nog opstaat een nieuwe bestellen? Apparaat is van 1976 namelijk en ben bang dat ik weinig info ga vinden.
Groetjes en bedankt voor de snelle reactie

Thevel

Golden Member

Wat staat er op en kun je zelf solderen?
Mogelijk is er nog meer stuk gegaan maar zo te zien zitten er makkelijk verkrijgbare componenten op

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 9 maart 2020 15:00:36 (56%)

Lambiek

Special Member

Van je fase en nul omdraaien gaat je trafo niet stuk, is de trafo soms al slecht geweest? Of is er iets anders gebeurt, of iets anders aan de hand?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2020 14:58:50 schreef Lambiek:
Van je fase en nul omdraaien gaat je trafo niet stuk, is de trafo soms al slecht geweest? Of is er iets anders gebeurt, of iets anders aan de hand?

Het is echt pas gebeurd toen ik hem in de stekker stak, ik hoorde een plof (de transfo) dus vermoed dat het toch aan de wissel van de nul gelegen kan hebben.
Groetjes

Op 9 maart 2020 14:58:19 schreef Thevel:
Wat staat er op en kun je zelf solderen?
Mogelijk is er nog meer stuk gegaan maar zo te zien zitten er makkelijk verkrijgbare componenten op

Ik lees enkel 26.80 en andere kant 220 v 191
Gewoon solderen lukt me wel maar een printplaat solderen nog niet gedaan
Grts

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2020 15:05:37 schreef Anton1985:
Het is echt pas gebeurd toen ik hem in de stekker stak,...

En wat als je het wel goed aangesloten had en de stekker er verkeerd in gestoken had? Die kan er namelijk op twee manieren in, of het moet een C-form stekker zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hugo Welther

Moderator

400V er op gezet tussen twee fases i.p.v. 230V tussen fase en nul.
Het gaat over "drijfkracht", lees krachtstroom.

Dan zal er ook wel meer stuk zijn op dit printplaatje.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 9 maart 2020 15:17:58 (21%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 9 maart 2020 15:10:06 schreef Lambiek:
[...]
En wat als je het wel goed aangesloten had en de stekker er verkeerd in gestoken had? Die kan er namelijk op twee manieren in, of het moet een C-form stekker zijn.

Het is een 5 draads CEE stekker. Ik heb beide met deze foto aangesloten (de nieuwe stekkerdoos uit electriciteitskast ook) die was dus verkeerd.
Grts

Op 9 maart 2020 15:16:33 schreef Hugo Welther:
400V er op gezet tussen twee fases i.p.v. 230V tussen fase en nul.
Het gaat over "drijfkracht", lees krachtstroom.

Dan zal er ook wel meer stuk zijn op dit printplaatje.

Inderdaad, ik hoop dus dat enkel wat componenten kapot zijn en alles te maken is met niet teveel eurootjes.
Thanks

Zo te zien een 3 fasen verwarming en 230 v sturing.
Dan is het verwisselen van een fase met de nul niet goed voor de sturing/trafo.

Op 9 maart 2020 15:22:02 schreef Dratsabylgu:
Zo te zien een 3 fasen verwarming en 230 v sturing.
Dan is het verwisselen van een fase met de nul niet goed voor de sturing/trafo.

Hopelijk is mijn stommiteit op te lossen en enkel de transformator kapot en wat erachter zit niet.
Grts

Op 9 maart 2020 14:54:50 schreef Thevel:
het is misschien handig om je woonplaats in je profiel te zetten, mogelijk is er een CO-er in de buurt die je kan helpen.

+1

Voor dit soort vragen is het altijd makkelijk als we kunnen zien in welke regio je zit.
Dan is er meestal wel iemand die je even kan helpen.

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2020 15:18:25 schreef Anton1985:
Het is een 5 draads CEE stekker.

Aha 400VAC, dat had je er niet bij verteld. :) Zoiets moet je eigenlijk eerst controleren, meten is weten.

Ik hoop voor je dat er niet meer stuk is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2020 15:33:51 schreef Lambiek:
[...]
Aha 400VAC, dat had je er niet bij verteld. :) Zoiets moet je eigenlijk eerst controleren, meten is weten.

Ik hoop voor je dat er niet meer stuk is.

Jawel hoor bij de titel staat drijfkracht ;-)

Op 9 maart 2020 15:38:06 schreef Anton1985:
Regio: Riemst 3770

Dat is een beetje te ver voor mij, maar er komen vast wel een paar CO-ers uit die regio.

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2020 15:39:17 schreef Anton1985:
Jawel hoor bij de titel staat drijfkracht ;-)

Dat is oetewaals, dat begrijp ik niet. België zeker? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2020 15:42:06 schreef Dratsabylgu:
[...]

Dat is een beetje te ver voor mij, maar er komen vast wel een paar CO-ers uit die regio.

Geen probleem, ben al blij met de antwoorden hier ;-)
Ik wacht even af en hopelijk woont er hier iemand in de buurt.
Grts Anton

Op 9 maart 2020 15:42:36 schreef Lambiek:
[...]
Dat is oetewaals, dat begrijp ik niet. België zeker? :)

Ja België, net op grens Maastricht en Wallonië

Lambiek

Special Member

Dat is voor mij ook te ver. Als er niemand reageert kun je het hier eventueel nog plaatsen.

https://www.circuitsonline.net/aanbod

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 9 maart 2020 15:20:27 schreef Anton1985:
[...]
Inderdaad, ik hoop dus dat enkel wat componenten kapot zijn en alles te maken is met niet teveel eurootjes.
Thanks

Ik zie op het printje gangbare componenten o.a drie BC237 transistors.
Dat is allemaal te vervangen voor een paar eurootjes, uiteraard zonder arbeidsloon.

En voor mij woon je helaas ook veeeel te ver.

EricP

mét CE

Bij drijfkracht denk ik ook eerder aan een uit het chinees vertaald stuk over zwembandjes :).

Maar eh... met een beetje mazzel is alleen die trafo gaan hemelen. Wellicht een klein beetje er omheen.

Je zou verwachten dat er achter die trafo wel een handje dioden of een brugcel ofzo zou zitten. Ik zie ze niet.

Maak eens de volgende fotos:

  • printplaat recht van boven
  • printplaat recht van onderen
  • text op het relais
  • text op de elcos (die wordt ff naar, want de interessante texten staan naar de andere elco resp. de trafo toe

Ik denk dat de schade wel mee valt. Met een beetje mazzel inderdaad alleen die trafo. De verwarmingselementen zijn met een klein beetje geluk niet ingeschakeld geweest. De magneetschakelaars ook niet.

Nog even zout in de wonde wrijven: het is wel een hele suffe actie. Op de steker en contra staat er gewoon bij waar het voor is! Stekkerschema wegmieteren en gewoon kijken wat er bij de pootjes staat.

Meten = weten. Kijk of je tussen de fasen 400 V AC meet of 230 V AC. In Belgie komen nog 3 fasen netten voor met 3x 230 V in driehoek.